روایت روزنامه اصلاح‌طلب از انحرافات دولت نسبت به قانون برنامه ششم توسعه

سرویس سیاسی- این روزنامه در ادامه نوشت: «‌گزارش ديوان محاسبات نشان مي‌دهد تقريبا در تمام پارامترها و متغيرهاي اقتصادي از جمله نقدينگي، رشد اقتصادي، تراز عملياتي بودجه تورم و بيكاري انحراف‌هاي گسترده‌اي نسبت به متن تصويب‌شده قانون برنامه ششم رخ داده است. هر چند از سال دوم اجراي قانون برنامه ششم توسعه 97، تحريم‌هاي گسترده عليه كشور آغاز شد و در سال 98 نيز كرونا شيوع پيدا كرد اما با وجود تصميمات و مداخله دولت در اقتصاد، ميزان انحراف در برنامه ششم كاهش نيافت.‌»
گفتنی است بی‌توجهی دولت به برنامه ششم توسعه در حالی است که حسن روحانی در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ همواره منتقد بی‌توجهی دولت‌های نهم و دهم به برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه بود و شاخص‌های اقتصادی کشور را با احکام برنامه مقایسه می‌کرد و آن را نشانه ضعف عملکرد دولت می‌خواند.
همچنین انحرافات گسترده و عجیب دولت روحانی از قانون برنامه ششم توسعه در حالی است که وی در انتقاد از عدم تحقق برنامه‌های توسعه در دولت قبل گفته بود:« در کشور به‌اندازه کافی قانون و مقررات و اسناد فرادستی وجود دارد مشکل در مدیریت و نحوه اجرا است...هنگامی که اصل مشورت با نخبگان و صاحب‌نظران به فراموشی سپرده شود، اصول کارشناسی مورد بی‌توجهی قرار گیرد، تمام کارشناسان به حاشیه و انزوا فرستاده شوند، برنامه‌های بالادستی و قوانین رسمی مورد بی‌اعتنایی قرار گیرند و قانون‌ستیزی به جای قانون‌محوری باب شود؛ بدیهی است که چنین کشوری در مسیر رشد و توسعه قرار نخواهد گرفت.‌»
اعتراف تلخ روزنامه دولت از ضربه بانک‌ها به تولید کشور


روزنامه دولتی ایران در شماره روز پنج شنبه طی یادداشتی نوشت: «ما می‌توانیم برای صنعت فرجه تعیین کنیم به این صورت که از یک صنعتی ۵ سال حمایت بکنیم سپس آن صنعت بتواند مستقل و بدون حمایت کار کند. ما در کشور خودمان این کار را انجام نداده‌ایم. نکته بعدی تامین منابع مالی برای صنعت کشاورزی است. تامین مالی از طریق بانک‌ها صورت می‌گیرد. در ایران نظارت کاملی بر بانک‌ها صورت نمی‌گیرد و هدف آنها هدف‌های تولیدی نیست. بانکداری در ایران نه تنها در خدمت تولید نیست بلکه به ضرر تولید کار می‌کند. در واقع مردم پول‌هایشان را در بانک سپرده گذاری می‌کنند و بانک باید این پول‌های انباشته را در خدمت تولید قرار بدهد در حالی که صرف کالاهای غیرتولیدی می‌شود. همین امر سبب شده که بازدهی در بخش‌های غیرتولیدی بالا برود و بازدهی تولیدکننده پایین بیاید و عملا از گردونه خارج شود. بانک‌های ما باید در خدمت توسعه باشند؛ اما این طور نیست.»
ارگان دولت ادامه داد: «بانک باید متناسب با تولید ناخالص ملی افزایش پیدا کند. اگر بیشتر از تولید ناخالص ملی افزایش داشت یعنی حاکمیت پول بر ضد تولید شکل گرفته است. بنابراین ما باید هدف مشخصی داشته باشیم اگر بخواهیم رشد کنیم، اگر بخواهیم از دنیا استفاده کنیم باید هدف مان تولید باشد و همه مقررات، همه بخشنامه‌ها، همه سرمایه‌گذاری‌ها، همه بخش‌های بانکی، مالی، پولی، بودجه ای، مجلس و... باید در جهت رسیدن به آن هدف باشند تا بتوان رشد کرد. در نهایت با آن التزامات گفته شده فضایی ایجاد شود که کالا فقط در داخل کشور نباشد بلکه صادر شود.»
