نادران: جعلی است / مجلس: نادران جرزنی می‌کند

دعوای نادران و مجلس و در برخی موارد دعوای نادران با قالیباف بر سر مهردادبذرپاش، پس از مدت‌ها سکوت، با مصاحبه‌ی اخیر
الیاس نادران بازهم بر سر زبان‌ها افتاد. دو روایت پیش روی ما است؛ آن چه نادران به خبرگزاری ایسنا گفته و آن چه احسان ارکانی نماینده حوزه انتخابیه نیشابور، فیروزه و زبرخان، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و یکی از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفتگو با آفتاب یزد می‌گوید... نادران می‌گوید تا انتها این موضوع را دنبال خواهد کرد، ارکانی می‌گوید خلاف واقع می‌گوید و راه به جایی نخواهد برد. نماینده حوزه انتخابیه نیشابور، فیروزه و زبرخان تلویحاً می‌گوید مجلس انقلابی جای بساز - بفروش‌های سیاسی و جار و جنجال‌های بی‌فایده نیست!
آفتاب یزد - رضا بردستانی: یک نماینده‌ی مجلس با تاکید بر این نکته که: «دوران جرزنی و پدرخوانده‌های سیاسی به سرآمده!» به آفتاب یزد گفت: «موضوعی که آقای نادران همچنان بر طبل آن می‌کوبند، بحث ۲۰ سال سابقه‌ی کار رئیس کل دیوان محاسبات است؛ بحثی که از نظر مجلس، بحثی بی‌فایده و تمام شده است.»
احسان ارکانی نماینده حوزه انتخابیه نیشابور، فیروزه و زبرخان که خود را نه «اصولگرا» و نه «اصلاح‌طلب» بلکه خود را نماینده‌ای از نمایندگان مجلس انقلابی می‌نامد معتقد است: «در بسیاری از جلساتی که دست بر قضا برای رسیدگی به ادعاها، اعتراضات و شکایات متعدد آقای نادران تشکیل شد، فرد غایب خود ایشان بودند حال از کجا مدعی برخی مسائل شده‌اند را مرتبط با اخلاقی می‌دانم که در برخی نهادینه شده به این صورت که یا خود را«نماینده تر» می‌دانند و یا چون به میل و اراده‌ی آنان اتفاقی شکل نگرفته، می‌خواهند با «جرزنی» و حاشیه سازی، همچنان مطرح باقی بمانند!»


> مهرداد بذرپاش، دیوان محاسبات و دو روایت؛
= روایت اول: الیاس نادران
الیاس نادران در گفت‌وگو با ایسنا به موضوعات متعددی اشاره کرده است که تنها روایت او از ریاست مهرداد بذرپاش بر دیوان محاسبات خبرساز شده است اما این نماینده‌ی مجلس با اشاره به مخالفتش با کلیات طرح شفافیت آرا می‌گوید: در مورد شفافیت رای باید منصفانه، متوازن و متعادل برخورد کرد. نباید از ترس افراط، به تفریط بیفتیم و از آن طرف بام به پایین پرت شویم. ما این نگرانی را داریم که افشا نشدن آرای نمایندگان باعث شود رای واقعی خود را ندهند یا تحت تاثیر جریان خاصی قرار گیرند یا بدهکار مدیر اجرایی شوند ولی علنی کردن رای هم عوارض خود را دارد. عیب دیگر طرح این بود که بیش از حد بزرگ شده بود. رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ با بیان اینکه تصمیمات مجلس تحت تاثیر محیط فضای مجازی، توییتر و اینستاگرام قرار گرفته، می‌گوید: این خیلی بد است که به جای اینکه مجلس، جهت‌گیری را به کشور اعلام و ریل‌گذاری کند، فضای مجازی برایش تصمیم بگیرد؛ آن هم فضای مجازی که با هزاران اکانت فیک و اجاره‌ای و از یکسری نقاط خاص هدایت می‌شود. این‌ها هم‌افزایی ندارند. سرجمع این پنج نفر است؛ آن هم پنج نفری که نمی‌خواهند رو باشند. در حال حاضر متاسفانه محیط‌های فضای مجازی تاثیرگذارترین فضاها بر مجلس هستند تا این‌که مجلس بخواهد بر آن‌ها اثری داشته باشد.
