‌طارمی - رونالدو اپیزود دوم

‌طارمی - رونالدو اپیزود دوم از آخرین روزهایی که لیگ قهرمانان اروپا برای ایرانی‌ها جذاب بوده، زمان زیادی می‌گذرد؛ شاید آخرین وسوسه‌ای که هوادار ایرانی را پای تلویزیون کشانده و از تماشای بازی یک بازیکن ایرانی در لیگ قهرمانان اروپا لذت برده مربوط به گل‌زنی‌های سردار آزمون در این تورنمنت بوده است. سردار در طول چندسال حضورش در فوتبال روسیه، با پیراهن تیم‌های مخلتف در لیگ قهرمانان اروپا به میدان رفته و حالا با 11 گل زده بالاتر از علی دایی است و با هشت گلی که در لیگ قهرمانان اروپا زده، بهترین کارنامه را از این جهت در بین بازیکنان ایرانی دارد.
بعد از مدت‌ها دوباره قرار است رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا برای علاقه‌مندان به فوتبال در ایران جذاب شود؛ چون این دفعه دیگر مهاجم کارکشته ایرانی یعنی مهدی طارمی قرار است در دیداری حساس از مرحله یک‌هشتم نهایی این رقابت‌ها به مصاف یکی از دو غول کنونی دنیای فوتبال یعنی کریستیانو رونالدو برود. البته که مهدی طارمی پیش از این در مرحله گروهی فرصت بازی برابر منچسترسیتی را به دست آورد ولی آن زمان آن‌قدر به مهدی طارمی فرصت کمی داده شده بود که نتوانست در آن دیدار دشوار خودش را در زمین مسابقه پیدا کند. از آن گذشته، آن روزها مهدی هنوز این بازیکنی که دنیای فوتبال را به حیرت درآورده نبود. او در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا به‌عنوان یک بازیکن ذخیره به میدان رفت ولی حالا مهدی طارمی در مرحله حذفی این تورنمنت تبدیل به یکی از ستاره‌های پورتو شده و دست بر قضا به‌واسطه درخششی که داشته، هواداران این باشگاه را امیدوار کرده این‌بار با هنرنمایی این جوان ایرانی بتوانند از سد یوونتوس و صدالبته کریستیانو رونالدو عبور کنند. درخشش طارمی در چند بازی اخیر پورتو آن‌قدر زیاد بوده که هواداران این باشگاه از اینکه تصویر این مهاجم روی پوستر اصلی بازی با یوونتوس قرار نگرفته ناراحت باشند.
پرده دوم  از  تقابل طارمی با  کریس  رونالدو
تقابل مهدی طارمی با کریس رونالدو در شرایطی این روزها در رسانه‌های ایرانی و پرتغالی تبدیل به سوژه اصلی شده که برای اولین بار نیست که این دو قرار است در ترکیب دو تیم مختلف رودرروی هم قرار بگیرند. پیش‌تر، مهدی طارمی در جام جهانی و زمان بازی با پرتغال در مرحله گروهی برابر کریس رونالدو به میدان رفت. در آن بازی اتفاقا دو مهاجم زیر ذره‌بین قرار گرفته بودند ولی دست‌آخر هیچ‌کدام موفق به گل‌زنی نشدند. کریس رونالدو اسیر دست‌های جادویی علیرضا بیرانوند شد و پنالتی‌اش را به هدر داد و بعد هم که نوبت به مهدی طارمی رسید تا فرصت بسیار ارزشمندی را در دقایق پایانی بازی هدر دهد. چه‌بسا اگر مهدی آن توپ را تبدیل به گل می‌کرد، ایران می‌توانست مسافر مرحله حذفی جام جهانی شود. حالا مدت‌ها پس از آن بازی، مهدی طارمی و کریس رونالدو در شرایطی رودرروی هم قرار می‌گیرند که هر دو امید اصلی گل‌زنی تیم‌هایشان در پورتو و یوونتوس هستند.


پورتو پس از بازی‌های تقریبا قابل‌قبول در گروه C رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا، پشت سر منچسترسیتی به‌عنوان تیم دوم به یک‌هشتم نهایی صعود کرده و رقیب یوونتوس شده است. یووه با کریس رونالدو هم در گروهی که بارسلونا در آن حضور داشت، توانست به لطف نتایج بهتر در بازی‌های رودررو با بارسا به‌عنوان صدرنشین صعود کند و به مرحله حذفی برسد. روی کاغذ، بسیاری از کارشناسان شانس یوونتوس را برای برتری مقابل پورتو در این بازی بیشتر می‌دانند ولی نکته‌ای که می‌تواند این معادله را به هم بزند، مهدی طارمی است!
