همه با هم هستیم

تشکل‌های مردم‌نهادی که در سیل لرستان و خوزستان از سوی سازمان داوطلبان در قالب یک تشکل مردم‌نهاد دور هم جمع شدند و اتفاق‌های خوبی را رقم زدند. ادامه این همکاری با آغاز بحران کرونا به اوج خود رسید تا جایی که حالا رقبای دیروز به رفقای شفیق امروز تبدیل شده‌اند.

شبکه نوپای خیریه‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد در جمعیت هلال ‌احمر از هر رده سنی و هر دسته‌ورسته‌ای که بخواهید اعضایی را در خود جای داده است؛ از «نرگس کلباسی» گرفته تا «عمو اکبر» خوش‌مشرب که پاتوق فعالیت‌هایش در شوش و هرندی و محله‌های جنوبی تهران است. در جمع این مهربانان و از خودگذشتگان که این روزها زندگی فردی‌شان را فدای آسایش و آرامش اقشار آسیب‌دیده یا ساکنان مناطق محروم کرده‌اند، چهره‌های جوان و صاحب‌نام زیادی دیده می‌شود.

با هدیه‌های تولدم به سی‌سخت می‌رویم



نرگس کلباسی، دختر جوانی که نامش با مناطق زلزله‌زده سرپل‌ذهاب گره خورده و این روزها مشغول اتمام پروژه هوتک‌ها در سیستان‌وبلوچستان است می‌گوید: «ما معتقدیم اگر قرار است کار در منطقه‌ای برای رفع محرومیت انجام شود باید مجریان طرح در محل حضور داشته باشند. به همین علت ما در تمام طول مدت اجرای پروژه‌مان در سرپل‌ذهاب بودیم و همراه با مردم سختی‌های این دوران را تجربه کردیم و به اجرای پروژه سرعت بخشیدیم.»

نرگس روز یکشنبه تولدش بود و به همین بهانه هم پویشی در فضای مجازی راه انداخته بود تا کمک‌های مردمی به نفع مردم سی‌سخت را جمع‌آوری کند: «از روزی که زلزله اتفاق افتاد تا به امروز به منطقه نرفتیم دوست داشتیم زمانی به منطقه برویم که نیروهای امدادی کار خود را انجام داده‌اند. امیدوارم در پویش کمک به زلزله‌زده‌های سی‌سختی که به مناسبت تولدم به راه انداختیم شاهد جمع‌آوری مبلغ چشمگیری باشیم تا دست پر به این مناطق برویم.»

مثل پدر برای توان‌یابان

در کنار نرگس جوان، حاج‌آقا سلطان‌زاده، مدیرعامل موسسه رعدالغدیر نشسته است. پیرمردی که از‌ سال 63 تا امروز با فعالیت در موسسه خیریه‌اش هم برای جانبازان دوران جنگ تحمیلی هم برای معلولان فرصت آموزش رشته‌های فنی و حرفه‌ای و اشتغال را فراهم کرده است: «75 سالم است اما هیچ‌وقت از کار برای این بچه‌ها خسته نمی‌شوم. تا به حال 3‌هزار توان‌یاب را آموزش داده‌ایم، 700 نفرشان در رشته‌ای که آموزش دیده‌اند شاغل شده‌اند و 200 نفر هم در کارگاه‌های موسسه مشغولند. بعد از این همه مدت من برای این بچه‌ها مثل پدر شده‌ام. جالب است بدانید خیلی از این توان‌یابان در این مراکز با هم ازدواج کرده‌اند. حاصل این ازدواج 55 نوه سالمی است که هر روز را برای داشتن‌شان خدارا شکر می‌کنم.»

 

ساخت کارخانه و بیمارستان برای بهبودیافتگان

در گوشه‌ای دیگر از سالن «عمو اکبر» پر انرژی حاضر است، آرام و قرار ندارد، انگار ‌هزار کار نکرده دارد. خوشحال است چون قرار است با همه رفقا و دوستانی که موسسه «طلوع بی‌نشان‌ها» را همراهی می‌کنند بیمارستانی به متراژ 20‌هزار متر برای بهبودیافتگان از اعتیاد بسازد: «از زلزله بم تا به امروز در کنار جمعیت هلال ‌احمر به‌عنوان یک داوطلب حضور داشته و دارم چون معتقدم برکت کار داوطلبی از هر کاری بیشتر است. در دوره کرونا بچه‌ها کف خیابان ما در کنار روحانیون و بسیجیان و … به کار بسته‌بندی ارزاق و مواد بهداشتی و ضدعفونی‌کننده مشغول بودند. شاید این گروه‌ها از لحاظ ظاهر هیچ شباهتی به هم نداشتند اما به برکت قرار گرفتن در کنار هم توانستند 42660  بسته ارزاق برای سراسر ایران تهیه و ارسال کنند.»

