چالش صادرکنندگان با موانع خودساخته داخلی


گروه صنعت و تجارت: روز گذشته مراسم معرفی صادرکنندگان نمونه استان تهران و تقدیر از آنها با حضور مقامات دولتی و نمایندگان بخش خصوصی توسط اتاق بازرگانی تهران برگزار شد و طی آن ۱۴ صادرکننده نمونه معرفی و از آنها تقدیر شد. در حالی که کشور با سخت ترین تحریم های تجاری مواجه است و حمل و نقل کالا به دیگر کشورها و بازگرداندن ارز به داخل کشور با موانع جدی مواجه است، صادرکنندگان به عنوان جهادگران خط مقدم جنگ اقتصادی، همچنان با تلاش جدی در حال صادر کردن کالای ایرانی به بازارهای خارجی و تامین ارز مورد نیاز برای تامین کالاهای اساسی، مواد اولیه، کالاهای سرمایه ای و واسطه ای هستند. به همین جهت معرفی و تقدیر از صادرکنندگان که علاوه بر مانع تحریم با موانع خودساخته داخلی نیز دست به گریبان هستند؛ امری مهم و قابل ستایش است.

اتاق بازرگانی تهران برای چهارمین سال پیاپی این کل فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه استان تهران را با همراهی و همکاری سازمان توسعه تجارت و سازمان صمت استان برگزار کرده و بعد از بررسی پرونده های صادرکنندگان، مراسم معرفی و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران روز گذشته (دوشنبه ۴ اسفندماه) تهران توسط اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. براساس گزارش ها در سال جاری، ۵۵ درخواست از سوی صادرکنندگان برای مشارکت و رقابت در رویداد انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران در سامانه ثبت شد و در نهایت ۳۷ پرونده تکمیل شد و در روند ارزیابی قرار گرفت و با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد و تجارت ۱۴ صادرکننده نمونه انتخاب شدند.

میتوانیم صادرات را به ۱۰۰میلیارد دلار در سال برسانیم

براساس این گزارش مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران اظهار داشت: از نیمه دوم سال ۹۷ تا سال ۹۹ نه تنها صادرات در رشد کشور نقشی نداشته بلکه رشد آن منفی بوده است. در همه شاخصها از جمله واردات، صادرات، صادرات بدون نفت خام و غیره با کاهش مواجه بودهایم و در هر دو سال ۹۸ و ۹۹ تراز تجاری کشور منفی بوده یعنی میزان صادرات کشور نسبت به واردات کمتر بوده است. وی ادامه داد: بخشنامههای متعدد، متناقض و غیرکارشناسی و روند واردات و صادرات کشور را دچار نوسانات زیادی کرده است. رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی تهران در ادامه تصریح کرد: مقاصد عمده صادراتی کشور، چین، عراق، امارات، ترکیه، افغانستان و پنج کشور دیگر هستند. برای افزایش صادرات باید به بازارهای دیگر هم توجه کنیم، گرچه همیشه باید همسایههای خود را مورد توجه قرار دهیم اما ظرفیت ما بیشتر از این است که فقط به این ۱۰ کشور صادرات کنیم. وی افزود: اگرچه قیمت ارز دو برابر شد اما صادرات ما کاهش داشت یعنی ما نتوانستیم از این موقعیتی که ایجاد شده استفاده کنیم، علت آن نیز تنگنظریهای حاکم بر اقتصاد کشور است. خوانساری همچنین بیان کرد: دستگاههای مختلف در موضوعات مربوط به تجارت کشور دخالت میکنند. باید سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت باید به عنوان تنها متولیان این امر باشند اما متاسفانه در عمل اینگونه نیست. یکی از مشکلات اصلی ما در صادرات نوسانات در مقررات است. رییس اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: اگر به جای برخورد قهری، برخورد تشویقی صورت میگرفت، میشد با کاهش ارزش پول ملی، صادرات را تا دو برابر افزایش داد. ما میتوانیم صادرات را حتی به مقدار ۱۰۰ میلیارد دلار در سال برسانیم.