در ادامه این مطلب آمده است: «در کشور ما صنعت باید در خدمت کشاورزی باشد و کشاورزی باید به صورت صنعتی فعالیت کند. از بخش کشاورزی می‌توانیم تولیدات زیادی داشته باشیم. بهترین محصولات باغی در کشور ایران وجود دارد. حداقل ۱۰نوع محصول ایران در دنیا در رتبه‌های اول تا پنجم هستند مثل گردو، پسته، عناب و زردآلو که همه اینها باید حمایت بشوند. حمایت به این معنی که از کشاورزها حمایت‌های مادی و کالایی صورت بگیرد. حمایت فقط مخصوص ایران و کشورهای شرقی نیست. کشورهای اروپایی بیشترین حمایت را از کشاورزان می‌کنند در حالی که برخی گمان می‌کنند آنجا همه چیز آزاد است در حالی که این طور نیست دولت از آنها حمایت می‌کند به این صورت که اگر قیمت کالایی پایین آمد دولت آن را خریداری خواهد کرد یا ضرر تولید‌کننده را جبران می‌کند. کشاورزی ما باید با ثبات باشد و به سمت کشاورزی صنعتی پیش برود. اگر دولت در آینده درست برنامه‌ریزی کند ما شاهد انقلاب در صنعت کشاورزی خواهیم بود.»
دفاع عجیب مدعیان اصلاحات از یک اظهار‌نظر نسنجیده
روزنامه شرق در شماره پیشین خود بار دیگر به حمایت از وزیری پرداخت که اظهارات ضدمنافع ملی او باعث تعجب همگان شد. شرق در این رابطه نوشت: «نقد وزیر ارتباطات به رئیس‌مجلس گویا برای آنها خیلی گران تمام شده است. آنها که او را تهدید کرده بودند اگر از قالیباف عذرخواهی نکند، او را به مجلس می‌کشانند؛ حالا خبر از تشکیل پرونده قضائی علیه او داده‌اند.»
اصلاح‌طلبان که مهارت ویژه‌ای در غبارآلود کردن فضا و سپس مظلوم‌نمایی با موضوعات بی‌ربط هستند بحث فیلترینگ را پیش کشیده‌اند که اصلا مورد بحث در این فقره نبوده است. جالب آن است که در بخش‌های انتهایی گزارش شرق آمده است: «خبرگزاری فارس هم نوشته بود: «همین دو هفته پیش بود که آذری‌جهرمی بعد از احضارشدن به قوه قضائیه، یک دوقطبی حول فیلترینگ راه‌انداخت؛ ماجرایی که در انتها مشخص شد که دستگاه قضا حکمی برای فیلتر اینستاگرام صادر نکرده است.» که این گویای آن است که موضوع فیلترینگ از آغاز پروژه‌ای بوده که توسط خود اصلاح‌طلبان بر سر زبان‌ها افتاده تا مظلوم‌نمایی صورت گیرد.
و سپس شرق نوشته: «گویا در آزادی بیان و نقد فقط برخی چهره‌ها یا وابستگان به جریانی خاص مصونیت دارند. شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های اصولگرا هر‌روز مملو از فضا‌‌سازی و حمله و هتاکی به دولت، شخص رئیس‌جمهوری و... است اما دیده نشده که احدی احضار شود اما یک نقد بر سفر رئیس‌مجلس منجر به شکل‌گیری پرونده قضائی می‌شود.»
