افتتاح طرح‌های اقتصادی در گلستان

معاون اول رئیس جمهوری گفت: وقتی به روستاهای کشور سفر می‌کنیم با وجود تحریم‌ها و فشارهای ظالمانه امریکا، نشاط و شادابی و سرزندگی مشاهده می‌شود و مردم همگی در حال تلاش و فعالیت هستند.
روز گذشته که اسحاق جهانگیری برای افتتاح و بازدید از چند طرح در زمینه‌های عمرانی، صنعتی، کشاورزی و روستایی وارد استان گلستان شد از روستای عطاآباد گلستان به عنوان الگویی برای روستا‌های کشور در امر اشتغالزایی یاد کرد و گفت: روستای عطاآباد با جمعیت ۵ هزار نفر حتی یک بیکار ندارد و به گونه‌ای تدبیر و طراحی شده است که حتی از مناطق دیگر برای کار به این روستا می‌آیند.
وی در آیین بهره‌برداری از طرح‌های تولیدی و اشتغالزایی روستایی استان گلستان،‌ اظهار داشت: اقدامات وسیعی در کشور در سطح شهرها و روستاها در راستای عمران و آبادانی و توسعه در دست اجرا است و مردم منطقه براساس ظرفیت‌ها و مزیت‌های موجود، به کار و تلاش مشغول هستند.
بیکار صفر


وی با اشاره به گزارش‌های ارائه شده از وضعیت روستای عطاآباد، خاطرنشان کرد: گزارش‌های ارائه شده گویای این حقیقت است که مردم روستای عطاآباد از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود بهترین استفاده را کرده‌اند به گونه‌ای که حتی یک نفر در این روستا بیکار نیست.
جهانگیری با اشاره به بازدید چند سال پیش خود از روستایی در اطراف تهران، گفت: در آن روستا نیز مردم همگی مشغول حرفه مبل سازی بودند و در هر خانه‌ای که وارد می‌شدیم، بخشی از خانه به کارگاه مبل سازی تبدیل شده بود.
وی همچنین با اشاره به سفر خود به استان کرمانشاه و بازدید از روستاهای استان، تصریح کرد: جوانان آن روستا با استفاده از ظرفیت‌های موجود برای ساکنین اشتغال ایجاد کرده بودند و هیچ کس بیکار نبود.
مردم روستاها از نعمت آب، برق، راه و گاز برخوردارند
معاون اول رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به برگزاری چند جلسه با موضوع آسیب‌های اجتماعی که در حضور مقام معظم رهبری برگزار می‌شد، اظهار داشت: یکی از مباحث مطرح شده در این جلسات موضوع حاشیه‌نشینی و آسیب‌های ناشی از آن بود.
وی با تأکید بر اینکه مردم روستاها از نعمت آب، برق، راه و گاز برخوردار هستند، گفت: در همین دولت تعداد روستاهای برخوردار از نعمت گاز از 14 هزار روستا به حدود 35 هزار روستا رسیده است و دغدغه اصلی امروز روستاها اشتغال و کار است.
تزریق منابع مالی از صندوق توسعه ملی
جهانگیری اظهار داشت: در جلسات آسیب‌های اجتماعی از مقام معظم رهبری درخواست کردم که اجازه دهند 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغالزایی در روستاها برداشت شود که خوشبختانه ایشان موافقت کردند و این منابع با نرخ سود پایین در اختیار روستاییان قرار گیرد.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: از محل همین منابع تاکنون 15 هزار میلیارد تومان تسهیلات روستایی به روستاییان پرداخت شده که منجر به 280 هزار فرصت شغلی شده است ضمن آنکه 7 هزار میلیارد تومان از این منابع هنوز باقی است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهوری، جهانگیری خطاب به همه جوانان و روستاییان کشور، گفت: همه می‌توانند مانند مردم روستای عطاآباد همت کنند و از فرصت‌های موجود برای اشتغالزایی استفاده کنند تا هیچ کس بیکار نباشد و دولت نیز در این مسیر حمایت خواهد کرد.
وی با اشاره به شرایط اقلیمی استان گلستان و حضور دریا و جنگل در این استان، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های گردشگری استان گلستان شرایط مساعدی را فراهم کرده تا طبیعت زیبای این استان به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مطرح باشد.
