علیه تفرقه


ایران با عراق ۱۴۵۸ کیلومتر مرز خاکی دارد که در جنوب از خط تالوگ اروند رود شروع می‌شود و در نقطه سه‌گانه مرز ایران، عراق،
و ترکیه در کوه دالمپر در شمال ختم می‌شود. استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی قسمتی از این مرز را دربرمی‌گیرند و این یعنی ایران در بین همسایگانش، طولانی‌ترین مرز را با عراق دارد. اعتراف صریح هیلاری کلینتون به دست داشتن در به‌وجود آوردن داعش در عراق و سوریه در کنار برخی تحرکات مشکوک و نگران کننده‌ی اخیر، دومین سفر فواد حسین به ایران در مدت کمتر از یک ماه را مهم جلوه خواهد داد. قناد باشی کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است امنیت عراق برای جمهوری اسلامی ایران بسیارمهم و حساسیت برانگیز است
آفتاب یزد - رضا بردستانی: یک کارشناس مسائل خاورمیانه در واکنش به دومین سفر فواد حسین به تهران در کمتر از یک ماه به آفتاب یزد گفت: «امنیت عراق، ادامه‌ی دولت‌سازی در عراق که همچنان ناتمام باقی مانده است و مراودات اقتصادی از مهم‌ترین مباحثی است که می‌تواند در مجموعه دیدارها و گفتگو‌ها مدنظر قرار داشته باشد اما نباید فراموش کنیم که برای ایران؛ امنیت عراق مهم و حساسیت برانگیز است!»
جعفر قناد باشی با اشاره به یک اعتراف از سوی هیلاری کلینتون که به صراحت گفته بود: «داعش را ما به وجود آوردیم» خاطرنشان می‌کند: «چه هیلاری کلینتون و چه بایدن، آن چه اصل است این که داعش دستپخت دموکرات‌ها است و اخیراً خبرهایی که به دست آمده حکایت از آن دارد آمریکایی‌ها مجدداً در تلاش برای احیای داعش هستند که این مسئله هم امنیت عراق و هم امنیت مرزهای ایران را


به چالش خواهد کشید و ایران به این سادگی‌ها از کنار این‌گونه مباحث عبور نخواهد کرد.»
این تحلیلگر مسائل بین‌المللی بامهم دانستن مسائل مالی و تلاش برای حل آن تاکید می‌کند: «نگاه ایران در مباحث اقتصادی به کشور عراق با دیگر کشورها متفاوت است و اگر تاکیدی هم بر پرداخت بدهی‌ها شده و می‌شود بدان جهت است که توان بازپرداخت عراقی‌ها در برابر حجم سنگین بدهی‌ها تحلیل نرود واگرنه ایران همواره درصدد تقویت و حمایت عراق بوده و این کشور به عنوان یکی از شرکای تاثیرگذار ایران در منطقه به شمار می‌رود.»
> ظریف: اتفاقات اخیر در خاک عراق مشکوک است
> فواد حسین: بغداد اجازه برهم زدن روابط عالی دو کشور را
نخواهد داد
آن طور که رسانه‌ها خبرداده اند؛ در دیدار محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و فواد حسین، وزیر خارجه عراق ابعاد مختلف همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و تبادلات مرزی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. ظریف اقدام خطرناک آمریکا در حمله به نیروهای عراقی در مناطق مرزی عراق و سوریه را محکوم کرد و این حملات غیرقانونی را نقض حاکمیت کشور قلمداد نمود. وزیر امور خارجه برخی حملات و اتفاقات اخیر در داخل خاک عراق را مشکوک دانست که می‌تواند با هدف اختلال در روابط ایران و عراق و برهم زدن امنیت و ثبات این کشور طراحی شده باشد. وی افزود: ما بر ضرورت اقدام دولت عراق برای یافتن مسببین این حوادث تاکید داریم.
ظریف با اشاره به مشکلاتی که برای تانکرهای حامل سوخت ایرانی در مرز تمرچین پیش آمده، ابراز امیدواری نمود با مساعدت مقامات عراقی مشکلات تردد تانکرها بین دو کشور حل و فصل گردد. وزیر امور خارجه فراهم شدن مقدمات آغاز ساخت و تکمیل خط آهن شلمچه - بصره را کمک به گسترش مناسبات تجاری بین دو کشور دانست و خواستار سرعت عمل مسئولان مربوطه دو کشور برای اجرائی شدن هرچه سریعتر این خط آهن شد.
فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق نیز در این ملاقات ضرورت مساعی دو طرف برای گسترش همه جانبه روابط را مورد تاکید قرار داد و آمادگی بغداد برای توسعه روابط را به اطلاع وزیر امور خارجه کشورمان رساند. وزیر امور خارجه عراق با اشاره به پیشرفت‌های به دست آمده در مذاکرات بین دو کشور در زمینه دسترسی ایران به منابع مالی خود در عراق، بر آمادگی این کشور در جهت تسهیل دسترسی ایران به وجوه خود در این کشور تاکید کرد. فواد حسین گفت اطمینان می‌دهم بغداد اجازه سوء استفاده از اتفاقات این کشور برای برهم زدن روابط عالی دو کشور را نخواهد داد.
> ایران و دیگر کشورهای ضد تروریسم
اجازه نخواهند داد تروریسم تکفیری احیا شود
دریادار شمخانی در دیدار با فوادحسین، تاخیر در اجرای قانون مصوب مجلس عراق مبنی بر خروج نیروهای نظامی بیگانه از عراق را موجب افزایش تنش و تصاعد بحران در منطقه دانسته می‌گوید: «ضرورت همکاری و تشریک مساعی کشورهای منطقه برای کاهش تنش و انجام گفت‌وگوهای سازنده برای فروکش کردن بحران‌های موجود ضروری است.»
وی افزود: «آرامش و امنیت امروز عراق حاصل اقتدار مرجعیت، تدبیر دولتمردان و مجاهدت حماسی نیروهای مسلح و گروه‌های مقاومت مردمی است و باید از آن حراست شود. اقدامات اخیر امریکا برای تقویت و توسعه فعالیت‌های تروریستی داعش در منطقه و حمله وحشیانه به نیروهای ضد تروریستی مقاومت، آغاز دور جدیدی از تروریسم سازمان‌یافته است.
> روند پرداخت بدهی‌های عراق به ایران به زودی آغاز می‌شود
فواد حسین نیز در این دیدار با اشاره به این موضوع که امنیت و ثبات، زیرساخت توسعه اقتصادی و رفاه است و برای کشوری چون عراق که سال‌ها درگیر مبارزه با تروریسم و ناامنی بوده، برقراری امنیت اولین اولویت محسوب می‌شود تاکید کرد: « با توجه به توافقات انجام شده میان مسئولان دو کشور برای تادیه بدهی عراق به ایران که به دلیل تحریم‌های خارجی به تعویق افتاده با تلاش مستمر حوزه‌های مالی و بانکی و دستگاه‌های اقتصادی ایران و عراق برخی از موانع مهم برداشته شده و به زودی بر اساس مدل مورد توافق دو کشور روند پرداخت بدهی‌ها آغاز می‌شود.»
> رفتار آمریکایی‌ها نگران‌کننده است!
جعفر قناد باشی در ادامه خاطرنشان می‌کند؛ اگر اخبار هفته‌های پس از روی کار آمدن جوبایدن در آمریکا را مرور کنید خواهید دید دموکرات‌ها همچنان تمایل دارند تا از تروریست‌های داعش برای برخی مقاصد خود در منطقه بهره ببرند. تحرکات اخیر در شمال عراق و بخش‌هایی از سوریه نیز گواهی بر همین مسئله است.
این کارشناس مسائل خاورمیانه با این عنوان که دولت‌سازی در عراق روندی ناقص، ناتمام و کند است اظهار می‌دارد: مقامات جمهوری اسلامی همواره تاکید داشته‌اند که روند دولت‌سازی در عراق تا حصول نتیجه باید ادامه داشته باشد اما طرف مقابل یعنی آمریکایی‌ها چندان اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند و تمایلی نیز برای اصلاح این روند ندارند زیرا وضعیت بینابینی موجود به آنان کمک می‌کند تا خیلی به حاکمیت در عراق بها ندهند.
