برجام یک کلمه اضافه و کم نمی‌شود

شهروندآنلاین: حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت اظهار کرد: «جمهوری اسلامی ایران نمی‌خواهد دارنده سلاح هسته‌ای باشد، نمی‌خواهد نگهدارنده سلاح هسته‌ای باشد و به طریق اولی هیچ وقت نمی‌خواهد از سلاح هسته‌ای استفاده کند.»

رئیس‌جمهوری گفت: «این نه نظر امروز ما است و نه نظر دو و سه و چهار سال پیش ما، آن مقدار که یادم هست از سال ۱۳۷۰ بارها و بارها خدمت مقام معظم رهبری صحبت کردم. در آن مقطع آیت‌الله هاشمی رئیس‌جمهوری بود، با او در شورای امنیت ملی صحبت کردم، همیشه نظر واحد بوده است که ما دنبال سلاح هسته‌ای نخواهیم بود، بلکه در پی فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خواهیم بود که حق ما است.»

قسمت‌های مهم سخنان او در ادامه می‌آید:

ما عضو NPT هستیم، با آژانس به صورت پادمان قرارداد داریم و این پادمان را اجرا می‌کنیم و تاکنون هم اجرا کردیم. نمی‌خواهیم فعالیت مخفی هسته‌ای داشته باشیم، نه دیروز و امروز، نه فردا و این تصمیم قاطع جمهوری اسلامی ایران است.



آمریکا،  اروپا و سازمان ملل بخواهد یا نخواهد، اگر همه دنیا به ما بگویند خیلی خوب است ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد، نظر ما تغییر نمی‌کند. نظر ما، نظری است که مقام معظم رهبری به عنوان فتوا اعلام کردند و همان عهدی است که ما در ان‌پی‌تی و پادمان بستیم، ما از این عهد خارج نخواهیم شد.

این توافق به سادگی به دست نیامده است و امروز هم ما برجام را به همان شکل که در ۲۳ تیرماه  ۹۴ تصویب شد، قبول داریم، هیچ تغییری در آن را نمی‌پذیریم و روی عهد خود هم ایستاده‌ایم.

شب رئیس‌جمهوری فرانسه آقای مکرون به من زنگ زد و گفت من الان از پیش ترامپ می‌آیم و از شما می‌خواهم قبول کنید که یک ملاقات به هر صورت یک نفره، سه نفره یا چند نفره داشته باشید که من رد کردم. چندین رئیس‌جمهور در هتلی که محل اقامت من بود، آمدند و پیشنهاد کردند که ترامپ می‌گوید اگر دو کلمه در این برجام بگذاریم، من همین الان اعلام می‌کنم که برجام را قبول دارم و برمی‌گردم. آن دو کلمه این است که ما بعدا درباره مسأله موشک و مسائل منطقه مذاکره کنیم و این پیام را روز بعد آقای مکرون از طرف ترامپ آورد. من تأکید کردم به هیچ عنوان برجام یک کلمه اضافه و کم نمی‌شود. رئیس‌جمهوری فرانسه به من گفت که شما قبول کنید راجع به این دو مسأله مذاکره شروع شود، الان هم که نمی‌خواهد اضافه شود، ممکن است مذاکره چند سال طول بکشد. گفتم نه ما اصلا مذاکره‌ای نداریم. ما درباره مسأله موشکی و دفاعی و منطقه با آمریکا و ۱+۵ بحثی نداریم.

اروپا بداند اگر ما می‌خواستیم مسأله موشکی و منطقه را نه اینکه اضافه کنیم، بلکه به عنوان بحث برای آینده قبول کنیم، ترامپ همان اول برگشته بود. پیغام رسمی او است. خودتان هم که می‌دانید پیام‌آورنده‌ام که شما بودید. بنابراین در برجام آنچه مورد نظر شماست، چیزی اضافه نخواهد شد. نه راجع به منطقه، نه راجع به سلاح و دفاع ایران همین برجامی که هست یا می‌پذیرید یا قبول نمی‌کنید.

در سال بعد یعنی سال ۱۳۹۸ که نیویورک رفتم که محل اقامت من تبدیل به مرکز اصلی ملاقات‌های سازمان ملل شد، به قول یک مقام سازمان ملل گفت که شما محل سازمان ملل را تغییر داده‌اید. همه رفت‌وآمدها و رسانه‌ها به محل هتل اقامت ما می‌آمدند که تمام مقامات اروپایی که در نیویورک بودند، بدون استثنا به ملاقات من آمدند و مذاکره کردند و همه هم اصرار داشتند که جلسه ۱+۵ در نیویورک تشکیل شود و ترامپ حضور پیدا کند و من هم حضور پیدا کنم. حرف آنها این بود که بعد از این جلسه، ترامپ اعلام خواهد کرد که به برجام برمی‌گردد. من گفتم حاضرم در این جلسه شرکت کنم، ۱+۵ هم اشکالی ندارد، به شرط اینکه قبل از جلسه، ترامپ اعلام کند که به برجام برگشته‌ام، بعد ما این جلسه را برگزار می‌کنیم. همه این اختلاف قبل و بعد بود. بعضی‌ها می‌گویند این قبل، این بعد، در واقع این اول همه‌اش بحث اول و دوم بود. اگر اول و دوم نداشتیم، آن جلسه را در سال ۹۸ برگزار می‌کردیم. اصلا تعدادی از سران دنیا آمده بودند آنجا به خاطر همان جلسه که ۱+۵ در سطح سران تشکیل شود.

تبلیغات خارجی که شروع کردند «بازرسان آژانس را بیرون می‌کنند» چنین چیزی نیست و ما بازرسان آژانس را بیرون نمی‌کنیم. چرا حرف دروغ می‌زنید. نه‌تنها بازرسان آژانس را بیرون نمی‌کنیم که حتی مدیرکل آژانس هم از ما خواسته است که به تهران بیاید، می‌تواند به تهران بیاید مذاکره کند، می‌تواند مذاکره نکند، ما در این زمینه اصلا بحثی نداریم.

ما در دولت با هماهنگی که با رئیس مجلس انجام دادیم، قرار شد هیأت کوچکی از طرف مجلس و دولت با هم تبادل‌نظر کنند که این اصلاحیه به گونه‌ای باشد که هم مورد قبول دولت و هم مجلس باشد و این کار هم انجام گرفت.

برخی از اصلاحات مهمی که خود کمیسیون تلفیق انجام داده بود، مورد توجه دولت هم قرار گرفت و درنهایت لایحه به صورت جدید تنظیم و اصلاحیه تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. روز گذشته هم مجلس شورای اسلامی با یک رأی قاطع کلیات این لایحه اصلاحی دولت را به تصویب رساند.

من از نمایندگان مجلس تقاضا می‌کنم، ضمن اینکه نظرات آنها برای ما محترم است و نظرات آنها در لایحه دولت اعمال خواهد شد، طبق قانون اساسی به گونه‌ای عمل کنیم که در آخر کار وقتی درمی‌آید به عنوان لایحه مصوب دولت باشد، نه خدای ناکرده به عنوان طرح نمایندگان و ان‌شاءالله این کار خواهد شد.