= آیین نامه را تغییر دادند
الیاس نادران در پاسخ به این پرسش ایسنا مبنی بر اینکه «در مورد آقای بذرپاش چه اتفاقی افتاد که ایشان در مجلس رای آورد، مجلس در ماجرای آقای تاجگردون اعتبارنامه ایشان را رد کرد اما در جریان آقای بذرپاش با توجه به برخی ابهامات، مجلس به ایشان رای داد، شما هم معترض به این موضوع بودید و پیشنهاد استعفا را مطرح کردید، چه شد که این اتفاق افتاد؟» اظهار می‌دارد:
«هنوز هم بر پیشنهاد خود مصر هستم. آیین‌نامه می‌گوید رئیس دیوان محاسبات باید ۲۰ سال سابقه کار داشته باشد. انتخاب رئیس دیوان محاسبات یک آیین‌نامه اجرایی دارد که کمیسیون بودجه پیشنهاد می‌دهد و کمیسیون آیین‌نامه آن را مصوب می‌کند. آقای بحرینی در کمیسیون تدوین آیین نامه این را تغییر دادند به اینکه باید ۲۰ سال سابقه مدیریتی آقای بذرپاش سند کار در یک موسسه پژوهشی را آورد که امضاکننده نامه بعدا اقرار کرد برگه جعلی است. داشته باشد نه فقط سابقه کار. ولی ایشان با توجه به سن و سال و دوره‌هایی که مدعی بود کار کرده، نتوانست ۲۰ سال سابقه کار را به مجلس ارائه کند؛ لذا سند گواهی کارش در آن موسسه پژوهشی را آورد که به نظرم پذیرفتنی نبود. بعدا کسی که نامه را امضا کرده بود در کمیسیون اصل ۹۰ اقرار کرد که برگه جعلی است و البته گفت با حسن نیت این کار را کردیم. اما من خیلی این جور حسن‌نیت‌ها را نمی‌فهمم! جور کردن سابقه کار با سند جعلی حداقل برای من پذیرفتنی نیست.
= از یک موسسه‌ی جعلی سند آوردند!
الیاس نادران مدعی است: « مجلس ورود به سابقه کار نکرد و کسی این را نقد نکرد. جمعی از افراد به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کردند. آقای پژمان‌فر یک بار من را صدا کرد چون می‌دانست من پیگیرم و می‌خواست برایم توضیح دهد که چه اتفاقاتی افتاده است. کمیسیون اصل ۹۰ گفت ما تصمیم گرفته‌ایم جواب کتبی بدهیم، ما گفتیم جواب کتبی بدهید ما هم تکلیف خودمان را می‌فهمیم. یک ماه و نیم گذشت و گفتند جواب را شفاهی می‌دهیم اما شفاهی هم جواب ندادند تا امروز و من دلایل کمیسیون را برای پذیرش سه سال و نیم اول کار آقای بذرپاش تا امروز دلایل کمیسیون اصل نود برای پذیرش سه سال و نیم اول کار آقای بذرپاش را نمی‌دانم. که آن ۲۰سال را تکمیل می‌کند، نمی‌دانم، چون آن موسسه که مدعی هستند، فارغ از جعلی بودن سند، در آن زمان وجود نداشته و بعدا از شورای گسترش وزارت علوم مجوز گرفته است، تا آن موقع اصلا همچین موسسه‌ای نبوده که او در آن مسئولیتی داشته باشد. ممکن است ما در یک محیط دانشگاهی تابلو بزنیم ولی تابلو وجاهت قانونی برای کسی نمی‌آورد و باید مراجع ذی‌صلاح آن را تایید کنند که نکردند.
= گذشته‌ها گذشته!
الیاس نادران، نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم در واکنش به این پرسش که: «در مسئله آقای بذرپاش و در مقایسه با رد اعتبارنامه آقای تاجگردون، تلقی استاندارد دوگانه مجلس پیش آمد؟» گفته است: «من هم خودم این را جزو نقاط ضعف مجلس یازدهم می‌دانم که به سادگی از این مسئله عبور کرد. وقتی من از کمیسیون اصل ۹۰ ناامید شدم که جواب متقن و مستدل به من بدهند از قوه قضائیه پیگیر شدم و منتظرم آن‌ها فرصتی بدهند. مدارک را برای آن‌ها هم فرستادم. نمی‌دانم آنجا چه اتفاقی بیفتد.» وی در ادامه یادآور می‌شود: «آقای قالیباف در جلسه معارفه گفت گذشته‌ها گذشته، بیاییم کار کنیم. من به عنوان کسی که قانون‌گذاری می‌کند و قانون ملاک رفتارش است این استدلال را نمی‌پذیرم.»
= مسکوت مانده از مهرماه تاکنون!