از 27 دقیقه در 3 بازی  تا  مهاجم فیکس‌ شدن
اینکه چرا مهدی طارمی می‌تواند معادلات در این بازی سرنوشت‌ساز را به هم بزند، مستقیما به عملکرد او برمی‌گردد. این روزها در فوتبال اروپا، مهدی به‌واسطه گل‌های زیادی که برای پورتو در لیگ پرتغال زده، شناخته‌شده است. او در 19 بازی موفق شده 9 گل بزند و هفت پاس گل هم بدهد. همین آمار مشخص می‌کند مهدی به تنهایی روی 37 درصد گل‌های تیمش تأثیرگذار بوده است. این اتفاق در شرایطی رخ داده که طارمی در ابتدای فصل در همین لیگ هم بازیکن ثابت نبود و هفت هفته روی نیمکت نشست تا تبدیل به بازیکن ثابت شد؛ چه بسا اگر از همان هفته‌های نخست در ترکیب تیمش قرار می‌گرفت، الان آمار گل‌زنی‌اش به‌مراتب بهتر بود. مهدی نشان داده هر‌جا‌که در پورتو از ابتدا در ترکیب قرار گرفته، مؤثر بوده است؛ نمونه‌اش همین رقابت‌های جام حذفی که از ابتدا تمامی بازی‌ها را به‌عنوان بازیکن ثابت به میدان رفته و توانسته در پنج بازی پنج گل بزند و یک پاس گل هم بدهد.
وضعیت برای مهدی طارمی اما در رقابت‌های لیگ قهرمانان اصلا مطابق با چیزی که می‌خواسته نبوده است. طارمی از شش بازی مرحله گروهی سه تا را که کلا نیمکت‌نشین بوده و در سه تای دیگر هم به‌عنوان بازیکن ذخیره در دقایق پایانی به میدان فرستاده شده است. او ابتدا در شکست 3 بر یک برابر من‌سیتی 13 دقیقه بازی کرد و بعد هم در برد 3 بر صفر برابر مارسی دو دقیقه فرصت بازی به دست آورد. در بازی برگشت برابر مارسی هم که با نتیجه 2 بر صفر به پایان رسید، دوباره فقط 12 دقیقه به میدان فرستاده شد. ماحصل کار اینکه مهدی از سه بازی‌اش در لیگ قهرمانان اروپا مجموعا 27 دقیقه بازی کرده که میانگین بسیار کمی برای او از لحاظ دقایق بازی است. در این مدت هم او نتوانست نه گلی بزند و نه پاس گلی دهد.
حالا معادله کاملا به هم خورده است و طارمی از یک مهاجم نیمکت‌نشین که فقط چند دقیقه به او فرصت می‌رسید، تبدیل به مهاجم اصلی تیمش شده است؛ کسی که بار خط حمله پورتو یکی از بهترین باشگاه‌های اروپا را به دوش می‌کشد. مهدی که در این فصل در مجموع از 29 بازی برای پورتو هزارو 654 دقیقه بازی کرده و 14 گل زده و 9 تا هم پاس گل داده است، سوژه داغ هواداران تیمش شده؛ در حدی که می‌گویند طارمی، کریس رونالدوی پورتو است. تعبیری که البته با واکنش خاص مهاجم تیم ملی ایران روبه‌رو شده است. او در مصاحبه با سایت پورتو در این مورد می‌گوید: «‌از حضور در لیگ قهرمانان اروپا بسیار خوشحالم. اکنون یک بازی سخت حذفی مقابل یوونتوس داریم‌ ولی باید بگویم ما پورتو هستیم و این مسابقه اسمش فوتبال است. در فوتبال هیچ‌چیز غیرممکن نیست. من رونالدو را بسیار زیاد دوست داشتم. دلم نمی‌خواست مثل او باشم. زیرا این غیرممکن است. چقدر ممکن است که مانند کریستیانو رونالدو یا مسی باشید. اما می‌توانیم تلاش کنیم به سطح آنان نزدیک شویم. من همیشه فکر می‌کنم اگر سخت کار کنم، می‌توانم به هر‌ آنچه بخواهم برسم. شما هرگز نمی‌دانید که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. اما باید هدف و آرزویم را مشخص کنم و اکنون آرزوی من کسب عناوین است».