یک درخواست از وزیر بهداشت

آفتاب یزد آمادگی دارد اسناد حیرت مقامات خارجی در مورد نحوه مدیریت کرونا در ایران را برای اثبات اظهارات آقای نمکی منتشر کند.
آفتاب یزد-یگانه شوق‌الشعرا: چند روزی است که از سالگرد تایید رسمی وجود ویروس کرونا در کشور می‌گذرد. در این مدت یکساله ایران مانند بسیاری از کشورهای جهان با چالش‌های زیادی در ارتباط با این بیماری مواجه شد و امروز در کشور ما همچنان آمار فوتی‌های این بیماری سه رقمی است و مجموع بیماران مبتلا به کووید یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۶۷۹ نفر است و آمار جانباختگان ناشی از این بیماری از مرز 60 هزار نفر عبور کرده است. این در حالی است که این روزها وزیر بهداشت از حیرت کشورهای دیگر درباره کنترل کرونا در ایران صحبت کرده است و در این دوران بارها از این نوع اظهار نظرها درباره کنترل این بیماری وجود داشته است. ما به سراغ لیست کشورهای موفق در کنترل این بیماری رفتیم و متاسفانه نتوانستیم اسم کشورمان، ایران را در آن لیست بیابیم. همچنین به سراغ برخی از نزدیکان وزیر بهداشت از جمله برخی نمایندگان مجلس و اعضای کمیته ملی ستاد مبارزه با کرونا رفتیم اما هیچ یک حیرت کشوری را در خصوص کنترل کرونا در ایران تایید نکردند. آقای وزیر!‌ای کاش فکت‌های علمی و پزشکی درباره ادعای خود را در اختیار رسانه‌ها قرار دهید تا مردم بر اساس آن حیرت دیگر کشورها را باور کنند و اظهارات شما تنها ادعایی بی‌اساس تلقی نشود.
> نمکی: جهان از کنترل کرونا در ایران حیرت کرد
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: « در دوران کرونا دنیا حیرت کرد چه شد که در دو ماه توانستیم مرگ و میر و اشغال تخت‌های بیمارستانی را به یک پنجم برسانیم. هیچ کاری نبود جز بکارگیری نظام قدرتمند شبکه بهداشتی که توانستیم از سرریز بیماران جلوگیری کنیم.» به گزارش ایرنا، سعید نمکی افزود: « برای جهانیان سوال است، چه شد که ناگهان بیمارستان‌ها در ایران خلوت شد، علت آن چیزی نبود جز توانمندی نظام شبکه بهداشتی و به میدان آمدن نیروهای بسیجی، هلال احمر در طرح عظیم شهید سردار سلیمانی. کار عظیمی را سازماندهی کردیم تا بیماران در اولین مرحله تشخیص داده شوند، ایزوله و درمان شوند و کارشان به بیمارستان کشیده نشود. این توفیق جمهوری اسلامی ایران است که به رغم پیش‌بینی‌های سنگین جهانی با حداقل هزینه و خسارت تا امروز با مدیریتی هوشمند و با تکیه بر زیرساخت نظام شبکه محقق شد. در وزارت بهداشت هر وزیر به این زیرساخت شبکه توجه نکند، باخته است و هر کس از این زیربنای عظیم کمک بگیرد بازی را برده است.» در ادامه ما به برخی از کشورهای موفق در زمینه کنترل کرونا اشاره می‌کنیم. این مقایسه چندی پیش توسط روزنامه «تایم» تحت عنوان بهترین پاسخ‌های جهانی به کووید 19 منتشر شده است.