نادران که دوره‌های هفتم، هشتم و نهم نیز در کسوت نماینده‌ی مجلس از حوزه‌ی تهران، ری و شمیرانات در مجلس حضور داشته، مدعی است: «مهرماه بود که ما شکایت کردیم و برای برج ۱۰ فرصتی دادند که من با وکیل مشورت کردم و ایشان گفت باید نامه دومی بیاید که نیامد. در ۴۰ روز گذشته هم من درگیر بودجه بودم و فرصت نکردم. ان شاءالله در اولین فرصت از بازپرسی مربوطه پیگیر این موضوع می‌شوم تا ببینم کار به کجا رسیده است.»
الیاس نادران تاکید می‌کند: «من حتی اگر از قوه قضائیه اقدام موثری نبینم، مدارک و مستندات مربوط به آقای بذرپاش را برای رهبری می‌فرستم که تعیین تکلیف کنند. این امر با حیثیت نظام مرتبط است. بحث فرد مطرح نیست. اتفاق جالبی که افتاده این است که دوستان کمیسیون اصل ۹۰ ایراداتی به قانون محاسبات عمومی داشتند. در این قانون در ماده ۱۱ نحوه انتخاب رئیس دیوان ذکر شده که این‌ها به نوعی با آیین نامه داخلی مکمل هم هستند. آنجا دوستان پیشنهاد کردند بنویسیم ۲۰ سال سابقه کار رسمی برای رئیس دیوان محاسبات. من گفتم این باید از ابتدای مجلس یازدهم باشد زیرا وقتی مجلس یازدهم تمام شود آقای بذرپاش ۲۰ سالش کامل می‌شود. گفتم اگر از اول مجلس یازدهم این را بنویسید موافقم. چطور آنجا نپذیرفتید و اینجا پیشنهاد می‌دهید.
> مهرداد بذرپاش، دیوان محاسبات و دو روایت؛
= روایت دوم: احسان ارکانی
احسان ارکانی نماینده حوزه انتخابیه نیشابور، فیروزه و زبرخان اما روایتی دیگر دارد که در ادامه می‌خوانیم. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و یکی از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس می‌گوید: «بنده خودم در جلسه حاضر بودم. بحث آقای بذرپاش و آقای نادران موضوعی بود که از همان ابتدا وجود داشت و چون فرآیند انتخاب در کمیسیون برنامه و بودجه پیش رفت و ایشان نتوانست رای بیاورد یا چهره‌ای که مد نظر داشتند بنای مخالفت گذاشتند.»
ارکانی ادامه می‌دهد: «از آن جایی که من در هر دو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و نیز کمیسیون اصل ۹۰ عضویت دارم و در تمامی جلسات برخلاف آقای نادران حاضر بوده‌ام از نزدیک شاهد ماجرا بوده و تعجب می‌کنم وقتی آقای الیاس نادران در بسیاری از جلسات غایب بوده، چگونه چنین مواردی را اعلام می‌کند. بعد از انتصاب آقای بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات به کمیسیون اصل ۹۰ ارجاع خورد که در آنجا هم حضور داشتم. موضوع این بود که در شرایط انتخاب رئیس کل دیوان محاسبات چیزی که آقای نادران مورد تشکیک قرار دادند و همچنان ایشان بر آن طبل می‌کوبد بحث بیست سال سابقه کار بود در کمیسیون برنامه و بودجه مفصلا صحبت شد. آقای نادران اعتقادش بر این بود که این بیست سال سابقه کار را باید به بیست سال سابقه داشتن بیمه تامین اجتماعی تبدیل کنیم اما نظر اکثریت اعضای کمیسیون این نبود.»
= ۴ سال مشاور وزیر کار بودم و بیمه نشدم!
این نماینده‌ی مجلس یازدهم با ذکر این مسئله که: «من خودم ۴ سال در دهه هشتاد مشاور وزیر و مدیر کل روابط عمومی وزارت کار بودم اما بیمه نداشتم پس لابد جزئی از سوابق اجرایی من نباید محسوب شود.» اظهار می‌دارد: «شاید تعریف شاغل، کارگر و بیمه شده برای عوام یکسان باشد اما به لحاظ تخصصی تعاریف متفاوتی دارد. ممکن است فردی شاغل باشد و کار کند اما بیمه نباشد لذا نمی‌شود گفت او بیکار است.» ارکانی با تایید این مطلب که: «بیشتر تجربه موثر مد نظر بوده است، تا سوابق بیمه ای.» خاطرنشان می‌کند: «از همان ابتدا تفسیر این بود، کسی که بیست سال مشغول به کار بوده و مستندات و سوابقی دال بر کار کردن دارد، کفایت می‌کند.»
