هشدار کارشناسان در مورد عدم تصمیم‌گیری قاطعانه ستاد مقابله با کرونا در رابطه با نوروز

تورهای گردشگری را متوقف کنید
مسعود مردانی: بارها اعلام کرده‌ایم که نباید در این شرایط سفری برنامه ریزی شود
مینو محرز: اگر این تورها برگزار شوند شرایط بسیار مهلک خواهد شد
ملک فاضلی: تور عبارت است از تفریح و هیچ الزامی برای برگزاری آن وجود ندارد


جلیل میرمحمدی: متاسفانه هنوز بسیاری از ممنوعیت‌ها جدی گرفته نمی‌شود
همایون سامه‌یح: متاسفانه در زمینه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی محدودیتی وجود ندارد
بابک قرائی مقدم: سفرهای غیر ضروری یک خطر بالقوه برای سلامت جامعه هستند
آفتاب یزد_ یگانه شوق‌الشعرا: این روزها بازار تورهای گردشگری برای سفرهای نوروزی به قدری داغ است که خبرهایی مبنی بر فروش میلیونی این تورها رسیده است. همچنین در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف، فروش بلیت به وفور دیده می‌شود و شرکت‌های حمل و نقل، گردشگری و عرضه‌کننده بلیت به راحتی اقدام به فروش بلیت برای سفرهای نوروزی می‌کنند. این در حالی است که مسئولین مدام خبر از خطر پیک چهارم کرونا می‌دهند که بسیار کشنده‌تر از موارد قبلی است. با این اوصاف به نظر می‌رسد نوروز امسال، شرایط به مراتب دشوارتر از سال پیش خواهد بود، چرا که با ویروس‌های جهش یافته و مهلک‌تری مواجه خواهیم بود و این در حالی است که هنوز حتی کادر درمان به صورت کامل واکسیناسیون نشده‌اند. با در نظر گرفتن آنچه گفته شد
با یک سوء مدیریت مواجه هستیم چرا که به نظر می‌رسد در این شرایط مهلک باید از فروش بلیت تورها جلوگیری می‌شد، زیرا استرداد و بازپس‌گیری این بلیت‌ها در شرایط حاد بیماری می‌تواند زیان‌های زیادی را هم به فروشندگان آن‌ها و هم به خریداران وارد سازد و صنعت گردشگری که در دوران شیوع بیماری کرونا با مشکلات زیادی رو به رو بوده است را با چالش‌های جدیدی مواجه سازد.
> فروش بلیت برای سفرهای ممنوع
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی از فروش یک‌ میلیون و ۳۰۰ هزار تور داخلی و خارجی با وجود هشدارها درباره طغیان کرونا در نوروز ۱۴۰۰ و شیوع روزافزون گونه انگلیسی آن خبر می‌دهد و فعالان صنعت گردشگری می‌گویند سفرهای نوروزی لغو شود، دولت باید ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت به دفاتر خدمات گردشگری بپردازد. به گزارش همشهری آنلاین حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد، وضعیت سفر نوروز ۱۴۰۰ هم مانند سال ۹۹ است. رئیس‌جمهوری ویروس جهش‌یافته انگلیسی را مار غاشیه خواند که باید از ترس آن به افعی چینی یعنی ویروس ووهان پناه برد. پلیس از صبح دیروز شهرهای گردشگرپذیر ایران را در آستانه نوروز ۱۴۰۰ به‌صورت نامحدود به روی گردشگران و مسافران بست. شیراز هم مرزهای ورودی خود را به روی گردشگران نوروزی مسدود کرد و بدین ترتیب از همین حالا نشانه‌های توقف سفر همچون نوروز ۹۹ آشکار شده است.علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ۲روز قبل اعلام کرد ابتلا به کرونای انگلیسی در کشور افزایش یافته و فروردین امسال احتمال وقوع پیک چهارم کرونا در ایران وجود دارد؛ پس سفر در نوروز منتفی است. مینو محرز، عضو کمیته علمی مقابله با کرونا نیز از مردم خواسته است خرید تورهای گردشگری و رزرو هتل به قصد سفر نوروزی را متوقف کنند. در این شرایط اما معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور که اتفاقا نماینده آن وزارتخانه در ستاد ملی مقابله با کرونا و دبیر ستاد ملی سفر در کشور است، اعلام کرد که ستاد ملی مقابله با کرونا با پیشنهاد وزارت میراث ‌فرهنگی برای انجام سفرهای نوروزی در قالب تور و اقامت در اقامتگاه‌های رسمی و سفر خودرویی به شرط داشتن رزرو اقامتگاهی موافقت کرده است؛ اظهاراتی که نه‌تنها تاکنون از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تایید نشده که حتی این ستاد اظهارنظری درخصوص صحت و سقم این ادعا نداشته است. تا اینجای کار، تکلیف سفرهای نوروزی هنوز مشخص نیست. وزارت میراث‌ فرهنگی بوق و کرنای سفر را می‌نوازد و ستاد ملی مقابله با کرونا مردم را از سفر برحذر می‌دارد. در سوی سوم این ماجرا نیز وزارت راه و شهرسازی کشور با تداوم فروش بلیت‌ سفرهای نوروزی در بخش ریلی، هوایی، دریایی و زمینی نشسته است، با شهروندان خسته از یک‌سال انزوای کرونایی که بلیت سفر خریداری کرده‌اند.وزارت راه و شهرسازی مدعی است براساس قانون، فروش بلیت‌های عادی یا نوروزی را ادامه می‌دهد؛ چون تاکنون ستاد ملی مقابله با کرونا هیچ دستوری به آن وزارتخانه برای توقف فروش بلیت‌های نوروزی نداده است. این یعنی به‌رغم تمامی هشدارها برای نخریدن بلیت سفر، بازار فروش بلیت‌های حمل‌ونقل عمومی در نوروز داغ است و نه‌تنها رجا و سازمان هواپیمایی کشوری که حتی ترمینال‌های بین‌شهری و حمل‌ونقل دریایی می‌گویند بلیت سفر در نوروز می‌فروشند. براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، اقامت در تکایا، حسینیه‌ها، مساجد، مدارس، خانه‌مسافرها، چادرزدن در پارک‌ها، کمپینگ و... در نوروز ۱۴۰۰ ممنوع است و تنها هتل‌ها و مراکز اقامتی می‌توانند میزبان مسافران نوروزی باشند؛ البته اگر مسافران نوروزی امکان سفر بیابند.
>هرنوع سفر غیرضروری غیرقابل قبول است
در این خصوص مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا به آفتاب یزد گفت: « ما بارها اعلام کرده‌ایم که نباید در این شرایط سفری برنامه ریزی شود و هر نوع سفر غیرضروری در این شرایط غیرقابل قبول است. در مناطق نارنجی و زرد نباید هیچ رفت و آمدی وجود داشته باشد و فقط از مناطق سفید به مقصد سفید سفرها انجام شود، زیرا در سفر از شهرهای قرمز به دیگر شهرها امکان ناقل بودن مسافران وجود دارد و این می‌تواند به وقوع موج چهارم کرونا کمک کند.»