> تایوان
با وجود نزدیکی تایوان به چین، موارد ابتلا به کووید-۱۹ در این کشور، در شرایطی نه چندان ایده آل پاسخی واقعاً تحسین برانگیز داشته است. تا این هفته، تایوان فقط 940 مورد ابتلا و 9 کشته ثبت کرده است. این کشور به جای اینکه هفته‌ها اقتصاد خود را متوقف و تلاش کند تا سرعت ویروس را کاهش دهد، راهی دیگر را دنبال کرد؛ پس از بستن سریع مرزهای خود و ممنوعیت صادرات ماسک‌های جراحی، دولت برای شناسایی و اطمینان از رعایت قوانین توسط افرادی که در قرنطینه بودند، از ردیابی ارتباطی و ردیابی سیم‌کارت تلفن همراه استفاده کرد. تایوان دارای سیستم مراقبت‌های بهداشتی تک پرداخت‌کننده است (مکانیسم پرداخت هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی توسط یک مرجع دولتی یا خصوصی یا هر دو)، مقامات پزشکی روزانه جلسات توجیهی را برای عموم مردم برگزار می‌کردند و با استفاده از اقدامات پیشگیرانه موثر مانند سنجش درجه حرارت و تهیه ضدعفونی‌کننده قبل از ورود مراجعه‌کنندگان به مراکز تجاری، مشاغل آزاد باز نگه داشته می‌شدند. در تمام مدت، پاسخ دولت قانع‌کننده و قابل اعتقاد تلقی می‌شد. در حال حاضر، پاسخ تایوان در میان بهترین‌های جهان قرار دارد.
> سنگاپور
در این کشور تنها 29 مرگ ناشی از کرونا به ثبت رسیده است. سنگاپور داستانی مشابه با تایوان دارد. اقدامات زود هنگام و موثر دولت برای استفاده از فناوری و همچنین اختیارات دولت برای اجرای نظارت دقیق و اطمینان از حداقل انتقال، نتایج خوبی را علیه بیماری همه گیر به همراه داشته است. توانایی سنگاپور برای بازگرداندن دانشجوها به دانشگاه‌ها، این کشور را مورد غبطه دنیای دانشگاهی قرار داده است. سنگاپور از جمله اولین کشورهایی بود که به دلیل رویکرد موثر خود از طریق ردیابی ارتباطی که شامل اسکن کارت شناسایی افراد در سوپرمارکت‌ها و آزمایش گسترده بود، شهرت یافت. سنگاپور با توجه به گذشته و با توجه به درس‌های قبلی آموخته شده از اپیدمی سارس، جمعیت کم (5.7 میلیون نفر) و رویکرد متمرکز «دولت پرستار» (یا دولت تیمارگر) نه تنها در مورد بحران‌های مراقبت‌های بهداشتی، بلکه سایر جنبه‌ها، موقعیت خوبی داشت تا در واکنش همه گیرانه خود، از دیگران بهتر عمل کند. دولت تخت‌های موقت را با سرعت سرسام‌آوری برای اسکان بیماران کووید 19 ایجاد کرد و میزان تلفات را پایین نگه داشت.
> کره جنوبی
واکنش زود هنگام و موثر کره جنوبی به این کشور کمک کرده است تا نه تنها تعداد مرگ و میر را بلکه تعداد کل موارد ابتلا را نیز پایین نگه دارد (چیزی کمتر از 12000 نفر، یعنی تقریباً 02/0 درصد از جمعیت) که همچنان مورد حسادت کشورهای دموکراتیک صنعتی است. کره جنوبی توسعه تست‌های کووید 19 و افزایش تولید آن تا هزاران عدد در روز را آغاز کرد، در حالی که میزان تلفات این کشور هنوز زیر صد مورد بود و سپس در راستای کمک و در روزهای ابتدایی پاندمی، تست‌ها و تجهیزات پزشکی را به خارج از کشور صادر کرد. هوشیاری مداوم، آزمایش گسترده و ردیابی ارتباطی، قرنطینه و درمان موارد تایید شده شرایطی به وجود آورده است که اکثر کشورهای دیگر تنها می‌توانند آرزوی آن را داشته باشند. مخصوصاً که این کار را بدون متوقف کردن اقتصاد خود انجام داد. کره جنوبی به عنوان یک اقتصاد بزرگ جهانی، منابع اقتصادی و فناوری قابل توجهی در اختیار دارد. همچنین این کشور از مقابله با اپیدمی مِرس در سال 2015 تجربه کسب کرده است. محرک قابل توجه دولت - که شامل پرداخت نقدی به اکثر شهروندان است - به مردم این کشور کمک می‌کند تا بر آشفتگی اقتصادی غلبه پیدا کنند.