جهانگیری زمین‌های حاصلخیز استان گلستان را از ظرفیت‌های مهم بخش کشاورزی در این استان برشمرد و گفت: دولت در دوره ای تصمیم گرفت که 280 هزار هکتار از اراضی دشت حاصلخیز استان گلستان را زهکشی و ساماندهی کند که تاکنون 80 هزار هکتار از این طرح اجرا شده و 90 هزار هکتار نیز در دست اجرا است.
اینچه برون می‌تواند قطب بزرگ توسعه‌ای کشور باشد
معاون اول رئیس جمهوری همچنین با اشاره به استعدادهای استان گلستان در بخش تجارت مرزی، افزود: استان گلستان مرز مشترک با کشور دوست، ترکمنستان دارد و جمهوری اسلامی ایران روابط خوبی با این کشور دارد البته گاهی موانعی پیش روی همکاری‌های دو کشور وجود دارد که باید به سرعت برطرف شود.
وی افزود: در ابتدای دولت تدبیر و امید تصویب شد که منطقه اینچه برون در استان گلستان به منطقه آزاد تبدیل شود که این لایحه در مجلس شورای اسلامی مدت زیادی معطل ماند و پس از تصویب مجلس، به دلایلی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد که امیدوارم مجمع تشخیص این مصوبه را بسرعت نهایی کند،‌ منطقه اینچه برون می‌تواند یک قطب بزرگ توسعه‌ای باشد.
جهانگیری گفت: امکان خط ریلی که در همین منطقه ایجاد شده و میان استان گلستان، ترکمنستان و قزاقستان فعال است، امکان مهمی است که با حضور رؤسای جمهور این سه کشور افتتاح شد و اهمیت این مسیر ریلی تا حدی است که حتی می‌تواند ارتباط چین با غرب را برقرار کند.
احیای تالاب میانکاله و خلیج گرگان
معاون اول رئیس جمهوری در ادامه به ظرفیت‌های استان گلستان در بخش صنعت و معدن اشاره کرد و افزود: یکی از اهداف این سفر بررسی طرح‌های مهم در دست اجرا است تا در ماه‌های پایانی دولت موانع پیش رو برطرف و شاهد تکمیل این طرح‌ها باشیم.
وی خلیج گرگان را از مهم‌ترین موضوعات استان گلستان دانست و افزود: در جلسه‌ای که درخصوص تالاب‌های کشور برگزار شده بود به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌ای هفت ساله برای احیای تالاب میانکاله و خلیج گرگان تصویب شد که امیدوارم در این سفر مسائل و مشکلات پیش روی این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.
مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در روستاها
در این سفر معاون اول رئیس جمهوری 2 هزار و 500 واحد مسکن محرومین در ۶۴۸ روستای استان گلستان را افتتاح و کلید 80 هزارمین واحد مسکونی مقاوم سازی شده روستاهای استان گلستان را به مالک آن تقدیم کرد.
معاون اول رئیس جمهوری در حاشیه این مراسم در سخنانی در جمع مردم روستای پنج پیکر ضمن قدردانی از تلاش‌ها و فعالیت مردم این روستا در حوزه بافت پارچه، گفت: علاوه بر کشاورزی و دامپروری در روستاها اقدامات جدیدی نظیر بافت پارچه بسیار پراهمیت است و دولت نیز تسهیلات مورد نیاز برای راه‌اندازی اینگونه فعالیت‌ها را پرداخت خواهد کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه اقدامات مهمی در روستاهای سراسر کشور برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی انجام شده است، افزود: تاکنون بیش از 2 میلیون مسکن روستایی مقاوم‌سازی و نوسازی شده و اینکه این روزها شنیده می‌شود که در فلان منطقه از کشور زلزله آمده اما تلفاتی نداشته است نتیجه همین مقاوم سازی‌ها است.
دولت به آورده مالی طبقات ضعیف کمک کرد
جهانگیری همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای تولید مسکن محرومین، گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی(ره) در این زمینه پای کار آمدند و با کمک دولت میزان آورده طبقات ضعیف و محروم که خودشان قدرت بهسازی و نوسازی نداشتند، تأمین شد.
همچنین جهانگیری کارخانه تولید محصولات الیاف سیمانی در استان گلستان را مورد بهره‌برداری قرار داد. این کارخانه با هزینه 60 میلیارد تومان در زمینی به مساحت 3.5 هکتار راه‌اندازی شده و برای 55 نفر اشتغالزایی کرده است.