رقابت نوروزی هدیه تهرانی با ابلق و لاله و مهدویان!

پولاد امین، شهروند آنلاین: در شرایطی که بیش از سه هفته به آغاز تعطیلات نوروزی باقی نمانده؛ اما برخلاف سال‌های گذشته ترکیب فیلم‌هایی که قرار است در ایام نوروز 1400 روی پرده بروند، هنوز در پرده ابهام است، آن‌هم در شرایطی که بعد از یک‌سال راکد و کساد، بعد از برگزاری جشنواره فیلم فجر گمان می‌رفت، اکران نوروزی خواهد توانست هوایی تازه در فضای سینمای ایران بدمد…

رقابت بهترین‌ها! دینامیت یکی از فیلم‌هایی است که بیشترین شانس را برای اکران در نوروز 1400 دارد

تاکنون ترکیب قطعی فیلم‌های اکران نوروزی مشخص نشده است. البته در چند هفته اخیر، یعنی بعد از جشنواره فیلم فجر به این‌سو نام فیلم‌های زیادی به‌عنوان فیلم‌های اکران نوروزی مطرح شده است- که به گفته مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش شایعات منتشرشده درباره احتمال اکران نوروزی هشت فیلم درست بوده. فیلم‌هایی مانند «بی‌همه ‌چیز» به کارگردانی محسن قرائی، «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی، «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد، «چپ، راست» ساخته حامد محمدی و «درخت گردو» و «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان جزو این فهرست هستند. با این‌ حال، هنوز چیزی قطعی نیست و همان‌طور که مرتضی شایسته گفته: «فهرست دقیق آثار هفته بعد بررسی و اعلام خواهد شد». نکته مهم‌تر اما اینکه در میان صاحبان فیلم‌ها نیز شور و شوقی برای نمایش نوروزی آثارشان دیده نمی‌شود و این درحالی است که در سال‌های گذشته سازندگان فیلم‌های جذاب سینمای ایران رقابت شدیدی برای اکران در ایام نوروز داشتند.»

نیاز به بسته‌های حمایتی

با این حال و به‌رغم اینکه دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران نیز احتمال اکران نوروزی فیلم‌های «دینامیت» اطیابی، «چپ، راست» حامد محمدی، «لاله» نیک‌نژاد و «درخت گردو»ی مهدویان را تأیید می‌کند، اما در عین حال تدکید می‌کند که صاحبان فیلم‌ها با شرایط موجود چندان تمایلی به نمایش فیلم‌هایشان در نوروز 1400 ندارند.



محمدرضا صابری در این زمینه می‌گوید که «بعد از روشن‌شدن چراغ سینما و برگزاری موفق جشنواره فیلم فجر این امیدواری وجود دارد استقبال از سینماها در تعطیلات نوروز هم ادامه داشته باشد. برای ادامه این روند البته نیاز به فیلم‌های خوب داریم. برای همین هم بود که سازمان سینمایی به ما پیشنهاد داد فیلم «لاله» را در روزهای عید اکران کنیم- که البته متأسفانه تا امروز این فیلم را برای اکران در اختیار سینماها قرار نداده‌اند».

به گفته صابری «تاکنون تصمیم بر این بوده تا ۵ فیلم برای اکران نوروزی انتخاب شوند- که علاوه بر «لاله» که پیشنهاد سازمان سینمایی بود، سه فیلم «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی، «چپ، راست» به کارگردانی حامد محمدی و «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان نیز احتمال نمایش در تعطیلات آغازین سال 1400 را دارند.

سخنگوی سینماداران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر بر این موضوع تأکید دارد که برای اکران در شرایط کرونایی باید مشوق‌هایی برای صاحبان فیلم‌ها در نظر گرفته شود. او می‌گوید که «در صورت توافق سینماداران و پخش‌کنندگان فیلم‌هایی که نامشان آمد، از هفته آینده به‌عنوان فیلم‌های نوروز ۱۴۰۰ روی پرده سینماها خواهند رفت. با این حال نیاز است برای حمایت از فیلم‌ها یک‌سری بسته‌های حمایتی نیز برای فیلم‌های اکران نوروزی در نظر گرفته شود».

کدام فیلم‌ها؟ چه شرایطی؟ صحبت‌هایی درباره اکران نوروزی ابلق نرگس آبیار نیز شنیده می‌شود

به‌رغم بی‌اشتیاقی صاحبان آثار برای نمایش عمومی آثارشان، اما سینمادارها همچنان مشتاقانه به دنبال فیلم‌های مناسب برای اکران نوروز هستند. پیگیری خبرنگاران سینمایی نشان می‌دهد که تاکنون چند فیلم متقاضی اکران نوروزی بوده‌اند، ولی برای اکران نوروزی مناسب تشخیص داده نشده‌اند و برای همین هم گفته می‌شود که همچنان سینماداران در تلاش‌اند صاحبان فیلم‌های «درخت گردو»، «دینامیت» و «چپ‌، راست» را برای اکران در نوروز 1400 راضی کنند. فهرستی که به‌خصوص در فضای مجازی باعث انتشار شوخی‌های زیادی شده و کاربران بسیاری پرسیده‌اند که چه فرقی میان فیلمی مانند «درخت گردو» با آن فیلم‌هایی که برای اکران نوروزی مناسب تشخیص داده نشده‌اند، وجود دارد؟!

در شرایطی که اخبار اولیه مبنی بر قطعیت اکران نوروزی این سه فیلم به‌علاوه «بی‌همه چیز» محسن قرائی و «ابلق» نرگس آبیار توسط پخش‌کننده‌های فیلم‌ها رد و تکذیب شد؛ حالا این پرسش مطرح می‌شود که چه اتفاقی افتاده که این مسائل حل شده و صاحبان آثار به نمایش نوروزی فیلم‌هایشان رضایت داده‌اند- و آیا اصلا این اتفاق افتاده و تهیه‌کنندگان این فیلم‌ها راضی به نمایش نوروزی فیلم‌هایشان هستند یا نه؟! به‌خصوص که پخش‌کنندگان در ابتدای کار به تأکید گفتند که برای اکران نوروزی باید شرایط حمایتی متفاوتی فراهم شود، چراکه این نگرانی وجود دارد که اتفاقات اکران فیلم‌های «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف» (که در این سال کرونایی شکست تلخی خوردند) در اکران نوروزی 1400 نیز تکرار شود.

چه باید کرد؟

سعید خانی پخش‌کننده «دینامیت» هنوز هم قائل به لزوم حمایت از فیلم‌های اکران نوروزی است، اما می‌گوید: «این حمایت باید واقعا عملی شود و با آنچه شورای صنفی نمایش به‌عنوان «حمایت» از اکران مطرح می‌کند، کاری نمی‌توان انجام داد. در واقع ما حمایت‌هایی می‌خواهیم که ضمانت اجرایی داشته باشند. در این زمینه تنها راه این است که خود سینمادارها و پخش‌کننده‌ها به راهکاری برای اکران فیلم‌های خوب برسند».

امیرحسین حیدری پخش‌کننده «درخت گردو» هم می‌گوید با یک‌سری فرمول قابل اجرا می‌توان ترکیب خوبی برای اکران نوروزی تنظیم کرد: «برای طراحی فرمولی برای اکران باید با شورای صنفی نمایش، انجمن سینماداران و البته با مدیران سازمان سینمایی جلسه و مذاکره داشته باشیم- تا ببینیم شرایط را چطور می‌توان پیش برد که اگر ستاد کرونا اجازه اکران نوروزی بدهد و سینماها در آن مقطع پابرجا باشند، فیلم‌های خوبی را نمایش دهیم».