> نیوزیلند
اولین مورد نیوزیلند در 28 فوریه کشف شد و نسبت به سایر دولت‌ها، به سرعت در جهت بستن مرزها حرکت کرد به طوریکه کمتر از سه هفته بعد، کشور مرزهای خود را به روی مسافران خارجی بست و یک هفته بعد نه تنها مشاغل غیرضروری را تعطیل کرد بلکه حتی پا را فراتر نهاد و قرنطینه سطح 4 را اعمال کرد که بدان معنی بود که مردم فقط می‌توانند با افراد داخل خانه خود در تعامل باشند. روش منظمی که نیوزیلند انجام داد قابل تحسین است.از زمان نوشتن این مقاله، نیوزیلند 1504 مورد ابتلا و فقط
22 مورد مرگ و میر مربوط به کووید را ثبت کرده است. نیوزیلندی‌ها اقدام زودهنگام و اطلاع‌رسانی هماهنگ دولت خود را ستوده‌اند.
در آوریل، 88 درصد از مردم نیوزیلند گفتند که آن‌ها به دولت خود در اداره پاندمی اعتماد دارند. قول نخست وزیر مبنی بر اینکه در صورت از دست دادن کار، هیچ کس محل زندگی خود را از دست نخواهد داد و مجموعه‌ای از اصلاحات مالیاتی با هدف کمک به مشاغل کوچک کشور و همچنین اقدام نمادین نخست وزیر و وزرای دیگر برای کسر 20 درصد از حقوقشان، هنوز هم مورد قدردانی است. در بودجه‌ای که در اواسط ماه مه منتشر شد، سرمایه‌ای تقریباً معادل 17 درصد از تولید ناخالص داخلی برای حفظ مشاغل و کاهش نرخ بیکاری در طی دو سال آینده در نظر گرفته
شده است.
> استرالیا
اقدام هماهنگ مقامات دولت استرالیا از همه طیف‌های سیاسی و احترام بیش از حد آن‌ها نسبت به دانشمندان، منجر به یکی از بهترین آمار در جهان شده است (7،276 مورد ابتلا و فقط 102 مورد مرگ در کشوری با 25 میلیون نفر جمعیت). علاوه بر این محرک اقتصادی بیش از 10 درصد تولید ناخالص داخلی در جهت ارائه یارانه‌های دستمزد، دو برابر شدن مزایای بیکاری و مراقبت رایگان از تمام کودکان نیز به طرز چشمگیری در این نتیجه موثر بودند.همچنین 93 درصد از استرالیایی‌ها می‌گویند که دولت آن‌ها کویید 19 را به خوبی اداره کرد.
در این لیست نام کشورهای دیگری مانند کانادا، آلمان، امارات متحده عربی، یونان، آرژانتین و... نیز که در زمینه کنترل کرونا موفق عمل کرده‌اند، دیده می‌شود.
>ما فقط توصیه می‌کنیم!
همایون سامه‌یح نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در باره سخنان نمکی به آفتاب یزد گفت: « باید بسنجیم آیا ادعاها واقعا در جامعه رخ داده است یا نه و اگر جهان حیرت زده است باید انعکاس‌هایی درباره کارهایی که ایران در خصوص کرونا انجام داده است به مردم ارائه دهیم. به عبارت دقیق‌تر باید بگوییم چه کسانی فعالیت ایران در خصوص کنترل این بیماری را تایید کرده‌اند و همچنین چه مقام‌هایی در کشورهای خارجی از کارهای ایران در خصوص کنترل بیماری کرونا تعریف و تمجید کرده‌اند؟ واضح این است که در حال حاضر اغلب کشورهای جهان مبادرت به واردات و تولید مقادیر انبوهی از واکسن کرده‌اند و در حال انجام واکسیناسیون گسترده هستند اما متاسفانه کشور ما در این مورد عقب است. تنها کاری که ما انجام می‌دهیم فقط توصیه‌های بهداشتی به مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است اما این مورد برای کنترل بیماری کافی نیست. در خصوص کنترل این بیماری دو گروه وجود دارند؛ دولت و مردم. مردم باید همکاری کنند و دولت باید با ارائه واکسن و انجام واکسیناسیون به موقع، مردم را حمایت کند. خوشبختانه در ایران چند شرکت بزرگ در حال تحقیق بر روی واکسن‌های داخلی هستند و امیدواریم هرچه سریع‌تر پاسخ آزمایشات این واکسن‌ها ارائه شود و برای مردم قابل استفاده باشند. من مطمئن هستم تا آخر بهار تولید انبوه واکسن‌های داخلی به وقوع نخواهد پیوست و تا آن زمان مشکلات زیادی در خصوص این بیماری وجود خواهد داشت، مثلا مشکلات برگزاری کنکورها و آزمون‌های مختلف در اقشار مختلف باعث نارضایتی شده است. همچنین کرونا مسائل اقتصادی کشور را تحت تاثیر خود قرار داده و مشکلات عظیمی ایجاد شده است. خوشبختانه وزیر محترم و مسئولین وزارت بهداشت در این تفکر هستند که در هر صورتی واکسن را به دست مردم برسانند و من امیدوارم عزم آن‌ها به مرحله عمل هم برسد. البته مشکلات اقتصادی درباره مبادلات ارزی در کشور ما بسیار زیاد بود. مبالغ عظیمی از پول‌های ایران در کشورهای خارجی بلوکه شده بودند ولی آخرین خبری که من شنیدم این است که کشورها درباره آزاد کردن ارزهای بلوکه شده در حال هماهنگ شدن با ایران هستند.»
