مدعیان اصلاحات: تعهد آمریکا در برجام لغو تحریم نیست بلکه تعلیق تحریم‌هاست!

سرویس سیاسی-
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «واقعیت این است که وضعیتی که در آن قرار گرفتیم، اصلاً خوب نیست چون نه طرف آمریکایی کوتاه می‌آید و نه طرف ایرانی نشانه‌ای از کوتاه آمدن دارد.»
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «اینکه چه کسی اول تعهدات را اجرا کند، آن‌قدر موضوع مهمی نیست که کل توافق از بین برود. بنابراین واقعاً لازم است که یک ابتکار و اقدام دیپلماتیکی انجام شود برای اینکه مانع از بین رفتن کل برجام شود که اگر واقع‌بین باشیم به ضرر هر دو طرف است.»
روزنامه آرمان در این مطلب تأکید کرد: «آنچه آمریکا در برجام وعده داده این است که تحریم‌ها را به حالت تعلیق درمی‌آورد نه اینکه لغو کند. درحالی‌که الان انتظار ایران این است که طرف آمریکایی‌ها، تحریم‌ها را لغو کند.»


هر زمان که دست طرف ایرانی در مواجهه با آمریکا و تروئیکای اروپا پُر می‌شود، مدعیان اصلاحات به خط شده و در مسیر امتیازگیری ایران سنگ‌اندازی می‌کنند.
مقامات دولت و ازجمله آقایان روحانی و ظریف در سال 94 تأکید کرده بودند که هدف اصلی در برجام، لغو یک‌باره همه تحریم‌هاست و نه تعلیق. حالا در شرایطی که طرف غربی به‌واسطه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، در موضع انفعال قرار گرفته، مدعیان اصلاحات در حال کمک‌رسانی به ‌طرف مقابل هستند و مطالبات ایران را تقلیل داده و پالس ضعف به طرف مقابل ارسال می‌کنند.
روزنامه اصلاح‌طلب: حرف‌های واعظی درباره دخالت دولت
در افزایش نرخ ارز، «اعتراف» بود نه «شائبه»
روزنامه ابتکار به نقل از یک کارشناس اقتصادی نوشت: ساختار اقتصاد ما به‌گونه‌ای است که نفت را دولت به فروش می‌رساند و این نفت صرف بودجه می‌شود بنابراین شائبه دخالت دولت در افزایش نرخ ارز و اعترافات خیلی دور از واقعیت نخواهد بود.
ابتکار نوشت: البته صحبت‌های اخیر رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری بار دیگر به این شائبه دامن زده و توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری شامگاه پنج‌شنبه (7 اسفندماه) در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان درخصوص نرخ دلار با بیان اینکه ازنظر اقتصادی نرخ ارز ایران ۲۵ یا ۲۷ هزار تومان نیست، گفته بود: «ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم تا امروز دشمنان بگویند که فشار حداکثری شکست‌خورده و آنها به دنبال حل مسائل هستند و امروز ایران از موضع قدرت است.»
روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی در ادامه به نقل از یک کارشناس نوشت: من گمان می‌کنم دخالت دولت در افزایش نرخ ارز دیگر شائبه نبوده و ما این روزها با اعتراف روبه‌رو هستیم.
کاسبان FATF  
همچنان بر طبل خود‌تحریمی می‌کوبند
روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد روز گذشته در مطلبی به موضوع بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت و نوشت: «هم دولتی‌ها و هم افکار عمومی با توجه به افزایش چشمگیر احتمال بازگشت آمریکا و ایران به میز مذاکره و لغو تحریم‌های اقتصادی، چشم‌انتظار آن نشسته‌اند تا شاید اعضای مجمع از خودتحریمی دست برداشته و جمهوری اسلامی را از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی و همنشینی با کره شمالی رها کنند؛ رهایی از فهرستی که در چند وقت اخیر آثار تلخ و جانکاهش را بر اقتصاد ایران به جا گذاشته اما مخالفان بی‌اعتنا به آن، واپسین تلاش‌های خود را برای جلوگیری از تصویب FATF دست‌کم تا پایان کار دولت روحانی به کار گرفته‌اند.»
