مقاومت جانانه ایران آمریکا و اروپا را به دست و پا زدن انداخت

سرویس سیاسی ـمنطق مقاومت سودمند و راهگشاست. ایران، بی‌اعتنا به خط و نشان کشیدن و بهانه‌های حریف عهدشکن در برجام، با تدبیر دقیق رهبر انقلاب مبنی بر «لغو همه تحریم‌ها، شرط بازگشت آمریکا به برجام» و نیز تصویب «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» راه خود را ادامه داد و ثابت کرد در مسیر عزت، کرامت، اقتدار ملی و حقوق و استقلال خود، ضعف نشان نمی‌دهد. در این چارچوب، مقاومت ایران در مقابل متقلبان برجامی و اثبات دیگر باره آگاهی و بصیرت ملت و ایستادگی بر حقوق و منافعش برای دشمن، آمریکا و اروپا را به دست و پا زدن انداخته است.
طبق ماده 6 قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، دو ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند.» موعد مذکور 5 اسفند است و علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ‌نیز دیروز به آن‌ اشاره کرد و در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: «از آنجایی که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران در حال اجرا است و طرف مقابل هنوز تعهدات خود در زمینه لغو تحریم‌ها را اجرا نکرده است، از تاریخ پنجم اسفندماه نظارت‌های فراپادمانی متوقف خواهد شد.»
تصمیم بر اجرای همین اقدام راهبردی است که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌را به تهران کشاند. توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران در پاسخ به عدم اجرای تعهدات برجامی آمریکا و اروپا و بر اساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و در چارچوب پیش گفته انجام می‌شود. قانونی که ضمانت اجرای تازه‌ای تعریف می‌کند و به حریف که در پی برخی توجیهات و ماله‌کشی‌ها به این جمع‌بندی رسید که پیمان‌شکنی بدون ‌هزینه است، می‌فهماند که ایران نمی‌گذارد منافع ملی‌اش دست‌مایه شیادی‌های غرب قرار بگیرد.
مصوبه مجلس یک مصوبه فنی و کارشناسی برای تأمین منافع ملی و بر این اساس است که اگر حریف به تعهدات خود عمل نکند، ایران هم به تعهدات خود عمل نخواهد کرد. با خروج از پروتکل الحاقی، بازرسی‌های نامتعارف و فراتر از پادمان که به بازرسان آژانس امکان دسترسی به هر مکان در هر زمان را می‌داد، متوقف می‌شود. دشمن وقتی می‌بیند ایران اسلامی برای هویت خود احترام قائل است و زیر بار زور و تحمیل آمریکا و غیرآمریکا نمی‌رود، حساب کار دستش می‌آید.


وزیر خارجه آمریکا:
«فشار حداکثری» بر ایران بی‌نتیجه بود
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی تأکید کرد سیاست «فشار حداکثری» به جمهوری اسلامی نه تنها نتیجه‌ای نداشت بلکه اوضاع را بدتر کرد.
به گزارش فارس، وی سیاست «فشار حداکثری» ‌ترامپ علیه ایران را بی‌نتیجه خواند و گفت: در سال‌های اخیر سیاست به اصطلاح «فشار حداکثری» داشتیم که نتیجه‌ای در پی نداشت. در حقیقت مشکل بدتر شده است. ایران هم‌اکنون بسیار به توانمندی تولید مواد کافی شکافت‌پذیر برای یک سلاح هسته‌ای در مدت زمان کوتاه نزدیک شده است. بلینکن بار دیگر مواضع دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص بازگشت به برجام را تکرار کرد و برخلاف تأکید جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه آمریکا حق تعیین شرط برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد، برای ایران شرط‌گذاری کرد.
وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرد که ایالات متحده و شرکای اروپایی این کشور بار دیگر در قبال موضوع ایران با یکدیگر همسو شده‌اند.
وی گفت: رئیس‌جمهور بایدن به وضوح اعلام کرده است: اگر ایران به تعهداتش طبق توافق هسته‌ای بازگردد، ایالات متحده نیز همان کار را خواهد کرد.
بلینکن بار دیگر‌ اشاره کرد که ایالات متحده در صدد است در صورت بازگشت به برجام با کشورهای دیگر برای مقابله با ایران درخصوص موضوعاتی چون منطقه و برنامه موشکی ایران وارد همکاری شود.
مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده‌اند که این آمریکا و نه ایران بوده که برجام را نقض کرده است و در صورتی که به‌دنبال بازگشت به برجام است، باید ابتدا تحریم‌های تهران را لغو کند و به طور کامل به تعهداتش ذیل برجام بازگردد.
