نمایندگان مجلس نسبت به بیانیه ایران و آژانس واکنش های تندی نشان دادند مجلس علیه توافق

توافق ایران و آژانس مورد انتقاد شدید نمایندگان مجلس قرار گرفت. موضوعی که از محاکمه روحانی و معرفی او به مراجع قضایی تا راه ندادن دولتی‌ها به مجلس و سایر تهدیدات را شامل شد.
محمدباقر قالیباف نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «‏مطابق قانون مجلس، اجرای پروتکل الحاقی از روز ۵ اسفند به طور کامل متوقف خواهد شد و هر نوع دسترسی فراتر از پادمان مطلقاً ممنوع و غیرقانونی است. هر نوع همکاری فراپادمانی با آژانس در آینده نیز طبق ماده ۷ مستلزم تصمیم‌گیری مجلس است. ماده ۹ قانون، اجرای دقیق آن را تضمین خواهد کرد.»
همچنین محمدجواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تدوین طرحی جدید در قوه مقننه برای رد تفاهم نامه سازمان انرژی اتمی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.
نماینده مشهد در مجلس از تدوین طرح دو فوریتی مجلس برای لغو تفاهم نامه با آژانس خبر داد.


محمد جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تدوین طرحی جدید در قوه مقننه برای رد تفاهم نامه سازمان انرژی اتمی با آژانس بین الملی انرژی اتمی خبر داد.
به نوشته تسنیم، وی ادامه داد: این طرح را نمایندگان در حال امضا کردن هستند تا پس از نهایی شدن، آن را به هیئت رئیسه تقدیم کنیم.
نماینده مشهد در مجلس اضافه کرد: با توجه به اینکه بحث بودجه را در پیش داریم این طرح با قید دو فوریت تدوین شده تا بررسی بودجه متوقف و این موضوع بررسی شود.
ادعاهای نمایندگان مجلس درباره توافق ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی است که بر اساس تاکید «کاظم غریب‌آبادی» سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، اجرای کامل مصوبه مجلس دغدغه جدی نظام است و کسی حق ندارد از آن کوتاه بیاید. تمدید یا استمهال در کار نیست و هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعطا نخواهد شد.
نمایندگان مجلس معرفی رئیس‌ جمهوری به قوه قضائیه را تصویب کردند
نمایندگان مجلس با ۲۳۴ رای معرفی رئیس جمهور و کلیه مستنکفین به قوه قضائیه را تصویب کردند. در جریان این رای گیری که در کمتر از ۱ دقیقه به پایان رسید، از ۲۳۹ نماینده حاضر، ۲۳۴ با شرکت در رای گیری و ۲۲۱ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۷ رای ممتنع با این درخواست موافقت کردند.
نمایندگان مجلس با ۲۳۴ رای معرفی رئیس جمهور و کلیه مستنکفین به قوه قضائیه را تصویب کردند.
در جلسه صحن علنی روز دوشنبه ۴ اسفند ماه مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس اعمال ماده ۲۳۴ آئین‌نامه داخلی مجلس نسبت به مقامات دولتی مسئول در اجرای قانون «اقدام راهبری برای لغو تحریم‌ها» را تصویب کرد.
پس از پایان سخنان نمایندگان در واکنش به بیانیه شب گذشته مشترک میان سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در جریان سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به ایران، به امضا رسید؛ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی طی نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار اعمال ماده ۲۳۴ نسبت به رئیس جمهور و کلیه ناقضین و مستنکفین از اجرای این قانون به قوه قضائیه شد.
در جریان این رای گیری که کمتر ۱ دقیقه به پایان رسید، از ۲۳۹ نماینده حاضر، ۲۳۴ با شرکت در رای گیری و ۲۲۱ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۷ رای ممتنع با این درخواست موافقت کردند.
به بودجه رسیدگی نمی کنیم
مالک شریعتی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در توییتر از توقف رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس خبر داد.
مالک شریعتی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در توییتر از توقف رسیدگی به لایحه بودجه 1400 در مجلس خبر داد.
شریعتی نوشته است:‌ مجلس به دلیل تفاهم مشکوک دیروز دولت با آژانس و احتمال قوی نقض قانون اقدام راهبردی، از دستور رسمی خود خارج شد
طبق قانون:
۱. با عدم انجام تعهدات طرف مقابل در لغو کامل تحریمها، از فردا ۵ اسفند باید #توقف نظارتهای فراپادمانی بدون راه فرار انجام شود
۲. مجلس باید گزارش اقدامات فنی و سیاسی دولت را بشنود و اگر قانع نشد، افراد مستنکف از اجرای قانون (رئیس‌جمهوری و سایر مقامات ذیربط) مجازات شوند.
۳. تداوم هرگونه نظارت فراپادمانی به هر شکل، تخلف است و مجلس از حق ملت کوتاه نمی‌آید.
واکنش زهره الهیان، نماینده مجلس به تفاهم ایران و آژانس
نماینده تهران در مجلس نوشت: اعتراض مجلس به بیانیه مشترک سازمان انرژی اتمی و آژانس که شب گذشته ساعت ۱۲ منتشر شد، باعث توقف رسیدگی به بودجه در مجلس شد.
همچنین زهره الهیان نماینده تهران در مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در صفحه توئیتر خود نوشت: اعتراض مجلس به بیانیه مشترک سازمان انرژی اتمی و آژانس که شب گذشته ساعت ۱۲ منتشر شد، باعث توقف رسیدگی به بودجه در مجلس شد.
