مجلس اینترنت را گران کرد؟


نعمت احمدی، حقوقدان در گفتگو با خبرنگار «آفتاب یزد» در خصوص مصوبه مجلس و ادعای‌عدم تاثیرگذاری آن بر تورم اینترنت در سال ۱۴۰۰ می‌گوید:
مگر چنین اتفاقی ممکن است که اخذ منابع مالی بیشتر تصویب شود و بعد دولت آن را از جیب خود تقبل کند و به نرخ کالای نهایی اضافه نکند!
آفتاب یزد- گروه اقتصادی: همین چند روز پیش بود که ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی از تشکیل کارگروهی در مرکز ملی فضای مجازی برای بررسی و پیگیری راه‌های مختلف برای مواجهه با اینترنت ماهواره‌ای خبر داد. وی با ابراز نگرانی در این‌باره گفت: «ما با این موضوع مواجه هستیم که منظومه‌های ماهواره‌ای در حال آمدن هستند و با آمدن آن‌ها، ممکن است که به یکباره کل شبکه ملی اطلاعات زیر سوال برود؛ اگر شبکه ملی اطلاعات نتواند خدمات بهتر، ارزان‌تر و با سرعت بیشتر و با تنوع بیشتر ارائه دهد، عملاً شبکه ملی، تحت‌الشعاع شبکه‌های جهانی اینترنت ماهواره‌ای که عمدتاً هم آمریکایی هستند قرار خواهد گرفت.» شبکه‌هایی که قصد دارند امکان دسترسی بسیاری از شهروندان جهان به اینترنت پرسرعت از طریق ماهواره را فراهم کنند؛ اگرچه این پروژه هنوز مراحل آزمایشی خود را طی می‌کند.
اما در روز گذشته مجلس شورای اسلامی مبادرت به تصویب طرحی کرد که بر مبنای آن «اینترنت در سال آینده گران خواهد شد و پول آن برای نظارت بر اینترنت، به صداوسیما تعلق خواهد گرفت.» خبری که بازتاب منفی گسترده‌ای را در فضای مجازی دامن زد و در همین فضای مجازی هم بود که جمعی از نمایندگان تصویب‌کننده طرح فیلترشکن خود را روشن کردند تا با تکذیب آن ادعایی را مطرح کنند که واکنش‌هایی از جنس دیگر را هم به همراه آورد!


واکنش نخست را وزیر ارتباطات و معاون وی در توییتر داشتند که نخستین مورد آن در ساعت ۱۰ صبح از سوی آذری جهرمی توییت شد با این امید که «نمایندگان محترم مجلس با مصوبه کمیسیون تلفیق، مبنی بر افزایش ۳ هزار میلیارد تومانی مالیات اپراتورها و اختصاص آن به برخی دستگاه‌ها از جمله صداوسیما برای امور نظارتی، مخالفت کنند. تصویب این بند در تبصره ۶ بودجه باعث افزایش چشمگیر قیمت بسته‌های اپراتورها خواهد شد.» توییتی که با عدم پذیرش نشان داد مجلس با این قبیل تمناها سر سازگاری ندارد! کما اینکه حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات ۴ ساعت بعد در توییت دیگری نوشت: «با مصوبه امروز مجلس، قیمت اینترنت گران خواهد شد و توسعه اینترنت در مناطق محروم نیز متوقف خواهد شد. درآمد اپراتورها مستقیما به تعرفه وابسته است و افزایش درآمد خزانه و پرداخت به صداوسیما حتما با رشد قیمت اینترنت مواجه خواهد شد» در واقع با این توییت‌ها وزارت ارتباطات در همان فضای رسانه‌ای توییتر مردم را در جریان مصوبه‌ای قرار داد که دسترسی ارزان به اینترنت در آتیه نزدیک که سال ۱۴۰۰ است را با دشواری‌های جدی مواجه خواهد کرد؛ آن هم در سالی که اوضاع اقتصاد مردم به دلیل بی‌سابقه‌ترین تورم ۲۵ سال اخیر بدتر از دیروز شده است و مشخص نیست در صورت تداوم حلقه تحریم‌ها و سوءمدیریت‌ها چه بحران تورم آفرینی در سال ۱۴۰۰ پیش روی تمام مردم قرار خواهد داشت.
البته که کاربران واکنشهای خاص خود را داشتند به طور نمونه کاربری توییتی را نوشت تا چه بسا حداقل شورای نگهبان را مورد توجه قرار داده باشد: «این‌که از مالیات کاربر اینترنت، بودجه صدا و سیما تامین شود نه شرعی است و نه قانونی.»
یک روزنامه نگار و کنشگر مدنی هم توییت کرد: «صداوسیما ۱۸شبکه برون مرزی؛ ۳۲ شبکه استانی و ۲۲ شبکه ملی تصویری و بیش از ۵۰ شبکه رادیویی دارد. این سازمان چاق بی‌کیفیت، هزاران میلیارد تومان بودجه مصوب دارد و برای چاق‌تر کردنش نمایندگان مصوب کردند که به قیمت گران شدن اینترنت چند هزار میلیارد دیگر هم به صدا و سیما تزریق شود.»
