چانه‌زني‌هاي گروسي در تهران

گروه ديپلماسي
«رافائل گروسي» مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي امروز (يكشنبه) در تهران است تا درباره چند و چون اجرايي شدن مصوبه مجلس شوراي اسلامي در پايان دادن به اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي با مقام‌هاي ايراني ديدار و گفت‌وگو كند. همزمان با تحركات ديپلماتيك از سوي سه كشور اروپايي حاضر در برجام براي پاي ميز مذاكره نشاندن ايران و ايالات متحده، نگاه‌ها به سفر گروسي به تهران دوخته شده تا تاثير آن بر روند پيش‌روي برجام مشخص شود. رافائل گروسي در پيامي توييتري درباره دومين سفر به ايران در يك سال گذشته نوشت: «من به تهران سفر مي‌كنم تا با مقام‌هاي ارشد ايران درباره يافتن راه‌حل قابل توافق دوجانبه و قابل تطبيق با قوانين ايران ديدار كنم تا آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بتواند به فعاليت‌هاي راستي‌آزمايي اساسي در ايران ادامه دهد. چشم به راه موفقيت هستيم و اين به نفع همه است.» پس از اين پيام گروسي، «جوزپ بورل» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در پيامي در توييتر حمايت كامل خود از تلاش‌هاي گروسي را ابراز داشت. او در اين پيام توييتري نوشت: «از كار فني و بي‌طرفانه سازمان بين‌المللي انرژي اتمي كاملا حمايت مي‌كنم. از تلاش‌هاي رافائل گروسي درخصوص فعاليت‌هاي اساسي نظارتي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره فعاليت‌هاي ايران از جمله سفر مهم فرداي وي به تهران سپاسگزار هستيم.» همزمان با سفر گروسي به تهران، خبرگزاري رويترز در گزارشي اختصاصي به نقل از ديپلمات‌ها نوشت كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در دو سايتي كه ماه‌ها بازرسي از آنها با موانعي مواجه شده بود، ذرات اورانيوم كشف كرده و آماده مي‌شود تا با‌ تهران به خاطر عدم ارايه توضيح در اين‌ خصوص، برخورد كند. رويترز ادعا كرده كه اين امر ممكن است تلاش امريكا براي احياي ديپلماسي هسته‌اي با ايران را پيچيده‌تر كند. با اينكه گفته مي‌شود مكان‌هايي كه ذرات اورانيوم در آنها كشف شده به مدت حدود دو دهه فعال نبوده‌اند، مخالفان برجام نظير اسراييل مي‌گويند كه شواهد فعاليت‌هاي هسته‌اي گزارش نشده، ‌نشان مي‌دهد كه ايران با حسن نيت رفتار نكرده است. رويترز به نقل از يك مقام ارشد ايراني نوشته است كه «ما چيزي براي پنهان كردن نداريم. براي همين اجازه داديم بازرسان از آن سايت‌ها ديدن كنند.»
نهادهاي اطلاعاتي امريكا و رژيم اسراييل ادعا مي‌كنند كه ايران يك برنامه مخفي هسته‌اي تسليحاتي داشت كه آن را در سال ۲۰۰۳ متوقف كرد. ايران همواره با تاكيد بر اين امر كه سلاح هسته‌اي در دكترين نظامي و دفاعي ايران جا ندارد، اين ادعاها را تكذيب كرده است. لازم به ذكر است كه همزمان با حصول برجام در سال 2015 ميلادي، سازمان انرژي اتمي ايران و آژانس‌ بين‌المللي انرژي اتمي با تكميل نقشه راهي كه به توافق دو طرف رسيده بود، پرونده ادعايي ابعاد احتمالا نظامي در برنامه هسته‌اي ايران موسوم به پي‌ام‌دي را مختومه كردند. 
رييس سازمان انرژي اتمي: 
با گروسي درباره ملاحظات آژانس در چارچوب موافقتنامه پادمان گفت‌وگو خواهم كرد 
«علي‌اكبر صالحي» معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان انرژي اتمي روز گذشته در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درخصوص هدف سفر «رافائل گروسي» مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به تهران گفت: بعد از اعلام ما مبني بر اجراي ماده ششم قانون مصوب مجلس درخصوص توقف نظارت‌هاي فراپادماني و ارايه نامه در اين خصوص به آژانس، رافائل گروسي مديركل آژانس بين‌المللي درخواست سفر فوري به ايران و ديدار با اينجانب را مطرح كرد. سازمان انرژي اتمي ايران با درنظر گرفتن تعاملات خود با آژانس با اين سفر موافقت كرد. از آنجايي كه قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها و صيانت از منافع ملت ايران در حال اجرا است و طرف مقابل هنوز تعهدات خود در زمينه لغو تحريم‌ها را اجرا نكرده است، از تاريخ پنجم اسفندماه نظارت‌هاي فراپادماني متوقف خواهد شد، در عين حال در جلسه روز يكشنبه با آقاي گروسي ملاحظات آژانس در چارچوب موافقتنامه پادمان و همكاري‌هاي دو طرف مورد بررسي و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت. صالحي درباره خبر منتشر شده در رويترز مبني بر مشاهده آلودگي ذرات اورانيوم در دو نقطه در ايران گفت: متاسفانه درز اطلاعات محرمانه آژانس در رسانه‌هاي بين‌المللي روند ناخوشايندي است كه از سال‌هاي گذشته همچنان ادامه دارد و در اين خصوص جمهوري اسلامي ايران بارها به صورت شفاهي و كتبي مراتب اعتراض خود را به آژانس ارايه كرده است. اخيرا نيز آقاي غريب‌آبادي سفير و نماينده دايم ايران در وين طي يادداشت رسمي ملاحظات حقوقي و سياسي حول اين موضوع را با جزييات به آژانس تذكر داده است. موضوعات اين‌چنين به صورت معمول بين آژانس و كشورهاي عضو در جريان است و تا زماني كه فرآيند بررسي‌ها نهايي نشده است، نبايد به رسانه‌ها كشيده شود. 
رييس سازمان انرژي اتمي افزود: ترديدي نيست كه انتشار اين‌گونه مطالب با اهداف و اغراض سياسي صورت مي‌گيرد. به نظر اينجانب سازوكارهاي آژانس بايد به گونه‌اي بازنگري شود كه از تكرار اين‌گونه اقدامات جلوگيري به عمل آيد. براي رسيدن به اين سازوكار آژانس بايد ضمن حفظ بي‌طرفي با رويكردي حرفه‌اي از انتشار مطالب اين‌چنين جلوگيري كند.


 
تذكر ظريف درباره تاسيسات هسته‌اي اسراييل
«محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه شامگاه شنبه در پيامي در توييتر به اقدام رژيم اسراييل در توسعه سايت هسته‌اي ديمونا اشاره كرد. او در اين پيام توييتري نوشت: اسراییل در حال گسترش دیمونا، تنها کارخانه ساخت بمب اتمی منطقه است. رییس‌جمهور امریکا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بوریس جانسون، امانوئل ماکرون، آنگلا مرکل، شدیدا نگرانید؟ نگرانید؟ حتی کمی؟ اصلا برای‌تان اهمیتی دارد که اظهار نظر کنید؟ فکر می‌کردم اینطور باشد.
گروه «پنل بين‌المللي مواد شكافت‌پذير» تصاوير ماهواره‌اي را منتشر كرده كه نشان مي‌دهد رژيم اسراييل مركز تحقيقات هسته‌اي «نِگو» (نيروگاه هسته‌اي ديمونا) را توسعه داده است.