کنارتان هستیم

هوا به‌شدت سرد است و بارش برف‌ و باران شرایط را برای زلزله‌زدگان سخت‌تر کرده است. برآوردهای اولیه حکایت از تخریب 3700 واحد مسکونی در سی‌سخت دارد، آماری که از سوی مدیرکل بنیاد مسکن استان کهگیلویه‌وبویراحمد اعلام شده است.

حسن جنتی با اعلام این خبر گفته: «علاوه بر 800 واحدی که در این زلزله خسارت 60 تا 100‌درصدی دیده و باید بازسازی شوند 2900 واحد هم باید تعمیر شوند.» آمارهای اعلامی از سوی جنتی خبر از نیاز به بازسازی 380 واحد روستایی و 420 واحد شهری می‌دهد.

 

زلزله 61 زخمی برجای گذاشت

با حضور تیم‌های عملیاتی امدادگران و نجاتگران در قالب 10 تیم تقسیم شدند و تمامی مناطق شهر سی‌سخت و روستاهای اطراف را ارزیابی کردند و در ارزیابی‌ها مشخص شد تا ساعت 14 روز جمعه  ۶۱ نفر از هموطنان در زلزله سی‌سخت از توابع شهرستان دنا، استان کهگیلویه‌وبویراحمد دچار مصدومیت شدند که از مجموع این تعداد  ۳۴ مصدوم به صورت سرپایی مداوا و ۲۷ نفر به بیمارستان یاسوج منتقل شدند. همچنین از تعداد ۲۷ نفر، ۲۰ نفر مرخص و تنها ۷ نفر بستری شدند و تحت مداوای پزشکان هستند.

امدادگران و نجاتگران حاضر در منطقه ضمن اسکان اضطراری زلزله‌زدگان کار توزیع بسته‌های غذایی در بین زلزله‌زدگان را  آغاز کردند.

 

صدور دستورات لازم از سوی رئیس دفتر رئیسجمهوری

در اولین ساعات روز پنجشنبه نیز رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در تماس تلفنی با استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد، ضمن دریافت گزارشی از آخرین وضع زلزله‌زدگان این استان تأکید کرد که رئیس‌جمهوری پیگیر وضع استان است و دستورات لازم را به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مسئول صادر کرده است.

محمود واعظی ضمن ابراز خرسندی از نداشتن تلفات انسانی خواستار رسیدگی فوری به مجروحان شد و گفت که امدادرسانی به آسیب‌دیدگان در شرایط سرما و برفی منطقه باید با شتاب بیشتری تداوم یابد.

او همچنین در تماس‌های جداگانه‌ای با دستگاه‌های ذی ربط و رئیس جمعیت هلال‌احمر دستورات لازم برای تسریع در کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان استان کهگیلویه‌وبویراحمد را به آنان ابلاغ و اعلام کرد.

 

اسکان اضطراری و توزیع بستههای غذایی

ادامه امدادرسانی به زلزله‌زدگان سی‌سخت در روز جمعه ادامه یافت. جمعیت هلال‌احمر کشور با اعلام این موضوع که اسکان اضطراری و توزیع بسته‌های غذایی برعهده جمعیت هلال‌احمر است و در منطقه زلزله‌زده سی‌سخت اقلام کافی برای امدادرسانی موجود است، یادآور شد ممکن است مردم در مناطقی که دچار بحران شده و قابل سکونت نیست، نیاز به کانکس داشته باشند که تأمین آن درحوزه وظایف جمعیت هلال‌احمر نیست.

براساس اعلام این جمعیت، از شامگاه پنجشنبه تا صبح روزجمعه ۸۰۰ چادر، ۲۰۰ تخته پتو و ۷۰۰ تخته موکت میان زلزله‌زدگان توزیع شده است. درست است که نیروهای امدادی و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر از ساعات اولیه در منطقه حضور داشتند، اما رئیس جمعیت هلال‌احمر برای همراهی با زلزله‌زدگان و پیگیری روند امدادرسانی در مناطق صبح روز جمعه عازم سی‌سخت شد و وضع منطقه را مورد ارزیابی قرار داد.

 

تخصیص تسهیلات ارزانقیمت به مناطق زلزلهزده دنا

وزیر راه‌وشهرسازی هم در این نشست تأکید کرد: «پس از ارزیابی دقیق و برآورد خسارات، تسهیلات ارزان‌قیمت به مناطق زلزله‌زده دنا تخصیص می‌یابد.»

