جزئیات نامه جهانگیری به رهبری

گروه سیاسی/ سخنگوی دولت، توهین به رئیس جمهوری در راهپیمایی 22 بهمن را مشکوک، شوک‌آور و خوراک‌سازی برای بدخواهان انقلاب توصیف کرد و درباره نامه معاون اول رئیس‌جمهوری به رهبر معظم انقلاب هم توضیح داد.
علی ربیعی در نشست خبری روز گذشته خود، این نکته را نیز اضافه کرد که بانیان اقدام مذموم در اصفهان، کسانی هستند که در سه سال اخیر به صورت مداوم به قیمت نادیده گرفتن جنایات ترامپ، حاضر شدند رنج و سختی تحمیل‌شده از سوی امریکا علیه ایران را به نام دولت، سند بزنند و کاخ سفید را از داشتن نقش در نابسامانی‌های اقتصادی تبرئه کنند.
به گزارش ایرنا، دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با اشاره به اینکه به رغم همه خواب و خیال‌ها، مردم به صورت نسلی و بین‌نسلی در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کردند، اظهار کرد: هرچند اتفاقی که روز ۲۲ بهمن افتاد، در یک شهر بود و نمی‌توان به کل کشور تعمیم داد اما مشاهده اینکه در چهل‌ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، «وحدت شعاری» در برابر امریکا و اسرائیل جای خود را به انشقاق داد، شوک‌آور بود.
ربیعی افزود: عده‌ای اقلیت به جای آنکه علیه دشمنانی که سه سال جنگ اقتصادی راه انداخته‌اند، شعار بدهند، به فرمانده میدان این جنگ که در حال دفاع از ایران است، اهانت می‌کنند و به این ترتیب مراسم باشکوه همبستگی مردم با آرمان‌های امام و انقلاب و دفاع از جمهوریت و اسلامیت را با حواشی تلخ مواجه کردند که خوراک رسانه‌های معاند و بدخواهان دیرین انقلاب شد.


 نقش یک جریان در توهین به رئیس‌جمهوری
سخنگوی دولت با بیان اینکه آنچه در اصفهان رخ داد، فقط توهین به رئیس‌جمهوری نبود بلکه حمله به تدابیر رهبری معظم و ایجاد اختلال در این تعابیر بود، ادامه داد: در حرکتی که از سوی عده‌ای در ایجاد تفرقه انجام شد و مغایر با روح ۲۲ بهمن بود، مسأله، فرد نیست، بلکه جریانی است که در درازمدت به دنبال توهین به جمهوری و ملت است. ضمن اینکه اساس موضوع تفرقه‌افکنی، تبعات ضدامنیتی دارد.
ربیعی گفت: از سال ۹۲ مدام در حال شنیدن اتهاماتی علیه دولت و شخص رئیس‌جمهوری هستیم که این اتهامات زمینه‌ساز رفتاری شده که در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مشاهده شد. بانیان آن اقدام مذموم، در سه سال اخیر نیز، به قیمت نادیده گرفتن جنایات ترامپ، حاضر شدند رنج و سختی تحمیل‌شده از سوی امریکا علیه ایران را به نام دولت، سند بزنند و کاخ سفید را از داشتن نقش در نابسامانی‌های اقتصادی، تبرئه کنند. این افراد و رسانه‌هایشان تبیین کننده و توجیه کننده چنین رفتارهایی هستند.
سخنگوی دولت، اتهام‌زنی‌های سه ساله به دولت و رئیس‌جمهوری را با تدارک گفتمانی در ضدیت با شهید بهشتی مقایسه کرد و افزود: آنان هم در ابتدا مرگ بر امریکا ‌گفتند اما بعد، علیه ‌شهید بهشتی شعار دادند. در آن دوره شاهد بودیم که چطور با تئوری‌سازی‌هایی مثل دشمن بلافصل، هزینه‌های سنگین و جبران‌ناپذیری به کشور وارد شد. ربیعی با اشاره به اینکه افکار عمومی توهین به منتخب مردم را نپذیرفت، اظهار کرد: این گونه اقدامات، مورد حمایت مردم نیست، ‌مناسب است همگان طوری کنش سیاسی و اجتماعی داشته باشیم که به جامعه احساس خوبی منتقل شود. این گونه رفتارها در میان‌مدت به نفع هیچ کس نخواهد بود. او همچنین با اشاره به اینکه اتفاق دیگری (حذف نام امام خمینی(ره) از قطعنامه پایانی) باعث شد تا عظمت حضور مردم در مراسم سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به حاشیه برود، گفت: همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند این انقلاب بی‌نام و نشان امام خمینی(ره) در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست.