> هیچ پروتکلی فایده‌ای ندارد
همچنین مینو محرز عضو دیگری از کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در این باره به خبرنگار ما گفت: « من مخالف هر نوع برنامه‌ریزی برای سفرهای غیر ضروری هستم زیرا خطر کرونا در نورز امسال بسیار جدی است. اصلا نباید برنامه‌ریزی‌ای برای جا به جایی
مردم صورت بگیرد زیرا هر نوع جا به جایی خطر این بیماری را جدی‌تر می‌کند. مردم
خسته شده‌اند و بسیاری از آن‌ها یا بیماری را هنوز باور نکرده‌اند یا دیگر مانند قبل از مبتلا شدن به آن ترسی ندارند و این بیماری را آسان گرفته‌اند. بنابراین اگر این تورها برگزار شوند شرایط بسیار مهلک خواهد شد. هیچ پروتکلی فایده‌ای ندارد چون تجربه ثابت کرده است که پروتکل‌ها به درستی رعایت نمی‌شوند. الان بسیاری از مواردی که در تهران به کرونا مبتلا شده‌اند این بیماری را از تورهای برگزار شده در جنوب کشور مانند قشم و کیش گرفته‌اند و عموما هم از طبقه مرفه هستند. در تورها که جنبه تفریحی دارند، هر لحظه امکان دارد این افراد با مثلا حضور در رستوران‌ها مبتلا شوند و این ویروس را به دیگران هم منتقل کنند. در این شرایط هر نوع سفر اشتباه است.»
> اهمال در مورد سلامت غیرقابل بخشش است
ملک فاضلی نماینده مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره به ما گفت: « یکی از دلایل عدم موفقیت ما در کنترل این بیماری و به نوعی ریشه کن کردن این بیماری این است که متاسفانه آنچه که برنامه‌ریزی می‌شود به درستی اجرا نمی‌شود. دقیقا از یک یا دو ماه پیش باید فروش بلیت تورها پیش‌بینی می‌شد و اولین چیزی که باید در این شرایط حذف شود برگزاری تورها است، زیرا تور عبارت است از تفریح و هیچ الزامی برای برگزاری آن وجود ندارد. در موارد الزام ما مکلف هستیم با در نظر گرفتن تمام جوانب سفر را به صورت محدود انجام دهیم. زمانی که موج چهارم این بیماری پیش‌بینی می‌شود و ستاد اعلام می‌کند از فروردین ماه مشکلات زیادی به وجود می‌آید، برگزاری هر توری در این شرایط اشتباه است. اگر اهمالی در این جهت انجام شود که سلامت جامعه در آن عجین است غیرقابل بخشش است.»
> عدم رعایت پروتکل‌ها
و احترام به لغو سفرهای غیرضرور
جلیل میرمحمدی عضو دیگرکمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این خصوص به آفتاب یزد گفت: « خیلی کارهای دیگر در امور مختلف باید انجام می‌شد که متاسفانه انجام نشده است؛ یکی از آن‌ها هم همین است. در بحث کرونا و مخصوصا شیوع نوع انگلیسی آن همه افراد، چه مسئول و چه غیرمسئول اوضاع را اصلا جدی نگرفته‌اند و عده‌ای در پاسخ بحث دوگانه اقتصاد_سلامت را مطرح می‌کنند و می‌گویند که خیلی‌ها با در نظر گرفتن فرارسیدن نوروز برنامه ریزی کرده‌اند تا بتوانند درآمدی برای خود داشته باشند. در نتیجه آنچه که اتفاق می‌افتد این است که بسیاری از محدودیت‌ها برداشته می‌شود و تا حدودی به افراد آزادی می‌دهند. مثلا اعتراضات زیادی از سمت هتل داران، مسافرخانه داران و... شده است که بحث‌های اقتصادی در آن مطرح است. از طرف دیگر هم خود مردم موضوع را حقیقتا جدی نگرفته‌اند، همین آمار فروش بلیت اگر درست باشد یعنی افزایش قابل توجه مسافرت‌های غیرضروری. عدم رعایت پروتکل‌ها و عدم احترام به لغو مسافرت‌های غیرضرور، بخشی از شرایط فعلی کشور است. علی رغم مصوبه‌های موجود، متاسفانه هنوز بسیاری از ممنوعیت‌ها جدی گرفته نمی‌شود از جمله محدودیت‌های تردد در ساعات ممنوعه و تردد بین شهری که از سمت استانداران باید جدی‌تر گرفته شود. من نگران شیوع افسارگسیخته کرونای انگلیسی هستم که هم با شدت بیشتر این بیماری را افزایش می‌دهد و هم سنین پایین را درگیر می‌کند و شیوع بالایی دارد. به نظر من در این مسئله باید همه ورود کنند، خود مجلس شورای اسلامی و کمیسیون بهداشت و
درمان باید در این زمینه ورود کنند که از وزارت کشور، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مبارزه با کرونا بخواهند که این موضوع را جدی‌تر بگیرند و یک برنامه ریزی با اهتمام بیشتر و اجرای طرح شهید سلیمانی صورت گیرد. این‌ها مواردی است تا ما بتوانیم نوروز آرام‌تری را پشت سر بگذاریم. امیدوارم که مردم رعایت کنند. هر نوع مسافرت غیرضرور در این شرایط نه علمی است و نه منطقی و حتما می‌تواند باعث افزایش شیوع بیماری شود.»
