طرح«طراوت» بانك صادرات محصولات پتروشيمي را افزايش داد

​مديرعامل بانک صادرات ايران با بيان اينکه طرح «طراوت» بانک صادرات ايران، الگويي مناسب براي تأمين مالي و ظرفيت‌سازي در صنعت پتروشيمي است، از امکان افزايش 25 ميليون تن محصولات اين صنعت با استفاده از طرح  مذکور در افقي پنج ساله خبر داد. به گزارش روابط‌عمومي بانک صادرات ايران، حجت‌اله صيدي در مراسم افتتاحيه دومين نمايشگاه و همايش تخصصي حمايت از ساخت داخل در صنعت پتروشيمي، که با حضور مسئولان معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري، سازمان‌هاي منطقه آزاد کيش و قشم، مديران عامل شرکت‌ها و‌ مسئولان صنعت پتروشيمي، مديران عامل بانک‌ها و فعالان عرصه صنعت پتروشيمي برگزار شد، اظهار کرد: نفت و گاز و پتروشيمي، مزيت رقابتي کشور ماست که بايد قدرش را بدانيم و درست از آن استفاده کنيم.
وي افزود: به منظور ظرفيت‌سازي در رقابت با برخي کشورهاي همسايه تا پنج سال آينده بايد براي ساليانه دست‌کم 5 ميليون تن توليد محصولات پتروشيمي تأمين مالي صورت گيرد که طرح «طراوت» بانک صادرات ايران الگوي مناسب و تجربه‌اي قابل‌توجه در اين زمينه است.
مديرعامل بانک صادرات ايران سه موضوع مزيت رقابتي بسيار بالا،  پيشي گرفتن برخي کشورهاي همسايه در توليد محصولات و تأمين مالي صنعت پتروشيمي را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: قطع وابستگي اقتصاد به نفت، به معني حذف نفت و گاز نيست؛ بلکه استفاده درست از آن است و استفاده درست، ايجاد بالاترين ارزش‌افزوده است. بالاترين ارزش‌افزوده نيز تکميل زنجيره‌ محصول و رسيدن به محصول نهايي، به جاي صادرات نفت خام و گاز مايع و حتي متانول و اتيلن و نظاير آن است.
مديرعامل بانک صادرات ايران افزود: مأموريت بزرگ ما اين است که به گونه‌اي برنامه‌ريزي کنيم تا صنعت نفت و گاز با سرمايه‌گذاري در صنعت پتروشيمي به تأمين‌‌کننده اصلي توليد ناخالص داخلي کشور تبديل شود.


حجت‌اله صيدي با بيان اينکه ما قرار بود در سال 1400 از مهمترين رقيب‌مان در منطقه جلو بزنيم، گفت: اين در حالي است که از الان تا پنج سال ديگر بايد حدود هشت تا 10 ميليون تن ظرفيت ايجاد کنيم تا خيلي عقب نمانيم؛ چرا که در حال حاضر حجم توليد محصولات پتروشيمي در کشور نزديک به 40 ميليون تن از کشورهاي رقيب همسايه کمتر بوده و با وجود اقتصاد بزرگ کشور، جمعيت، موقعيت جغرافيايي و نهادهاي علمي، فني و تخصصي، توليد ناخالص داخلي ما، نصف برخي از اين کشورهاست. بنابراين براي رسيدن به سطح کشورهايي نظير کشور خودمان، بايد نزديک به 600 ميليارد دلار توليد ناخالص داخلي داشته باشيم و از اين ميزان حداقل 100 تا 150 ميليارد دلار بايد از صنعت پتروشيمي عايد شود.
مديرعامل بانک صادرات ايران افزود: براي ظرفيت‌سازي جديد و متناسب با پيشرفت رقبا به سرمايه‌گذاري بيشتري نياز است تا حداقل 25 ميليون تن محصولات پتروشيمي ظرف پنج سال آينده در اين صنعت توليد شود.وي با بيان اينکه اتکا به دانش‌بنيان‌ها رمز موفقيت در ساخت داخل است، اظهار اميدواري کرد: اين رخداد بزرگ، نقطه‌ آغاز حرکتي عظيم در توليد در آستانه‌ ورود به قرن نو شود.
صيدي ادامه داد: در بخش توليد و سازندگان داخلي صنعت پتروشيمي، حماسه‌هاي بزرگي خلق شده و بايد با اعتماد مضاعف و کنترل کيفيت از آنها حمايت کنيم و در کنار سازندگان داخلي، صندوق نوآوري و شکوفايي نيز کمک خواهد کرد تا اهداف اين صنعت تحقق يابد.