اگرچه برخی هم بر این باور بودند و هستند که این اقدام بیشتر به عنوان حربه‌ای برای مراجعه کمتر مردم به فضای مجازی خارج از جریان مخالف با مجلس و احتمالا دولت منتخب در سال ۱۴۰۰ است! تصمیمی که بسیاری از آن به عنوان یک تصمیم علیه حقوق مردم مشتاق ارتباطات و یادگیری و کسب و کار در فضای مجازی یاد کردند؛ اگرچه برخی هم با استناد به مراحل پایانی آماده‌سازی راه‌اندازی منظومه‌های اینترنت ماهواره‌ای به هم وطنان خود دلگرمی می‌دادند که وقتی اینترنت ماهواره‌ای برای همه عملیاتی شود چون ایران جز نخستین دریافت کننده‌های رایگان آن است، فصلی تازه در حوزه اطلاع‌رسانی مجازی رقم خواهد خورد و این «تَحدیدهای قانونی و مالی» جز آنکه وجهه نمایندگان مصوب را مخدوش سازد؛ عایدی برای کشور و نظام نخواهد داشت! به ویژه که مردم با چنین طرحی از اساس مخالف هستند. اگرچه تجربه نشان داده است نمایندگان مجلس در زمان مصوبات قانونی، بدون هیچ ملاحظه‌ای به دنبال حفظ کرسی سبز بهارستان بدون وابستگی به جلب آرای بالا هستند تا مراعات حال حق‌الناس!
نعمت احمدی، حقوقدان در گفتگو با خبرنگار «آفتاب یزد» در خصوص مصوبه مجلس و ادعای‌عدم تاثیرگذاری آن بر تورم اینترنت در سال ۱۴۰۰ می‌گوید: مگر چنین اتفاقی ممکن است که اخذ منابع مالی بیشتر تصویب شود و بعد دولت آن را از جیب خود تقبل کند و به نرخ کالای نهایی اضافه نکند!
وی با بیان اینکه این قبیل اتفاقات در مورد اینترنت که کاربران هیچ تسلطی به نحوه مصرف و امکان راستی‌آزمایی دقیق ندارند وجود ندارد می‌افزاید: در واقع چه در خصوص اینترنت، تلفن یا برق، آب، گاز و... شفافیت برای مردم وجود ندارد.
احمدی با بیان اینکه چنین تصمیماتی به مانند این است که برخی نرم‌افزارها طراحی می‌‎شود تا بدون امکان بستن درز جیب مردم، دست در جیب آن‌ها شود می‌افزاید: مجلس با وضع چنین قوانینی عملا به دولت‌ها مجوز می‌دهد تا به مردم مسلط شوند و با این ابزار همچون ابزار جریمه رانندگی بدون اطلاع و هماهنگی مردم به حساب آن‌ها جریمه وضع کند.
سینا تفنگچی، کارشناس و پژوهشگر فضای مجازی نیز در گفتگو با روزنامه «آفتاب‌یزد» در خصوص پیامدهای این مصوبه بر فضای مجازی و استفاده از اینترنت و... کسب و کارهایی که از این طریق در کشورمان در حال رونق گرفتن است می‌گوید: این دست مصوبات، به‌عدم آشنایی نمایندگان وضع‌کننده قانون در کشورمان با اتفاقات این حوزه در سطح جهان بر می‌گردد؛ چرا که در واقع این دست نمایندگان از تفکر افرادی پیروی می‌کنند که داشتن یک یا دو گیگ اینترنت را موجب افزایش بارداری تفسیر می‌کنند و به دنبال محدود کردن دسترسی مردم به رسانه‌ها در فضای مجازی هستند.
وی با استناد به اندیشه نمایندگان وضع‌کننده چنین قوانینی می‌گوید: وقتی نماینده‌ای از فیلتر اینستاگرام به عنوان کمک‌کننده به دسترسی بهتر مردم به اینترنت یاد می‌کند می‌توان به عمق اندیشه مشکل ساز این دست نمایندگان پی‌برد.
تفنگچی با بیان اینکه در کشور ما به جای فرهنگ سازی، مسدودکردن فضای رسانه‌ای به عنوان راهکار اتخاذ می‌شود اظهار می‌دارد: هیچ فرد وطن دوستی از داشتن پلتفرم ملی کارآمد احساس بد نخواهد داشت مشروط بر اینکه در کیفیت خدمات‌رسانی و اعتماد به حق انتخاب کاربران حق آن‌ها به رسمیت شناخته شود. کما اینکه چند پلتفرم رونمایی شده به محض اندکی افزایش کاربران در دوران مسدودسازی اینترنت در وقایع آبان ۹۸ از کار افتادند.
رضا الفت‌نسب، عضو هیئت‌مدیره و سخنگوی اتحادیه کسب وکارهای مجازی نیز در گفتگو با خبرنگار «آفتاب‌یزد» در خصوص پیامدهای این مصوبه بر مصرف اینترنت از جزییات مصوبه ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و هرگونه توضیح در این خصوص را به روزهای آتی و بررسی و مطالعه جزییات آن موکول می‌کند!