تعهد غرب رفع کامل تحریم‌ها است نه آزادسازی قطره‌چکانی دارایی‌های خودمان

  سرویس سیاسی- طی روزهای گذشته موضوع وعده  آزادسازی بخشی از دارائی‌های بلوکه شده کشورمان در برخی از کشورها از جمله کره جنوبی با استقبال قابل توجهی از سوی رسانه‌های حامی دولت و همچنین برخی دولتمردان مواجه شده است. بر این اساس پنجم اسفند ماه خبری بر روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت تا این تصور را به جامعه منتقل کند که دولت روحانی با کره جنوبی درخصوص گرفتن پول‌های بلوکه‌شده به توافق رسیده‌اند.
 در این خبر آمده بود که در دویست و ششمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به ریاست حجت‌الاسلام روحانی برگزار شد، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از مذاکرت اخیر خود و توافق‌های بدست آمده با نمایندگان کشورهای کره جنوبی، ژاپن، عراق و عمان درخصوص نحوه استفاده از منابع بانک مرکزی در این کشورها ارائه کرد.
پس از آن بود که وزارت خارجه کره جنوبی به سرعت در این خصوص بیانیه‌ای صادر  و اعلام کرد که دولت این کشور برای آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران با کشورهای مربوطه از جمله آمریکا در حال مذاکره است!
این در حالی است که دی‌ماه گذشته پایگاه خبری آسیاتایمز در گزارشی با‌ اشاره به دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی نوشته بود حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در نقاط مختلف جهان به‌دلیل تحریم‌های آمریکا مسدود شده است.


 آزاد‌سازی دارایی‌هایمان
در ازای دریافت غذا و دارو؟!
بر اساس این بیانیه، مذاکرات سئول و تهران در این زمینه نیز ادامه دارد و طرف ایرانی با پیشنهاد‌های کره جنوبی موافقت کرده است! کره‌ در حالی خبر داده که برای آزاد شدن حتی قسمت محدودی از پول‌های ایران اجازه آمریکا را نیاز دارند که حتی می‌گویند دولت روحانی با پیشنهادات کره جنوبی هم موافقت کرده است. البته صحبتی درخصوص اینکه این پیشنهادات و احتمالا شروط کره جنوبی که از جانب آمریکا دیکته شده است نکرده است. تا اینکه همزمان با انتشار خبر «موافقت کلی» آمریکا با آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی اعلام کرد یک میلیارد دلار از این دارایی‌ها در قالب خرید غذا و دارو به ایران خواهد رسید. نکته‌ای که نشان می‌دهد پیشنهاد دولت کره جنوبی آزاد‌سازی بخشی از دارایی‌های بلوکه‌شده‌مان را به دریافت دارو و غذا منوط کرده است و دولت روحانی نیز با آن موافقت کرده است.
بدون برجام هم غذا و دارو
از تحریم مستثنی بود !
حسین تنهایی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره‌جنوبی روز جمعه، هشتم اسفند، و ساعاتی پس از گزارش رسانه‌های کره جنوبی مبنی بر موافقت اصولی آمریکا با بازپرداخت بدهی ایران، این موضوع را به خبرگزاری‌ها گفت.
وی گفت: «قرار است تا یک میلیارد دلار از این دارایی‌ها به کانال مالی ایران و سوئیس واریز شود تا صرف خرید دارو و غذا شود. در مورد اقلام دارویی نیز وزارت بهداشت با بانک مرکزی هماهنگ شده است.»
پذیرش چنین پیشنهاد تحقیرآمیزی از سوی دولت روحانی در حالی است که حتی اگر در قالب برجام با شورای امنیت همکاری نمی‌کردیم، غذا و دارو از تحریم مستثنا بود. اما به‌خاطر اراده دولت روحانی برای اجرای یکطرفه برجام، وعده لغو تحریم‌های بانکی و نفتی، به راه‌اندازی SPV و اینستکس فروکاسته شد، بی‌آنکه عملی شود و حالا هم وعده می‌دهند یک میلیارد دلار از اموال بلوکه ایران در سئول آزاد شود تا  ما بتوانیم از سوئیس دارو و غذا بخریم!