سالیوان: فکر می‌کنم دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک با ایران امکان‌پذیر است
خبر دیگر اینکه، مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید که جو بایدن از آنها خواسته تا به دعوت اتحادیه اروپا برای شروع بحث ها درباره ایران موافقت کنند.
به گزارش فارس، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با کریستین امانپور، مجری شبکه سی ان ان گفت، دیپلماسی باید بخشی از تلاشها برای حل مشکلات با ایران باشد.
بر اساس گزارش شبکه سی ان ان، وی در ادامه با‌ اشاره به این موضوع که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از آنها خواسته تا با دعوت اتحادیه اروپا برای آغاز مباحث پیرامون ایران موافقت کنند، گفت: فکر می‌کنم دستیابی به یک راه‌حل دیپلماتیک امکان‌پذیر است؛ مسئله این است که پشت یک میز بنشینیم، اما این فقط شروع یک مرحله است. باید با کشورهای عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان بحث کنیم که چگونه می‌توانیم ایران را به تعهداتش ذیل برجام بازگردانیم. جیک سالیوان افزود: در نهایت این به تصمیم ایران بستگی دارد که چگونه بخواهد به دنیا نشان دهد که برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید اضافه کرد، آنچه که ما بارها گفته‌ایم این است که هر زمان ایران به تعهداتش در چارچوب توافق برگردد، واشنگتن آماده است همان کار را انجام دهد. چیزی که در حال حاضر نگران‌کننده است، این است که ایران در حال حرکت به سمت اقدامات بیشتر برای عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌است.
اظهارات سالیوان در حالیست که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌بارها صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تایید کرده است و بازرسان این سازمان همچنان در ایران مستقر هستند.
کاخ سفید: پیشنهاد میانجی‌گری اروپا در گفت‌وگوهای برجام را پذیرفتیم
به همین قرار، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفته ایالات متحده آمریکا پیشنهاد اروپا برای میانجی‌گری در گفت‌وگوها با ایران درخصوص توافق هسته‌ای برجام را پذیرفته است.
وی هنگام سفر با جو بایدن در هواپیمای شماره یک ایالات متحده (هواپیمای اختصاصی رئیس‌جمهور آمریکا) به سمت «میشیگان» به خبرنگاران گفت، واشنگتن قصد ندارد به منظور پیوستن به گفت‌وگوها با ایران تحریم‌ها علیه این کشور را رفع کند.
طبق نوشته رویترز، جن ساکی گفته آمریکا برنامه‌ای برای برداشتن گام‌های بیشتر درخصوص ایران، قبل از گفت‌وگوهای دیپلماتیک ندارد.
کانال تلگرامی‌ شبکه خبری «الجزیره» هم نوشت، سخنگوی کاخ سفید به این رسانه گفته است: ما برای بازگشت به میز مذاکره با ایران، گام‌های بیشتری بر نخواهیم داشت.
در حالی که دولت آمریکا اعلام کرد ادعای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را پس گرفته، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده واشنگتن سیاست منصرف‌کردن کشورها از عرضه سلاح به ایران را ادامه خواهد داد.
گفتنی است، اظهارات مقامات آمریکا نشان می‌دهد، دشمن در حالیکه در مقابل مقاومت و اراده راسخ ایران در ایستادگی بر اصول و حقوق خود، به دست و پا زدن افتاده، همزمان فریبکاری، نیرنگ‌مآبی و رویکرد غش‌آلود خود را دارد. موضوعی که دیروز رسانه‌های جریان تحریف بار دیگر آن را قلب کردند و روایتی تحریف‌آلود منعکس ساختند. این رسانه‌های مدعی اصلاحات، سه اقدام نمایشی و فریبکارانه آمریکا یعنی، عقب‌نشینی از مکانیسم ماشه-  اقدام بی‌ارزشی که قبلاً در شورای امنیت رد شده بود- کاهش محدودیت‌های‌تردد دیپلمات‌های ایران در نیویورک و همچنین آمادگی آمریکا برای حضور در مذاکرات 1+5 را معطوف به بازگشت آمریکا به برجام جا زدند و حال آنکه این طیف باید پاسخگوی چک برگشتی اعتماد بلاوجه به غرب باشد و سیاست قطعی و پیام قاطع ایران لغو همه تحریم‌ها و سپس راستی‌آزمایی لغو تحریم است و پس از آن است که آمریکا می‌تواند به برجام بازگردد. مسئله مهمی‌ که مورد تأکید مقامات کشورمان است.
تخت‌روانچی: لغو تحریم‌های آمریکا را
باید راستی‌آزمایی کنیم
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR ذیل پرونده «حرف قطعی» موضع جمهوری اسلامی در زمینه‌ تحریم‌ها و برجام را در گفت‌وگو با مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده‌ جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد بررسی کرده است.
