فروش لوازم آرایشی دست دوم به قیمت بازی با سلامت مردم!

آفتاب یزد –گروه زندگی: با توجه به گرانی لوازم آرایشی که برخی از آنها وارداتی یا قاچاق بوده و با نرخ ارز محاسبه می‌شود و از سوی دیگر یکسری از این لوازم به صورت تولید زیرزمینی و
غیر استاندارد به بازار عرضه می‌شود، بسیاری از خانم‌ها توانایی خرید اقلام مورد نظر خویش را به صورت دست اول ندارند و از سوی دیگر شاهد هستیم برخی از افراد لوازم آرایش مصرفی دست دوم خود را که ممکن است تاریخ مصرف آنها گذشته است در سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور برای متقاضیانی که بودجه خرید دست اول‌ها را ندارند برای فروش می‌گذارند اما از آنجا که فروش لوازم مصرفی دست دوم آرایشی می‌تواند باعث بروز و انتقال بیماری‌های مختلف بخصوص در شرایط شیوع بیماری کرونا شود آفتاب یزد در این باره با دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و مو و دکتر کامران کاوه، متخصص پوست و مو و دکتر محمد رضوانی گفتگو کرده است.
در ابتدا دکتر طباطبایی در این باره می‌گوید:به طور کلی مواد آرایشی و بهداشتی که به صورت مالیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرند مانند رژ لب، سایه و ریمل باید از کمپانی‌های صاحب نام که دارای استاندارد هستند، تهیه شوند. وی خاطرنشان کرد: در هنگام تهیه مواد آرایشی استاندارد به آنها مواد نگهدارنده افزوده می‌شود تا فاسد نشوند زیرا در صورتی که فاسد شوند باعث می‌شوند که میکروب‌ها را به خود جذب کرده و وقتی فرد آنها را استفاده کند، دچار مشکل پوستی می‌شود.
این متخصص پوست و مو بیان کرد: نکته دیگر این است که


در هنگام تهیه مواد آرایشی استاندارد، به آنها یکسری مواد افزوده می‌شود که باعث انتقال بهتر مواد آرایشی به پوست می‌شوند و به طور کلی نقش تسهیل کنندگی را دارند. وی ادامه داد: این مواد آرایشی تاریخ انقضاء شان از زمانی است که در این محصولات باز نشود لذا در صورتی که در قوطی لوازم آرایشی باز شود و در جریان هوا قرار بگیرد تا یک زمان مشخص شده می‌توان از این لوازم آرایشی استفاده کرد و پس از آن قابل استفاده نیست. دکتر طباطبایی عنوان کرد: علت اینکه پس از باز شدن در قوطی لوازم آرایشی تا یک زمان مشخص می‌توان از آنها استفاده کرد این است که دیگر آن مواد نگهدارنده و تسهیل‌کننده افزوده شده به لوازم آرایشی نه تنها آن اثر بخشی و کیفیت لازم را ندارند بلکه احتمال آسیب دیدن پوست را نیز افزایش می‌دهند.
این متخصص پوست و مو اظهار کرد: تاریخ مصرف انواع لوازم آرایشی نیز بر حسب نوع آن، پس از باز شدن متفاوت است به طور مثال لوازم آرایشی که در داخل چشم استفاده می‌شوند در صورت باز شدن در آن یک ماه فقط می‌توان از آنها استفاده کرد اما لوازم آرایشی دیگر مانند کرم‌ها که به در سطح پوست مالیده می‌شوند اغلب تا سه ماه پس از باز شدن قابلیت مصرف را نیز دارند.
وی می‌گوید: در صورتی که از زمان انقضاء لوازم آرایشی گذشته باشد، هم کیفیت آن، کاهش می‌یابد و نیز مواد افزوده شده به این محصولات مانند تسهیل‌کننده ها، مواد ضد میکروب و... خاصیت خود را در این محصولات از دست می‌دهند.
دکتر طباطبایی مطرح کرد: توصیه ما این است که با توجه به موارد گفته شده افراد از خرید محصولات آرایشی دست دوم خودداری کنند زیرا اولا مشخص نیست که چه مدت است که در محصول باز شده است و فریب این تبلیغات را که فقط یک دفعه استفاده شده و... را نخورند حتی اگر محصول خارجی و برند را به قیمت پایین بفروشند.