وي در بيان سومين محور سخنان خود که به تأمين مالي اختصاص داشت، گفت: چهار بانک‌ حاضر در اين نمايشگاه بيش از 60 ميليارد دلار منابع مالي دارند و اگر بتوان حداقل 10 درصد آن را به حمايت از صنعت پتروشيمي اختصاص داد، توليد 25 ميليون تن محصولات اين صنعت در افق پنج ساله محقق خواهد شد.
مديرعامل بانک صادرات ايران طرح «طراوت» را الگويي مناسب براي تحقق اين چشم‌انداز  عنوان کرد و افزود: با استفاده از الگوي تأمين مالي، اعتباري و زنجيره‌اي همچون طرح طراوت بانک صادرات ايران با اختصاص يک واحد منابع مالي مي‌توان سه واحد اعتبار تأمين کرد و به واسطه همراهي چند بانک با تخصيص يک تا دو ميليارد دلار نقدي مي‌توان حدود سه تا چهار ميليارد دلار گردش مالي در صنعت  پتروشيمي به وجود آورد.
امضاي تفاهم‌نامه همکاري بانک صادرات ايران با پتروشيمي خليج‌فارس و انجمن استصنا
همچنين ​همزمان با برگزاري دومين نمايشگاه و همايش تخصصي حمايت از ساخت داخل در صنعت پتروشيمي در جزيره کيش، تفاهم‌نامه همکاري بانک صادرات ايران با شرکت صنايع پتروشيمي خليج‌فارس و انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت ايران (استصنا)، به امضا رسيد.
به گزارش روابط‌عمومي بانک صادرات ايران، با امضاي اين دو تفاهم‌نامه، مرحله جديدي از همکاري بانک صادرات ايران براي تأمين مالي شرکت‌هاي فعال در صنعت پتروشيمي آغاز شد.
تفاهمنامه بانک صادرات ايران با شرکت صنايع پتروشيمي خليج‌فارس توسط حجت‌اله صيدي، مديرعامل بانک صادرات ايران و جعفر ربيعي، مديرعامل اين شرکت در حضور فعالان صنعت پتروشيمي به امضا رسيد که بر مبناي آن، سقف تسهيلات و تعهدات بانک صادرات ايران تا 100 هزار ميليارد ريال افزايش يافت.
همچنين سقف ميزان گشايش اعتبارات اسنادي داخلي ريالي به اين شرکت و شرکت‌هاي تابعه به 50 هزار ميليارد ريال و سقف صدور انواع ضمانت‌نامه براي اين شرکت تا 20 هزار ميليارد ريال ارتقا داده شد.
بر اساس تفاهم‌نامه بانک صادرات ايران با انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت ايران (استصنا) نيز سقف تسهيلات، صدور ضمانت‌نامه و گشايش اعتبارات اسنادي ريالي و ارزي به 35 هزار ميليارد ريال رسيد. ارائه انواع خدمات و درگاه‌هاي بانکداري الکترونيک نيز از ديگر مفاد اين تفاهم‌نامه بود که به امضاي حجت‌اله صيدي، مديرعامل بانک صادرات ايران و مجيد محمدپور رئيس هيات‌مديره استصنا رسيد.
تفاهم‌نامه بانک صادرات ايران و صندوق نوآوري و شکوفايي رياست‌جمهوري
​ به گزارش روابط‌عمومي بانک صادرات ايران، تفاهم‌نامه همکاري بانک صادرات ايران و صندوق نوآوري و شکوفايي معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري با حضور مسئولان و مديران شرکت‌هاي فعال در صنعت پتروشيمي در محل غرفه اين صندوق در دومين نمايشگاه تخصصي حمايت از ساخت داخل در صنعت پتروشيمي به امضاي حجت‌اله صيدي، مديرعامل بانک صادرات ايران و علي وحدت، مديرعامل صندوق نوآوري و شکوفايي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري رسيد.
حجت‌اله صيدي در افتتاحيه اين نمايشگاه با بيان اينکه صندوق نوآوري و شکوفايي در کنار سازندگان داخلي به تحقق اهداف صنعت پتروشيمي کمک مي‌کند، بر حمايت از شرکت‌هاي دانش‌بنيان تاکيد کرد.
برقراري و توسعه همکاري‌ها، ارائه  خدمات مالي و بانکي، اعطاي انواع تسهيلات در قالب عقود اسلامي، صدور ضمانت‌نامه، گشايش اعتبارات اسنادي ريالي و ارزي و ارائه انواع خدمات بانکداري الکترونيک توسط بانک صادرات ايران به اين صندوق و شرکت‌هاي معرفي شده از سوي آن، از مفاد اين تفاهم‌نامه است.بانک صادرات ايران با حمايت از شرکت‌هاي دانش‌بنيان طي سال‌هاي اخير، سهم مهمي در تامين مالي اين شرکت‌ها و توليد محصولات نهايي آنها داشته است.