قرائت متفاوت از چگونگی تعلیق پروتکل الحاقی

سرویس سیاسی جوان آنلاین: روز گذشته، اما بررسی بیانیه مشترک معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت و ۲۲ نفر از آن‌ها در مخالفت با این بیانیه به بیان اظهارات و نظرات خود پرداختند و بر اجرای دقیق این قانون از سوی دولت تأکید کردند. آن‌ها بیانیه مذکور را مغایر با قانون مصوب مجلس تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» دانستند.
ذوالنوری: دولت قانون را نقض کرد
مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ابتدای بررسی این دستور با بیان اینکه در قانون مصوب مجلس برای استنکاف از اجرای قانون جرم‌انگاری و مجازات‌هایی تعیین شد، گفت: «رئیس جمهور در این قانون مسئول اجرای مفاد در نظر گرفته شد، اما متأسفانه در قرارداد بین آژانس و سازمان انرژی اتمی نظارت‌های آژانس به دور از چشم مردم ادامه دارد. در واقع ادامه نظارت‌ها را قانونی کردند و نقض قانون اقدام راهبردی را رقم زدند. مجلس باید روی اجرایی شدن قانون خود پافشاری کند و براساس ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی آقای رئیس جمهور و تمام کسانی را که در این سلسله مراتب در مسیر نقض قانون اقدام کرده است به قوه قضائیه ارسال و این قوه خارج از نوبت و تشریفات به آن بپردازد.» فریدون عباسی دوانی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم فرصت سه ماهه به طرف‌های غربی و امریکایی‌ها را اشتباه محض دانست و گفت: «نباید در این دام بیفتیم، ما باید تا رفع کامل تحریم‌ها با آژانس هیچ همکاری‌ای نداشته باشیم و اگر کاری بخواهند در سه ماه آینده انجام دهند، در چند سال گذشته انجام داده بودند. ما نباید فریب وعده‌های آن‌ها را بخوریم. این‌ها همان‌هایی هستند که به دنبال الگوسازی از برجام برای مسائل موشکی و مسائل منطقه‌ای ما هستند و حاج قاسم سلیمانی را از ما گرفتند و مطمئن باشید ترور‌های دیگری در راه خواهد بود تا جامعه ما را شرطی کنند».
رئیس جمهور باید منطبق بر قانون عمل کند


عباس مقتدایی در این خصوص بیان کرد: «اگر قرار است بیانیه اخیر اجرا شود باید مصوبه مجلس را بگیرد، دنیا بداند که از فردا (امروز) ۵ اسفند ماه قانون مصوب مجلس محقق می‌شود و نمایندگان ملت به دنبال تحقق آن چیزی هستند که مردم خواسته‌اند.» نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیانیه در حقوق بین‌الملل الزام‌آور نیست، گفت: «در بیانیه آژانس امتیاز‌هایی داده شده و هیچ امتیازی برای ایران گرفته نشده است، مجلس اجازه نمی‌دهد منافع ملت نادیده گرفته شود.» محمدمهدی زاهدی نیز در خصوص این موضوع تأکید کرد: «بیانیه مشترک سازمان بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی کشورمان در تضاد کامل با مصوبه مجلس است و سه بند این بیانیه کاملاً علیه این قانون تأکید دارد.» نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بند یک بیانیه مشترک آژانس، اظهار کرد: «ایران به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقت‌نامه جامع پادمان خود با آژانس همانند قبل ادامه می‌دهد در صورتی که ما در مصوبه مجلس اعلام کرده بودیم که باید بعد از دو ماه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شود.»
زاکانی: دولت باید به قانون تمکین کند
علی رضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هم با بیان اینکه در این بیانیه شاهد تکرار کلی‌گویی‌های برجام هستیم، تأکید کرد: «دولت باید به قانون تمکین کند و در جهت منافع ملی حرکت کند و مسیری را طی کند که ماحصل آن حاکم شدن قانون در کشور باشد. پیام ما به دولت نیز مشخص است و دولت راهی جز اجرای قانون ندارد. قانون هم بر اساس منطق درست و مستحکمی در جهت منفعت ملت است.»
قالیباف: هیچ تخلفی نمی‌پذیریم
دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز پس از ارسال گزارش مجلس درباره تخلف دولت در اجرای قانون اقدام راهبردی و توافق سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به قوه قضائیه گفت: «مجلس شورای اسلامی مطابق قانون وظیفه پیگیری و اجرای قوانین را برعهده دارد.»
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «مطابق قانون بخش‌هایی از تعهدات پیش بینی شده در زمان خودش اجرایی شده و از فردا (امروز) نیز باید قانون مرتبط با پروتکل الحاقی اجرا شود. مجلس شورای اسلامی مصمم به توقف کامل پروتکل الحاقی، دسترسی‌ها و همه موضوعات قانونی است، بنابراین هرگونه دسترسی بیش از پادمان ممنوع و غیرقانونی است و نظارت بر این امر وظیفه قوه مقننه است. کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و انرژی از طرف مجلس موظف به نظارت میدانی بر مسائل یاد شده و ارائه گزارش در این راستا هستند.» رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: «طبعاً هرگونه تخلف از قانون را نمی‌پذیریم و براساس مصوبات مجلس امور را پیگیری می‌کنیم».
کلیه نظارت‌های فراپادمانی متوقف خواهد شد
کیوان خسروی، سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی که پیشتر حمایت او از «قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها» از سوی مجلس به مذاق برخی دولتی‌ها خوش نیامده بود، دیروز در اظهار نظری متفاوت از قرائت نمایندگان مجلس از بیانیه ایران و آژانس، گفت: «در جریان سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران، چگونگی توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراپادمانی برای وی تشریح شد.» خسروی با تأکید بر قصد نظام برای اجرای بدون تنازل قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران افزود: «در خصوص اجرای بدون وقفه این قانون در مجموعه ارکان کشور اجماع وجود دارد و سازمان انرژی اتمی ضمن آنکه تاکنون مفاد قانون را اجرا کرده، زمینه قطع نظارت‌های فراپادمانی را نیز فراهم کرده است. در بیانیه مشترک ایران و آژانس و پیوست اجرایی آن نیز که در سفر گروسی به تهران مورد توافق قرار گرفت، برموضوع اجرای کامل قانون مصوب مجلس تصریح شده و ترتیبات انجام آن مخدوش نشده است. اجرای قانون مجلس به منزله خروج ایران از برجام و قطع همکاری با آژانس نیست و از این رو تعاملات ایران با آژانس و نظارت‌های پادمانی آن بر اساس چارچوب‌های قانونی ادامه خواهد داشت.»