محمد اسلامی با تأکید بر اینکه خسارات باید به صورت دقیق ارزیابی شود تا بتوانیم تسهیلات ارزان‌قیمت تخصیص دهیم،‌ خطاب به مردم شهر افزود: «بنده از طرف رئیس‌جمهوری حامل سلام ویژه و پیام به مردم عزیز و باکفایت استان کهگیلویه‌وبویراحمد هستم.»

او در ادامه از تعویق قبوض آب، برق و گاز تا زمان اسکان دائم مردم و جایگزینی منازل آنها خبر داد و گفت: «با جدیت تمام پیگیر مشکلات زیست‌محیطی محور سی‌سخت- یاسوج هستیم و قول می‌دهیم عملیات پروژه جاده محور سی‌سخت- یاسوج از سر گرفته می‌شود.»

وزیر راه‌وشهرسازی گفت: «وام بلاعوض برای زلزله‌زدگان سی‌سخت و بازسازی منازل مسکونی براساس برآورد ستاد بحران تدوین و در همین هفته پیش‌رو مصوبات آن ابلاغ می‌شود.»

اسلامی با بیان اینکه برای کسانی که می‌خواهند اموال و وسایل خود را جا‌به‌جا کنند، هزینه برای جابه‌جایی به مردم در نظر گرفته می‌شود، گفت: «هزینه‌ای برای ممیزی نهایی در نظر گرفته و ایستگاهی برای اعتراضات مردمی راه‌اندازی شود.» او افزود: «هزینه‌های صدور پروانه رایگان و ۲۰‌میلیون تومان برای برخی هزینه‌ها از سوی بنیاد مسکن به مردم پرداخت می‌شود.»

اسلامی گفت: «ارزیابی و کارها به ترتیب محله‌بندی آغاز شود و آواربرداری خانه‌ها هرچه زودتر انجام شده و شهرداری نیروی فنی و شهرسازی از سایر شهرداری‌ها برای کمک به این منطقه اعزام کنند.»

از شامگاه پنجشنبه تا صبح روزجمعه ۸۰۰ چادر، ۲۰۰ تخته پتو و ۷۰۰ تخته موکت میان زلزله‌زدگان توزیع
شده است. درست است نیروهای امدادی و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر از ساعات اولیه در منطقه حضور داشتند، اما رئیس جمعیت هلال‌احمر برای همراهی با زلزله‌زدگان و پیگیری روند امدادرسانی در مناطق صبح روز جمعه عازم سی‌سخت شد و وضع منطقه را مورد ارزیابی قرار داد.

وزیر راه‌وشهرسازی همچنین تصریح کرد: «آغاز صدور پروانه ساختمان از سوی بنیاد مسکن و سایر متولیان امر تسریع شود و رایزنی‌های لازم برای هماهنگی با بنیاد مستضعفان برای ارسال سیمان رایگان به این منطقه انجام می‌شود. با توجه به اینکه سی‌سخت یک منطقه گردشگری مهم است، باید عملیات بازسازی به سرعت انجام شود تا وضع بهتری نسبت به قبل پیدا کند.»

 

١٠میلیارد تومان تنخواه فوری

سازمان برنامه و بودجه کشور هم از قافله کمک به زلزله‌زدگان سی‌سخت جا نماند و با تخصیص ١٠‌میلیارد تومان تنخواه فوری به استان کهگیلویه‌وبویراحمد برای رفع نیازهای ضروری زلزله‌زدگان وارد این کارزار شد.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور دستور ارسال ١٠٠‌میلیارد ریال تنخواه فوری به استانداری برای رفع نیازهای ضروری زلزله‌زدگان را صادر کرد و به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان مدیریت بحران مأموریت داد سریعا خسارات مردمی و زیرساخت‌ها را جهت تأمین اعتبار و شروع عملیات اسکان اضطراری زلزله‌زدگان به صورت موقت و دائم برآورد کنند.

 

محموله امدادی- معیشتی بنیاد مستضعفان برای زلزلهزدگان

علاوه بر ارسال محموله‌های امدادی معیشتی جمعیت هلال‌احمر، اولین محموله امدادی معیشتی بنیاد علوی هم برای زلزله‌زدگان ارسال شد.