قناد باشی با تایید این موضوع که گروه‌های شبه نظامی برای ایران و آمریکا از درجه اهمیت بالایی برخوردار هستند ادامه می‌دهد: یکی از ابعاد این سفر، فشار آمریکایی‌ها برای سامان دادن به فعالیت‌های این گروه‌ها است؛ گروه‌هایی که شاید ایران بتواند روی آنان تاثیری داشته باشد.
> شیطنت‌ها دردسر ساز است!
جعفر قناد باشی با ادامه‌ی مبحث گروه‌های شبه نظامی به این نکته اشاره دارد که برخی اتفاقات با محوریت منافع و اماکن و نیروهای آمریکایی می‌تواند به بهانه‌ای برای فشار بر تهران و بغداد تبدیل شود به گونه‌ای که یک شیطنت کافی است تا آتش بسیاری از مسائل در این کشور شعله ورتر از همیشه شود.
این تحلیلگر مسائل خاورمیانه خاطرنشان می‌کند: یکی دیگر از مباحث مورد نظر تهران، انتخابات سال آینده در عراق است که باید در امنیت و سلامت کامل برگزار شود و بخشی از پروسه‌ی ناکام مانده‌ی دولتسازی در عراق را شامل شود.
وی ادامه می‌دهد: در هر صورت منصور الکاظمی و شیوه‌ی حکومت و نگاه امنیتی وی با عادل عبدالمهدی، حیدر عبادی و حتی نوری مالکی تفاوت دارد و در این زمینه همواره هم حرف و حدیث‌هایی وجود داشته و نیز ملاحظاتی که در چنین آیند و روندهایی بررسی خواهد شد.
این کارشناس خاورمیانه در پایان مسئله‌ی امنیتی، اقتدار و حاکمیت در عراق و استقلال این کشور را مهم ارزیابی کرده می‌افزاید: در هر صورت مطالباتی وجود دارد که توسط دولت عراق باید مدیریت و مراقبت شود. عراقی‌ها زیر بار تعهدی در قبال آمریکایی‌ها رفته‌اند که ریشه‌ی بسیاری از چالش‌ها است و یکی از عوامل بی‌ثباتی نیز حضور نیروهای آمریکایی است اما این حضور در قالب یک قرارداد است و به این زودی‌ها نیز قرار نیست تغییری در آن داده شود ضمن آن که جوبایدن بیشتر از ترامپ خواهان باقی ماندن در عراق و سوریه است و همین مسئله دیدار و گفتگوهای مقامات تهران و بغداد را زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار خواهد داد.
قناد باشی در توصیه‌ای کوتاه به رسانه‌ها و خبرنگاران اظهار می‌دارد: در موضوع عراق و دیدارها و گفتگو و انعکاس اخبار باید دقت شود تا خدای ناکرده در تور غربی‌ها نیافتند زیرا هرگونه تفرقه و اختلاف بین دو کشور ایران و عراق قطعاً بیش و پیش از همه آمریکایی‌ها را منتفع و خوشحال خواهد کرد این در حالی است که این دو کشور علایق و سلایق نزدیک به همی داشته، روابط ریشه داری در ابعاد سیاسی، نظامی، اقتصادی و امنیتی تعریف کرده‌اند و این گونه مسائل با شدت حتی بیشتر نیز نمی‌تواند و نباید خدشه‌ای به روابط دو کشور وارد کند. در موضوع شهادت سردار سلیمانی اگرچه ابهامات بسیاری همچنان لاینحل باقی مانده اما دیدیم که عمق روابط تهران و بغداد اجازه نداد بین این دو کشور مسلمان هیچ مسئله و مشکلی پدید آید مسئله و مشکلی که در صورت بروز می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از اتفاقات و تحولات در منطقه و بیرون از آن باشد.
