خط اول پروژه انتقال آب توسط وزارت صمت افتتاح و خط دوم و سوم به زودی اجرایی خواهد شد روحانی: ابرپروژه ملی انتقال آب خلیج فارس، جزو طرح های بی نظیر تاریخ ایران است

انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، تحولی جدی و بزرگ در حوزه صنعت و معدن کشور رقم می‌زند، تحولی که توسط بخش خصوصی رقم خورد و به طور قطع امروز را در تقویم انقلاب صنعتی کشور ماندگار خواهد کرد.
اجرای این پروژه به طور قطع می تواند جانی تازه به صنایع و معادن در فلات مرکزی ایران بدمد و انتقال سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب شیرین به استان‌های کرمان و یزد اتفاقی است بی‌شک تحول و انقلابی جدی در صنایع کشور ایجاد می‌کند. این پروژه با راهبری ایمیدرو است و شرکت‌های گل گهر، ملی مس و چادرملو سهامداران این طرح بزرگ هستند.
به گزارش «ابتکار»، خط اول این پروژه سه فاز دارد که شامل انتقال آب از بندرعباس به گل‌گهر سیرجان، گل‌گهر تا مس سرچشمه و سرچشمه تا چادرملو یزد است. در مجموع خط اول پروژه ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب را در سال منتقل می‌کند که ۵۰ میلیون مترمکعب آن به شهرهای استان هرمزگان داده می‌شود و ۴۵ میلیون مترمکعب سهم گل‌گهر، ۴۰ میلیون مترمکعب سرچشمه و ۳۰ میلیون مترمکعب سهم چادرملو است و ۱۵ میلیون مترمکعب نیز در طول مسیر برای شرب و مواردی دیگر استفاده می‌شود. مطالعات اولیه طرح انتقال آب خلیج فارس سال ۱۳۹۲ انجام و عملیات اجرایی از سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.
ایجاد تحولی عظیم و بزرگ در شرق کشور با طرح انتقال آب خلیج فارس


رئیس جمهور در خصوص ابرپروژه ملی و استراتژیک شیرین‌سازی و انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی و شرق کشور، گفت: این طرح جزو طرح‌های بی نظیر تاریخ ایران است که تحولی عظیم و بزرگ در شرق کشور ایجاد خواهد کرد.
وی همچنین ادامه داد: منطقه شرق همواره از لحاظ آب در تنگنا بوده است که این خط انتقال، یکی از راه حل‌ها برای رفع این کمبودها است، شرق کشور باید احیا شود و برای توازن جمعیت، امنیت ملی، تحول در منطقه این خط انتقال ضروری است.
رئیس‌جمهور انتقال آب از خلیج فارس به سیرجان(فاز اول) را تحولی بزرگ دانسته و ابراز امیدواری کرده که این انتقال تداوم یابد و به مس سرچشمه و اصفهان برسد.
روحانی گفت: ان‌شاالله خط دوم به اصفهان و خط سوم به بیرجند، مشهد و سنگان خواهد رسید تا تحول عظیم و بزرگی در شرق کشور ایجاد شود. وی اعلام کرد: عملیات اجرایی خطوط دوم و سوم در همین دولت شروع می‌شود و جلو می‌رود.
انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران پروژه‌ای استراتژیک و افتخار‌آمیز است
وزیر صنعت، معدن و تجارت طرح شیرین‌سازی و انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران (بندرعباس و سیرجان) را پروژه‌ای استراتژیک و افتخارآمیز توصیف کرد که با همت صنایع معدنی اجرایی شده است.
علیرضا رزم‌حسینی در نشستی در مجموعه صنعتی و معدنی گل‌گهر سیرجان افزود: این پروژه ژئوپولوتیکی اتفاق بزرگی در کشور است که برای اولین بار محقق می‌شود.
وی با بیان اینکه سهم ما از شیرین‌سازی آب خلیج فارس و دریای عمان باید افزایش یابد، تصریح کرد: کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با در نظر گرفتن تغییرات اقلیمی جهان از آب دریای عمان و خلیج فارس استفاده بهینه می‌کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این پروژه اتفاقی نادر است که به همت مدیران وقت و فعلی انجام گرفت و مردم کرمان باید افتتاح این پروژه را جشن بگیرند.
رزم‌حسینی در ادامه با بیان اینکه شیرین‌سازی آب دریا برای صنعت کاملا اقتصادی است، گفت: آب مورد استفاده در معادن با این روش به سمت مصارف دیگر می‌رود.
اما پیش از این وزیر صمت در خصوص این پروژه گفته بود: این پروژه یکی از نادر پروژه‌هایی است که در خاور میانه اجرا و بزرگترین پروژه آبی و خاکی ایران در نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه گذشتگان ما بیش از ۲۰۰۰ هزار سال پیش با فناوری روزگار خود قنوانی را در دل کویر حفر و آب را از دل زمین به روی زمین آوردند افزود: امروز نسل ما و در عصر جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین پروژه انتقال آب از دریا به فلات مرکزی اجرا شده و این پروژه قطعا به یادگار برای نسل آینده ماندگار خواهد ماند.