برخی دولتمردان و جریان سیاسی- رسانه‌ای حامی‌به‌گونه‌ای از وعده آزاد‌سازی بخش اندکی از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران آن هم در ازای خرید دارو ابراز خوشحالی و ذوق‌زدگی می‌کنند که گویا فراموش کرده‌اند تعهد غرب در برجام رفع کامل تحریم‌ها بوده  است نه آزاد‌سازی قطره‌چکانی دارایی‌های خودمان.
تعهد غربی‌ها در ازای تعطیلی صنعت هسته‌ای ما چه بود ؟
همچنین این اقدام توهین‌آمیز در حالی است که تعهد آمریکا و اروپا در برجام، لغو تحریم‌های نفتی و بانکی بود. پس از عهدشکنی و خروج ‌ترامپ از توافق هم اروپا برای ‌ترغیب ایران به انجام تعهدات، وعده داد کانالی برای خرید نفت ایران و فروش کالا راه‌اندازی کند.
البته این وعده نیز دروغ بود و اروپا قول داد با راه‌اندازی کانال اینستکس، بتواند پول نفت فروخته شده ایران به دیگر کشورها را دریافت و در ازای آن، غذا و دارو به ایران بفروشد. اما جز یکی دو مورد فروش داروی چند میلیون دلاری این وعده اروپا هم عملی نشد! و این در حالی است که طبق موازین شورای امنیت، حتی کشورهای مشمول تحریم (و نه ایران که با قطعنامه ۲۲۳۱، تحریم‌هایش تعلیق شده) نیز در زمینه غذا و دارو، معاف از تحریم
هستند.
حالا در اقدامی فریبکارانه که بی‌صداقتی غرب را نشان می‌دهد، کره جنوبی اجازه پیدا کرده تا یک میلیارددلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را به سوئیس منتقل کند تا سوئیس به ایران غذا و دارو بفروشد!
حربه جدید دولت، گره زدن آزاد‌سازی دارایی‌هایمان
به تصویب FATF!
 نکته قابل تأمل دیگر اینکه این اتفاقات درخصوص توافق با کره و آزاد شدن پول‌های ایران در حالی اتفاق افتاد که قرار است بحث درخصوص پالرمو و CFT مجدداً به صحن مجمع بیاید. محسن رضایی روز چهارشنبه در حساب توییتری خود نوشت: «پنج نماینده دولت در جلسه دیروز کمیسیون مشترک مجمع تشخیص حضور یافتند. محمدجواد ظریف، بیژن زنگنه، فرهاد دژپسند، عبدالناصر همتی و لعیا جنیدی در این جلسه، استدلال‌های خود و دولت را مطرح کردند.کار کمیسیون مشترک درباره پالرمو و CFT پایان یافت و پیشنهادات برای طرح در صحن مجمع تشخیص آماده شد.»
 در واقع همتی در حالی خبر توافق با کره جنوبی را داده است که این روزها به شدت پیگیر تحمیل خواسته‌های FATF است. رئیس کل بانک مرکزی همزمان با این اظهارات جنجالی خود در رابطه با جلسه با بررسی لوایح «پالرمو» و «سی اف تی» گفته است: «این موضوع جزو ضرورت‌های بانکی بوده و تصمیم‌گیری برای آن خیلی هم دیر شده است.»
 وی همچنین مدعی شد «به‌نظر من تصویب این لوایح به نفع کشور است؛ مجمع تشخیص باید تصمیم بگیرد منتظر تصمیم مجمع می‌مانیم.»