گفتنی است اخیراً صادق زیباکلام از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در یادداشتی با عنوان «بازی‌خوانی سیاسی» در دنیای اقتصاد نوشت: غیرمستقیم گفته شده که اگر ما به FATF بپیوندیم، نقل و انتقالات تجاری، صادرات و واردات ایران، حواله‌جات ارزی و... مکشوف و معلوم می‌شود که صدالبته سخن درستی است. اگر ما به FATF بپیوندیم، حجم عظیمی از معاملات و مبادلات تجاری که در ایران صورت می‌گیرد، آشکار خواهد شد... مخالفان پیوستن ایران به FATF به‌درستی می‌گویند، اگر ما به آن بپیوندیم، دیگر نمی‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم. آنها کاملاً درست می‌گویند.
پیش ‌از این نیز مقامات آمریکایی به‌صراحت از لزوم تحمیل لوایح FATF به ایران برای دقیق‌تر شدن سیاست‌های تحریمی و افزایش فشار بر جمهوری اسلامی تأکید کرده‌اند اما همچنان برخی رسانه‌های زنجیره‌ای که پیش‌تر تشت رسوایی‌شان در ماجرای برجام به زمین افتاده و رسوا شده‌اند این بار در تقلایی مشکوک بر طبل تصویب این لوایح خسارت‌بار می‌کوبند.
فرار از پاسخگویی اصلاح‌طلبان و عدم عذرخواهی
باعث بی‌اعتمادی مردم شده است
روزنامه سازندگی در یادداشتی نوشت: «متأسفانه اتفاقی که الان افتاده این است که نیروهای سیاسی و کسانی که در دولت و مجلس دهم (اصلاح‌طلبان) حضور داشتند از گفت‌وگوی صریح و بی‌پرده و صادقانه با مردم حذر کردند و نفرستادن پالس پذیرش مسئولیت‌ها و پذیرفتن اشتباهات و عذرخواهی از مردم و گفت‌وگوی صادقانه با آنها و حضور کنارشان موجب شده تا مردم نسبت به نیروهای سیاسی بی‌اعتماد یا کم‌اعتماد شوند و اقبالی نسبت به هیچ‌کدام از نیروهای سیاسی نداشته باشند.»
اصلاح‌طلبان که طی سال‌های گذشته، همواره حامی و هوادار تمام‌قد دولت یازدهم و دوازدهم بوده‌اند با طرح مسائلی مانند بدشانسی دولت روحانی و... مسئولیت حمایت‌ها و تصمیمات سیاسی خود را نپذیرفته و فرار از پاسخگویی را در پیش‌ گرفته‌اند.
روزنامه اصلاح‌طلب: ریزش در بدنه اجتماعی
به خاطر ناکارآمدی و قدرت‌طلبی اصلاح‌طلبان است
روزنامه همدلی در مطلبی با عنوان «خطری در کمین اصلاحات اصیل» نوشت: دوم خرداد ۷۶ بود که آتشی به نام اصلاحات از زیر خاکستر سال‌ها شعله‌ور شد، تا بارقه‌های نور و امید بار دیگر به کلبه احزان ایرانیان دمیده شود.
در ادامه این مطلب آمده است: به‌مرور این نور امید علاوه‌بر این‌که فزونی نیافته به خاموشی نیز گراییده است. انباشت هزینه مطالبات ملت، روزبه‌روز چنان فزونی پیدا کرد که سطح مطالبات و توقعات به خاطر ناکارآمدی مدعیان اصلاح، اما شیفته قدرت، به نازل‌ترین نیازهای اولیه تنزل داده شد. هم‌اکنون با هر گام عقب نشاندن ملت از مطالبات مدنی توسط توجیه‌گران سنتی این جناح، مشاهده می‌شود که رأی و اقبال مردم با درک نیت برخی مدعیان اصلاحات ریزش جدی یافته و موجبات یاس و ناامیدی در بدنه اجتماعی نابسامان اصلاحی را فزونی بخشید. از سوی دیگر با پرهزینه شدن سیاست‌ورزی و تنگ‌تر کردن فضای عمومی از سوی مخالفان اصلاحات، روزبه‌روز سطح مشارکت به حداقل رسیده است.
