وضعیت غیر قابل کنترل در خوزستان

آرمان ملی: در شرایطی سفر به استان‌های خوزستان، گیلان، مازندران و... ممنوع است و خودروهای شخصی با پلاک غیربومی امکان ورود به این استان‌ها را ندارند یا جریمه سنگین می‌شوند، روزانه ده‌ها اتوبوس پر از جمعیت و بدون صندلی خالی به این استان‌ها در رفت‌و‌آمد هستند و مسافرکشان شخصی با چهار مسافر در مسیر تهران به سمت شهرهای ورود ممنوع حرکت می‌کنند. این موضوع در کنار ازدحام مردم در واگن‌های مترو، اتوبوس‌های بی‌آرتی، بازار تهران و حتی برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی و گردشگری در تهران که عکس‌های منتشر شده‌اش از ازدحام مردم در فضای نمایشگاه، نگرانی کارشناسان بهداشتی را برانگیخت، همه یک پیام دارد و آن اینکه شاهد افزایش بیماران مبتلا به کرونای جهش‌یافته در روزهای پایانی سال و فروردین سال 1400 خواهیم بود. در این شرایط زمانی، ‌که وزیر بهداشت تاکید می‌کند «به من نگویید وزیر بلکه بگویید، مرده‌شور، چون اینگونه نمی‌شود بیماری را کنترل کرد!»‌ ده‌ها سازمان و نهاد برای وی اطلاعیه و بیانیه صادر می‌کنند و میکروفن دفاع از وزیر بهداشت در شورای شهر تهران توسط یکی از نمایندگان مردم! به بهانه حمایت از صنف آرامستان‌ها قطع می‌شود، درحالی‌که نه شخص سعید نمکی، بلکه پرستاران بارداری که در بخش بیماران کرونایی مشغول کار شبانه‌روزی هستند با مرگ خود و فرزندنشان، تاوان سهل‌انگاری مردم و مسئولان را می‌دهند.
 خطر شعله‌ور شدن کرونای جهش‌یافته 
روز گذشته اعلام شده به دلیل جهش ناگهانی کرونا در خوزستان، جاده‌های ورودی و خروجی این استان مسدود شده‌اند. دکتر زالی، فرمانده مقابله با کرونا در تهران هم خبر از افزایش ۱۰ درصدی بستری‌ها در پایتخت داده است. در این شرایط بار دیگر وزیر بهداشت اعلام کرده «نگرانی ما شعله‌های بیماری در اثر  ویروس سرکش جهش‌یافته است و دیروز هم (روز پنجشنبه)‌ گزارش‌هایی از این ویروس در قم به ما رسید. قدرت سرایت این ویروس حدود ۱۰ تا ۱۲ برابر ویروس قبلی است؛ مدتی که بیمار را به بیمارستان و بخش آی‌سی‌یو می‌کشاند به‌جای ۷ تا ۱۰ روز، ۷۲ ساعت است و به شدت هم بیمار را به سمت مرگ‌و‌میر پیش می‌برد و بیشتر هم جوان‌ترها را گرفتار می‌کند.» اما باز هم کسی به این خطر بزرگ توجهی ندارد و ثمره آن افزایش شمار بیماران در استان‌های کشور نظیر سمنان و شهرستان دامغان است. همچنین سخنگو و جانشین رئیس ستاد مدیریت مقابله با کرونای استان سمنان از نارنجی شدن وضعیت کرونا در دو شهر این استان ابراز نگرانی کرده است. حبیب‌ا... خجسته‌پور اعلام کرده که«از هشت شهرستان استان سمنان‌، ۳ شهرستان در وضعیت آبی‌، سه شهرستان در وضعیت زرد و ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفته‌اند.» علیرضا شکرخدایی، سخنگوی شرکت توزیع برق اهواز نیز گفت: «برق مناطق مرکزی، بازارهای بزرگ و خیابان‌های پرتردد اهواز با دستور فرماندار اهواز، به دلیل عدم‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برای جلوگیری از تجمع شهروندان، برای پنجمین شب متوالی قطع شد.»
 وضعیت بحرانی خوزستان 


در این میان سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است که «باید همه بیماران کرونا در خوزستان را مبتلا به ویروس جهش‌یافته محسوب کرد». این گفته علیرضا رئیسی فقط یک معنا دارد که آن خارج شدن کنترل ویروس جهش‌یافته از دست مسئولان استان است.  وی همچنین درباره مسدود شدن مرز ایران و عراق در استان خوزستان گفت که «تنها مشکل مرزهای عراق نیست»؛ چرا که شاهد «موارد زیادی» از ورود بیماران از امارات متحده عربی بوده‌ایم‌. در روزهای گذشته مقام‌های حوزه بهداشت در خوزستان ضمن اشاره به بالا ماندن آمار بستری بیماران کرونا در این استان و رشد ۱۰ برابری ابتلا در شهرستان اهواز اعلام کردند وضعیت این منطقه جز با تعطیلی کامل قابل‌کنترل نیست.  در همین حال محمد علوی، معاون دانشگاه علوم پزشکی اهواز، گفت که «موارد ابتلا به ویروس کرونا در استان خوزستان، ۷۴ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش داشته است».  به گفته علوی، موارد بستری نیز حدود ۹۰ درصد و فوت بیماران نیز حدود ۴۵ درصد افزایش یافته است.
 یک بام‌ و ‌دو هوای سفرهای نوروزی 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین گفت که «با توجه به شرایط فعلی بیماری و افت پروتکل‌های بهداشتی» سفرهای نوروزی تقریبا منتفی است؛ مگر اینکه در دو تا سه هفته آینده رعایت پروتکل‌ها افزایش یابد.  در حالی که حدود دو هفته به آغاز سفرهای نوروزی باقی مانده، مقامات دولت تاکنون سخنان متناقضی را در این باره بیان کرده‌اند و هنوز تصمیم نهایی اعلام نشده است.
 در آستانه 60 هزار کشته کرونا
طبق آخرین آمار روز جمعه، ۶۹ فرد مبتلا به کرونا در‌گذشته‌اند و  با این حساب مجموع جانباختگان به ۵۹ هزار و ۸۹۹ تن رسیده است. در این مدت ۸۱۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده که ۵۹۲ نفر از آنها بستری شده‌اند. در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۱ شهرستان نارنجی، ۲۵۲ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند.