زندگي قسطي به مايحتاج عمومي رسيد

آرمان ملي: هر چه تورم و مشکلات معيشتي در کشور افزايش پيدا مي‌کند سبد خانوار جامعه نيز کوچکتر مي‌شود و بسياري از مردم به خريد قسطي اقلام ضروري‌شان روي مي‌آورند، اقلامي که شايد تا چند سال پيش، اصلا هزينه‌اي محسوب نمي‌شد. در حال حاضر براي ميليون‌ها نفر در کشور، خريد اقساطي از خودرو و يخچال و تلويزيون به نان و ماسک و شامپو رسيده و بسياري از مردم طعم گوشت و ماهي تازه و برخي از ميوه‌ها را به کل از ياد برده‌اند. چند وقت پيش بود که خريد اقساطي نان در شهرهاي مختلف از جمله سيستان و بلوچستان، قزوين، زاهدان رسانه‌اي شد و در حالي‌که بسياري از مسئولين اين موضوع را تکذيب مي‌کردند، خبرنگار«آرمان ملي» در مناطق جنوبي تهران با دفتر نسيه چندين نانوايي روبه‌رو شد. حالا نيز طبق ادعاي بسياري از فروشگاه‌هاي کوچک در محله‌هاي مياني شهر تهران، مردم براي اقلام ضروري زندگي‌شان مانند تخم مرغ، صابون، شامپو و سيگار پول ندارند و به مغازه‌دارها وعده تسويه حساب با يارانه را مي‌دهند. همچنين طبق يک بررسي ميداني، بايد تا چند ماه آينده در انتظار مشکلات ريوي در بسياري از مردان باشيم، چون با افزايش 5 برابري قيمت سيگار، بسياري از مردم توان خريد سيگارهاي نسبتا باکيفيت را ندارند و همين امر باعث شده که آنها به مصرف سيگارهاي بسيار بي کيفيت و حتي خطرناک روي بياورند، البته اگر پول خريد همان سيگاري که تا دو سال پيش هر پاکت آن هزار تومان بود و حالا به بيش از پنج هزار تومان رسيده، را داشته باشند.
هفت دهک جامعه در فقر
همين چند روز پيش بود که مجيد فراهاني، عضو شوراي شهر تهران اعلام کرد که 7 دهک جامعه زير خط فقر زندگي مي‌کنند. او که با مسائل شهري سروکار دارد، بهتر از هر کسي مي‌داند که پشت شيشه بسياري از فروشگاه‌هاي شهر نوشته شده «فروش نسيه ممنوع» و هرچه به سمت جنوب شهر حرکت مي‌کنيم تعداد اين مغازه‌ها بيشتر مي‌شود. با اين حال هستند مغازه‌دارهايي که اين کار را انجام نمي‌دهند و معتقدند که اگر به مردم اجناس قسطي و قرضي ندهيم، آنها چطور شکم‌شان را سير کنند. در چهار راه مولوي که شاه‌راه جنوب تهران است، يکي از مغازه‌دارها است، او مي‌گويد که «روزانه صدها نفر براي خريد قرضي چند عدد تخم مرغ، يک پاکت سيگار و حتي ماسک به من مراجعه مي‌کنند و روي اين را ندارم که آنها را جواب کنم. فروشنده‌هاي بازار به ما جنس با چک نمي‌دهند، اما چه کنيم اگر هواي همديگر را نداشته باشيم همين فردي که براي خريد چند عدد تخم مرغ و سيگار قرضي به مغازه من مي‌آيد اگر به او جنس ندهم، فردا ممکن است که مسلحانه بيايد و خيلي بيشتر از چند تخم مرغ از مغازه بردارد.» وي در ادامه افزود: «تا سال‌ها پيش خريد اقساطي مربوط به يک گوني برنج و تقريبا يک يخچال اقلام خوراکي بود، اما حالا به نيم کيلو برنج و چند عدد تخم مرغ رسيده است، ماکاراني، رب گوجه فرنگي، تخم‌مرغ، روغن، ماست، شکر و برنج کالاهاي ضروري هستند که با گراني‌هاي اخير خريد اين اقلام نسيه‌اي شده است.
مردم درگير خريد نسيه‌اي


نيمه آذر ماه امسال هم فروش قسطي نان نه‌تنها در رسانه‌هاي رسمي بلکه در فضاي مجازي خبرساز شد. شهروندان برخي مناطق کشور بدهکار نانوايي‌ها شده‌ بودند. پيگيري‌هاي تجارت‌نيوز نشان مي‌دهد اين روزها فروش نسيه‌اي کالاهاي اساسي موضوعي نيست که به برخي از قشرها يا محله‌ها تعلق بگيرد. بلکه امسال با گراني‌هاي چشم‌گير مواد غذايي برخي از مردم محله‌هاي تهران کالاي ضروري زندگي‌شان را اقساطي مي‌خرند!