«ابتکار» وضعیت بازار سرمایه طی ماه‌های آتی را بررسی کرد اسفند سرد بازار بورس

کیمیا نجفی
در حالی که متولیان بازار سرمایه با تغییرات مداوم در تغییرات به دنبال بهبود شرایط هستند، اما بازار کماکان روند منفی خود طی ماه‌های اخیر را حفظ کرده و توجهی به تصمیمات، تغییرات و پیش‌بینی‌ها ندارد. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار امیدوار بودند که جایگزینی دهقان‌دهنوی به‌ جای قالیباف‌اصل، تغییر قوانین و ایجاد ثبات در نرخ ارز بتواند پایانی برای نوسانات شاخص بورس باشد.
چندی پیش علی دهقان‌دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تغییر دامنه نوسان توسط شورای عالی بورس خبر داد و گفت مقرر شده تا دامنه نوسان خرید و فروش سهام از ۲۵ بهمن ماه از منفی دو تا مثبت ۶ درصد تغییر کند. پس از این خبر مهم انتظار می‌رفت با اعمال تغییرات جدید در بازار سرمایه، شاخص در مسیر صعود قرار بگیرد اما بازار کماکان روند منفی خود را حفظ کرده و بیشتر روزها را با رنگ سرخ سپری می‌کند به طوری که شاخص کل بازار سرمایه روز شنبه 2 اسفندماه در حالی که در ساعات ابتدایی معاملات تا یک میلیون و ۲۴۱ هزار واحد صعود کرده بود نتوانست به روند صعودی خود ادامه دهد و در نهایت به رقم یک میلیون و ۲۳۲ هزار واحد رسید و به بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران دامن زد. البته در میان ناامیدی سهام‌داران، هستند کارشناسانی که نوید شرایط بهتر در روزهای پیش‌رو را می‌‌دهند. بر اساس گزارشی از گسترش هومن عمیدی، یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگویی با اشاره به وضعیت بازار سرمایه در روزهای آتی گفته است:‌ «با توجه به شرایط حاکم در بازارهای موازی و تثبیت قیمت دلار در کانال ۲۵ هزار تومان پیش‌بینی می‌شود که کف شاخص بورس و قیمت سهام در همین محدوده‌ها باقی بماند و دیگر شاهد افت سنگین شاخص‌ها نخواهیم بود.»
همایون دارابی نیز یکی دیگر از کارشناسان بورسی درخصوص وضعیت بازار گفته است: «خروج این روزهای نقدینگی از بورس کاملا طبیعی است. او درمورد وضعیت این روزهای بورس معتقد است؛ هر ساله با نزدیک شدن به اسفند ماه با کمبود نقدینگی روبه‌رو می‌شویم و شاهد خروج نقدینگی از بازار سرمایه هستیم و این موضوع یکی از دلایلی اصلی ریزش‌های شاخص بورس در چند روز گذشته بوده است. در ماه‌های پایانی سال اغلب صندوق‌های تامین اجتماعی که نیاز به نقدینگی بیشتری دارند، اقدام به خروج نقدینگی از بازار می‌کنند و بازار به سمت تعادل نسبی پیش می‌رود. اکنون به هیچ عنوان نمی‌توان به صورت شفاف درمورد آینده بازار صحبت کرد زیرا متغیرهای زیادی از نظر مسائل سیاسی و اقتصادی در بازار وجود دارد که هر یک از آنها بر روند بازار تاثیرگذار خواهند بود. اما سهامداران با انتخاب سهم‌های مناسب با نگاه بلندمدت، بهترین بازارگردان برای سهم خود خواهند بود.»


کاهش تنش‌های سیاسی، اعتماد سهام‌داران را به دنبال خواهد داشت
حمیدرضا میرمعینی؛ کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شرایط شاخص بورس طی روزهای اخیر به بررسی وضعیت بازار سرمایه پرداخت و در این‌باره به «ابتکار» گفت: به نظر می‌رسد ما بار دیگر دوره رشد شاخص را در پی داشته باشیم، به عبارت دیگر بخشی از برگشت شاخص به افت قابل توجه برخی از سهام‌ها باز می‌گردد و بخش دیگر نیز به دستورالعملی باز می‌گردد که شنبه هفته گذشته اجرایی شد و به نظر می‌رسد که تغییر دامنه نوسان می‌تواند تاثیرات مثبتی را برای بازار به همراه داشته باشد و جذابیتی را برای سهم‌ها به وجود بیاورد.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه صحبت‌هایش به اثر تنش‌های سیاسی بر بازار بورس اشاره کرد و در این خصوص گفت: مسئله دیگری که وجود دارد ماجرای تنش‌های سیاسی است، اگر تنش‌های سیاسی سروسامانی بگیرد بدون شک ترس سهام‌داران از روند بازار کاهش یافته و سهام‌داران با خیال آسوده‌تری نسبت به معاملات خود اقدام خواهند کرد. بنابراین برگشت شاخص به دلیل افت قابل توجه سهم‌ها از یک‌سو و امید به کاهش تنش‌های سیاسی از سوی دیگر این نوید را می‌دهد که در آینده‌ای نه چندان دور دوباره شاهد رشد شاخص باشیم.
وی اظهار کرد: باید توجه داشت که مهم‌ترین عاملی که باعث افت شاخص بورس شد تنش‌های سیاسی بود، بنابراین هرگونه پیام مثبت در حوزه سیاست می‌تواند اثرات مثبتی را برای بازار سرمایه به همراه داشته باشد.
