گام مشترک و رو به جلوی دولت و مجلس /کلیات بودجه 1400 در صحن علنی تصویب شد

دیروز مجلس شورای اسلامی کار خود را با جلسه غیرعلنی شروع کرد و در ادامه جلسه علنی در حالی آغاز شد که بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در دستور کار قرار داشت. محمدباقر قالیباف در ابتدای جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، گفت: از رأس ساعت ۸ صبح جلسه غیرعلنی مجلس جهت بررسی بودجه آغاز شد. نمایندگان مجلس در جلسه غیرعلنی نقطه نظرات خود را درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مطرح کردند.
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه حدود ساعت 9:15 به عنوان نماینده دولت برای دفاع از کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در جلسه علنی مجلس حضور یافت. حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز در جلسه علنی مجلس حضور داشت. براساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نماینده دولت ۳۰ دقیقه فرصت دارد تا از لایحه بودجه دفاع کند.
«احمد امیرآبادی فراهانی» عضو هیئت‌رئیسه مجلس در جلسه علنی دیروز نامه رییس جمهور، حجت‌الاسلام «حسن روحانی» را درباره لایحه اصلاحی بودجه سال ۱۴۰۰ را قرائت کرد. در متن این نامه آمده بود: «جناب آقای دکتر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی؛ به استناد اصل (۱۲۶) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست اصلاحیه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور که به تصویب هیئت دولت رسیده است، برای طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود.»
رأی موافق نمایندگان


 به برگشت طرح شفافیت
در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی تقاضای جمعی از نمایندگان برای طرح مجدد موضوع شفافیت آرای نمایندگان در صحن علنی مجلس در دستور کار قرار گرفت. نمایندگان مجلس با ۱۸۷ رای موافق، ۳۸ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در جلسه علنی با طرح مجدد موضوع شفافیت آرای نمایندگان موافقت کردند.
گفتنی است، بیش از ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای درخواست کردند تا طرح شفافیت آرای نمایندگان مجددا در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد.
مخالفان لایحه بودجه
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس صبح دیروز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، گفت: اصلاحاتی در لایحه بودجه توسط دولت انجام شده که من از این بابت تشکر می‌کنم. اما آیا این اصلاحیه توانسته است دغدغه‌های مجلس را رفع کند یا نتوانسته است؟ مصارف ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بوده است اما در این اصلاحیه مصارف ۸۵۴ هزار میلیارد تومان شده است، یعنی ما هزینه‌ها را افزایش دادیم.
وی افزود: در بحث هزینه‌ای هم، در لایحه قبلی که دولت داده بود، ۶۳۷ هزار میلیارد تومان بود که امروز به ۶۵۲ هزار میلیارد تومان رسیده است یعنی در اینجا هم با افزایش معناداری مواجه هستیم. اعتبارات تملک دارایی و عمرانی ۱۰۴ هزار میلیارد تومان بوده است اما اصلاحیه‌ای که دولت داده است به ۱۰۹ هزار میلیارد تومان رسیده است یعنی کمتر از حدود ۵ درصد افزایش مشاهده می‌کنیم.
محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، گفت: درخصوص بودجه تقدیمی دولت پس از اینکه مجلس محترم کلیات بودجه را در دوره قبل رد کرد، مجدداً بودجه با اصلاحاتی بسیار ناچیز به مجلس آمده است، یعنی دولت در مجموعه لوایحی که به مجلس تقدیم می‌کند نگاهش این است که اگر بار اول مجلس مخالفتی کرد با یک تغییرات جزئی مجدداً مجلس مجبور می‌شود که بودجه را مصوب کند.
وی افزود: این در همه پیشنهادات دولت دیده می‌شود و شاید نوعی لجبازی بین دولت و مجلس اتفاق می‌افتد، براساس اینکه مطالبات به حق مردم در آن دیده نشود. در بودجه‌ای که امروز به مجلس داده شده است، یک بی‌انضباطی مالی بسیار گسترده‌ای از سوی دولت دیده می‌شود.
