وزیر بهداشت: یکی از بزرگ‌ترین واکسن‌سازهای دنیا می‌شویم

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده جهت ساخت واکسن کرونا در کشور گفت: یکی از موثرترین واکسن‌های کرونای دنیا را در پاستور خواهیم ساخت و زودتر از واکسن‌های برکت و رازی به آن دست خواهیم یافت؛ چراکه فاز ۳ مطالعات بالینی را طی می‌کند و امیدواریم تا حداکثر اوایل اردیبهشت سال ۱۴۰۰ واکسن پاستور را به بازار آوریم.
سعید نمکی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در استان قزوین با تشکر از همکاری مقامات این استان در کنترل اپیدمی کرونا، گفت: در مورد واکسن ما از ۳ مسیر از اسفند سال قبل این بحث را دنبال کردیم. ساخت داخلی را به شدت دنبال کردیم، خیلی‌ها این بحث را در مملکت جدی نمی‌گرفتند و آن را عملی نمی‌دانستند اما خودم تک تک افراد با انگیزه را دعوت کردم. خوشبختانه واکسن بنیاد برکت فاز اول مطالعات بالینی را با موفقیت بسیار بالا گذراند.
به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: واکسن رازی اجازه مطالعات بالینی را گرفت و در شرف مقدمات اجرایش است. واکسن مجموعه وزارت دفاع از هفته آینده به بحث کلینیکال ترایال انسانی می‌رسد. همچنین با انتقال دانش فنی از کوبا که قبلا درمورد واکسن هپاتیت و پنوموکوک هم با آنها همکاری کردیم، یکی از موثرترین واکسن‌های کرونای دنیا را در پاستور خواهیم ساخت و زودتر از واکسن‌های برکت و رازی به آن دست خواهیم یافت؛ چون فاز ۳ مطالعات بالینی را طی می‌کند و امیدواریم تا حداکثر اوایل اردیبهشت سال ۱۴۰۰ واکسن پاستور را به بازار بیاوریم.
وزیر بهداشت افزود: همزمان اقداماتی برای واردات واکسن صورت گرفت تا گروه‌های آسیب‌پذیر را زودتر واکسینه کنیم. واکسن کاری سیاسی در جهان است و کسی خارج از مرزها نمی‌گوید بدو بیا حراجش کردم و واکسن ارزان دارم، این خبرها نیست. یکی از منابع موثر که بالای ۹۱ درصد ایمنی زایی داشت مجموعه اسپوتنیک روسیه بود که وارداتش باهمکاری دوستان وزارت امور خارجه انجام شد.


برای اعتماد مردم گفتم اولین واکسن را جگر گوشه‌ام بزند
وی افزود: متاسفانه جو ناجوانمردانه‌ای ساخته شد، شاعر می‌گوید «ترسم از ترکان تیرانداز نیست، طعنه‌ ترآورانم می‌کشد». من وقتی خودم و آبرویم را به میان آوردم، فکر کردم شاید برای اعتماد بخشی به مردم باید جگر گوشه‌ام اولین کسی باشد که این واکسنی را بزند که شما نسبت به آن تردید ایجاد کردید. نامردی است که فکر کنیم خون ما از سایر افراد رنگین‌تر است و فرزندان چیزی استفاده کنند که مردم این سرزمین استفاده نمی‌کنند. خدا را شاهد میگیرم تاکنون یک قرص خارجی در خانه ام نبردم، فقط زمانی قرصی بود که در کشور ساخته نمی‌شد و برای مادرم می‌بردم. همانگونه که کت شلوار غیر دوخت وطن نپوشیدم. اگر چیزی خوب است برای همه خوب است و اگر چیزی بد است برای همه بد است. برای جلب اعتماد گفتم اولین واکسن را جگر گوشه من بزند.
واکسن چینی در راه است
نمکی تاکید کرد: ۳۰۰ هزار دوز دیگر از واکسن اسپوتنیک در راه است و منبع دیگر یک واکسن چینی به نام ساینوفارم است که در راه داریم. امیدواریم تا قبل از عید گروه‌های آسیب پذیر را واکسینه کنیم. از سبد کووکس هم ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز خریدیم که از فوریه وارد می‌شود. ما بر حسب گروه‌های آسیب پذیر و اولیت‌دارها سند ملی واکسیناسیون کرونا آماده کردیم و هیچ کس به جز سن، بیماری ها و شغل در معرض خطر اولویتی بر دیگران ندارد.
تا ۳ ماه دیگر یکی از بزرگ‌ترین واکسن‌سازهای دنیا می‌شویم
وزیر بهداشت گفت: تا ۳ ماه دیگر یکی از بزرگ‌ترین واکسن‌سازهای دنیا می‌شویم و به همه جا صادر می‌کنیم، چه من باشم و چه من نباشم این ریل‌گذاری صورت گرفته است. ما قول می‌دهیم تا شهریور آینده اکثر گروه‌های آسیب‌پذیر را واکسینه کنیم و ان‌شاءلله اولین کشور دنیا باشیم که گروه آسیب‌پذیر را واکسینه کردیم و تا سه ماه بعد ۷۰ درصد دیگری که باید زنجیره را قطع کنند واکسینه می‌کنیم.