این نوشتار افزوده است: «مهدی باقری، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس گفته است: در زمانی که رئیس‌مجلس برای سفری عازم روسیه شد و حامل پیام رهبر معظم انقلاب بود، فضا‌‌سازی ازسوی رسانه‌های تیم رسانه‌ای جهرمی اتفاق افتاد... اگر هر یک از آنها [مسئولان] با طعنه مطلبی را ترویج کند باید قابل پیگرد قضائی و حقوقی باشد که در همین راستا، دادستان و رئیس‌دادگستری استان برای این اقدام تشکیل پرونده قضائی دادند و جهت پیگیری‌های قضائی به تهران ارسال کردند. دستاورد این اقدام دستگاه قضا این است که همگان بدانند کسی در قبال قانون مصونیت ندارد و برای همه الزام به تمکین از آن وجود دارد. هر تخلفی در هر سطحی صورت گیرد باید بلافاصله با آن برخورد شود و کسی نباید تصور نکند مسئولان مصون از پیگیری‌های قضائی هستند.»
این گزارش در ادامه آورده: «آذری‌جهرمی همزمان با سفر قالیباف به روسیه در حاشیه یک مراسم در زنجان گفت: «امام راحل و تمام کسانی که پیرو ایشان بودند، دهه فجر را آفریدند و انقلاب را به ثمر رساندند، علاوه‌بر اینکه نگاهشان بر این بود که تکیه ما نباید به کاخ سفید باشد، علاوه‌بر آن تأکید داشتند که نباید بر کرملین هم تکیه کرد[!!] نگاه امام راحل این بود که تکیه ما باید به مردم باشد چراکه پشتوانه ما مردم هستند.»
در این باره باید گفت روزنامه شرق و اصلاح‌طلبان گویا نه از آزادی بیان درک درستی دارند و نه از حدود آن. آذری جهرمی یک فرد عادی جامعه نیست که هر سخنی را به زبان بیاورد و طبق آزادی بیان ادعایی زنجیره‌ای‌ها هر چیزی را بگوید. او مسئولیتی را در نظام جمهوری اسلامی ایران پذیرفته است. پس موظف است که با خطوط کلی این نظام همسو باشد. نمی‌شود کسی هم از مواهب مسئولیت برخوردار باشد و هم در قامت مخالف تصمیم‌های کلان نظام ظاهر شود.
نکته دیگر اینکه کسی در قامت وزیر دولت جمهوری اسلامی ایران و نیز روزنامه‌های زنجیره‌ای نمی‌دانند که آن شرقی که امام‌خمینی(ره) بر عدم تکیه به آن (به عنوان یکی از دو ابرقدرت وقت دنیا) تاکید می‌کرد اکنون به تاریخ پیوسته است و برای همین است که از جهت تک قطبی سخن می‌گوییم.
سایر اخبار این روزنامه
فریب نخورید! شرط بازگشت آمریکا به برجام لغو همه تحریم‌هاست تعفن فرهنگ غربی و ادکلن فرانسوی! (یادداشت روز) اخبار ویژه برادر عزیز؛ این امتیاز که وجود خارجی ندارد! (نکته) پهپادهای حزب‌الله از مراکز نظامی اسرائیل تصویربرداری کرده و بازگشتند ایران هواپیمای جت مسافری ۱۰۰ نفره‌ می‌سازد سرما در آمریکا جان 40 نفر را گرفت میلیون‌ها نفر آب و برق ندارند داعش رسماً اعلام کرد در مأرب کنار ائتلاف سعودی با انصارالله می‌جنگد وزیر راه و شهرسازی: بازسازی شهر زلزله‌زده سی‌سخت به سرعت آغاز می‌شود افتتاح طرح‌های ملی وزارت صمت در هرمزگان، کرمان و مازندران ایرانِ ۲۰۲۱ بسیار پیشرفته‌تر از ایران پنج سال قبل است مستندات نماینده مجلس درباره مشارکت دولت در اجرای سند 2030 ! روایت روزنامه اصلاح‌طلب از انحرافات دولت نسبت به قانون برنامه ششم توسعه فریب نخورید! شرط بازگشت آمریکا به برجام لغو همه تحریم‌هاست فریب نخورید! شرط بازگشت آمریکا به برجام لغو همه تحریم‌هاست