مجوز سفرهای نوروزی در قید شرایط کرونا

گروه ایران زمین - کرونا در استان‌های شمالی کشور کمی آرام گرفته است و به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا شیب ملایم آن آغاز شده است اما در جنوب کشور بویژه در خوزستان کرونای انگلیسی هر روز و لحظه به لحظه بر قلمرو تسخیر شده خود می‌افزاید، به‌طوری که وضعیت چند روز آینده در این استان قابل پیش‌بینی نیست.
در این دوگانگی وضعیت بین شمال و جنوب و در شرایطی که فصل سفرهای نوروزی نیز بزودی از راه می‌رسد، زمان تصمیم دشوار برای مسئولان و مردم فرارسیده است. تصمیم برای سفر رفتن و یا نرفتن؛ تصمیم برای ادامه و افزایش محدودیت‌های رفت‌و‌آمد یا صدور مجوز سفرهای مدیریت شده.
در میان این سرگردانی، معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی از صدور مجوز مشروط سفر در نوروز ۱۴۰۰ توسط ستاد ملی مقابله با کرونا خبر می‌دهد. البته همین ستاد معتقد است سفر نوروزی به برخی مقاصد گردشگری مثل مازندران و اصفهان و برخی از شهرهای جنوبی همچنان ممنوع است. شهرهای مد‌نظر ستاد ملی پیشگیری از کرونا در همه ممنوعیت‌ها از جمله شهرهای پرتردد بودند.  بویژه کیش و مازندران میزبان میلیونی مسافران شدند. هرچند تأسیسات رسمی مراکز گردشگری کمتر از حضور آنها سود برد. مجوز مشروطی که ولی‌الله تیموری از صدور آن خبر می‌دهد گردشگری و سفر نوروزی را به شرط اقامت در این مراکز مجاز می‌شمرد.
مدل سفر در 1400


ولی الله تیموری می‌گوید: «ستاد ملی مقابله با کرونا برای انجام سفرهای نوروز ۱۴۰۰ در قالب تورهای مسافرتی و نیز با رزرو مراکز اقامتی دارای مجوز متقاعد شد.» او چند مدل سفر را مجاز می‌داند. مدل اول، سفر با تور و اقامت قطعی در مراکز اقامتی مجاز است و مدل دوم شامل افرادی است که تور خریداری نمی‌کنند و باید حتماً در سفر به شهر مقصد در مراکز اقامتی مجاز اقامت کنند تا پروتکل‌های بهداشتی رعایت و سلامتی مردم حفظ شود.»
ولی‌الله تیموری معاون گردشگری با تشریح اینکه طبق آخرین مصوبات و تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته در کمیته‌های مختلف ستاد ملی کرونا محدودیت‌هایی برای تردد بین شهرها در ایام تعطیلات نوروزی تصویب شده، می‌گوید: به دلیل ناپایدار بودن شرایط کشور به واسطه شیوع کرونا، سفرهای نوروزی همچون سال گذشته با محدودیت‌هایی مواجه است؛ اما در این میان وزارت گردشگری با تشریح و تبیین برنامه‌ها و تمهیدات به‌عمل آمده و با معرفی دو راهکار سبز برای سفرهای ایمن، اعضای ستاد را برای انجام سفرها در قالب تورهای مسافرتی و نیز با رزرو مراکز اقامتی شامل هتل‌ها، میهمانپذیرها و بومگردی‌های دارای مجوز از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متقاعد کرد.
تیموری با اشاره به اینکه براساس تلاش‌های به‌عمل آمده، ستاد ملی کرونا مراکز گردشگری را در میان گروه اول مشاغل طبقه‌بندی کرده، می‌گوید: «پیش از این بخش گردشگری در گروه دوم و سوم قرار داشت اما اکنون به واسطه پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته در راستای حمایت از فعالان گردشگری، این حوزه در گروه اول یعنی در کنار مراکز دارای فعالیت ضروری قرار گرفته است.
بنابراین در هر صورت مراکز اقامتی و تأسیسات گردشگری دارای مجوز کشور باز خواهند بود و مجاز به ارائه خدمات در ایام نوروز هستند.»
تیموری یکی از اهداف مدیریت سفر در نوروز ۱۴۰۰ را ممانعت از شکل‌گیری سفرهای انبوه و بی‌برنامه می‌داند و می‌گوید: «سفر مطمئن و ایمن در ایام نوروز پیش رو در انتظار هموطنان است.»
تیموری در حالی از سفرهای مشروط خبر می‌دهد و ستاد ملی کرونا در حالی سفرها به برخی استان‌ها از جمله مازندران در نوروز را ممنوع کرده که یک عضو مجمع نمایندگان استان مازندران از همزمانی شیوع کرونای انگلیسی و سفرهای زودهنگام نوروزی مردم به شهرهای شمالی کشور اعلام نگرانی می‌کند.
علی بابایی کارنامی به ایسنا می‌گوید: «ما از امروز نگران سفرهای نوروزی هستیم. اگر اقدامات پیشگیرانه صورت نگیرد، اتفاقات ناگواری خواهد افتاد. مازندران و سفرهای نوروزی به خودی خود می‌تواند آمار کشور را بالا و پایین کند.»
سفر به شرط آبی شدن
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به سیل نوروز ۹۸ و درگیری مردم با کرونا در نوروز ۹۹ اعتقاد دارد خانه‌نشینی فشارهای روحی و روانی زیادی به مردم وارد کرده است.
دکتر علیرضا رئیسی می‌گوید: «بر همین اساس تصمیم‌گیری شد که اگر چنانچه روند نزولی‌ بیماری ادامه پیدا کند و میزان بستری و مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا در کشور بسیار کاهش یابد و تعداد شهرهای آبی و زردمان غالب باشد، بتوانیم در قالب رعایت پروتکل‌های کنترل شده برخی سفرها را داشته باشیم.
به عنوان مثال در حال حاضر هتل‌ها می‌توانند فعالیت داشته باشند. اگر در هتل بتوانیم افراد را تحت نظارت و رعایت پروتکل‌ها اسکان دهیم، بسیار ایمن‌تر از این است که در جاهای دیگری که کنترلی روی آنها وجود ندارد، اسکان داده شوند.»
ستاد ملی مقابله با کرونا برای انجام سفرهای نوروزی یک شرط می‌گذارد؛ به شرطی که موج چهارم کرونا شروع نشود.
موجی که به نظر می‌رسد در جنوب کشور بویژه خوزستان شروع شده است. رئیسی می‌گوید: «اگر وضعیت شهرها قرمز شود، محدودیت‌ها و ممنوعیت تردد بین شهری و... قطعاً باز می‌گردد.»