رزم‌حسینی با تاکید بر اینکه شعار «ما می‌توانیم» در این پروژه اجرایی شد افزود: این پروژه باورنکردنی حیرت همگان را به دنبال داشت. خیلی‌ها در ابتدای اجرای این پروژه نگاه منفی‌گرایانه به آن داشتند اما امروز مفتخر هستیم که این پروژه در دولت تدبیر و امید بدون یک ریال هزینه از بودجه‌های دولتی به بهره‌برداری رسیده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه شرکت‌های توسعه‌گرا و صنعتی و معدنی باید کشور را بسازند افزود: صنایع و معادن کشور برای بقای خود و بقای مردم در این منطقه حاضر به سرمایه‌گذار در این پروژه شدند که نشان می‌دهد می‌توان بدون استفاده از پول دولتی و با منابع شرکت‌های صنعتی و معدنی و بانک‌ها، پروژه‌های بزرگی را در کشور اجرا کرد که این پروژه می‌تواند الگویی برای سایر پروژه‌های در دست اجرای کشور باشد.
رزم‌حسینی با اشاره به مشارکت ۱۹۴ شرکت داخلی از ۱۵ استان کشور در اجرای این پروژه گفت: در طول سال‌های اجرای این پروژه روزانه ۸۰۰۰ نفر در این پروژه مشغول به کار می‌شدند و به جرات می‌توان عنوان کرد تا حد امکان طراحی و اجرای این پروژه توسط دانش ایران و ماشین‌آلات ایرانی اجرا شده است.
وی با بیان اینکه این حرکت نشان‌دهنده آن است که می‌توانیم آب پایدار برای کشور، برای صنایع و حتی مصرف شرب ایجاد کنیم اظهار کرد: این پروژه می‌تواند پس‌انداز آبی بسیار خوبی را برای کشور به همراه داشته باشد و با اجرای این پروژه ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب در سفره‌های زیر زمینی کشور پس‌انداز خواهد شد.
رونق تولید و اشتغال با اجرای پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان‌ها
نماینده مهریر، بافق، ابرکوه و خاتم در خانه ملت اعلام کرد: وجود ذخایر غنی در معادن استان یزد که استقرار صنایع معدنی در استان را در پی داشته اجرای پروژه انتقال آب خلیج فارس «رونق تولید» و «اشتغالزایی فراگیر» را بیش از پیش به همراه خواهد داشت.
محمدرضا صباغیان بافقی با اشاره به برنامه وزارت صنعت معدن و تجارت برای اجرای فاز دوم انتقال آب از خلیج فارس گفت: پروژه انتقال آب زمینه حل این بحران و تامین آب پایدار برای کشاورزی و به ویژه صنایع استان را حل خواهد کرد. یزد از جمله استان‌های کویری و دارای بارندگی‌های محدود است. این موضوع باعث شده تا یزد در سطح بحران قرار بگیرد و روستاییان را روانه شهرها کند.
هدایت سرمایه شرکت‌ها و بخش خصوصی
وی گفت: ایمیدرو با راهبری بخش خصوصی و شرکت‌های بزرگ می‌تواند در هدایت سرمایه به سمت توسعه یا احداث خطوط دیگر انتقال آب موثر عمل کند تا عملیات بهره‌برداری از معادن استان تسریع شود. نماینده مهریر، بافق، ابرکوه و خاتم تاکید کرد: با تحقق این مهم، میزان بهره‌وری در ایمیدرو و شرکت‌های تابعه و زیرمجموعه افزایش و نتایج آن عاید مردم استان و اقتصاد معدن خواهد شد.
احداث خطوط دیگر انتقال آب با راهبری ایمیدرو
نماینده مردم مهریر، بافق، ابرکوه و خاتم در خانه ملت ضمن برشمردن ویژگی‌های طرح فوق، در عین حال پیشنهاد داد: با توجه به اینکه این میزان آب که به استان یزد منتقل می‌شود به اندازه نیاز منطقه نخواهد بود می‌توان با تدبیر وزارت صنعت، معدن و تجارت ، حجم آب انتقالی را افزایش داد.
صباغیان بافقی افزود: ایمیدرو به عنوان یک مجموعه توسعه‌ای می‌تواند پرچمدار اجرای کامل این پروژه باشد.
سایر اخبار این روزنامه
روزهای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر چگونه می‌گذرد؟ صدای کم موسیقی فجر محمدعلی وکیلی بازی اسم ها؟ مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران: مطالعه فاز یک تست انسانی واکسن کوو ایران برکت پایان یافت کارشناس حوزه نفت و انرژی: تبلیغ پایانی دولت دوازدهم با تشکیل وزارت انرژی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آتی ایران: حتی رهبری هم نمی‌توانند بگویند که رئیس جمهوری بعدی ایران کیست سخنرانی بایدن باز هم گره کور توافق هسته‌ای را باز نکرد ادامه ابهام در دیپلماسی برجامی «ابتکار» ابعاد وقوع زلزله در استان کهگیلویه و بویراحمد را بررسی کرد روزهای سخت سی‌سخت خط اول پروژه انتقال آب توسط وزارت صمت افتتاح و خط دوم و سوم به زودی اجرایی خواهد شد روحانی: ابرپروژه ملی انتقال آب خلیج فارس، جزو طرح های بی نظیر تاریخ ایران است حدادعادل تلویحا از ردصلاحیت احمدی نژاد خبر داد اصلا به او فکر نکنید؛ تکلیف روشن است رئیس ستاد انتخابات کشور: سه گفتمان غالب کشور در انتخابات ۱۴۰۰ نماینده داشته باشند