واکسیناسیون سالمندان و جانبازان در برابر کرونا آغاز شد

در ادامه فاز یک واکسیناسیون علیه بیماری کووید 19 و به دنبال آغاز واکسیناسیون کادر درمان، با حضور وزیربهداشت در آسایشگاه سالمندان کهریزک واکسیناسیون سالمندان، جانبازان و کارکنان آسایشگاه‌ها آغاز شد.
به گزارش وبدا، وزیر بهداشت در حاشیه آغاز واکسیناسیون سالمندان مقیم آسایشگاه‌ها که همزمان با سالروز ولادت حضرت علی‌(ع) در آسایشگاه سالمندان کهریزک انجام شد، گفت: خوشبختانه فاز دوم واکسیناسیون عمومی در کشور آغاز شد در این فاز علاوه‌بر همکاران ما در نظام سلامت در بخش‌های ICU و گروه‌های پرخطر بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی، واکسیناسیون گروه سالمندان به عنوان گروه آسیب پذیر، شروع شد.
سعید نمکی اظهار داشت: امروز به شکل نمادین، واکسیناسیون این گروه‌ها را از آسایشگاه کهریزک آغاز کردیم و درادامه در اکثر آسایشگاه‌های معلولان و سرای سالمندان کشور این کار ادامه پیدا خواهد کرد.
نمکی افزود: در این فاز حدود 20 هزار نفر از سالمندان و معلولان پرخطر واکسینه می‌شوند. همچنین بر اساس سند ملی واکسیناسیون کووید19 که در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شده، واکسیناسیون سایر گروه‌ها بر حسب گروه‌بندی و با اولویت کادر بهداشتی و درمانی، گروه‌های آسیب‌پذیر مانند سالمندان، بیماران خاص، جانبازان شیمیایی و گروه‌های پرخطری که در معرض آلودگی هستند انجام می‌شود.پس از واکسیناسیون گروه‌های هدف، جمعیت عادی واکسینه می‌شوند. برآورد ما این است که تا پایان شهریورماه، بتوانیم اکثر گروه‌های هدف را واکسینه کنیم.


کرونای جهش یافته ایرانی نداریم
وی درخصوص کرونای ایرانی، گفت: هنوز جهش قابل توجه داخلی که به عنوان جهش ملی از ویروس بخواهیم اعلام کنیم، نداشته ایم اما هر لحظه ممکن است در گوشه‌ای از کشور شاهد جهش ویروس باشیم. امروز خوشبختانه همکاران ما در کمال تسلط بر وضعیت بیماری هستند و تعداد تست‌ها را افزایش داده‌ایم.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امروز فقط در استان خوزستان حدود 12 هزار و 500 تست انجام شد در حالیکه کل تست‌ها در کشور قبلا 25 هزار تست در روز بود و امروز از مرز 100 هزار تست در روز می‌گذریم و خانه به خانه دنبال موارد ابتلا به بیماری می‌گردیم و اگر مردم کمک و رعایت کنند، کنترل اوضاع در دست ما است و نگرانی عمده‌ای تا این لحظه نداریم.
شیوع کرونا جهش یافته در اکثر استان‌های کشور
نمکی ادامه داد: من همواره نگران یک اسفند پرماجرا بودم؛ برخی از عزیزان در برخی نقاط بی‌توجهی کردند و پروتکل‌ها را رعایت نکردند؛ بارها عرض کردم که ارتباط محکم و معنی داری میان عدم رعایت پروتکل‌ها، خیز جدید بیماری و مرگ و میر وجود دارد.
وی افزود: از حدود یک ماه و نیم قبل با همکارانم از طریق ویدیوکنفرانس صحبت کردم و نامه‌های مکرر محرمانه و غیرمحرمانه نوشتم و عرض کردم اگر رعایت نکنیم، طوفانی از بیماری کووید-۱۹ با نوع جهش یافته را خواهیم داشت و متاسفانه این اتفاق افتاد، به همکارانم عرض کردم که ویروس‌ها پاسپورت و ویزا نمی‌خواهند.
وزیر بهداشت گفت: همان‌طور که ویروس ووهان توانست خودش را از ووهان چین به قطب برساند، به همین میزان هم این ویروس در کشورهای جهان خواهد چرخید، متاسفانه امروز ویروس کووید-۱۹ جهش یافته در سراسر کشور و اکثر استان‌هایمان خودش را نشان داده است.
نمکی با بیان اینکه اولین موارد را از استان قزوین و البرز مشاهده کردیم که خودم را به آنجا رساندم و خوشبختانه با کمک استاندار، رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی دو استان و مسئولان استانی، ویروس در آنجا زمین‌گیر شد و خیلی خودش را به شکل حاد بروز نداد، گفت: متاسفانه در خوزستان خیز سنگینی از بیماری داریم و منشا بیماری اکثرا ویروس جهش یافته است. میزان موارد سرپایی بیماری در دو هفته اخیر رو به افزایش است.