بازگشت ۸۰ درصد ارز صادرکنندگان تهران

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران میزان ارز صادراتی استان تهران را از ابتدای سال ۹۷ تا نیمه سال ۹۹، ۲۱ میلیارد و ۱۳۹ میلیون یورو اعلام کرد. یدالله صادقی نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه تحریمها در کنار تمام مشکلات، فرصت نیز ایجاد کرد، اظهار داشت: از زمان آغاز تحریمها با سرعت بیشتری برای جایگزینی کالاهای وارداتی قدم برداشتیم و به جز مواردی که امکان ساخت آن در داخل وجود نداشت یا مقیاس آن بزرگ بود، دیگر کالاها جایگزین شدهاند. وی ادامه داد: در استان تهران ۱۶ هزار و ۷۲۰ کارت بازرگانی صادر شده است که ۲۹۹۱ مورد آن در حوزه صادرات فعال است و از این تعداد صادرکننده ۱۸۰۶ نفر علاوه بر صادرات به امر تولید نیز مشغول هستند. صادقی میزان ارز صادراتی استان تهران را از ابتدای سال ۹۷ تا نیمه سال ۹۹، ۲۱ میلیارد و ۱۳۹ میلیون یورو اعلام کرد و افزود: بدین ترتیب میزان ارز صادراتی استان تهران سالانه حدود ۸ میلیارد یورو میشود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران میزان تعهدات ارزی تجار استان تهران را ۱۹ میلیارد و ۲۲۵ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: از این میزان تجار ۱۵ میلیارد و ۳۸۱ میلیون یورو تعهدات خود را انجام دادهاند. صادقی درباره برگشت ارز صادرکنندگان استان تهران نیز خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت، تجار استان تهران ۸۰ درصد از ارز صادراتی خود را به کشور بازگرداندهاند. وی اظهار داشت: در ۱۱ ماهه سال جاری ۵۰ هزار پرونده تقاضای ارزی از تجار به ما رسیده است که پس از بررسی معادل ۱۳ میلیارد و ۳۷ میلیون یوروی آن قطعی و به بانکها ارسال شده است.

کاهش ۲۰ درصدی صادرات کشور در ۱۰ ماهه سال

حمیدرضا زادبوم، رییس سازمان توسعه تجارت نیز در این مراسم اظهار کرد: فلسفه تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران این است که تعامل ما را با خارج از کشور کاهش دهند اما صادرکنندگان در نوک این پیکان هستند. امروز حتی واردات ما نیز کمک کننده است چون ۹۰ درصد واردات ما مواد اولیه و کالاهای اساسی هستند. وی افزود: به رغم همه مشکلات که از سال ۹۷ افزایش یافته، سال گذشته ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که ۵۰ درصد آن از طریق بخش خصوصی خالص بوده است. از ابتدای سال ۹۷ تا آذرماه سال ۹۹ ، ۶۳ میلیارد یورو صادرات داشتیم که ۴۰ میلیارد یوروی آن به کشور بازگشته است. ۵۰ درصد از این میزان مربوط به استان تهران بوده است. رییس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه تصریح کرد: بیشترین افزایش صادرات ما مربوط به خشکبار، مواد شوینده، تجهیزات و ... بوده است. میزان صادرات ما در ۱۰ ماهه امسال ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته که بخشی از آن مربوط به شرایط حاصل از شیوع کرونا است. وی خاطرنشان کرد: اتاق تهران میتواند در عرصه بین المللی نیز جایگاه بالاتری داشته باشد، امسال انتخاب صادرکننده نمونه در سطح ملی نیز به اتاق ایران سپرده شده است. زادبوم همچنین خاطرنشان کرد: چهار درصد از نرخ بهره صادرکنندگان را از طریق بانکهای توسعه صادرات و کشاورزی پرداخت خواهیم کرد. رییس سازمان توسعه تجارت در ادامه بیان کرد: هر گونه مقررات زائد، تجارت کشور را از ریل خارج میکند هر گونه یارانه صادراتی یا قانون زائد از ریل خارج کردن تجارت است، اما شرایط موجود باعث ایجاد این مقررات شده است. وی افزود: از آبانماه با تشکیل کمیته اقدام ارزی در وزارت صمت رسیدگی به مشکلات تعهدات ارزی صادرکنندگان را آغاز کردهایم. موافقتنامه موقت با اوراسیا نیز تمام شده و مذاکرات برای انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا در دست انجام است.