آمریکا حرفش را عوض کرد: در حمله سوریه از اطلاعات عراق استفاده نکردیم
سخنگوی پنتاگون اظهارات وزیر دفاع آمریکا درباره تبادل اطلاعات با عراق در حمله به شرق سوریه را تکذیب کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، جان کربی، سخنگوی پنتاگون در سخنانی درباره حمله بامداد جمعه جنگنده‌های آمریکا به شرق سوریه اظهار کرد: آمریکا از اطلاعات ارائه شده توسط عراق هنگام شناسایی اهداف حملات هوایی در شرق سوریه استفاده نکرد. وی در این باره با انتشار پیامی در توییتر افزود: دولت عراق هویت کسانی را شناسایی کرد که طی روزها و هفته‌های اخیر موشک‌هایی را به خاک این کشور شلیک کردند، اما ما از اطلاعات عراق برای شناسایی اهداف حملات خود استفاده نکردیم. پیش‌از این لوید آستین، وزیر دفاع دولت جو بایدن در بیانیه‌ای تایید کرد ارتش آمریکا به دستور بایدن مواضعی را در شرق سوریه بمباران کرد و این حمله بر اساس اطلاعات دریافتی از سمت دولت عراق انجام شده است.
> جزئیات جدید از حمله آمریکا به سوریه
گزارش‌های رسانه‌ها از جزئیات جدیدی درباره حمله نظامی آمریکا که روز جمعه علیه اهدافی در سوریه انجام گرفت، پرده برداشتند که از جمله اشاره به لغو حمله دوم قبل از انجام آن داشتند. به گزارش ایسنا، شبکه فاکس نیوز اعلام کرد، حمله اخیر آمریکا به سوریه به واسطه جنگنده‌های وابسته به نیروی هوایی آمریکا از نوع اف-۱۵ صورت گرفت که هفت بمب را به سمت اهداف شلیک کردند اما تمام اهداف اصلی به دلیل صرف نظر کردن از ماموریت دوم، منهدم نشدند. ماموریت آمریکا حمله به دو هدف جداگانه در سوریه بود اما مسئولان آمریکایی به فاکس نیوز اعلام کردند که هدف دوم مورد حمله قرار نگرفت به این دلیل که پهپادی که در آسمان درحال پرواز بود اعلام کرد که تعداد بسیار زیادی غیرنظامی در اطراف هدف هستند. در نهایت هفت ساختمان کوچک در شرق سوریه در ساعت یک بامداد جمعه هدف قرار گرفتند. به ادعای واشنگتن، این حملات یک گروه مسلح «مورد حمایت ایران» را هدف قرار داده بود. آمریکا اعلام کرده بود که عراق در این حمله به واشنگتن کمک کرده اما عراق این خبر را تکذیب کرد. روسیه این حمله را محکوم کرد و آن را نقض قوانین بین المللی دانست. همچنین تصاویر منتشر شده از سوی شرکت ماکسار تکنولوژیز آمریکا از ناپدید شدن تعدادی تاسیسات در محل حمله و آثار ویرانی و آتش‌سوزی حکایت داشتند.
> عراق ادعای واشنگتن درخصوص همکاری اطلاعاتی برای حمله به سوریه را رد کرد
وزارت دفاع عراق از اظهارات وزیر دفاع آمریکا درباره تبادل اطلاعاتی با بغداد قبل از حمله به سوریه ابراز تعجب کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از اظهارات وزیر دفاع آمریکا درباره تبادل اطلاعاتی با عراق قبل از هدف قرار دادن برخی پایگاه‌ها در سوریه تعجب می‌کنیم. ما این مسئله را کاملا تکذیب و تاکید می‌کنیم که همکاری ما با نیروهای ائتلاف بین المللی به هدف مشخص جنگ با داعش به صورتی که حاکمیت و تمامیت ارضی کشور حفظ شود، محدود است. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا بعد از حملات ارتش این کشور در سوریه اعلام کرد که اطمینان دارد اهداف درست را هدف قرار داده است. آستین مدعی شد: نیروهای آمریکایی براساس داده‌های اطلاعاتی عراق این حمله را انجام دادند. به عراقی‌ها اجازه دادیم و تشویقشان کردیم تا تحقیق کنند و داده‌های اطلاعاتی را جمع‌آوری کنند. این داده‌ها برای مشخص کردن هدف بسیار مفید بود. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور حملاتی را علیه مقرهایی در شرق سوریه در واکنش به حملات اخیر علیه نظامیان آمریکایی در عراق انجام داد.