کاروان المپیکی ایران در حال آب‌رفتن!

شهروند آنلاین: حتی یک‌سال تعویق المپیک 2020 هم اتفاق مثبتی را در روند توقف ویروس کرونا در سراسر جهان به وجود نیاورده و در فاصله کمتر از 5ماه تا برگزاری این رویداد در تابستان 2021، هنوز هیچ ورزشکار یا مسئولی در سراسر جهان نمی‌تواند از برگزاری قطعی توکیو 1+2020 صحبت کند. مردم ژاپن بارها مخالفت خود را با برگزاری المپیک در شرایط کرونایی اعلام کردند، اما مسئولان ژاپنی به خاطر هزینه‌های گزافی که متحمل شدند، نه‌تنها به دنبال برگزاری این رقابت‌ها هستند، بلکه معتقدند باید مسابقات با حضور تماشاگران برگزار شود.

با وجود کشف واکسن کرونا، این روزها دائما اخبار لغو رقابت‌های مختلف بین‌المللی که قرار بود در آنها سهمیه‌های المپیک بین ورزشکاران تقسیم شود، به گوشمان می‌رسد. همین چند روز قبل بود که بوکسورهای ایرانی به خاطر شنیدن لغو برگزاری مسابقات بین‌المللی پاریس شوکه شدند. با اینکه بوکس ایران دو سهمیه کسب کرده، اما بقیه نفرات برای کسب سهمیه در ماه‌های اخیر تمرینات سخت و فشرده‌ای را پشت‌سر گذاشتند و حالا فدراسیون جهانی با لغو مسابقات گزینشی قصد دارد بر اساس رنکینگ به برخی بوکسورها سهمیه‌های باقی‌مانده را اهدا کند. این یعنی شانس بوکسورهای ایران تقریبا به صفر می‌رسد.

در باقی رشته‌ها از جمله ژیمناستیک، شنا و… نیز شنیده‌ها حاکی از این است که قرار است بر اساس رنکینگ جهانی سهمیه‌ها توزیع شود. حتی کشتی‌گیران که قرار است اواخر فروردین در مسابقات کسب سهمیه شرکت کنند، هنوز از برگزاری این رقابت‌ها اطمینان ندارند.



به نظر می‌رسد لغو مسابقات گزینشی به ضرر ورزش ایران باشد و این سیستم توزیع سهمیه‌ها بعید است نهایتا بیش از سه، چهار سهمیه دیگر به ورزش ایران برسد. این برای کاروان ایران که هم‌اکنون 51 ورزشکار را در خود جای داده و به دنبال ورود به توکیو با بیش از 70 ورزشکار بود، اصلا خبر خوبی نیست. در رشته‌هایی مثل تکواندو، کاراته، بوکس، شنا، قایقرانی، کشتی، وزنه‌برداری و… هنوز ایران شانس کسب سهمیه‌های بیشتر را دارد و لغو مسابقات گزینشی با توجه به شرایط نه‌چندان خوب ورزشکاران ایرانی در رنکینگ‌های جهانی قطعا به ضرر ورزش ایران خواهد بود.

کافی است یک لحظه تصور کنیم کشتی ایران با تیمی ناقص در المپیک توکیو حاضر شود. این یعنی نصف‌شدن شانس مدال‌آوری ایران، چون همواره کشتی جور سایر رشته‌ها را کشیده و در مدال‌آوری سرآمده بوده است. البته که در این دوره وزنه‌برداری ایران هم نهایتا می‌تواند با کاروانی دونفره در المپیک حاضر شود که این موضوع نیز شانس کسب مدال برای ایران را کاهش می‌دهد.

احسان روزبهانی، کاپیتان تیم‌ملی بوکس درباره اینکه مسابقات گزینشی المپیک لغو شده، می‌گوید: «واقعا خبر عجیب و شوکه‌کننده‌ای بود. من با انگیزه تمرین می‌کردم و خیلی سرحال بودم و شرایط خیلی خوب پیش می‌رفت ولی متأسفانه نشد. من از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ در وزن ۸۱کیلو رنکینگ یک جهان بودم و از سال ۲۰۱۶ به این طرف بوکس کار نکردم تا دوباره برای سهمیه المپیک به رینگ برگشتم و همین دوری باعث شد تا رنکینگم پایین بیاید. حالا دقیقا نمی‌دانم رنکینگم چند است ولی فکر می‌کنم ۹ یا ۱۰ باشد. با فدراسیون که صحبت کردم، گفتند به فدراسیون جهانی ایمیل زده‌اند و منتظر جواب هستند و امیدوارم که اتفاق خوبی برایم بیفتند؛ چراکه شرایط و انگیزه‌ام زیاد بود تا این‌بار در المپیک و دوره آخر قهرمانی‌ام، مدال بیاورم.»

حتی برخی اتفاقات غیرمترقبه دیگر هم باعث آب‌رفتن کاروان ایران شده. اخیرا آرمین هادی‌پور، یکی از دو تکواندوکار المپیکی ایران هم با پارگی رباط‌صلیبی مواجه شده و زمانی پیش‌روی خود برای جراحی زانوی آسیب‌دیده نمی‌بیند. بعید نیست او با وجود تلاش برای رساندن خودش به المپیک بدون جراحی و با رباط پاره، نتواند در توکیو روی شیاپچانگ برود.