عمو اکبر امروز پروژه‌های زیادی را برای توانمندی زنان سرپرست خانوار، بهبودیافتگان و معتادان بی‌سرپناه دارد و معتقد است اگر همه دست‌به‌دست هم دهیم می‌توانیم زندگی بهتری را داشته باشیم.

 

با اتحاد ما فاصله میان دولت و مردم کم شد

اشکان تقی‌پور، مدیرعامل جوان موسسه نیک گامان جمشید هم در این نشست ضمن تقدیر از سازمان داوطلبان جمعیت هلال ‌احمر در جمع کردن همه تشکل‌های مردمی دور هم برای اولین بار، این مهم را رمزموفقیت فعالیت‌ها در دو دوره بحرانی سیل و کرونا در کشور برمی‌شمرد: «با تشکیل شبکه تشکل‌های مردم‌نهاد در هلال ‌احمر خوشبختانه فاصله میان دولت و تشکل‌های مردم‌نهاد کم شد. ما که تا پیش از این رقیب هم بودیم امروز رفیق هم شدیم و می‌توانیم اثرات مثبت‌تری در زمان بحران‌ها داشته باشیم.»

یکی از ویژگی‌های بد ما سازمان‌های مردم‌نهاد قبل از سیل ‌سال گذشته این بود که هیچ‌وقت نمی‌توانستیم دور هم جمع شویم. به چشم رقیب به هم نگاه می‌کردیم اما با درایت رئیس سازمان داوطلبان یک سالی می‌شود که همه تشکل‌های مردم‌نهاد دور هم جمع شده‌اند

سوءاستفاده در بحران‌ها را رفع کنیم

فاطمه دانشور، مدیرعامل موسسه مهرآفرین هم با ابراز خرسندی از همراهی تشکل‌های مردم‌نهاد با هم برای اولین بار در تاریخ فعالیت این تشکل‌ها این اتفاق مبارک را حاصل تلاش سازمان داوطلبان جمعیت هلال ‌احمر می‌داند: «یکی از ویژگی‌های بد ما سازمان‌های مردم‌نهاد قبل از سیل ‌سال گذشته این بود که هیچ‌وقت نمی‌توانستیم دور هم جمع شویم. به چشم رقیب به هم نگاه می‌کردیم اما با درایت رئیس سازمان داوطلبان یک سالی می‌شود که همه تشکل‌های مردم‌نهاد دور هم جمع شده‌اند و برای روزهای بحرانی چاره‌اندیشی می‌کنند. این همگرایی قدرت ما را بسیار کرده و کیفیت خدمات‌رسانی به مردم آسیب‌دیده را دوچندان کرده است.»

او با اشاره به سوءاستفاده در بحران‌ها و خدشه وارد کردن این آسیب به مجموعه خدمات‌رسانی جمعیت هلال ‌احمر و تشکل‌های مردم‌نهاد بر ضرورت رفع این معضل تأکید می‌کند: «رفع این معضل به بهبود شرایط زندگی در مناطق بحران‌زده کمک می‌کند.»

احمد قویدل، مدیر پیشین انجمن هموفیلی هم در این نشست از بها ندادن به تشکل‌های مردم‌نهاد در قانون مدیریت بحران گلایه می‌کند: «نقش تشکل‌های مردم‌نهاد در زمان بحران بر کسی پوشیده نیست. موسسه‌هایی که در مسیر حوادث و بحران‌ها همیشه حضور داشتند اما بلد نبودند چه‌کار کنند ما در طول این سال‌ها یاد گرفتیم نباید تا 72 ساعت در مناطق بحران‌زده حضور یابیم چراکه نه‌تنها کمکی به نیروهای امدادی متخصص نمی‌کنیم بلکه جلوی دست‌وپای آنها را نیز می‌گیریم . بعد از 72 ساعت که فضا آرام شد می‌توانیم برای کمک به مردم در مناطق حاضر شویم.»

١١۶میلیارد تومان کمک‌های نقدی و غیرنقدی

محمد نصیری، رئیس سازمان داوطلبان در مراسم تقدیر از خیریه‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد همکار با جمعیت هلال ‌احمر شرایط قابل قبول فعلی کشور را مدیون مشارکت‌های خیرین در طول این یک‌سال می‌داند: «اگر اکنون کشور در شرایط قابل قبولی در زمینه بیماری کروناست شاید دلیل اصلی آن مداخله اجتماعی افراد خیری است که در این زمینه فعالیت کردند. ما در طول یک‌سال اخیر با کمک تشکل‌های مردم‌نهاد موفق شدیم علاوه بر توزیع اقلام بهداشتی، تولید مواد ضدعفونی و اقلام حفاظت فردی، تأمین تجهیزات حفاظت فردی کادر درمان، آموزش عمومی نکات بهداشتی با برپایی نقاهتگاه بیماران و تجهیز بانک امانات پزشکی اقدامات ارزشمندی در زمینه‌ مقابله با کرونا انجام دهیم.»