وی در این گفت‌وگو تأکید کرده است: آمریکا موقعی می‌تواند بگوید که من به برجام برگشتم که همه‌ این تحریم‌ها لغو شود. صرف اعلام‌نظر و اینکه بگوید من آماده‌ام به برجام برگردم یا به برجام برگشتم، ولی در عمل این تحریم‌ها لغو نشود و از بین نرود، از دید ما هیچ ارزشی ندارد.
امضا بدون راستی‌آزمایی معنی ندارد
تخت‌روانچی افزود: علاوه‌بر این بحث ‌راستی‌آزمایی هم از بحث‌های بسیار مهمی ‌است که ما حتماً بر آن تأکید داریم. ما وقتی تعهداتمان را در چارچوب برجام اجرا می‌کنیم، نماینده‌ آژانس نظارت دارد. این کاری است که نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌دهند و آنها مشخص می‌کنند که تعهد ایران انجام شده یا انجام نشده است. سابقه‌ کار ما روشن است. ما وقتی موردی را قبول می‌کنیم، به تعهداتمان هم عمل می‌کنیم؛ امّا در ارتباط با لغو تحریم‌هایی که باید آمریکایی‌ها انجام بدهند، ما باید به‌عنوان کشور ذی‌نفع راستی‌آزمایی کنیم؛ یعنی اگر آمریکایی‌ها می‌گویند ما تحریم نفت یا پتروشیمی‌ایران را برداشتیم، ما نمی‌توانیم فقط به امضای یک نامه یا اعلام موضع رضایت بدهیم. اگر امضاء همراه با فرآیندی برای راستی‌آزمایی اقدامات نباشد، معنی ندارد.
تضمین می‌خواهیم
سفیر و نماینده‌ جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: به‌طور مثال، نفت‌فروختن ما یک‌سری لوازمی‌ دارد. شرکتی که می‌خواهد از ایران نفت بخرد، نباید از تحریم‌شدن توسط آمریکا هراس داشته باشد. درحقیقت مجموعه‌ای از تحریم‌ها باید لغو بشود تا فروش نفت به‌صورت دقیق و کامل انجام شود. یعنی اگر اعلام شود که تحریم نفت ایران لغو شد، فی‌نفسه نمی‌تواند کفایت کند. باید در کنارش تضمین‌هایی هم وجود داشته باشد که مشکلی برای فروش نفت هم پیش نیاید.
ولی باید کاری کنیم که اثر تحریم‌ها خنثی شود
وی با بیان اینکه موضوع خنثی‌سازی تحریم‌ها و ارجحیتش نسبت به رفع تحریم‌ها که رهبر معظّم انقلاب فرمودند هم از موضوعات بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: ما باید از نظر داخلی به حدی برسیم که بتوانیم اثر تحریم‌ها را خنثی کنیم، ولی چگونه؟ مثلاً اگر نفت ما را تحریم می‌کنند، ما باید وابستگی اقتصادمان به نفت را به مرور زمان کنیم و به صفر برسانیم تا وقتی تحریم می‌کنند، تأثیر چندانی روی اقتصاد ما نداشته باشد. البته ما تلاشمان را برای رفع تحریم‌ها می‌کنیم، ولی باید کاری کنیم که اثر تحریم‌ها خنثی شود. این کار هم شروع شده است و در چند سال اخیر تلاش کرده‌ایم، ولی باید این تلاش‌ها بیشتر شود تا بتوانیم تحریم‌ها را خنثی کنیم؛ حتی اگر تحریم‌ها رفع شدند و آمریکایی‌ها تعهداتشان را انجام دادند، نباید خیالمان راحت شود، چراکه در آینده ممکن است آمریکایی‌ها دوباره چنین کاری را انجام بدهند. بنابراین، باید مصون‌سازی اقتصاد از تحریم‌ها، سرلوحه‌ کارمان باشد و با قوت بیشتری ادامه پیدا کند.
نباید اقتصادمان به خارج از کشور متکی باشد
که با اعمال تحریم دچار مشکل بشویم
تخت‌روانچی افزود: البته ما با دنیا تعامل داریم و جمهوری اسلامی می‌خواهد که با همه کشورها تعامل داشته باشد. طبیعتاًً با یک‌سری کشورهای دوست، تعامل‌ ما بیشتر است و با عده‌ای کمتر. اصل تعامل بین‌المللی مورد قبول همه است امّا مسئله‌ای که برای ما اهمیت دارد، قوت‌بخشی اقتصاد از درون است. در عین اینکه تجارت بین‌المللی داریم، ما نباید اقتصادمان به خارج از کشور متکی باشد که با اعمال تحریم دچار مشکل بشویم. ما باید با توجه به ظرفیت‌های زیادی که کشور دارد، بتوانیم اقتصادمان را از درون تقویت کنیم. بنابراین کلید حل مسائل، تمرکز بر روی توانایی‌های داخل‌ و ظرفیت‌های خودمان است که بتوانیم به اقتصادمان قوت ببخشیم.