مشکلات صادرکنندگان مربوط تحریمهای داخلی است

همچنین محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: بیشتر صادرکنندگان از تعدد بخشنامهها و سردرگمی حاصل از آن گلایهمند هستند. صادرکنندگان در بازارهای جهانی با رقبایی در حال رقابت هستند که شرایط آنها نرمال و طبیعی بوده و این کار را سخت کرده است. صادرکنندگان عملا به خاطر تعدد بخشنامهها و تصمیمگیریها به جای تمرکز بر افزایش صادرات تمرکز خود را روی کنار زدن موانع خودساخته گذاشتهاند. لاهوتی در ادامه افزود: امسال ۲۲ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است آن هم در شرایطی که ارز حاصل از نفت به حداقل میزان خود رسیده است. ۷۰ درصد ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است. متاسفانه نگاهها به صادرکنندگان با خوشبینی همراه نبوده است.

تعامل با دنیا یک ضرورت است

همچنین انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران نیز در این برنامه با تاکید بر اینکه برای توسعه کشور نیازمند فراهم ساختن زمینههای آن هستیم اظهار کرد: یکی از این زمینهها تعامل با دنیا است چراکه نمیشود حلقهای در دور خود ایجاد کنیم و انتظار داشته باشیم تولید رشد کند و جذب سرمایهگذاری خارجی اتفاق بیفتد. وی ادامه داد: اتکا به سرمایه داخلی برای رسیدن به رشد کافی نیست و باید به جذب سرمایه گذار خارجی و فناوری های نوین باشیم. محسنی بندپی با بیان اینکه تعامل با دنیا یک ضرورت است اظهار کرد: اگر خواستار رشد، رفاه و ارتقای سطح زندگی شهروندان کشورمان هستیم باید تعامل و همکاری با دنیا را افزایش دهیم. استاندار تهران تاکید کرد: نمیتوانیم ما حقلهای در دوره خود ایجاد کنیم و انتظار توسعه داشته باشیم. استاندار تهران با بیان اینکه از دیگر زمینههای ایجاد توسعه فراهم ساختن شرایط یک رقابت سالم است افزود: تنها با ایجاد یک رقابت سالم است که میتواند محصولات کیفی مناسب صادرات تولید شود. در این زمینه ما مثالهای زیادی داریم که رقابت ناسالم موجب تولیدات محصولات غیرکیفی شده است که حتی مناسب عرضه در بازار دخل نیز نیست. به گفته استاندار تهران؛ برای رسیدن به توسعه رقابت بین دولتها و سیاستهای آنها است تا تولیدکنندگان چراکه دولتها و سیاستهای داخلی و خارجی آنها است که زمنیههای توسعه و رشد تولید را فراهم میکند. محسنی بندپی یادآور شد: بخش مهمی از امر توسعه به دولت برمیگردد و این دولت است که باید شرایط برای تولیدکننده فراهم کند تا مسیر رشد را طی کرده و کشور را به توسعه برساند. محسنی بندپی درباره آخرین آمار ارزش صادراتی استان تهران گفت: ارزش صادرات محصولات از استان تهران در بازه زمانی ۹۷ تا ۹۹ به حدود ۲۵ میلیارد یورو رسیده است. استاندار تهران در پایان خاطرنشان کرد: صادرات به عنوان مولفه تعیین کننده در اقتصاد ملی کشورها نقش مهمی دارد و هیچ کشوری بدون تجارت خارجی به رشد و بالندگی در حوزه اقتصاد نمیرسد.