واکنش بورس به خروج ایران از پروتکل الحاقی
عده‌ای از کارشناسان بازار سرمایه در حالی از تاثیر مثبت کاهش تنش‌های سیاسی بر بهبود شاخص بورس می‌گویند که برخی‌ها معتقدند افت شاخص ارتباط چندانی با تنش‌های سیاسی ندارد. احمد جانجان کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تاثیر خروج ایران از پروتکل الحاقی بر بازار سرمایه، اظهار کرد: «اولین امری که در رابطه با مذاکرات ایران با آمریکا می‌توان به آن اشاره کرد زمان بر بودن انجام آن است که همین امر تاثیر فرسایشی بر اقتصاد در بازه بلندمدت زمانی دارد. از آنجایی که بخش عمده معاملات در بازار سرمایه به اعتماد حداکثری سهامداران باز می‌گردد، به همین خاطر اگر در حال حاضر شاهد اُفت بازار سرمایه هستیم علت اصلی را تا حدودی می‌توان از بین رفتن اعتماد به بورس دانست و ارتباط چندان زیادی به بحث برجام و نرخ ارز ندارد زیرا دلار در بیشتر صنایع حاضر در بورس با نرخ نیمایی معامله می‌شود. به نظر نمی‌آید که مذاکرات درباره برجام به عمر دولت فعلی کفاف دهد، زیرا دولت آمریکا از یک طرف کم کاری می‌کند و از طرف دیگر به تعهداتش پایبند نیست. اگر دولت یا مسئولان بازار سرمایه اجازه دهند و دست از قیمت‌های دستوری بکشند بازار سرمایه با رشد مواجه خواهد شد و خارج شدن ازپروتکل الحاقی تاثیر چندانی بر بازار نخواهد گذاشت.»
تحولات سیاسی برای مدت کوتاهی بازار را آرام خواهد کرد
در مقابل پیش‌بینی‌ها درخصوص بهبود شاخص بورس و امید به بازگشت اعتماد مردم به بازار سرمایه هستند کارشناسانی که معتقدند شاخص توان رشد دوباره ندارد.غلامرضا سلامی، کارشناس بازار سرمایه نیز با بیان اینکه اگر تحولی صورت نگیرد نمی‌توان انتظار بهبود داشت، به «ابتکار» گفت‌: قیمت‌ سهم‌ها در پایان سال گذشته و ابتدای سال جاری حبابی افزایش یافت و روند غیرطبیعی را طی کرد. در این مسیر مسئولان و برخی از فعالان با تشویق‌های پی‌در‌پی سبب جذب بیشتر سرمایه به این بازار شدند، به هرصورت هنگامی که قیمت‌ها به این شدت افزایش یافت بدون‌شک یک روز ریزش را تجربه می‌کرد. من همان زمان بارها گفتم که پس از صعود بی‌رویه شاخص دولت نمی‌تواند مانع از ریزش شود، اکنون این اتفاق رخ داد و دولت تمام سعی خود را دارد که جلوی ریزش شاخص را بگیرد، اما شاخص با دستور کنترل نمی‌شود. بنابراین می‌توان گفت اگر اتفاق خاصی در حوزه سیاست و یا بازارهای موازی رخ نده ما شاهد بهبود وضعیت بازار طی ماه‌های آتی نخواهیم بود. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بهبود فضای سیاسی تاثیر کوتاه‌مدتی خواهد داشت، ادامه داد: به هر حال بازار سرمایه تحت تاثیر عوامل متفاوتی از جمله تصمیمات سیاسی و روند بازارهای موازی است، هنگامی که رکود حاکم بر اقتصاد کشور باشد و یا تنش‌های بین‌المللی افزایش یابد ما نمی‌توانیم امیدوار باشیم که بازار روزهای بهتری را تجربه کند. این در حالی است که تحولات سیاسی هم تنها برای یک مدت کوتاهی می‌تواند ثبات را راهی بازارهای اقتصادی از جمله بازار سرمایه کند، به هرحال اگر اتفاق خاصی رخ ندهد شاخص تا پایان سال صعود نخواهد داشت.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب اسلامی: انقلاب نشان «نقش‌آفرینی در مسائل اساسی» را بر سینه جوانان کشور نشاند رضا دهکی نه قرمز، نه آبی، نه حزبی، نه جناحی! «ابتکار» وضعیت بازار سرمایه طی ماه‌های آتی را بررسی کرد اسفند سرد بازار بورس درد حق خروج زنان از کشور این بار خود را با ممنوع‌الخروج شدن سرمربی تیم اسکی نشان داد کهنه خشونتی دیگر علیه زنان نایب رئیس انجمن داروسازان مطرح کرد خطر واکسن‌های تقلبی کرونا در بازار سیاه برگزیدگان دومین دوره جایزه ادبی کوچه معرفی شدند برای کاهش قیمت تمام شده باید مشکلات واحدها رفع شود پارادوکس صنعت پوشاک؛ رونق تولید و کسادی بازار مدیرکلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای پا در میانی به ایران می آید؟ سفر معنادار گروسی در آستانه پایان ضرب‌الاجل رئیس قوه قضائیه: هیچکس نگران مشارکت مردم نباشد حسن روحانی: ادعای اعلام دیرهنگام ورود کرونا به ایران، دروغ است هشدار آمریکا به چین نسبت به استفاده از زور در دریای چین جنوبی