افزایش30 درصدی بهای اجاره‌خانه درتهران طی یک سال

به دلیل سیاست‌های مسکنی دولت تدبیر و امید، طبق اعلام بانک مرکزی؛ نرخ اجاره خانه در شهر تهران در بهمن ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته 30 و شش دهم درصد افزایش یافته است.
به گزارش ایسنا، گزارش تحولات بازار مسکن در شهر تهران که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، نشان دهنده این است که در میان مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران بیشترین متوسط قیمت هر متر خانه با افزایش 110 و یک دهم درصدی حدود ۵۸ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با 67 و نیم درصدی به قیمت ۱۱ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان در منطقه ۱۸ بوده است.
همچنین، در ۱۱ ماهه اول امسال متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۲۳ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بوده است که افزایش 78 و 9 دهم درصدی دارد.
علاوه‌براین، بررسی شاخص‌ها نشان می‌دهد نرخ کرایه مسکن اجاری در شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل 30 و شش دهم درصد و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه در سال قبل 33 و 9 دهم درصد افزایش یافته است.


همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، بانک مرکزی گزارش داد: در بهمن ماه امسال ۳۹۱۷ فقره معامله واحد مسکونی انجام شد که نسبت به دی ماه سال جاری که ۳۵۱۵ فقره معامله به ثبت رسیده بود، رشد 11 و چهار دهم درصدی و نسبت به ماه مشابه سال گذشته (بهمن ۹۸) که ۱۳ هزار و ۲۶۴ فقره معامله مسکن انجام شده بود، کاهش 70 و نیم درصدی داشته است.
همچنین در بهمن امسال متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۲۸ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان اعلام شده درحالی‌که ماه گذشته (دی ۹۹) این شاخص متری ۲۷ میلیون و ۳۸۶ هزار تومان بود و در بهمن امسال متوسط قیمت مسکن سه و هفت دهم درصد نسبت به دی سال جاری رشد داشته است.
از سوی دیگر، در بهمن سال گذشته متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۱۴ میلیون و ۳۹۷ هزار تومان بود که در بهمن امسال رشد 97 و دو دهم درصدی داشته است. بر اساس اعلام بانک مرکزی، بیشترین معاملات مسکن تهران در بهمن ماه با ۳۹.۴ درصد به واحدهای تا پنج سال ساخت اختصاص داشته است. همچنین واحدهای شش تا ۱۰ سال با 17 و نیم درصد در رتبه بعدی قرار داشته‌اند.
گفتنی است، دلیل افزایش سرسام آور قیمت مسکن و اجاره بها سیاست عباس آخوندی وزیر سابق دولت تدبیر و امید در افتخار به افتتاح نکردن حتی یک واحد مسکن است. در حالیکه سالانه حداقل یک میلیون واحد مسکونی در کشور باید ساخته شود اما دولت تدبیر و امید صرفا یک طرح 400 هزار واحدی آنهم در دو سال اخیر در دست اجرا دارد! یک دلیل بی‌توجهی به بخش مسکن، سکونت برخی مسئولان رده بالای دولت در خانه‌های گرانقیمت است که اجازه نمی‌دهد، وضعیت طبقه ضعیف و متوسط را درک کنند.