هنوزبه بازی فینال فکر می‌کنم

محمد محمدی سدهی
خبرنگار
2 ماه از فینال لیگ قهرمانان آسیا 2020 و باخت 2-1 پرسپولیس مقابل اولسان می‌گذرد. یکی از صحنه‌های تلخ آن دیدار خطای هند عجیب مهدی شیری بود که یک پنالتی بی‌دردسر نصیب حریف کرد. مهدی شیری پس از آن اشتباه کمتر مصاحبه کرد و حالا می‌گوید که روزها و شب‌های سختی را پشت سرگذاشته است. از سویی پرسپولیس که عملکرد نگران کننده‌ای برای هوادارانش پس از فینال آسیا داشت، آرام آرام به روزهای خوب گذشته بازگشته و شانس قهرمانی در نیم فصل را هم دارد.
مهدی شیری در خصوص برد پرسپولیس مقابل پیکان و پیروزی اقتصادی سرخ‌ها در چند هفته اخیر به خبرنگار«ایران» گفت:«پیکان تیم خیلی خوب و قابل احترامی است و ما همیشه بازی‌های سختی با آنها داشتیم. آنها در این بازی بسته بازی کردند و از تاکتیک خود که پرتاب اوت دستی است، استفاده کردند اما ما توانستیم بخوبی تاکتیک آنها را خنثی کنیم. حتی می‌توانستیم با گل‌های بیشتری این تیم را شکست دهیم. البته فعلاً مهم پیروز شدن و کسب 3 امتیاز بازی هاست و مهم نیست که با گل‌های بیشتری حریفان را شکست دهیم. متأسفانه در نیم فصل اول مشکلاتی داشتیم که باعث شد برخی بازیکنان‌مان را در اختیار نداشته باشیم که مهم‌ترین آن از دست دادن مهاجمان‌مان بود اما به هر حال نیم فصل اول را با سلامت پشت سرگذاشتیم و از این موضوع بسیار خوشحالیم. در تیم ما همه بازیکنان زحمت می‌کشند. مثلاً سیدجلال که در چند بازی اخیر گلزنی کرد، جواهری است که تیم‌های دیگر از آن محروم هستند.»