اصلاح بودجه بدون حذف ارز 4200
سخنگوی دولت درباره اصلاحات انجام شده از سوی دولت در لایحه بودجه نیز از تعیین دو نرخ ارز ۴۲۰۰ و ۱۱۵۰۰ تومان در بودجه خبر داد و گفت که به دولت اجازه داده شد طی ۶ ماه ابتدای سال برای تغییر نرخ ارز و بهبود معیشت مردم برنامه‌ریزی لازم را صورت دهد. ربیعی با بیان اینکه در اصلاحیه ۲۵ هزار میلیارد تومان به درآمدهای مالیاتی اضافه شده است، در مقابل از کاهش میزان انتشار اوراق مالی اسلامی خبرداد و اضافه کرد: در این لایحه همچنین درآمد گمرک ۶.۵ هزار میلیارد تومان و سایر درآمد ۱۷.۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. به گفته سخنگوی دولت، در مجموع ۱۳ هزار میلیارد تومان نسبت به لایحه اول افزایش داشته‌ایم و نسبت به مصوبه تلفیق ۳۵۰ هزار میلیارد تومان کاهش داشته‌ایم و این موضوع با توافق وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شده است. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری درباره میزان پیش‌بینی فروش نفت هم گفت: در بخش فروش نفت همان رقم ۲.۳ میلیون بشکه در روز و درآمد نفتی همان ۱۹۹ هزار میلیارد تومان است.
رانت ارز 4200 تومانی حرف سیاسی است
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره رانت ایجاد شده با ارز 4200 تومانی خطاب به خبرنگار سؤال کننده گفت: قبل از پاسخ از پیشفرض سؤال و واژگان بکار گرفته شده بسیار متعجب شدم که گفته‌اید «در عمل شاهد بودیم که ارز ۴۲۰۰، نصیب یک عده رانتخوار شد!» و در پایان سؤال هم اشاره کردید «آیا رویه سال‌های قبل یعنی دادن رانت به عده‌ای خاص ادامه خواهد یافت؟»، به نظرم شأن رسانه، تکرار حرف افراد سیاسی و مخالف دولت نیست. ربیعی اضافه کرد: اگر طراحان سؤال و همکاران شما نسبت به آنچه که بیان کردید، تا این حد قطعیت دارند، حتماً مدارک و مستندات خود را به قوه قضائیه ارسال کنند. اما فارغ از نوع سؤال که سرشار از پیشداوری است، باید به آثار مثبت و منفی هر تصمیمی در دوره زمانی خود واقف بود و سپس راجع به درستی یا نادرستی آن قضاوت کرد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه اطلاق لفظ «عده‌ای خاص» به کسانی که طبق ضوابط قصد واردات را دارند، بی‌مفهوم دانست و با تأکید بر اینکه این ارز، همچون کوپن در دوران جنگ، باید براساس شرایط خاص خود سنجیده و بررسی شود، گفت: ‌با آغاز جنگ اقتصادی امریکا، تداوم سیاست ارزی شرایط عادی و ثبات، به صلاح مردم نبود و نمی‌شد سفره مردم را تابع نوسانات پرالتهاب نرخ ارز کرد و ‌باید کالاهای اساسی از افزایش نرخ ارز و تغییرات روزانه، مصون نگهداشته می‌شد.