وی درباره تفاوت این ویروس و ویروس ووهان خاطر نشان کرد: در ویروس قبلی مدت زمان افزایش موارد سرپایی نسبت به افزایش بستری ۷ تا ۱۰ روز بود اما متاسفانه این ویروس با ۷۲ ساعت وارد مرحله افزایش بستری می‌شود و شکل‌های بسیار خطرناک و گرفتاری‌های سنگین ریوی دارد که خدمت همکاران و مردم عزیز عرض کرده بودم.
در شادگان رعایت پروتکل‌ها به صفر رسید
وزیر بهداشت اظهارداشت: رنجش خاطر من برای این است که در این ایام رفتن به عتبات و زیارت عزیزان در کربلا و نجف ممکن است باعث خیز جدید بیماری در استان‌های مرزی شود. هر شب و هر روز یکی از آرام‌بخش‌های من بو کردن تربت امام حسین‌(ع) است اما در این ایام این سفرها را بسیار مضر می‌دانم.از طرفی هر کس در خوزستان فوت کرد مراسم تشییع وسیع برگزار کردند؛ در شادگان رعایت پروتکل‌ها به صفر رسید. دستفروش‌ها و مراکز خرید بیداد می‌کردند. این برای ما روشن بود که یک خوزستان پر ماجرایی را در آینده‌ای نزدیک خواهیم داشت.
نمکی با اشاره به اینکه ما خواهش کرده بودیم مرزها را ببندند که رئیس‌جمهور هم دستور دادند و باز یکی از دلخوری‌های من این است که تا دیروز(سه‌شنبه) یکی از مرزهای محلی باز بود و گفتند قرار است در آخرین ساعات چهارشنبه ببندیم و این برای وزیر بهداشت بسیار دردناک است. وقتی در اپیدمی، پروانه‌ای در هند پر می‌زند، ۴۸ ساعت بعد باید منتظر طوفانی در سیستان و بلوچستان باشیم، ایپدمی این گونه جا به جا می‌شود.
امکانات مرزها برای نگهداری بیماران
در قرنطینه کافی نیست
وی ادامه داد: برخی از دلخوری‌های ما از این است که خبر نداریم طول این سرزمین را چه کسی طی می‌کند و از کجا وارد یا خارج می‌شود؛ امکانات مرزها برای نگهداری بیماران در قرنطینه کافی نیست، وضعیت آبادان نگران‌کننده است، همکاران من به دنبال بسیج تخت‌ها هستند تا کسی پشت در بیمارستان نماند.
وزیر بهداشت افزود: گرچه گسترش ویروس را در سراسر کشور داریم اما هنوز به دلیل تلاش شبانه‌روزی همکارانمان برای مهار ویروس، خیز بلند قابل توجهی را ایجاد نکرده است. ما مثل قبل در کنار مردم هستیم گرچه عده‌ای به ما و همکاران ما جفا کردند و پروتکل‌ها را رعایت نکردند و همین عده کم آتش جدید را برافروختند.
قرارداد تولید داخل واکسن «اسپوتنیک وی» بسته شد
نمکی با اشاره به اینکه واکسن‌های جدید ما اوایل هفته آینده به دستمان خواهد رسید و در ادامه این زنجیره ادامه پیدا خواهد کرد تا به واکسن‌های تولید داخل برسیم، گفت: خوشبختانه واکسن برکت فاز اول را به خوبی طی کرد و درصدد هستیم که فاز دوم و سوم آن را ادغام کنیم البته اگر بررسی‌های کمیته علمی اجازه دهد تا بتوانیم در اردیبهشت ماه این واکسن را داشته باشیم.
وی ادامه داد: واکسن پاستور با همکاری کوبا نیز به خوبی پیش می‌رود. ۱۰۰ هزار دوز از این واکسن بعد از سه مرحله آزمایش بالینی در کشور برای گروه‌های هدف تزریق می‌شود، واکسن رازی هم یکی از واکسن‌های بسیار خوبی است که کار فاز اول مطالعه بالینی ‌اش از دیروز به صورت علمی شروع شد.
وزیر بهداشت گفت: قرارداد تولید داخل واکسن «اسپوتنیک وی» هم بسته شد. ما به عنوان ‌هاب برای تولید و صادرات آن در منطقه مطرح هستیم و جزو کشورهایی هستیم که به مجموعه تکنولوژی ساخت واکسن روسیه متصل شد. واکسن‌هایی از چین و جاهای دیگر هم می‌آوریم تا گروه‌های آسیب پذیر را تا آخر اسفند و بقیه را در اوایل بهار و تابستان آینده واکسینه کنیم.
اعلام جزئیات اولویت‌بندی تزریق واکسن کرونا
 به ایثارگران
معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران جزئیات اولویت‌بندی تزریق واکسن کرونا به ایثارگران را تشریح کرد.
به گزارش «ایثار»، عبدالرضا عباسپور با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت بهداشت گفت: مقرر شده است بر اساس دستورالعمل‌های این وزارتخانه در زمینه اولویت تزریق واکسن کرونا به افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و در معرض خطر، جانبازانی که دارای این شرایط هستند در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار بگیرند.
وی افزود: بر این اساس، جانبازان قطع نخاع، جانبازان دو چشم نابینا، جانبازان چند عضو قطع و جانبازان شدید شیمیایی در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار دارند و این کار توسط وزارت بهداشت و بر اساس زمان‌بندی انجام خواهد گرفت.