آقای رشیدپور! از شما بعید بود

آفتاب یزد - گروه شبکه: رسانه‌های ایران هفته گذشته گزارشی را به نقل از یک رسانه خارجی منتشر کردند که در آن این رسانه با انتشار گزارشی پخش مسابقه تلویزیونی «سیم آخر» به مجری‌گری «رضا رشیدپور» از کانال تلویزیونی ایران را تقلیدی از مسابقه اصلی «بوم» (Boom) دانست که در سال ۲۰۱۴ از یک شبکه خارجی پخش می‌شد. به گزارش ایلنا، در این مسابقه شرکت کنندگان در گروه ۳ نفری با پاسخ دادن به ۶ سوال چند گزینه‌ای برنامه ۶ بمب را خنثی می‌کنند تا به «مگابمب» هفتم یا بمب طلایی برسند. در صورتی که شرکت کنندگان به سوال‌ها پاسخ درستی ندهند و سیم درست هر بمب را قطع نکنند بمب منفجر می‌شود و مواد رنگی و کف از داخل بمب در استودیو به آن‌ها پاشیده می‌شود و از مسابقه حذف می‌شوند اما اگر به سوال‌ها پاسخ درست بدهند و به سوال مگا بمب آخر هم درست پاسخ دهند، جایزه نقدی خوبی می‌گیرند. این مسابقه در سال ۲۰۱۴ نخست از یک کانال خارجی پخش شد و سپس حق پخش این مسابقه به نزدیک ۲۰ کشور دنیا از جمله اسپانیا، قزاقستان، آرژانتین، فرانسه، ژاپن، ویتنام و ایالات متحده آمریکا فروخته شد. هم اکنون ورژن ایرانی این مسابقه تحت عنوان «سیم آخر» بدون رعایت قانون کپی رایت از شبکه ۳ تلویزیون دولتی ایران در حال پخش است. «محمدرضا رضائیان» تهیه کننده مسابقه «سیم آخر» در مهر ماه امسال در مصاحبه‌ای درباره ایده این مسابقه بدون اشاره به نام اصلی برنامه گفته بود: ««بمب» برگرفته از یکی از پربیننده‌ترین مسابقه‌هایی است که در دنیا در حال برگزاری است و در بیش از ۲۰ کشور در رنکینگ موفق‌ترین برنامه‌ها قرار دارد. ما هم تلاش کردیم با استفاده از آن پلتفرم، ساختار این مسابقه را در کشور خود پیاده‌سازی کرده و براساس محتوای مورد نظر خود ایرانیزه کنیم. به نظرم مخاطب از تماشای این برنامه لذت می‌برد و استقبال زیادی از آن خواهد شد. »
حال رضا رشیدپور با اشاره به این حواشی پیش‌آمده در برنامه «سیم آخر» با کنایه به این حواشی پاسخ داد. او در واقع منتقدین را به سخره گرفت و گفت: «عده‌ای مطالبی را به برنامه ما چسباندند که اطلاعاتشان ناقص بود الان باید بگم که سوالات این برنامه را هم از آن‌ور آورده اند.»
> آقای رشیدپور! نماینده خوبی می‌شوی
در این راستا عصرایران طی یادداشتی به قلم مصطفی داننده نوشته است: «کدام پیامبران بر قوم بنی اسرائیل مبعوث شدند؟» رضا رشیدپور این سوال را خواند و به دوربین زل زد و چشم در چشم مردم گفت که ما سوال‌ها را از هم خارج آورده‌ایم، آنهم با چمدان! این همه اعتماد به نفس یا به قول جوان‌های امروزی اعتقاد به سقف را از کجا آورده‌ایم؟ از کی این شکلی شده‌ایم؟ به جای اینکه قبول کنیم برنامه‌مان تقلیدی است، دست پیش را می‌گیریم که پس نیفتیم؟ رفتار رضا رشیدپور نشان داد، که عزیزمان در مدار مدیران تلویزیون است و دوست ندارد از مدار خارج شود. اشکال ندارد، فقط لطفا از این به بعد خود را آنچه نیست نشان ندهد. در مدار باشد و از در مدار بودن خود لذت ببرد. حرف این نوشتار در مورد تقلید مسابقه سیم آخر از مسابقه «boom» نیست. پیش از این هم مسابقه «ایران» با اجرای سام درخشانی با کپی از مسابقه خارجی


Pressure pad، دورهمی با اجرای مهران مدیری با کپی از برنامه هندی Comedy nights with kapil،
«برنده باش» با الگوگیری از
«Who Wants to Be a Millionaire»، «عصرجدید» از مسابقه استعدادیابی «Americas GoTalent»،
«اعجوبه ها» با محوریت حضور کودکان با استعداد مشابه برنامه پرمخاطب «Little Big Shots» ساخته شده بودند. خیلی از این مسابقه‌ها عین اصل خارجی‌شان و گاهی با تغییر کوچک روی آنتن می‌روند. مثلا زنگ طلایی را از روی میز داورها بر می‌دارند و روی میز خودشان می‌گذارند. بالاخره برنامه‌ها و مسابقه‌های جذابی هستند و می‌توانند مردم را سرگرم کنند. همین عصر جدید، زمینه ساز دیده شدن استعدادهای ایران در زمینه‌های مختلف شده است. رضا رشیدپور اما با تیکه انداختن به کسانی که کپی بودن برنامه‌اش را فاش کردند، نشان داد آنچه نشان می‌دهد، نیست و نمی‌شود زیاد جدی‌اش گرفت. من یک پیشنهاد فوق‌العاده هم برای رضا رشیدپور دارم. در دوره بعد انتخابات مجلس، حتما در انتخابات شرکت کن! به شدت می‌توانی نماینده خوبی شوی. کاری را انجام بدهی و بعد راست راست به چشم ما نگاه کنی و داستان دیگر تعریف کنی. البته بماند که اگر رسانه‌های دیگر از یک شبکه خارجی برای ساخت یک برنامه الهام می‌گرفتند و نه تمام آن را کپی کنند، اخبار ۲۰:۳۰ با آن دو خبرنگار زن و مردش، چنان پنبه آن‌ها را می‌زد که کل برنامه و همه عوامل به هوا می‌رفتند و برای مدتی ممنوع الکار می‌شدند. همانطور که در مدارها می‌توانند سریال با کلاه گیس بسازند و خارج از مدارها فیلم‌شان به خاطر همین کلاه گیس توقیف می‌شود و پخش نمی‌شود! بازهم تکرار می‌کنم تقلید از برنامه‌های خارجی هیچ اشکالی ندارد. قرار نیست همیشه چرخ را خودمان اختراع کنیم. برنامه‌ای در جهان گُل کرده است، ما چیزی شبیه آن را بسازیم تا مردم کمی شاد شوند اما لطفا دیگر وقتی همه می‌دانند اصل نیستیم، شاخه و شانه هم نکشیم. سرمان را پایین بیندازیم و برنامه‌مان را اجرا کنیم. زل زدن به دوربین و حرف ناراست زدن کار خوبی نیست و خاطره خوبی هم از آن نداریم. »