موافقان لایحه بودجه
حجت‌الاسلام محمد صفری نماینده مردم رودسر در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، گفت: ما راه دیگری نداریم که به کلیات رای مثبت دهیم. وقتی ما به کلیات رأی ندهیم، راه باقی‌مانده برای ما تصویب سه‌دوازدهم بودجه است. اگر بخواهیم این‌گونه مدیریت کنیم، دولت در سه چهار ماه آینده که با انتخابات هم مواجه است، نمی‌تواند دستش باز باشد.
نماینده مردم رودسر در مجلس اظهار داشت: ما مسئله انتخابات را در پیش داریم، انتخابات هزینه‌های بالایی را روی دست دولت می‌گذارد و چگونه قرار است با بودجه سه‌دوازدهم این مسئله را پوشش دهیم؟ بسیاری از پیمانکاران ما هستند که مطالبات بسیار زیادی از دولت در حوزه پروژه‌های عمرانی دارند، برای اینها چه فکری باید بکنیم؟
علی‌ بابایی‌کارنامی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰،گفت: دولت پذیرفت که به حقوق و دستمزدها در لایحه بودجه چارچوب دهد و همچنین هزینه‌ها کاهش یافته است. دغدغه ما در برنامه ششم توسعه و همچنین لایحه بودجه، کاهش انتشار اوراق بود که در اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ این موضوع به خوبی مورد توجه قرار گرفته است.
سیدشمس‌الدین حسینی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: در موضوع مهمی مانند بودجه که سند مهمی است ما باید هم به ابعاد قانونی و هم به ابعاد فنی و تخصصی آن توجه کنیم. برداشت بنده این است که دولت در زمینه بودجه به رویه قانون تمکین کرد و برخلاف مواضع اولیه دولتمردان مبنی بر اینکه اصلاحیه بودجه و سه دوازدهم نمی‌دهیم اما بالاخره دولت پذیرفت که اصلاحیه دهد و بنده این موضوع را به فال نیک می‌گیرم و این رفتار دولت یک گام رو به جلو محسوب می‌شود.
نماینده مردم تنکابن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته تصویب کلیات بودجه به معنای تایید جزییات آن نیست و در اصلاحیه‌ای که دولت ارائه کرده، شاهد تغییرات زیادی هستیم که قابل توجه است. تغییراتی که دولت در لایحه سال ۱۴۰۰ اعمال کرده مخالفت با مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه نیست و برخی از کاستی‌ها در بودجه اصلاح شده است.
وی متذکر شد: دولت در بودجه قبلی با جملات مبهم لایحه را تدوین کرده بود اما الان ادبیات دولت هم در بودجه اصلاحی تغییر کرده است به‌گونه‌ای که در بسیاری از جاها دولت آورده است که در صورتی که به دولت مجوز داده شود این اقدام انجام می‌شود که این موضوع گامی رو به جلو است.
همچنین محسن زنگنه، نماینده مردم تربت‌حیدریه در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: اقدام مجلس در رد کلیات بودجه کاملاً منطقی، دقیق و کارشناسانه بود به‌دلیل آنکه کمیسیون تلفیق تغییرات بسیار خوبی را در بودجه سال آینده اعمال کرد اما وظیفه دولت بود که این تغییرات را انجام دهد. ارجاع لایحه بودجه سال ۱۴۰۰به دولت توسط رئیس مجلس امری منطقی بود چرا که دولت مجری است و آنان باید تغییرات در بودجه را انجام می‌دادند.
نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس افزود: مجلس شورای اسلامی نشان داد که حاضر نیست از جایگاه و ظرفیت‌های قانونی خودش بگذرد اما امروز دولت بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از دغدغه‌های مجلس درباره بودجه را مرتفع کرده و مسیر دولت در مسیر مجلس است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت فروش نفت را منطقی و واقعی کرده و درآمدهای مالیاتی توسط خود دولت افزایش پیدا کرده است. ارز ترجیحی یکی از منافذ فساد بود که دولت خودش متعهد شد آن را به مرور حذف کند و لازم بود همه این تغییرات در بودجه توسط خود دولت انجام شود.