>دور زدن قانونی محدودیت‌ها
همایون سامه‌یح نجف آبادی عضو دیگری از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم به ما گفت: « متاسفانه در زمینه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی محدودیتی وجود ندارد. همانگونه که شب‌ها از ساعت 9 به بعد خیابان‌ها مملو از ماشین است و مردم برای رفت و آمد از تاکسی‌های اینترنتی استفاده می‌کنند، برای عید هم درست است که ماشین‌های شخصی اجازه تردد ندارند ولی وسایل نقلیه عمومی مثل قطار، هواپیما و اتوبوس اجازه فعالیت دارند. در حال حاضر از این مسئله سوء استفاده می‌شود و تور هم فروخته می‌شود که به دنبال آن درآمد این تورها بسیار زیاد می‌شود. متاسفانه هر قانونی که گذاشته می‌شود بالاخره کسانی هستند که این محدودیت‌ها را دور می‌زنند. مردم خسته شده‌اند و درست نیست که دولت توپ را درزمین مردم بیاندازد. به نظر من باید هرچه زودتر واکسن به دست مردم برسد و تمرکز در زمینه واکسیناسیون زیاد شود. نباید بگوییم مردم رعایت کنید تا پیک شروع نشود بلکه می‌گوییم دولت باید واکسیناسیون کند تا پیک شروع نشود. الان برگزاری تورها درست نیست ولی نباید فقط به مردم بگوییم رعایت کنید، دولت هم باید حمایت کند.»
>سفر در اولویت قرار نگیرد
همچنین دکتر بابک قرائی مقدم در این خصوص به آفتاب یزد گفت: « مسئله این است که درباره تورها یکسری از شهرها را برای سفر ممنوع اعلام کرده‌اند؛ شهرهایی مانند شیراز و کیش و قشم. اما مسئله این است که اعلام شد افرادی که در پروازها و قطارها قرار می‌گیرند اگر تست پی سی آر مثبت داشته باشند خود به خود اجازه مسافرت و خرید بلیت را در سیستم پیدا نمی‌کنند. اگر این موضوع به صورت جدی پیگیری شود بسیار مفید است، هرچند که به طور کلی سفر غیرضروری به هیچ عنوان در شرایط فعلی توصیه نمی‌شود. اگر کسی دارای پی سی آر مثبت باشد تا دو هفته اجازه خرید بلیت هواپیما و قطار را نخواهد داشت. به نظر ما بهتر است که در این شرایط هیچ نوع توری برگزار نشود. تاکید ما این است که مسائلی مانند سفر در اولویت قرار نگیرد و حتما پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته شوند. یکی از نگرانی‌های موجود در حال حاضر همین سفرهای نوروزی
است زیرا امکان دارد دوباره ما شاهد افزایش میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری باشیم. درست است که افرادی که دارای
پی سی آر مثبت هستند اجازه سفر ندارند
اما همچنان ترس از ناقلان خاموش یا کسانی که تست نداده‌اند وجود دارد. سفرهای
غیر ضروری یک خطر بالقوه برای سلامت جامعه
هستند.»