کارآزمایی بالینی واکسن کرونای مؤسسه رازی آغاز شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مدیر موسسه واکسن‌‌سازی رازی در این مراسم با بیان اینکه موسسه رازی 90 سال قدمت دارد، اظهارداشت: از 11 واکسن،
6 واکسن در مؤسسه رازی تولید می‌شود.
علی اسحاقی با بیان اینکه مطالعات اولیه واکسن کووپارس در اسفند سال گذشته آغاز و در فروردین ماه فرمولاسیون واکسن انجام شد، افزود: این واکسن کرونا در خرداد به میمون تزریق شد و اواخر مرداد، مدارک واکسن را به وزارت بهداشت دادیم و 27 دی ماه مجوز تست انسانی را گرفتیم، هفته پیش مجوز تزریق صادر شد و امروز واکسن کرونا به دو نفر تزریق شد.
اسحاقی با بیان اینکه فازهای مطالعاتی واکسن چهار فاز است، ادامه داد: در فاز یک در طول هشت روز به 13 نفر تزریق واکسن کووپارس انجام می‌شود و پس از هشت روز، 120 نفر وارد مطالعه و تست انسانی می‌شوند و بعد از دو ماه فاز دوم آغاز خواهد شد.


وی گفت: بعد از فاز یک باید نتایج را به وزارت بهداشت ارائه دهیم و در صورت تأیید، وارد فاز دو خواهیم شد.
تولید انبوه واکسن «کووپارس»
از اواخر بهار
رئیس‌مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز درخصوص واکسن کرونای رازی به خبرگزاری فارس گفت: این واکسن در سه مرحله به داوطلبان تزریق خواهد شد. امروز داوطلبان نوبت اول واکسن را دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و سه هفته بعد نوبت دوم به آنها تزریق خواهد شد. همچنین یک ماه بعد داوطلبین دوز استنشاقی واکسن را دریافت خواهند کرد که دریافت دوز استنشاقی باعث به وجود آ‌مدن ایمنی ترشحی خواهد
شد.
مسعود سلیمانی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی و اکسن رازی به تولید انبوه خواهد رسید، اظهار داشت: در ابتدا باید نتایج کارآزمایی بالینی این واکسن مشخص شود که خوشبختانه بررسی‌ها و مستندات ما نشان می‌دهد این واکسن در مرحله حیوانی بسیار موفق عمل کرده است و در صورت موفقیت در فاز انسانی تا اواخر بهار تولید انبوه آن آغاز خواهد شد.