= عدم تمکین به رای نمایندگان عجیب است
نماینده مردم نیشابور، فیروزه و زبرخان، سوابق کاری را بر اساس عرفی و قانونی، دارای دو تعریف دانسته، می‌گوید: «هم تعریف از لحاظ عرفی و نیز از منظر قانونی مشخص است. از لحاظ قانون کار یعنی کسی که با یک کارفرما رابطه متقابل دو طرفه دارد و برای او کار می‌کند و حق السعی او به طرق مختلف قابل جبران است با این تفاصیل، در کمیسیون رای‌گیری شد و رای اکثریت بر همین تفسیری بود که ذکر کردم گرچه آقای نادران به صورت تک نفره مخالف بود اما ایشان در کمیسیون در اقلیت محض بود. رسیدگی‌ها در کمیسیون انجام شد و نهایتا دو نفر از جمله آقای بذرپاش - و فروزنده - به صحن علنی معرفی شدند و رای‌گیری هم به عهده اکثریت نمایندگان مجلس قرار گرفت و اکثریت هم به آقای بذرپاش رای دادند. تصور ما بر این بود که فصل الخطاب مجلس است در هر طرح، مصوبه یا لایحه که مخالفین و موافقین صحبت می‌کنند هر کس ممکن است هر نظری داشته باشد. اما چیزی که فصل الخطاب است و تبدیل به قانون رسمی می‌شود نظری است که نصف به اضافه یک آرا نمایندگان را داشته باشد. در مورد این موضوع هم به همین شکل بود چه در کمیته دیوان محاسبات و خود کمیسیون، چه در کمیسیون برنامه و بودجه، چه در صحن مجلس نظر آقای نادران در اقلیت بود و ایشان باید تمکین می‌کرد اما حتی بعد اینکه رای نمایندگان مشخص شد ایشان همچنان موضوع را ادامه داد و به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کرد.»
= رئیس وقت پژوهشکده، اشتغال به کار بذرپاش را تایید کرد
احسان ارکانی می‌افزاید: «در آنجا این بیست سال سابقه به بحث و بررسی گذاشته شد و پیگیری‌های مفصلی توسط آقای نادران و آقای احمد توکلی و یکی از عوامل‌شان به نام آقای محبی دنبال شد. آقای زاکانی هم که عضو کمیسیون اصل نود است. بعد از حضور هیئت دانشگاه صنعتی شریف، مدیران وقت و رئیس پژوهشکده‌ای که ایشان آنجا کار می‌کرد در این خصوص بحث و بررسی انجام شد و رئیس وقت پژوهشکده آقای منصور رحیمی هم در جلسه حاضر شد ایشان هم اشتغال به کار آقای بذرپاش را در سال‌هایی که مورد اختلاف نظر است، تایید کرد.»
= نادران، شخصاً بذرپاش را تایید و معرفی کرد!
عضو کمیسیون اصل۹۰ مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: «بعد از شهادت حضوری و -حتی قبل آن هم مکتوب ارسال شده بود- احراز بیست سال سابقه کار توسط نمایندگان، در کمال تعجب باز هم آقای نادران ماجرا را ادامه می‌داد. آقای نادران قبل از اینکه به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه انتخاب شود چون کاندیدا بود رای نیاورد در مقابل آقای شمس الدین حسینی و حاجی بابایی شکست خورد قبل از اینکه انتخاب شود ایشان حداقل در یک جلسه که با حضور چندین شاهد از نمایندگان مجلس بود؛ آقای بذرپاش را گزینه‌ای مناسب برای دیوان محاسبات دانست و وی را معرفی کرده بود.»