چند صدایی باشد، دشمن طمع می‌کند
سفیر و نماینده‌ جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با‌ اشاره به اینکه وحدت هم از مسائل بسیار مهم و کلیدی به‌خصوص در سیاست خارجی است، تصریح کرد: وقتی مجموعه نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌ سیاست خارجی و بین‌المللی به تصمیم واحدی می‌رسد، طبیعتاًً مسئولین کشور باید در چارچوب آن سیاست عمل و حرکت و موضع‌گیری کنند؛ چون غیر از این، مورد سوءاستفاده‌ دشمنان قرار می‌گیرد. اگر یک‌صدا با طرف‌های خارجی صحبت کنیم، طبیعتاًً سوءاستفاده‌ دشمنان دیگر کمترین تأثیر را در مسائل ما خواهد داشت. ولی اگر چند صدایی باشد، خودبه‌خود باعث مشکل می‌شود و دیگران طمع می‌کنند. البته همه می‌توانند نظرات و دیدگاه‌های مختلفی را مطرح کنند، ولی وقتی به یک نظر و تصمیم رسیدیم که نظر نظام جمهوری اسلامی است، همه باید در این چارچوب صحبت کنند و با یک زبان، نظر جمهوری اسلامی را در سطح بین‌المللی مطرح کنند و موضع‌گیری کنند.
چین: آمریکا سریع و بدون قید و شرط به برجام بازگردد
خبر دیگر هم اینکه، وزارت خارجه چین با تأکید بر اینکه بازگشت آمریکا به برجام تنها رویکرد درست است، خواستار بازگشت بدون قید و شرط و سریع واشنگتن به توافق هسته‌ای ایران شد.
به گزارش تسنیم، وزارت خارجه چین اعلام کرد، بازگشت آمریکا به برجام تنها رویکرد درست برای حل بن‌بست در موضوع هسته‌ای ایران است. تمامی طرف‌ها باید با یکدیگر کار کنند تا توافقی را اجرا کنند که در آخرین نشست وزرای خارجه در ماه دسامبر به دست آمد.
پکن در ادامه تأکید کرد: «لازم است آمریکا بدون قید و شرط و در سریع‌ترین زمان ممکن به برجام برگردد و تمامی تحریم‌ها علیه ایران را بردارد. پس از آن لازم است ایران تعهدات کامل خود را در برجام از سر بگیرد.»
سیلی با مقاومت
در حالی که برخی انفعال‌ها موجب کارشکنی علنی آمریکا و اروپا در برجام شد، آمریکایی‌ها در دولت اوباما و ‌ترامپ گستاخ شده و تحریم‌های چندلایه وضع کردند و اروپا نیز به هیچ یک از یازده تعهد خود عمل نکرده است، مقاومت ایران دشمن را به عقب‌نشینی واداشته و این پیام را به دشمن اعلام کرده که راه خود را با قدرت ادامه خواهد داد و اجازه نمی‌دهد که مستکبران عالم، حقوقش را پايمال کنند. دشمن، روند فشار و بدعهدی را ادامه دهد، با مقاومت سیلی می‌خورد.
سایر اخبار این روزنامه
هر روز که می‌گذرد اهمیت نقش جوانان در پیشرفت کشور و تضمین آینده‌ آن بیشتر آشکار می‌شود مقاومت جانانه ایران آمریکا و اروپا را به دست و پا زدن انداخت دست رد محکم یمن به سینه بایدن(یادداشت روز) اخبار ویژه فارین‌پالیسی:آمریکا تمام نشانه‌های یک جنگ داخلی را دارد اسکان اضطراری ۹۵۲۰ زلزله زده سی‌سخت توسط امدادگران هلال‌احمر پلمب کارخانه قند یاسوج شکست هزار کارگر به سر کار برمی‌گردند شناسایی و آزادی زندانیان فقیر در سراسر کشور با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تلاش خستگی‌ناپذیر و فداکارانه مدافعان سلامت قابل تحسین و تعظیم است آیت‌الله حسینی‌زابلی از اساتید اخلاق دار فانی را وداع گفت اسرار پنهان کودتای سیاه رضاخانی ترجمه ۲۰ زبانه نامه شهید سلیمانی به دخترش رونمایی شد زنجیره‌­ای­‌ها از اقدامات ناکافی آمریکا می‌نویسند اما از شمارش معکوس بازگشت به برجام تیتر می­‌زنند! مقاومت جانانه ایران آمریکا و اروپا را به دست و پا زدن انداخت مقاومت جانانه ایران آمریکا و اروپا را به دست و پا زدن انداخت