این متخصص پوست و مو افزود: افراد به صرف اینکه تاریخ انقضاء محصول آرایشی دست دوم نگذشته و برند است نباید به خرید آن اقدام کنند زیرا به طور مثال اگر روی محصولات نوشته تا سه سال دیگر، تاریخ مصرف دارند اگر درشان باز شود نهایتا تا 3 ماه قابل استفاده هستند بنابراین استفاده از محصولات گرانقیت
دست دوم خارجی اصلا مناسب نیست و افراد می‌توانند به جای آن از محصولات ارجینال و نو ساخت کشورمان با قیمت مناسب استفاده کنند تا سلامت شان به مخاطره نیفتد زیرا جنس خریداری ایرانی و نو خریداری شده بهتر و باکیفیت‌تر است.
وی ابراز داشت: با توجه به اینکه خرید لوازم آرایشی، جزو لوازم ضروری نیست که افراد مجبور باشند که حتما از برند خاص استفاده کنند و اگر استفاده نکنند باعث بروز مشکل غیر قابل جبران برایشان می‌شود، توصیه ما این است که در حد توان از خرید لوازم آرایشی دست دوم خودداری کنند. دکتر طباطبایی عنوان کرد:با توجه به تحریم‌های صورت گرفته، قیمت لوازم آرایشی افزایش یافته اما باید بدانیم که خرید دست دوم لوازم آرایشی که کیفیت مطلوبی ندارند و برای پوست نیز مضر هستند و به صلاح نیست و مواد آرایشی با قیمت و کیفیت مطلوب در ایران وجود دارد. این متخصص پوست و مو متذکر شد که متاسفانه حتی برخی از لوازم آرایشی برند و خارجی که حتی آکبند ( نو) هستند نیز در صورتی که از قیمت معقولانه کمتر به فروش می‌رسد باید در خرید آنها نیز احتیاط کرد زیرا با افزایش تحریم‌ها و قیمت دلار برخی از کشور ها، شروع به ساخت تقلبی این محصولات کردند که نه تنها کیفیت لازم را ندارد بلکه حاوی موادی هستند که برای پوست مضر است. وی مطرح کرد: از جمله عوارض مشاهده شده بر اثر مصرف لوازم آرایشی دست دوم و تقلبی می‌توان به بروز آلرژی پوستی، اگزمای پوستی، بروز قرمزی طولانی مدت در پوست و... اشاره کرد. دکتر طباطبایی تصریح کرد: توصیه ما این است که تا هنگام رفع تحریم‌ها و کاهش ورود مستقیم لوازم آرایشی غیر تقلبی و کاهش قیمت دلار، بهترین گزینه استفاده از محصولات آرایشی نو ایرانی با قیمت مناسب است زیرا اکنون بازار فروش محصولا ت تقلبی بسیار رونق گرفته و هیچ شرکتی مسئولیت عوارض ایجاد شده بر اثر این مواد را به عهده نمی‌گیرد. این متخصص پوست و مو افزود: از جمله دیگر مزایای لوازم آرایشی ایرانی این است که اگرعوارضی داشته باشد شرکت سازنده پاسخگو است و می‌توان مشکل را درمیان گذاشت. وی بیان کرد: یکی دیگر از معایب استفاده از لوازم آرایشی دست دوم این است که معلوم نیست فرد استفاده‌کننده چه بیماری داشته و از آن کرم حتی یکبار استفاده کرده است بنابراین احتمال انتقال برخی از بیماری‌ها از طریق مصرف لوازم آرایشی دست دوم بسیار است. دکتر طباطبایی می‌گوید: به طور کلی خرید لوازم آرایشی دست دوم، پول خرج کردن بیهوده است زیرا احتمال ابتلا به برخی بیمارها بر اثر مصرف آنها وجود دارد مانند اگزما، عفونت و... این متخصص پوست و مو توصیه کرد: خواهشمندیم با توجه به این که فروش لوازم آرایشی دست دوم باعث بروز مشکل در سلامت افراد است، وزارت بهداشت و ارگان‌های دیگر به این قضیه ورود کرده و جلوی فروشندگان این لوازم گرفته شوند تا آنها بدانند که کار آنها جرم است و بازی با
سلامت مردم است.