= بهانه جویی و جرزنی سیاسی برای عده‌ای روش است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات، روایت خود را این گونه کامل می‌کند: «نهایتا در کمیسیون اصل نود بعد از بررسی همه مسائل پیرامون بحث مطرح شده توسط آقای نادران نسبت به موضوع رای‌گیری شد از اعضای حاضر در کمیسیون اصل نود ۱۴ به ۲ رای یا ۱۶ به ۲ رای - تردید از من است - به اینکه بیست سال سابقه کار است نه سابقه بیمه داده شد و موضوع فیصله پیدا کرد و مجددا نظر آقای نادران رد شد. آقای نادران هم بعد از آن بیان کرده بود که تا آخرین نفس ماجرا را ادامه می‌دهم و به قوه قضائیه هم نسبت به این موضوع شکایت کرد و ما اینها را بهانه جویی یا به اصطلاح جرزنی سیاسی قلمداد می‌کنیم. مثل این می‌ماند که یک نظری در صحن علنی مجلس رای نیاورد بعد ما شکایت کنیم که چرا این نظر رای نیاورده است که این موارد قابل قبول در مرام سیاسی و عرف قانونی و حقوقی نیست. ارکانی با اشاره به نقل قول از قالیباف تاکید می‌کند: «در مورد اینکه گفته شده: «گذشته‌ها گذشته!» خود آقای قالیباف باید توضیح دهد. دوم اینکه گذشته‌ها گذشته به این معنی نمی‌شود که دچار مشکل بوده و تخلف کرده است. »
= داستان سند و گواهی جعلی چیست؟
نماینده‌ی حوزه‌ی انتخابیه‌ی نیشابور، فیروزه و زبرخان در ادامه و در واکنش به سند و گواهی جعلی که از سوی آقای نادران در گفتگو با ایسنا آورده شده این گونه توضیح می‌دهد: «اگر منظور جلسات کمیسیون اصل نود است که بنده در تمام جلسات این کمیسیون حاضر بودم و تنها کسی که یک جلسه هم در کمیسیون حضور نداشته آقای نادران است. نمی‌دانم ایشان بر چه اساسی شهادت می‌دهد. اگر فرد مذکور هم آقای رحیمی است که ایشان تایید کرد آقای بذرپاش در آن سال‌های مورد اختلاف در پژوهشکده شاغل بوده و کار می‌کرده است.»
= مجلس انقلابی ادبیات پدرخوانده‌های سیاسی را نمی‌پسندد!
این عضو کمیسیون اصل۹۰ مجلس در پایان اظهار می‌دارد: «برخی از افراد حاضر در مجلس که در مجالس قبل نیز حاضر بودند احساس پدرخواندگی نسبت به مجلس دارند یعنی فکر می‌کنند اگر وسط روز روشن بگویند شب است همه باید بپذیرند. اما ما که از دل مردم بلند شدیم و اعتقادی به پدرسالاری نداریم معتقدیم آقای نادران و چند نفر آقایان تهران‌نشین که با یک لیست آمدند و اگر در شهرهای خود کاندیدا می‌شدند رای نمی‌آورند نمی‌توانند برای بقیه این گونه تعیین تکلیف کنند. ایشان نمی‌تواند تصورات خود را به جای قانون بنشاند. مهم سابقه کار بوده که آقای بذرپاش آورده و بررسی هم شده است. اصرار آقای نادران مسائل حاشیه‌ای دیگری را مطرح می‌کند که به صلاح خود ایشان هم نیست مخصوصا که ایشان در محکومیت توسط قوه قضائیه به دلیل حرف‌های غیرمستند سابقه دارد.»
= اصل موضوع چیست؟
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در پاسخ به این پرسش که اصل موضوع چیست، می‌گوید: «بنده نه اصلاح‌طلب هستم نه اصولگرا. من یک انقلابی هستم که از بطن مردم شهرم بلند شدم و در مقابل کاندیدای هر دو طیف رای آوردم. بنابراین همیشه در صدد بیان حقیقت هستم زیرا معتقدم در مقابل خدا و مردم باید پاسخگو باشیم. برخی مجلسیون اعتقادی دارند که بقیه را نوچه و مرید خود می‌خواهند که ما به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد چنین مناسباتی در مجلس یازدهم بازتولید شود. با ایشان صحبت کردم و گفتم شما خواسته‌هایی داشتید که محقق نشده مگر قرار است همه چیز باب میل شما پیش رود؟ این دلیل نمی‌شود که به دلیل مسائل خودمان که محقق نشده زیر میز همه مناسبات قانونی و حقوقی زنیم و بگوییم ما این موضوع خاص را تا آخر می‌رویم تا این چهار سال فلان فرد را نابود کنیم. اینها موضوعاتی غیراخلاقی است.»
= نماینده داریم نه نماینده تر!
ارکانی تاکید می‌کند: «عرصه مجلس عرصه بساز - بفروشی سیاسی نیست عرصه فیلم‌سازی سیاسی نیست. اینجا عرصه‌ای است که هر نماینده یک رای دارد و نماینده‌تر نداریم. نمی‌توانیم به فردی بگوییم مثلا یک رای شما را در مقابل رای بقیه ضرب در صد می‌کنیم حتی آقای قالیباف و هیئت رئیسه. هر کسی در این مجلس، چه رئیس مجلس چه هیئت رئیسه چه رئیس کمیسیون کاری انجام دهد که برخلاف این عقیده و نظر باشد ممکن است تجدید نظر انجام شود.»