الهیان ادامه داد: «نمایندگان یک صدا از تخطی دولت از قانون لغو تحریم‌ها اعتراض کردند مسئولین دولت به واسطه عدم اجرای قانون طبق بند ۹ قانون لغو تحریم ها مجرم شناخته می‌شوند و باید مجازات گردند»
ذوالنور: هیچ مقام دولتی حق ورود به مجلس را ندارد
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تا زمانی که توافق نامه با آژانس پاره نشود هیچ مقام دولتی اجازه حق ورود به مجلس را ندارد.
مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز قوه مقننه و در جریان بررسی بیانیه مشترک سازمان انرژی اتمی و آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: هفت سال است که همه مسائل کشور به برجام گره خورده و زندگی و اقتصاد کشور شرطی شده است.
وی ادامه داد: برجام را امضا کردند و هیچ تضمینی برای آن در نظر نگرفتند. شما یا دشمن را می‌شناختید یا نمی‌شناختید اگر نمی شناختید، رهبر معظم انقلاب بارها گفت دشمن زیاده‌خواه، متجاوز و بدعهد است اما باز هم بدون هیچ تضمینی آن را امضا کردند.
نماینده قم در مجلس افزود: بعد از اینکه ترامپ رفت، زمان‌کُشی کردند و دولت گام‌ها را اجرا نکرد. مجلس به نفع ملت قانونی را تصویب کرد که برای طرف مقابل، محرک و تکان‌دهنده باشد و دولت به عدم اجرای آن پرداخت، با وجود اینکه رهبری به اجرای آن تاکید کرد. دولت به انتخابات آمریکا چشم دوخت و همین موضوع آمریکا را حریص کرد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عنوان کرد: مجلس است که تصمیم می‌گیرد دولت تعهدات برجامی را به اجرا بگذارد یا خیر در حال حاضر دولت پالس‌هایی به دشمن داد و خلاف قانون عمل کرد. زمان تعیین شده توسط نمایندگان ایران منقضی شد اما دولت هیچ عملی انجام نداد.
ذوالنور اضافه کرد: این توهین به ملت است که نوکر خود، گروسی را به ایران بفرستند که با دولت قراردادی امضا کند و قانون مجلس را نادیده بگیرد. نمایندگان برای عدم اجرای قانون راهبردی مجازات تعیین کرده‌اند و در این قانون، رئیس جمهور اجرا کننده شناخته شده است. در حال حاضر در بیانیه‌ای که بین ایران و آژانس امضا شده، نقص صریح قانون راهبردی اجرا شده. اگر قرار است مجلس قانون برای اجرا نکردن تصویب کند، بنابراین همه هزینه‌هایی که می‌کنیم نامشروع است.
این نماینده مجلس همچنین عنوان کرد: در حال حاضر در حال جمع‌آوری امضا برای بیانیه‌ای هستیم که طبق آن افرادی که قانون مجلس را اجرا نکرده اند طبق ماده 234 آیین نامه داخلی مجلس به قوه قضائیه معرفی می‌شود تا آن قوه با او برخورد کند مجلس باید بایستد اینکه فلان شخص بیاید و به نمایندگان توهین کند و سر نمایندگان شیره بمالد، جایز نیست تا زمانی که این توافق نامه پاره نشود هیچ مقام دولتی اجازه حق ورود به مجلس را ندارد.
همچنین «سیدمصطفی میرسلیم» نماینده تهران هم تاکید کرد: هرگونه مذاکره و توافق برجامی برخلاف مفاد مصوبه مجلس مردود است.
«محمد حسن آصفری» نماینده اراک هم مدعی شده است: دولت حق هیچ توافقی خلاف مصوبه مجلس مبنی بر ملزم کردن غرب به برداشتن تحریم‌ها در زمان مقرر شده مجلس ندارد. توافق دیشب آژانس با سازمان انرژی اتمی مبنی بر دادن فرصت سه ماهه خلاف مصوبه مجلس است و طبق ماده هشت ونه مصوبه مجلس اجرا نکردن مصوبه جرم است.
«سیدنظام الدین موسوی» هم در رشته توئیتی با اشاره به نگرانی خود از اقدامات دولت نوشت: «ظاهراً نگرانی دو روز پیشم از احتمال تمدید مهلت ۲ماهه لغو پروتکل الحاقی پربی‌راه نبود. مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی امشب از توافقی با دولت ایران گفته که مطابق آن گرچه پروتکل الحاقی لغو می‌شود اما تا ۳ماه دیگر فعالیت‌های نظارتی و راستی آزمایی آژانس پابرجا می‌ماند. دور زدن قانون؟! جناب آقای رئیس جمهوری! وزیر محترم امور خارجه! هفت سال فکر می‌کردید اگر از مواضع خود عقب نشینی کنید، طرف مقابل امتیازی به شما می‌دهد؛ که نداد. بیاید این هفت ماه باقیمانده اینطور فکر کنید که اگر محکم بمانید و عقب نشینی نکنید طرف مقابل به شما امتیاز می‌دهد؛ شاید داد. امتحان کنید.
«احمد امیرآبادی فراهانی» نماینده قم هم با بیان اینکه طبق قانون مصوب مجلس باید بازرسی‌های فراپادمانی داوطلبانه که در برجام پذیرفته شده بود از۵ اسفند متوقف وبازرسی‌ها اخراج شوند؛ نوشت: «قانون باید اجرا و عزت ملت ایران حفظ شود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپا و دیگران قابل اعتماد نیستند. مردم را فریب ندهید. تحریم ها باید لغو شود.
«علی خضریان» دیگر عضو قوه مقننه در رشته توییتی تصریح کرد: «با توجه به عدم اجرای تعهدات غربی‌ها در برجام، دولت موظف است نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند؛ لذا هر نوع دسترسی به آژانس، غیرقانونی است و مجلس به طور جدی ضمن نظارت بر اجرای قانون، طبق ماده ۹ با متخلفین و مستنکفین برخورد خواهد کرد.