- لوازم آرایشی هر شخص، فقط برای آن شخص است
در ادامه نیز دکتر کاوه در اینباره می‌گوید: لوازم آرایشی خصوصا کرم‌های مالیدنی مستعد عفونی شدن از نوع مختلف قارچی و باکتریایی هستند. وی ابراز کرد: بدین منظور در هنگام ساخت محصولات آرایشی مواد نگهدارنده و موادی به آن اضافه می‌شود که از بروز باکتری و قارچ جلوگیری می‌کند و این مواد تا تاریخ مشخصی در داخل لوازم آرایشی خاصیت دارند و تاریخ انقضاء لوازم آرایشی نیز برحسب آن تعیین می‌شود.
این متخصص پوست و مو ابراز کرد: یک لوازم آرایشی که در آن باز نشده ممکن است یک الی دو سال قابلیت استفاده داشته باشد اما در صورتی که در محصول باز شود، نهایتا تا سه ماه می‌توان از آن استفاده کرد زیرا نه تنها کیفیت مطلوب را ندارد بلکه برای پوست نیز مضر است بنابراین با توجه به مشخص نبودن تاریخ باز شدن محصول لوازم آرایشی دست دوم افراد باید از خرید آن خودداری کنند.
وی مطرح کرد: در پوست هرشخصی برخی باکتری‌های خاصی وجود دارد که در صورت تماس محصول لوازم آرایشی، برای آن شخص مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر به شخص دیگر منتقل شود می‌تواند باعث بروز مشکلات پوستی و... شود لذا توصیه ما این است که لوازم آرایشی هر شخص، فقط برای آن شخص است و افراد باید از خرید لوازم آرایشی دست دوم خودداری کنند بخصوص لوازم آرایشی مانند خط چشم که با چشم در ارتباط است.
دکتر کاوه گفت:نکته دیگر در مورد مضرات خرید لوازم آرایشی دست دوم این است که احتمال انتقال بیماری و فاسد بودن این لوازم وجود دارد زیرا مشخص نیست که شخص استفاده‌کننده سالم بوده و آن را در محیط مناسب نگهداری کرده باشد بنابراین خرید لوازم آرایشی دست دوم یعنی دور ریختن پول و افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های پوستی و... است.
- در خرید لوازم آرایشی نو نیز باید وسواس به خرج داد
در ادامه نیز دکتر رضوانی در اینباره می‌گوید: واقعیت این است که افراد باید حتی در خرید لوازم آرایشی نو نیز باید وسواس به خرج دهند زیرا اکنون بازار ورود لوازم آرایشی تقلبی و بی‌کیفیت افزایش یافته است مانند رژلب‌هایی که در ساخت آنها از سرب بسیاری استفاده شده و برای سلامتی افراد مضر هستند.
وی اظهار کرد: لوازم آرایشی دست دوم نیز طبیعتا بی‌کیفیت هستند زیرا اگر کیفیت داشتند فرد آنها را پس از مصرف، به فروش نمی‌رساند. در نتیجه اگر لوازم آرایشی دست دوم بی‌کیفیت و تاریخ مصرف آن نیز گذشته باشد می‌تواند برای پوست انسان، مشکلات بسیاری ایجاد کند. این متخصص پوست و مو مطرح کرد: موضوع دیگر در صورت استفاده از لوازم آرایشی دست دوم این است که امکان انتقال بیماری‌های مختلف باکتریایی، قارچی و... را در افراد افزایش می‌دهد لذا به طور مثال مصرف رژ لب بی‌کیفیت و ناقل بیماری می‌تواند مشکلات بسیاری برای افراد ایجاد کند.
وی بیان کرد: توصیه ما این است که افراد از خرید لوازم آرایشی دست دوم خودداری کنند و فقط به تاریخ انقضاء نوشته شده بر روی اجناس خریداری شده توجه نکنند زیرا یک تاریخ دیگری نیز در این محصولات درج شده که نشان می‌دهد که محصول لوازم آرایشی خریداری شده در صورت باز شدن در آن تا چه زمانی کیفیت لازم را دارد و استفاده آن برای فرد مفید است.
دکتر رضوانی گفت: اغلب مواد نگهدارنده و ضد باکتری و... افزوده شده به مواد لوازم آرایشی، تا سه ماه مفید هستند و پس از آن نباید استفاده کرد. این متخصص پوست و مو گفت: با توجه کلیه موارد گفته شده توصیه ما این است افراد به جای خرید لوازم آرایشی دست دوم، از لوازم آرایشی نو با قیمت مناسب استفاده کنند تا سلامت شان به مخاطره نیفتد زیرا در برخی موارد عوارض ایجاد شده می‌تواند غیر قابل جبران باشد.