او درباره میزان کمک‌های مردمی نقدی و غیرنقدی در ایام شیوع کرونا در کشور می‌گوید: «در مجموع ١١۶میلیارد تومان کمک‌های نقدی و غیرنقدی جمع‌آوری شد که از این میزان ۵٧‌میلیارد و ۴۴٨میلیون تومان کمک نقدی و ۵٨‌میلیارد و ۶٨٨میلیون تومان کمک‌های غیرنقدی بوده است.»

نصیری با بیان اینکه در ایام کرونا ٢٧موسسه خیریه به صورت ویژه برای تأمین تجهیزات بیمارستان‌ها اقدام کردند، می‌گوید:   «هرکدام از این موسسات خیریه و تشکل‌های مردم‌نهاد به‌عنوان معین یک بیمارستان اقلام مورد نیاز را تهیه کردند و هماهنگی‌های لازم برای تحقق این مهم از سوی جمعیت هلال ‌احمر انجام شد.»

او درباره ارایه آموزش‌های لازم در زمینه مداخله در بحران، امداد و کمک‌های اولیه و… به اعضای تشکل‌های مردم‌نهاد هم می‌گوید:  «این آموزش‌ها در ‌سال آینده به صورت رایگان به همه اعضای تشکل‌های مردم‌نهاد و خیریه ارایه می‌شود.»

اسکان بیماران نیازمند در تهران رایگان است

رئیس سازمان داوطلبان با اشاره به اینکه درحال حاضر اسکان بیماران نیازمند که برای درمان باید در تهران حضور پیدا کنند، به صورت رایگان انجام می‌شود بیان می‌کند: «با تفاهم‌نامه‌ای که با شرکت علی بابا منعقد کردیم مقرر شده تا از این به بعد ایاب‌وذهاب بیماران نیازمند هم به صورت رایگان انجام شود.»

او با بیان اینکه با مشارکت خیرین اقلام مورد نیاز بیماران مبتلا به کرونا در بانک امانات تجهیزات پزشکی هلال ‌احمر تأمین شده است، خاطرنشان می‌کند: «در بانک امانات پزشکی هلال ‌احمر تاکنون ۴۵۰۰ کپسول اکسیژن و ۶۰۰ دستگاه اکسیژن‌ساز با کمک خیرین تهیه شده است.»

به گفته او، ۵۸ ونتیلاتور بیمارستانی هم از سوی خیرین تهیه شده و در مجموع ۱۰۰ ونتیلاتور  توسط هلال ‌احمر به وزارت بهداشت اهدا شده است.

 

هیچ ارگانی به غیر از هلال ‌احمر در «سی‌سخت» کار امدادونجات را انجام نداد

رئیس جمعیت هلال ‌احمر در این نشست با تأکید بر اینکه عملیات امداد در زلزله سی‌سخت یکی از سریع‌ترین عملیات‌های این جمعیت بود که طی آن مدیران ارشد هلال ‌احمر در کوتاه‌ترین زمان ممکن در منطقه حاضر شدند گفت: «بلافاصله بعد از حضور نیروهای امدادی، سی‌سخت به 9 منطقه تقسیم شد و برای اولین بار هیچ ارگانی به غیر از هلال ‌احمر کار امدادونجات را انجام نداد، کاری که در گذشته اصلا اتفاق نیفتاده بود.»

 

«کریم همتی» با ارایه گزارشی درخصوص برپایی 64 دستگاه چادر برای اسکان زلزله‌زده‌ها در دو اردوگاه اضطراری گفت: «با توجه به اینکه مردم از این اردوگاه‌ها استقبال نکردند و ترجیح دادند در کنار خانه‌هایشان که امن است چادر برپا کنند، عملیات توزیع چادر میان خانوارها آغاز شد. عملیات توزیع اقلام امدادی و چادر به‌صورت خانه‌به‌خانه انجام شد. در این توزیع اقلام امدادی، فردی محلی حضور داشت و افرادی که متعلق به شهر بودند، با معرفی آن فرد محلی، چادر دریافت کردند.»

