آینده اقتصاد در تسخیر رمز ارزها


گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: فرصت ها همچون صاعقه پیش می آیند و اگر به موقع از آنها استفاده نکنیم، می بایست سالها در حسرت آن بمانیم. نکته مهمتر اینکه باید مطابق با شرایط روز حرکت کنیم. نگاهی به گذشته نشان می دهد که حق نداریم بر یک محور اصرار داشته باشیم، بلکه باید فناوری روز را بررسی و از آنها استفاده کنیم. آنچه در تمامی سالهای گذشته با آن مقابله کرده و البته شکست خورده ایم، مقابله سرسختانه با فضای مجازی بوده است.

تغییر مفهوم شهروندی در شبکه مجازی

هنگامی که علیه فضای مجازی مقابله می کنیم، امکانات بسیاری را از دست می دهیم. باید بپذیریم که زندگی سنتی متعلق به موزه هاست. می توانیم زندگی سنتی را در موزه ها و ظرفیت های گردشگری دنبال کنیم اما حق نداریم در عصر فناوری و دنیای دیجیتال، با ادبیات سنتی در اقتصاد سخن بگوییم. باید بپذیریم که دیگر سکه و اسکناس از دور خارج شده است. دیگر حق نداریم از زندگی در منطقه اجتماعی سخن بگوییم، چرا که وقتی بیشترین زمان را در شبکه های اجتماعی می گذرانیم، دیگر مفهوم شهروندی تغییر کرده و مطابق آنچه در شبکه های اجتماعی رفتار می کنیم، معرفی می شویم. امروزه افراد بسیاری به جای آنکه با قومیت، ملیت، تخصص، فرهنگ، ورزش، هنر و... شناخته شوند، با آنچه در شبکه های اجتماعی انجام می دهند، شناخته می شوند.

زندگی دیجیتال با پول دیجیتال

هنگامی که در شبکه مجازی آنچه نیاز داریم، سفارش می دهیم، یعنی خرید نیز تغییر مفهوم داده است. دیگر لازم نیست در فروشگاهها سرگردان شویم تا قیمت کالاها را بدست بیاوریم و بهترین کالا با ارزانترین قیمت را خریداری کنیم، بلکه کافی است در شبکه های مجازی هر آنچه نیاز داریم جستجو و خریداری کنیم. اگرچه کالایی مورد نیاز را به صورت فیزیکی دریافت می کنیم، اما پول آن را در شبکه های مجازی پرداخت می کنیم. اما عده ای همچنان بدنبال تفکرات سنتی بودند. برای خرید پول نقد می دادند و بقیه آن را نیز نقد می گرفتند که همین پرداخت پول نقدی به علت نداشتن پول خرد، به چالش کشیده می شد. اما کرونا این تفکرات سنتی را نیز وادار به تسلیم کرد به نوعی که ناچار شدیم هر پولی حتی بابت خرید یک نان را با کارت بانک بپردازیم. از سوی دیگر با مراجعه به بانک خداحافظی کردیم و پرداخت قبوض، خرید کالا، پرداخت پول نقد و هر جابجایی دیگری را با تلفن همراه انجام می دهیم زیرا نگران انتقال ویروس با اسکناس هستیم.

تجارت جهانی در فضای مجازی

انتقال پول در تجارت جهانی نیز مفهوم خود را از دست داد. خرید با اسناد تجاری فرق کرد و حواله نیز رنگ باخت و جای آنها را رمز ارزها گرفتند. اگرچه از ابتدا مقاومت زیادی در مورد رمز ارز وجود داشت، اما امروزه رمز ارز جای پول نقد و طلا را گرفته است. آنهایی که بدنبال حفظ ارزش نقدینگی خود در نوسانات اقتصادی هستند، دیگر دلار یا سکه در خانه انبار نمی کنند که یک شبه دزد آن را ببرد، بلکه رمز ارز می خرند، پولی که می توان در هر نقطه از جهان از آن استفاده کرد و هیچ دزدی هم نمی تواند آن را ببرد، مهمتر اینکه برای انتقال به کشور دیگر، ناچار نیستیم وارد نظام بانکی شویم یا هزینه های صرافی را بجان بخریم، بلکه پولی است نامحدود که بی حساب و کتاب جابجا می شود و فقط کسی که آن را خریداری کرده می تواند در مورد آن تصمیم بگیرد.