او با بیان اینکه برای مقابله با سوء‌استفاده از ارز، فهرست همه واردکنندگانی که ارز ترجیحی استفاده می‌کنند در سایت بانک مرکزی، در معرض اطلاع عموم قرار گرفت و وزارت صمت و جهاد کشاورزی، همه نظارت‌های لازم را اعمال کردند، اضافه کرد: هر کس هم از هر سوء‌استفاده‌ای مطلع شود، وظیفه دارد دستگاه‌های نظارتی را مطلع کرده و دستگاه قضایی نیز با افراد سوءاستفاده کننده، برخورد کند. سخنگوی دولت با بیان اینکه در طول این سه سال، با توجه به محدودیت‌های ارزی و ملاحظات بازار، بتدریج برخی کالاها مثل چای، برنج و لاستیک از این لیست خارج شدند که آثار آن در قیمت‌ها ظاهر شده است، اضافه کرد: امروز هم با محاسبات بانک مرکزی، اگر ارز ترجیحی برای روغن و خوراک دام برداشته شود، آثار فاحشی بر قیمت مرغ و گوشت و روغن خواهد داشت و بار تورمی شدیدی بر دیگر کالاها وارد خواهد کرد. بنابراین سیاست قطعی دولت این است که نرخ ارز کالاهای اساسی به یکباره و فعلاً، تغییر نکند و دولت، به هیچ وجه افزایش قیمت این کالاها و تحمیل فشار بیشتر تورمی بر مردم را نخواهد پذیرفت.
ربیعی با بیان اینکه سیاست دولت، حذف تدریجی ارز همراه با تصمیمات و سیاستگذاری تجاری و گمرکی و تعرفه‌ای بوده است تا از افزایش جهش‌وار قیمت‌ها جلوگیری شود، گفت:‌ مثل هر سیاست درست دیگر، امکان تخلف یا اجرای ناقص وجود دارد که باید با جدیت، به آن پرداخت ولی قطعاً، راه و چاره کار، پناه بردن به سیاست غلط و فشار به معیشت مردم، نیست.
 پاسخ رهبری به نامه جهانگیری
سخنگوی دولت گفت: نامه معاون اول رئیس‌جمهوری به رهبر معظم انقلاب هم به موضوع ارز و هم کلیات بودجه اختصاص داشت و پاسخ ایشان زمینه همکاری‌های خوبی را فراهم کرد. ربیعی در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران مبنی بر اینکه آقای جهانگیری، پاسخ رهبری به نامه‌شان خطاب به رئیس مجلس را درباره بودجه عنوان کردند و برخی نمایندگان این نامه را مربوط به بحث ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دانستند، کدام درست است، گفت: طبق گفته آقای جهانگیری در این نامه به موضوعات مختلف اشاره شده است. برای مثال با اشاره به تغییراتی که کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه ۱۴۰۰ ایجاد کرده، تأکید شده است این تغییرات به معیشت مردم لطمه نزند. وی با بیان اینکه در این نامه بحث کلی درباره تغییرات اعمال شده مطرح شده بود، گفت: آقای جهانگیری درباره نرخ ارز هم اعلام کرده بود که دولت موافق و معتقد به تک‌نرخی بودن ارز در این شرایط نیست تا با یک برنامه‌ریزی به سمت چنین تصمیمی برویم. سخنگوی دولت اظهار داشت: تک‌نرخی بودن ارز در شرایط فعلی هم جزو نامه بوده و گفته شده بود که حذف آن موجب کمبود کالا و تورم و گرانی و تأثیر بر افزایش سایر قیمت‌ها می‌شود. خوشبختانه پاسخی هم که داده شده این بود که توجه جدی به این مسأله شود و این پاسخ زمینه همکاری‌های خوبی را هم فراهم کرده است.
سخنگوی دولت درباره برجام نیز در پاسخ به اینکه دولت غیر از مصوبه مجلس چه تصمیمات دیگری برای تحت فشار قراردادن امریکا دارد، گفت: معتقدیم اختلاف جاری درباره برجام باید به روش دیپلماتیک حل شود.او با بیان اینکه هر نوع اقدام ضروری و مقتضی دیگر نیز ذیل تصمیمات کلان درباره برجام در شورای عالی امنیت ملی و با در نظر گرفتن همه ابعاد منافع و مصالح ملی اتخاذ خواهد شد و دولت آن را دنبال خواهد کرد، گفت: پیام رهبر معظم انقلاب کاملاً روشن بود یعنی رفع کامل تحریم‌ها و بازگشت ما به همه تعهدات برجامی خودمان است. قطعاً این آن چیزی است که به طور مشخص حرف و سخن ایرانی و ملت ایران است که چارچوب‌های ما را مشخص می‌کند.