 

4400 دستگاه چادر در سی‌سخت توزیع شد

دکتر همتی درباره توزیع چادرهای امدادی میان زلزله‌زدگان سی‌سخت گفت: «4400 دستگاه چادر توسط نیروهای هلال‌ احمر میان زلزله‌زدگان توزیع شد، اما حتی یک تصویر از هلال احمری‌ها پخش نشد. اقلام امدادی توسط هلال ‌احمر توزیع شد، اما چیزی نمایش داده نشد. کسی که می‌خواهد به آرامش مردم کمک کند همه افرادی را که در زلزله کمک کردند را در تصویر نشان می‌دهد.»

او تأکید کرد: «جمعیت هلال ‌احمر با نظارت نیروی انتظامی و سپاه چادرهای امدادی را توزیع کرد و البته این نکته حایز اهمیت است که اگر سپاه و نیروی انتظامی نبود، حتی امکان توزیع یک دستگاه چادر در سی‌سخت فراهم نمی‌شد.»

رئیس جمعیت هلال ‌احمر به توزیع معقولانه اقلام مورد نیاز افراد در زمان وقوع بحران اشاره کرد و یادآور شد: «در زمان وقوع بحران افراد به آب آشامیدنی، بسته غذایی، اقلام بهداشتی و … نیاز دارند. در زلزله کرمانشاه بسته‌های غذایی بسیار زیادی موجود بود اما اقلام بهداشتی در آن روزهای اول بسیار کم بود. لازم است در زمان بحران این موارد به‌دقت رعایت شود و در این زمینه به صورت کانالیزه عمل کرد.»

رئیس جمعیت هلال ‌احمر با بیان اینکه در مدت زمان 2 ساعت در منطقه زلزله‌زده سی‌سخت حضور پیدا کردیم، گفت:   «همپوشانی  دست‌اندرکاران کمک به زلزله‌زدگان هم خوب بود و هیچ ارگانی در توزیع اقلام ورود نکرد و تنها پشتیبانی نیروها را عهده‌دار بودند.»

او به بروز اتفاقاتی در زمان حضور مسئولان در سی‌سخت اشاره کرد و افزود: «امیدوارم زحمات جمعیت هلال‌ احمر به‌عنوان بزرگ‌ترین جمعیت غیردولتی در رسانه‌ها به‌خصوص رسانه ملی بهتر پوشش داده شود.»

 

برگزاری رزمایش مشترک با تشکل‌های مردم‌نهاد

به گفته دکتر همتی، لازم است در این زمینه رزمایشی با تشکل‌های مردم‌نهاد برای انجام هماهنگی‌هایی بیشتر به منظور کمک به افراد نیازمند در زمان وقوع بحران‌ها برگزار شود.

او تأکید کرد: «در لحظات اولیه وقوع زمین‌لرزه آسیب‌های وارده به خانه‌ها 30‌درصد اعلام شد که همین موضوع باعث شد تا استمدادی برای زلزله‌زدگان نشود. باید مشخص شود که هر موسسه‌ای در هر بحرانی چه کمکی می‌تواند به هلال‌ احمر کند، این موسسات براساس توانمندی‌ها در هر منطقه تعیین شوند تا در صورت بروز بحران بتوان از کمک آنها استفاده کرد.»

 

386‌هزار چادر از ‌سال 90 به بعد از انبارها خارج شده است

رئیس جمعیت هلال ‌احمر با تأکید بر اینکه از ‌سال 90 تا 99 هر آنچه در بحران‌ها هزینه و جمع‌آوری شده درجایی قید نشده است، گفت: «386‌هزار دستگاه چادر از ‌سال 90 به بعد از انبارها خارج شده اما حتی 10‌درصد آن تأمین مجدد نشده است، تنها  35‌هزار چادر براساس پولی که دولت داده بود خریداری و در انبارها قرار داده شد. در حادثه اخیر همه اطلاعات مربوط به هزینه‌ها، اقلام امدادی تحویل داده شده به زلزله‌زدگان و …. جمع‌آوری شده است.»

 

قوانین جدید مدیریت بحران و وظایف متعدد بدون بودجه

دکتر همتی تأکید کرد: «بر اساس قانون جدید مدیریت بحران وظایف متعددی بر دوش هلال ‌احمر گذاشته شده، اما بودجه مورد نیاز برای اجرای آن در نظر گرفته نشده است.»

او در پایان از زحمات رئیس سازمان داوطلبان و همه همراهان هلال ‌احمر که بار اصلی کار روی دوش آنهاست، تشکر کرد و گفت: «امیدوارم بتوانیم از ظرفیت همه موسسات خیریه در بحران‌ها، به صورت پیوسته در خدمت به هموطنان خود استفاده کنیم.»