فضاپیمای ناسا روی مریخ فرود آمد

شهروندآنلاین: کاوشگر مریخی مأموریت «استقامت» ناسا  پس از سفری چند ماهه روی سطح سیاره سرخ فرود آمد. این مریخ‌نورد در تابستان سال ۲۰۲۰ به فضا پرتاب شد و در «دهانه جیزرو» (Jezero) که یک دلتای باستانی در سطح مریخ است، فرود آمد، همچنین چند دقیقه پس از اینکه مریخ‌نورد ناسا سطح سیاره سرخ را لمس کرد، این فضاپیما دو تصویر از دهانه Jezero مریخ به زمین ارسال کرد.

این مریخ‌نورد، روز ۱۸ فوریه و با اعلام موفقیت‌آمیز فرود قبل از ساعت ۴ بعدازظهر، فرود خطرناک ملقب به روش «هفت دقیقه وحشت» را به پایان رساند.
این کاوشگر در میان اهداف خود به جمع‌آوری نمونه‌هایی از خاک مریخ خواهد پرداخت و اولین بالگرد فرازمینی را در مریخ به پرواز درخواهد آورد، همچنین نشانه‌هایی از حیات باستانی را در سیاره چهارم منظومه شمسی جست‌و‌جو می‌کند.
تنها چند دقیقه پس از رسیدن این خبر، ناسا دو تصویر اول مریخ‌نورد را دریافت کرد، این عکس‌ها توسط دوربین‌های خطر متصل به فضاپیما گرفته شده که تصاویری سیاه و سفید است. همچنین برای محافظت از این عکس‌ها با کاور‌هایی که به لنز‌های دوربین متصل شده‌اند، گرفته شده است، البته تصاویر بعدی از مریخ‌نورد بسیار چشمگیرتر خواهد بود.
تصویر اول همچنین سایه دلهره‌آور مریخ‌نوردی است که روی سطح مریخ افتاده، همچنین عکس‌های جدید مأموریت استقامت به کارمندان این مأموریت کمک می‌کند تا دقیقا در مکانی خاص فرود بیایند.



این تصاویر همان چیزی است که دانشمندان در این مأموریت می‌خواستند ببینند، چون سطح سنگی دهانه Jezero مریخ را نشان می‌دهد. دانشمندان مأموریت مکان را اینجا انتخاب کردند، زیرا آنها معتقدند وقتی سیاره سرخ در آب پوشیده شده بود، این دهانه زمانی دریاچه‌ای بود و دلتای رودخانه‌ای رسوبات خود را در کف آن جای می‌داد.
دانشمندان امیدوارند با مطالعه این سنگ‌ها بتوانند زیستگاه گذشته این سیاره را بهتر بشناسند و جست‌وجو برای یافتن رد زندگی در مریخ را اطلاع دهند.
در حالی که آژانس مأموریت‌های دیگری را نیز در مریخ انجام داده است، کاوشگر رباتیک ۲.۷ میلیارد دلاری به نام Perseverance مجموعه‌ای پیچیده از ابزار علمی را به همراه دارد که توانایی‌های پیشرفته‌ای را برای جست‌وجوی زندگی فراتر از سیاره ما به ارمغان می‌آورد.
استقامت، سومین بازدیدکننده رباتیک از زمین بود که در این ماه به سیاره سرخ رسید. هفته گذشته دو فضاپیمای دیگر به نام Hope از امارات متحده عربی و Tianwen-۱ از چین وارد مدار مریخ شدند.
ناسا و آژانس فضایی اروپا فکر می‌کنند زمان آن رسیده است که می‌توانند خاک مریخ را به زمین بفرستند. آنها می‌خواهند خاک و سنگ‌های مریخ را با یک فضاپیما به زمین بفرستند.
یکی از وظایف کلیدی Perseverance حفاری حداکثر 39 هسته سنگی است. هر نمونه از سنگ و خاک، با وزن حدود نیم اونس، در یک لوله فلزی فوق‌العاده تمیز به اندازه سیگار بسته می‌شود و طبق برنامه‌های فعلی، نمونه‌ها در سرما منتظر می‌مانند تا مریخ‌نورد مطالعات خود را در مورد دهانه Jezero تکمیل کند.
طی دهه‌های گذشته، ناسا موفق به انجام 8 مورد موفق از 9 تلاش فرود در مریخ شده است که تنها شکست ناسا Mars Polar Lander در سال 1999 بود.