شورای نگهبان
 بودجه سه دوازدهم را رد می‌کند
احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: دولت در این اصلاحیه تغییرات بسیار خوبی را انجام داده است و تدابیر مقام معظم رهبری درباره سهم صندوق توسعه ملی از مازاد فروش نفت به خوبی رعایت شده است. همچنین حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان در لایحه اصلاحی بودجه دولت هزینه‌ها را کاهش داده و همچنین ۲۵ هزار میلیارد تومان مالیات‌ها را افزایش داده است.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وابستگی به نفت و همچنین انتشار اوراق اسلامی کاهش یافته و میزان اعتبارات عمرانی در لایحه اصلاحی بودجه افزایش یافته است. البته هنوز دولت درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی تکلیفی را مشخص نکرده است که در مجلس و کمیسیون تلفیق باید در این باره تصمیم گرفته شود.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اعتبارات قوه قضائیه نسبت به بودجه اولیه دولت تقویت شده اما کافی نیست و باید اعتبارات قوه قضائیه هم مانند نهاد ریاست‌جمهوری افزایش یابد چرا که سند تحول قضایی به نفع کشور است.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تقاضای بنده از نمایندگان آن است که به بودجه چند دوازدهم فکر نکنند چرا که زمانی که در سال ۹۱ بودجه ارائه نشد، مجلس بودجه سه‌دوازدهم را تصویب کرد و چون سال ۹۲ سال انتخابات بود، شورای نگهبان آن را بازگرداند. ما سال ۱۴۰۰ انتخابات را داریم و اگر بودجه سه‌دوازدهم را تصویب کنیم، شورای نگهبان آن را بازمی گرداند.
تصویب کلیات بودجه 1400
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز، کلیات لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ را به تصویب رساندند. نمایندگان مجلس کلیات لایحه اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۰ را با ۲۱۱ رای موافق و ۲۸ مخالف و ۶ ممتنع تصویب کردند.
گفتنی است، وکلای ملت ۱۴ بهمن ماه، کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را با ۹۹ رأی موافق، ۱۴۸ ‌رأی مخالف و ۱۲ ‌رأی ممتنع از مجموع ۲۶۱ نماینده حاضر در مجلس رد کردند و بر این اساس دولت روز گذشته لایحه اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس کرد.
سخنان نوبخت
محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه دیروز در صحن علنی مجلس و در دفاع از لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰0، ضمن تقدیر از بیانات مشفقانه نمایندگان مخالف با کلیات لایحه بودجه، گفت: همچنین از موافقانی که استدلال‌های بسیار قوی و محکمی درخصوص جهت‌گیری‌های اصلاحیه بودجه داشتند جداً قدردانم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه موافقان کلیات بودجه به درستی اشاره کردند که چه اصلاحاتی در بودجه صورت گرفته است، تاکید کرد: دولت پس از رأی مجلس به کلیات بودجه بسیار صمیمانه استقبال کرد و اصلاحات مدنظر نمایندگان را با توجه به تاکیدی که لحاظ کردن مقام معظم رهبری داشتند اقدام شد. پس از بازگشت بودجه ما فرصت داشتیم منابع مربوط به مابه‌التفاوت بالای ۲۰ درصد را اصلاح کنیم و حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومان از این محل سقف منابع لایحه تقلیل پیدا کرد. دولت طبق نظر مجلس الزامات حذف ارز ترجیحی را طی
۶ ماه فراهم می‌کند.
وی یادآور شد: در مواردی همچون آبخیزداری و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز که در سقف جداول قرار گرفته بود دقیقاً مدنظر مجلس اصلاح شد اما همه این اقدامات همراه با کاهش هزینه صورت گرفت.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در اصلاحیه قبلی همه ۵۳ هزار میلیارد تومان از طریق فروش اوراق تأمین می‌شد اما با توجه به نظر نمایندگان این موضوع به حداقل ممکن کاهش یافت.