مدافع راست پرسپولیس با اشاره به بازی آخر این تیم در نیم فصل اول مقابل گل گهر بیان داشت:«گل گهر تیم بسیار خوبی است و در ابتدای فصل نتایج خوبی کسب کرد. این تیم مربی خوب و باتجربه‌ای همچون امیر قلعه نویی دارد که این موضوع باعث بالارفتن کیفیت‌شان شده است. در حال حاضر هدف اصلی‌مان قهرمانی در نیم فصل است و پس از آن با بازگشت بازیکنان‌مان می‌توانیم در نیم فصل دوم نتایج بهتری بگیریم و برای پنجمین بار قهرمان لیگ شویم. برای رسیدن به این موفقیت باید همچنان با انگیزه و پرتلاش ظاهر شویم.» شماره 17 پرسپولیس در خصوص پایین آمدن کیفیت بازی‌های این تیم پس از باخت در فینال آسیا هم صحبت کرد: «خیلی‌ها معتقدند که تیم ما بعد از فینال آسیا خوب بازی نمی‌کرد و خوب نتیجه نمی‌گرفت اما من این موضوع را قبول ندارم. ما در مقابل حریفان‌مان عملکرد خوبی داشتیم و در حال حاضر هم 4 بازی را با پیروزی پشت سرگذاشتیم و این نشان دهنده قدرت پرسپولیس است. مهم‌ترین فاکتور ما تیم بودن است و این موضوع باعث می‌شود تا کمبودهای‌مان را جبران کنیم و با اتحاد به مصاف حریفان‌مان برویم. پس از لیگ قهرمانان در چند بازی با وجود اینکه مستحق پیروزی بودیم به مساوی رسیدیم. متأسفانه با وجود شانس خوب‌مان برای کسب برد از موقعیت‌های خود استفاده نکرده و البته دچار بدشانسی هم شدیم. آن بازی‌ها و تساوی‌ها تمام شد و مهم الان است که توانستیم با 4 برد متوالی به جدول بازگردیم. امیدواریم این پیروزی‌ها ادامه داشته باشد و انتهای فصل قهرمانی دیگری به هواداران هدیه دهیم.» این بازیکن پرسپولیس افزود:«هر کسی می‌گوید قهرمانی نیم‌فصل اهمیتی ندارد، دروغ می‌گوید. قهرمانی نیم فصل مقدمه قهرمانی در پایان لیگ است. تمام بازیکنان و اعضای کادر فنی پرسپولیس دوست دارند در تمام مسابقات قاطعانه و محکم عمل کنند و روز به‌روز به موفقیت برسند. قهرمانی در نیم فصل اول اولویت اصلی‌مان و این یکی از اهداف ماست. البته هدف نهایی‌مان رسیدن به پنجمین قهرمانی متوالی است.»
شیری که در فینال آسیا در محوطه جریمه خودی به طرز عجیبی توپ را با دستانش دفع کرد و یک پنالتی به اولسان هدیه داد، گفت:«بعد از فینال آسیا روزها و شب‌های سختی را پشت سرگذاشتم اما به لطف هواداران توانستم آن اتفاق تلخ را تا حدودی فراموش کنم. البته فرصت خوبی برای قهرمانی در فینال آسیا و جاودانه شدن داشتیم که متأسفانه این اتفاق نیفتاد. در این مدت پیشکسوتان و بزرگان تیم هم خیلی کمک کردند که از آن روزهای سخت عبور کنم و از آن شرایط بد بیرون بیایم.»
او در پاسخ به این سؤال که در آن زمان چه جمله‌ای باعث شد تا بیشتر ناراحت شوی؟ بیان داشت:«با اشتباهی که کردم هواداران دلخور بودند و حرف‌هایی زدند که من به آنها حق می‌دادم اما بعد از گذشت آن روزها هواداران حمایت و من را تشویق کردند. مثلاً در بازی با نساجی که تیم ما به قائمشهر رفت، هواداران استقبال گرمی از من داشتند و از آنها تشکر می‌کنم. تمام تلاش خود را به کار گرفتم تا آن خاطره تلخ را از ذهن هواداران پرسپولیس پاک کنم.» اما چه عاملی باعث می‌شود بازیکن در یک لحظه چنین واکنشی داشته باشد؟ مدافع پرسپولیس پاسخ داد:«نمی توان در همه بازی‌ها بهترین تصمیم را گرفت و بهترین بازی را ارائه داد. به هر حال هر بازیکنی اشتباه می‌کند و من از این قاعده مستثنی نیستم. سیدجلال حسینی در نقش کاپیتان نقش ویژه‌ای در بازگشت من داشت. علاوه بر او سایر بازیکنان هم به من دلگرمی دادند و به من کمک کردند. مهم‌ترین امتیاز پرسپولیس تیم بودن است. تیم ما همیشه در کار تیمی موفق بوده و هیچگاه متکی به بازیکن نیستیم. پس از آن اتفاقی که برای من پیش آمد همین تیم بودن پرسپولیس کمک کرد تا به شرایط عادی بازگردم.» شماره 17 پرسپولیس پس از آن اشتباه در فینال آسیا در بازی‌های لیگ برتر نیمکت نشین شد اما بعد از چند هفته توانست مجدداً اعتماد یحیی گل محمدی را جلب کند و به ترکیب اصلی بازگردد. او در این خصوص گفت:«اشتباه فینال آسیا باعث شد تا باانگیزه بیشتری تمرین کنم و برای لیگ آماده شوم. بازیکن‌هایی مثل من شاید همیشه در فشار اشتباه بزرگی را مرتکب شوند. در یک لحظه تصمیمی گرفتم که واقعاً هنوز هم از آن پشیمان هستم و به آن فکر می‌کنم. قبل از آن اشتباه بازی خوبی ارائه دادم اما آن اشتباه باعث شد تا بازی خوبم فراموش شود.»

برش
مبارزه برای آرامش روح انصاریان و میناوند

پرسپولیس در لیگ شانزدهم هادی نوروزی، کاپیتان خود را از دست داد. این موضوع انگیزه‌ای شد برای بازیکنان این تیم تا با اتحاد بیشتر برای روح کاپیتان جوان خود خوب بازی کنند و از رده شانزدهمی به نایب قهرمانی دست یابند. آیا امسال هم درگذشت مهرداد میناوند و علی انصاریان انگیزه‌ای برای رسیدن به پنجمین قهرمانی سرخ‌ها خواهد شد؟ مهدی شیری امیدوار است چنین اتفاقی بیفتد:«اعتقاد داریم که روح این عزیزان پشت تیم است و ما هم تلاش می‌کنیم با قهرمانی روح آنها را شاد کنیم. انصاریان و میناوند بمب روحیه بودند و همیشه بعد از بازی‌ها به من و دیگر بازیکنان انگیزه می‌دادند. درگذشت این عزیزان نشان داد که دنیا بی‌ارزش است و بهتر است قدر همدیگر را بیشتر بدانیم.»