شایان‌ذکر است که مدعیان اصلاحات در حالی لب به اعتراف گشوده و از ناکارآمدی اصلاح‌طلبان شیفته قدرت سخن می‌گویند که 7 سال از عمر دولت موردحمایت آنها گذشته و تنها 3 ماه به انتخابات مانده است.
هیچ‌کس تصور نمی‌کرد
 یا اصلاح‌طلبان امید الکی داشتند
«حسین مرعشی» ازجمله اصلاح‌طلبان است که در شماره دیروز روزنامه شرق گفت‌وگویی با او منتشر شد. در این مصاحبه مرعشی گفته است: «آیا اگر یک جناح در انتخابات برنده شد حق دارد تمام پست‌های مدیریتی و فنی کشور را با سلیقه‌های سیاسی خودش بچیند؟ به نظرم حق ندارد.»
این نوع شعارهای ویترینی را نزد اصلاح‌طلبان به‌وضوح می‌توان یافت. آنها پیش از انتخابات از یک دولت آرمانی سخن می‌گویند و پس از پیروزی در انتخابات به‌سرعت همه‌چیز را فراموش می‌کنند. مهم‌ترین شاهد این موضوع شورای شهر تهران است. پس ‌از آنکه دو بار شهردار تهران عوض شد زمزمه‌هایی در رابطه با شهردار شدن «محسن‌هاشمی» مطرح شد اما اصلاح‌طلبان به‌شدت با آن مخالفت کردند. این در حالی بود که‌هاشمی هم سابقه کار اجرایی در زمینه مترو تهران داشت و تحصیلات او مرتبط با این موضوع بود. دلیل مخالفت اصلاح‌طلبان این بود که اگر ‌هاشمی شهردار شود آنگاه نفر سی و یکم لیست انتخابات باید وارد شورای شهر شود که آن فرد «مهدی چمران» بود. اصلاح‌طلبان حتی نتوانستند شورای شهری با 29 اصلاح‌طلب و 1 اصولگرا را تاب بیاورند.
مرعشی سپس گفته است: «در این زمینه به نظرم دولت [تدبیر و امید] اقتصاد ایران را خوب اداره کرد. با فشاری که به اقتصاد ایران آمد، قرار نبود با تورم 45 درصد عبور کنیم و اصلاً بمانیم. فشاری که آقای ترامپ به ایران به‌عنوان فشار حداکثری آورد، اولین تجربه یک تحریم سنگین و شکننده بین‌المللی بود. هیچ‌کس در ایران و جهان تصور نمی‌کرد[!!] یک دولت به نام دولت آمریکا می‌تواند به‌تنهایی و بدون داشتن مصوبه شورای امنیت این‌گونه اقتصاد یک کشور را در فشار قرار دهد... متأسفانه چون آقای روحانی روابط عمومی خوبی ندارد و تیمش هم محبوب مردم نیستند، ظلمی در افکار عمومی علیه دولت شکل گرفته؛ درحالی‌که این دولت با این فشار سنگین بین‌المللی، اقتصاد را خوب اداره کرد. اینکه توانستیم با تورم 45 درصد از این کار سخت عبور کنیم، بسیار موفقیت‌آمیز است.»
به‌راستی هیچ‌کس در ایران تصور نمی‌کرد که آمریکا زیر میز بزند؟ یا این اصلاح‌طلبان بودند که نمی‌خواستند بپذیرند آمریکا چنین کاری می‌کند. آنها هنوز هم به آمریکا امید دارند و هنوز هم به‌راحتی فریب می‌خورند. در مورد بقیه ادعاهای مرعشی هم قضاوت با شما....