معاون بنیاد مستضعفان و مدیرعامل بنیاد علوی در این‌باره گفت: «در پی وقوع زمین‌لرزه اخیر در مناطقی از استان کهگیلویه‌وبویراحمد، نخستین محموله کمک‌های امدادی-معیشتی به مناطق آسیب‌دیده ارسال شد.»

محسن منصوری با اشاره به ارسال کمک‌های معیشتی و امدادی بنیاد مستضعفان برای مردم زلزله استان کهگیلویه‌وبویراحمد، در تشریح جزئیات این کمک‌ها اظهار کرد: «نخستین محموله ارسالی بنیاد مستضعفان شامل 2هزار و۵۰۰ بسته معیشتی و امدادی، بسته‌های غذایی، البسه گرم و اقلام ضروری است.

علاوه بر این بسته‌های معیشتی و امدادی، ۱۰۰۰ دستگاه بخاری و ۵۰۰ تخته گلیم فرش نیز به منطقه اعزام شد تا به صورت فوری میان مردم این مناطق توزیع شود.»

 

آمادهباش بیمارستانهای شیراز

شدت زلزله در سی‌سخت و ضرورت امدادرسانی به زلزله‌زده‌ها به‌ حدی است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز دستورات لازم را برای آماده‌باش واحدها، بیمارستان‌های شیراز و خدمات‌رسانی فوری به مردم صادر کرده است.»

دکتر مهرزاد لطفی از نخستین لحظات وقوع این حادثه، دستورات لازم را برای انجام هماهنگی در راستای کمک‌رسانی و پذیرش مصدومان زلزله، با مشارکت معاونت‌های دانشگاه، صادر کرده و به صورت مستمر، پیگیر نحوه آمادگی دانشگاه است.

 

رسیدگی فوری و رفع مشکلات ایثارگران آسیبدیده در زلزله

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران دستور رسیدگی فوری و رفع مشکلات خانواده‌های ایثارگران عزیز آسیب‌دیده در مناطق زلزله‌زده را صادر کرد.

«سعید اوحدی» در نامه‌ای به مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کهگیلویه‌وبویراحمد افزود: «مقتضی است سریعا نسبت به رفع مشکلات خانواده‌های عزیز آسیب‌دیده در مناطق زلزله‌زده اقدام فرمایید.»
او در نامه جداگانه‌ای خطاب به معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: «با توجه به شرایط سخت و وضعیت آب و هوای منطقه، هر گونه کمک و مساعدت مورد نیاز هم با هماهنگی مدیر محترم استان بدون تأخیر عملیاتی و در اختیار استان قرار گیرد.»

معاون رئیس‌جمهوری اظهار کرد: «مدیریت بنیاد استان کهگیلویه‌وبویراحمد در مناطق آسیب دیده حضور داشته و از نزدیک وضعیت خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و آزادگان آسیب‌دیده را بررسی و نسبت به رفع مشکلات در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام شود.»

 

فراخوان جذب کمکهای نقدی برای زلزلهزدگان

جمعیت هلال‌احمر برای کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان سی‌سخت شماره حساب اعلام کرد.

جمعیت هلال‌احمر برای حمایت همه‌جانبه از آسیب‌دیدگان این حادثه در راستای اهداف و برنامه‌های بشردوستانه خود، با بهره‌گیری از همت والا و توان بالقوه خیرین، داوطلبان و ملت شریف ایران، برای حمایت و همدردی با همنوعان و مردم آسیب‌دیده این حادثه جانخراش، نسبت به برگزاری فراخوان جذب کمک‌های مردمی به صورت نقدی و غیرنقدی در سراسر کشور اقدام کرد.

این جمعیت برای کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان سی‌سخت شماره حساب اعلام کرد. مردم می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب ۵٢٢٣۵٢٢٣١٩ و شماره کارت ۶١٠۴٣٣٧۴٢٨۵٠٨٠٣٨ واریز کنند. تمرکز اصلی جمعیت هلال‌احمر بر جمع‌آوری کمک‌های نقدی است تا بتوان بر اساس نیازهای اعلام‌شده از سوی سازمان امدادونجات، اقلام مورد نیاز برای آسیب‌دیدگان تهیه و ارسال شود.