تاجگذاری گامبی وزیر و بورات در سال زنان!

پولاد امین، شهروند آنلاین: … و بالاخره تکلیف جوایز گلدن‌گلوب مشخص شد. این یعنی که فصل جوایز سینمایی به اوج رسیده و در بدترین و بحرانی‌ترین سال سینمایی جهان آخرین گام‌ها پیش از اسکار برداشته شده است.

با کت و کراوات از اتاق‌نشیمن

در مراسمی که به دلیل همه‌گیری کرونا برای اولین بار در تاریخ به صورت مجازی از نیویورک و لس‌آنجلس برگزار شد؛ نامزدها با لباس‌های فاخرشان در اتاق‌های نشیمن‌شان نشسته و منتظر بودند نام‌شان اعلام شده و به صورت مجازی در مراسم حاضر شوند.
دوره‌‌ای که از نگاه رسانه‌ها «دوره کارگردانان زن» نام‌گذاری شده بود و در هیجان‌انگیز بخشش سه کارگردان زن در برابر دو کارگردان مرد برای جایزه بهترین کارگردان رقابت می‌کردند، اما در نهایت همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، شاهد درخشش «سرزمین عشایر» یا «سرزمین آواره‌ها» به کارگردانی کلویی ژائو، دنباله «بورات» ساشا بارون کوهن و البته سریال «تاج» و «گامبی وزیر» بودیم…

تاج پادشاهی تلویزیون

در این مراسم که توسط تینا فی و ایمی پولر از نیویورک و کالیفرنیا اجرا شد؛ در بخش رقابت تلویزیونی فصل چهارم سریال تاج موفق‌ترین سریال لقب گرفت. سریالی به کارگردانی پیتر مورگان که داستان زندگی ملکه الیزابت و خانواده سلطنتی بریتانیا را روایت می‌کند. به گزارش بی‌بی‌سی این سریال در پایان مراسم گلدن‌گلوب ۲۰۲۱ توانست جایزه بهترین مجموعه تلویزیونی درام، جایزه بهترین بازیگر مرد برای جاش اوکانر و جایزه بهترین بازیگر زن را برای اما کورین به دست آورد، اما کورین در این سریال نقش دایانا،‌ شاهدخت ولز را ایفا کرده است.
جیلین آندرسون بازیگر نقش مارگارت تاچر،‌ نخست وزیر سابق بریتانیا نیز جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را کسب کرد…
اما «گامبی وزیر» هم که یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های ۲۰۲۱ بود، ساعات جذابی در مراسم گلدن‌گلوب پشت سر گذاشت. این سریال جایزه بهترین سریال کوتاه تلویزیونی را برد. جایزه بهترین بازیگر زن هم به آنیا تیلور‌جوی به خاطر بازی در این سریال رسید.

سرزمین جوایز

اما در بخش فیلم‌های درام، «سرزمین عشایر» به کارگردانی کلویی ژائو که امسال در مراسم و جشنواره‌های پرشماری موفق عمل کرده، جایزه بهترین فیلم درام را دریافت کرد. جایزه بهترین کارگردان فیلم درام هم به کلویی ژائو کارگردان این فیلم رسید که نخستین آمریکایی آسیایی‌تباری است که برنده این جایزه شده است.

کمدی موفق

بورات- ۲ به کارگردانی و بازیگری ساشا بارون کوهن دیگر فیلم موفق گلدن‌گلوب امسال بود. این فیلم نه تنها جایزه بهترین فیلم کمدی را دریافت کرد، بلکه ساشا بارون کوهن نیز جایزه بهترین بازیگر مرد ‌ژانر موزیکال/کمدی را به‌دست آورد. جایزه بهترین بازیگر زن فیلم موزیکال/کمدی نیز به بازیگر این فیلم، ماریا باکالوا رسید.

دیگر جوایز

در مراسم گلدن‌گلوب امسال که خبری از فرش قرمز نبود، جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به دنیل کالویا برای بازی در فیلم یهودا و مسیح سیاه رسید.

چدویک بوزمن تازه درگذشته نیز برنده جایزه بهترین بازیگر مرد برای بازی در نقش یک نوازنده ترومپت در فیلم «پایین بارانی سیاه من» شد. این هنرپیشه آمریکایی که به خاطر بازی در فیلم پلنگ سیاه شهرت دارد، در ماه اوت ۲۰۲۰ در ۴۳ سالگی به خاطر بیماری سرطان روده درگذشت. همسر او این جایزه را از طرف او پذیرفت.
در بهترین فیلم خارجی زبان نیز میناری به کارگردانی لی ایزاک چانگ به عنوان برنده اعلام شد.