کوچک‌ترین عارضه‌ای ببینیم، اجازه تزریق نخواهیم داد
وی افزود: بر سر این عهد هستیم که اگر کوچک‌ترین عارضه از هر واکسن خارجی یا داخلی ببینیم اجازه تزریقش را نخواهیم داد. ما اجازه ندادیم به اسم واکسیناسیون تست واکسن کشورهای خارجی بر مردم ما انجام شود و این کاری بود که برخی کشورهای همسایه کردند. اگر واکسنی آوردیم شرط کردیم آزمایش آن در کشور دیگری انجام شده باشد و حتما باید بعد از طی ۳ فاز مصرف آن حداقل در ۵ کشور انجام شده باشد. امیدواریم شرمنده مردم و خون شهدا نشویم و با حمایت مردم و مسئولین ما هم در این راه سرافراز باشیم و افتخاراتی کسب کنیم.
قرنطینه مسافران در حال انجام است
وی در این باره افزود: لیست انتظار بازگشت شکل گرفته است و دو روز پیش بعد از مدت‌ها اولین هواپیما را از کشور انگلیس پذیرفتیم و داریم کار قرنطینه آنهارا انجام می‌دهیم. چه شد که توانمند ترین قدرت اقتصادی اروپا با زیرساخت قوی امروز به شرایطی رسیده که هموطن ما امروز دامن وطن خود را امن‌ترین دامن برای مدیریت کرونا می‌داند؟ این عزت از جانب خداوند به ما داده شده است‌.
افتتاح 11هزار تخت بیمارستانی و 1400 پروژه بهداشتی؛ امسال
نمکی ادامه داد: ما در یک سال گذشته ۲۵۰۰ تخت آی سی یو اضافه کردیم. در استان قزوین میزان تخت‌های آی سی یو که در یکسال اضافه شد معادل کل تخت‌هایی بود که در سالیان قبل اضافه شد. ما قبل از کرونا برای ۲۰ هزار نفر بیمار امکان اکسیژن سازی داشتیم و امروز ۶۵ هزار بیمار همزمان در بیمارستان‌ها می‌توانند از اکسیژن استفاده کنند. این افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی است و امسال اولین سالی است که قرار است ۱۱ هزار تخت بیمارستانی راه اندازی کنیم و امسال ۱۴۰۰ پروژه بهداشتی داشتیم و این رکورد را در طول تاریخ نداشتیم. شاعر می‌گوید «مدعی خواست که از بیخ زند ریشه ما، غافل از آنکه خدا هست در اندیشه ما». این‌ها دستاوردهای بزرگی بود که خداوند نصیب کرد.
نمکی تاکید کرد: دستاورد دیگر، طرح کنترل خانه به خانه کرونا مزین به نام شهید حاج قاسم سلیمانی بود که این طرح با کمک عزیزان ما در بسیج و دیگر دوستان هلال احمر و مردم و... قوت گرفت. این طرح از اندیشه‌های ناب مقام معظم رهبری بود که در گفتمان با ایشان یافت شد و توانست محله به محله بیماریابی کند. با نام قاسم سلیمانی که کوی به کوی به دفع شر داعش می‌گشت ما به دنبال دفع شر کرونا گشتیم. امروز که در محضر شما هستم دوست دارم پرچم این دستاورد عظیم ملی را سرافرازانه بالا نگه داریم. در آینده، مدیریت جهان و اقتدارش را بر مبنای مدیریت کرونا تقسیم‌بندی خواهند کرد، ما دیدیم در کشورهای اروپایی و آمریکایی مردم پشت درب بیمارستان‌ها و در زمین چمن ماندند، صف دستمال کاغذی ایجاد شد و... اما ما حتی یک بیمار غیر کرونایی نداشتیم که پشت در بیمارستان بماند که اگر چنین می‌شد شبکه‌های خارجی با هزاران ذره‌بین آن را نشان می‌داد اما آن شرایط کشورهای دیگر را نشان ندادند.
سایر اخبار این روزنامه
آیا ارزهای دیجیتال می‌تواند راهی تازه پیش‌روز اقتصاد بگذارد؟ چراغ سبز رمزارز به سرمایه‌گذاران رضا دهکی از خرابی پایدار تا توسعه پایدار وزیر بهداشت: یکی از بزرگ‌ترین واکسن‌سازهای دنیا می‌شویم یک کارشناس بازار مسکن مطرح کرد: سرمایه‌گذاری بر واحدهای مسکونی برای بانک‌ها جذابیت ندارد مسکن در فاز انتظار ضرب‌الاجل سوم اسفند مسیر دیپلماسی را تغییر می‌دهد؟ هفته سرنوشت‌ساز در روابط ایران و آمریکا انجمن مدیران روزنامه‌های غیردولتی نسبت به مصوبه حذف انتشار آگهی‌ معاملات عمومی در روزنامه‌ها واکنش نشان داد ضربه مهلک بر بدنه جامعه مطبوعاتی با مصوبه دولت چرا سینماهای قدیمی به صورت پی در پی در خطر تعطیلی قرار می‌گیرند؟ انقراض سینماهای خاطره‌ساز رئیس قوه قضائیه: در زندان‌ها به روی مدعیان حقوق بشر باز است سعید خطیب زاده: یک شهروند ایرانی در ترکیه بازداشت شده است رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح خبر داد اِعمال محدودیت سایبری علیه کشورها توسط آمریکا انجمن مدیران روزنامه‌های غیردولتی نسبت به مصوبه حذف انتشار آگهی‌ معاملات عمومی در روزنامه‌ها واکنش نشان داد ضربه مهلک بر بدنه جامعه مطبوعاتی با مصوبه دولت ارز غیر‌متمرکز زیر نظر بانک متمرکز!