 علی ربیعی سخنگوی دولت نیز روز گذشته در مطلبی با عنوان «تحریم، FATF و این روزهای حیاتی» نوشت: «گزارش‌هایی که در دولت و ستاد اقتصادی ارائه شد نشان می‌دهد، علاوه ‌بر کشورهای قدرتمند جهانی که روابط دوستانه‌ای با ما دارند، حتی همسایگانی که شرکای اقتصادی ما هستند و قصد مشارکت در تحریم‌ها را هم ندارند به علت تبعات «FATF» حاضر به همکاری صریح و روشن نیستند و هزینه مبادله برای ایران بسیار بیش از حد معمول شده است. بدیهی است در دوران پس از تحریم و عقب راندن تحریم‌ها چالش جدیدی در پیش روی مبادلات تجاری و مالی ما نمایان خواهد شد.»
به ‌نظر می‌رسد بازی طراحی شده توسط دولت دو سر دارد که یک سر آن افکارعمومی است و دیگری برای تغییر نظر اعضای مجمع برنامه‌ریزی شده است.
دولت درصدد است تا اعضای مجمع را برای پذیرش محدودیت‌های خواسته شده توسط گروه اقدام مالی مجاب کند و برای اینکار نیاز دارد تا ادعا کند آزادسازی پول‌های بلوکه شده مستلزم تصویب لوایح و عقب‌نشینی ایران
است!
دلیل همزمانی تلاش دولت
 و مقامات آمریکایی
برای تصویب FATF چیست؟!
در حالی بانک مرکزی ایران شدیدا به‌دنبال پذیرش خواسته‌های FATF از ایران است که مقامات آمریکایی نیز اهتمامی جدی بر آن دارند. به‌عنوان نمونه دیوید کوهن در رابطه با نقش شفافیت در موفقیت تحریم‌ها می‌گوید: «موفقیت تحریم‌های آمریکا بستگی عمیق به شفافیت بانکی و وضع قواعد خوب در این بخش دارد. از طریق جمع‌آوری اطلاعات کلیدی، افرادی که در نهایت از ‌تراکنش‌های‌ بانکی بهره می‌برند شناسایی می‌شوند. به این دلیل باید مولفه‌های ساخت، حفاظت و تقویت شفافیت بانکی، هسته اصلی مأموریت وزارت خزانه‌داری باشد.»
 زاراته، معاون وقت مدیریت مبارزه با ‌تروریسم و جرائم مالی وزارت خزانه‌داری در تبیین جایگاه FATF در فشار بر ایران می‌گوید: «برای قراردادن ایران در تنگنا و سخت‌ترکردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است.»
سایر اخبار این روزنامه
شرارت در سوریه و عراق پاسخش را در یمن و دریای عمان گرفت چاره عراق، اول دفع آمریکا (یادداشت روز) اخبار ویژه قاتل خاشقجی بن سلمان است، اما مجازاتش نمی‌کنیم! اظهارات عجیب رئیس‌دفتر روحانی درباره عامل دلار 27 هزار تومانی جامعه پرستاری در دوران شیوع کرونا بیش از 100 شهید تقدیم کرده است تعهد غرب رفع کامل تحریم‌ها است نه آزادسازی قطره‌چکانی دارایی‌های خودمان حشدالشعبی: حمله آمریکا به نیروهایمان را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم همه توان دولت برای خرید واکسن متمرکز است و هر مقدار بتوانیم واکسن مورد‌نیاز را تهیه می‌کنیم قانون مجلس برای لغو تحریم‌ها یک فرصت طلایی برای ما ایجاد کرد موشک‌های ایرانی شلیک شده به عین الاسد بسیار دقیق بود مامور فداکار پلیس تهران جان خود را فدای نجات عابران پیاده کرد بی اثر کردن تحریم­‌ها اراده دولت را می‌خواهد نه تصویب FATF تعهد غرب رفع کامل تحریم‌ها است نه آزادسازی قطره‌چکانی دارایی‌های خودمان تعهد غرب رفع کامل تحریم‌ها است نه آزادسازی قطره‌چکانی دارایی‌های خودمان