مسئولان در خواب

در شرایطی که نگران تحریم و تهدید هستیم و بیش از هر کشور دیگری از این معضل رنج می بریم، نیازمند استفاده از ظرفیت ارز دیجیتال بودیم اما با کمال تاسف مشخص نیست چرا بدنبال ایجاد این ظرفیت نبوده ایم. در حالی که بنابر اعتراف مسوولان، ناچار هستیم مبالغ زیادی بابت انتقال پول به کشور به صرافی ها بدهیم، معلوم نیست چرا وارد بحث رمز ارز نمی شویم. البته رییس کل بانک مرکزی درباره رمزپول بانک مرکزی نوشت: در سالهای اخیر مباحث متعددی درباره نسبت بانکهای مرکزی و رمز ارزها و رمز پولها در جهان مطرح شده است. خصوصا نحوه تنظیم گری رمز ارزها، و نسبت آنها با سیاست گذاری پولی و ارزی از مباحث پرچالش این حوزه است.همتی افزود: طی دو سال گذشته، تشکیل جلسات بررسی و قاعده گذاری در بالاترین سطوح سیاست گذاریهای اقتصادی جهان در باره رمز ارزها بارها تکرار شده است و الگوی مواجهه با این پدیده، با اهداف متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است.وی گفت: ازجمله اهداف بانکهای مرکزی مختلف، افزایش کنترل در خصوص انتقال اعتبار، بین المللی کردن ارز ملی و حتی تغییر در معماری سیستم پولی است. رییس بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم با بررسی این روند جدید جهانی و متمرکز شدن بر الگوهای مختلف در پی انتخاب بهترین راهبرد ممکن در این حوزه است و ویرایش اولیه سند جامع رمز پول را تهیه کرده است.از همکارانم در ادارات ذیربط بانک مرکزی خواستهام بر اساس اقدامات انجام گرفته، مقررات انتشار رمز پول بانک مرکزی را بررسی کرده و جهت تصمیمگیری ارائه نمایند تا امکان استفاده از نتایج آن در سیاستگذاری پولی فراهم آید.

اولین بیت کوین ۰.۰۵ دلار

برای آنکه بدانیم چقدر زیان دور بودن از فناوری و علم روز را می دهیم، کافی است اولین معامله بیتکویین را که امروز به عدد ۵۰ هزار دلار رسیده را مطالعه کنیم. در اولین معامله ۲۰ بیتکویین در ۲۶ تیر ۸۹ در صرافی MT.Gox به کمتر از یک دلار، دادوستد شد. کلارک مودی، سازنده اولین وبسایت دادههای بازار آنی بیت کوین اعلام کرد که اگر اولین خریدار بیت کوین، داراییاش را تا امروز حفظ میکرد، سود هنگفت ۱۸.۴میلیون درصدی نصیبش میشد. وی اعلام کرد که حدود ۱۰ سال پیش کل ارزش این تراکنش، تنها ۰.۹۹ دلار بهازای ۲۰ بیت کوین بود. آن زمان بیت کوین در محدوده قیمتی ۰.۰۴۹۵۱ دلار، معامله میشد.در زمان اجرای تراکنش یادشده، تعداد بیت کوینهای در چرخه بازار، تقریبا ۳.۴میلیون واحد و ارزش بازار این ارز دیجیتال نیز ده برابر از حال حاضر، کمتر بود. کلارک بهنرخ رشد نمایی ۶ رقمی بازار بیت کوین طی یک دهه اخیر پرداخت وگفت: هنوز هم برای ورود به این بازار، دیر نشده است. همانطور که پیشتر رسانهها گزارش دادند، بیت کوین، پربازدهترین دارایی سرمایهای دهه گذشته بوده است.

ورود ایلان ماسک به ماجرای بیت کوین

دنبال روی هوشمندان اقتصادی، نشان می دهد که آینده به کدام سمت می رود. در این رابطه ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا اعلام کرد که ۱.۵ میلیارد دلار از ذخایر خود را به ارز رمزنگاری شده تخصیص داده است.بعد از اعلام این خبر ارزش بیت کوین بیش از ۱۰ درصد افزایش یافت. تسلا اعلام کرد قصد دارد برای فروش خودروهای الکتریکی خود امکان خرید به وسیله رمز ارزها را نیز اضافه کند.

سرمایه گذاری بانک آمریکایی

اما در جدیدترین خبر، احتمال سرمایه گذاری یک بانک آمریکایی دیگر روی بیتکوین ارزش این ارز را صعودی کرد. صندوق سرمایه گذاری بانک مورگان استنلی که ارزش دارایی های آن حدود ۱۵۰میلیارد دلار برآورد می شود، از احتمال سرمایه گذاری این بانک بر روی ارز دیجیتالی بیتکوین خبر داد. مورگان استنلی دومین بانک بزرگ آمریکایی پس از جی پی مورگان است که نسبت به سرمایه گذاری در بیتکوین ابراز علاقه کرد. هرچند هنوز بسیاری از فعالان مالی نسبت به نوسانات بسیار بالای ارزهای دیجیتالی انتقاد دارند اما روند ورود به این بازار شدت یافته است.

توییتر هم پا پیش گذاشت

از سوی دیگر مدیر مالی توییتر از احتمال سرمایه گذاری در بیت کوین و افزوده شدن این ارز دیجیتالی به ترازنامه مالی این شرکت خبر داد. ند سگال گفت: توییتر در حال امکان سنجی این مساله است که حقوق کارکنان خود را بر حسب بیتکوین پرداخت کند. پیش از این نیز اخباری از احتمال سرمایه گذاری اپل روی بیتکوین منتشر شده بود.

وجود ٨ هزار رمز ارز در دنیا

تعداد بسیار زیادی رمز ارز در دنیا وجود دارد. آن چیزی که امروز در سایت های معتبر دنیا لیست شده بالغ بر ۷ یا ۸ هزار رمز ارز است و بسیاری رمز ارز هستند که هنوز در این لیست ها قرار نگرفته اند و از نظر تعدادی محدودیتی در این موضوع وجود ندارد. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۴۹۶ میلیارد دلار برآورد می شود. در حال حاضر ۶۹ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیتکوین و ۱۳ درصد در اختیار اتریوم است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله گران بر بستر بلاک چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.