> اطلاعی ندارم
همچنین مسعود خاتمی عضو دیگری از کمیسون بهداشت و درمان مجلس به خبرنگار آفتاب یزد گفت: « ویروس در جاهای مختلف رفتارهای گوناگونی داشته است و ما به طور کلی نمره خوبی را در کنترل این بیماری به دست آورده‌ایم. من نمی‌دانم کدام یک از کشورها حیرت کرده‌اند زیرا از خبرهای دقیق اطلاعی ندارم اما به عنوان پزشک به عملکرد کشور در خصوص کنترل این بیماری نمره خوبی را می‌دهم.»
> نمره قبولی به مردم و حاکمیت
محسن فتحی خاتمی عضو دیگری از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به ما گفت: « کنترل کرونا یک تعامل بین دستگاهی و بین مردم بود. این تعامل میان جامعه و حاکمیت به خوبی در کشور ما شکل گرفت. مردم و حاکمیت با یکدیگر همکاری مناسبی داشتند. در بحث کنترل کرونا همین تعامل بین مردم و حاکمیت و تعامل بین دستگاهی بسیار مهم است که در کشور ما به درستی شکل گرفته است. کشور ما با محدودیت‌ها و مشکلات خاصی هم مواجه بود اما در این فضا به نظر من نمره قبولی را می‌توانیم به مردم و حاکمیت درباره کنترل این بیماری بدهیم.»
>در حد متوسط عمل کرده‌ایم
در این خصوص بابک قرائی مقدم پزشک متخصص به آفتاب یزد گفت: « کار اصلی‌ای که کشورهای موفق در خصوص این بیماری انجام دادند این بود که اجازه ندادند این بیماری به بحران تبدیل شود. نیوزیلند و استرالیا، ژاپن و کره جنوبی را می‌توان از نمونه‌های موفق در کنترل ویروس کرونا دانست. نظر من این است ما به شکل آن‌ها اصلا موفق نبوده‌ایم اما شرایط به اینگونه هم نبوده است که جزو بدترین‌ها در کنترل این بیماری باشیم. باتوجه به شرایط کشور و تحریم‌ها، مدیریت ما در خصوص این بیماری قابل قبول بوده اما اصلا نحوه مدیریت ما جزو مواردی که حیرت دیگر کشورها را برانگیزد نبوده است. خوشبختانه توانسته‌ایم بیماری را در چند ماه اول با همکاری مردم و تلاش جامعه پزشکان و ارگان‌ها تا حدی کنترل کنیم. چون شرایط ما شرایط تحریمی بود، این ویروس می‌توانست خیلی بیشتر از این خطر آفرین باشد. ما از بسیاری از کشورهای دیگر بهتر توانستیم شرایط را با توجه به بحران‌های کشور کنترل کنیم اما خیلی از کشورهای دیگر توانستند از ما بهتر عمل کنند. ما در کنترل این بیماری در حد متوسط عمل کرده‌ایم.»
> آفتاب یزد منتظر سند وزیر است
جستجو در رسانه‌های داخلی و خارجی یک نکته را روشن می‌کند و آن اینکه کشوری و دولتی حداقل به صورت رسانه‌ای حیرت خود را از عملکرد وزارت بهداشت کشورمان اعلام نکرده است. البته ممکن است در جلسات خصوصی میان مقامات کشورمان با مقامات خارجی چنین اظهاراتی مطرح شده باشد که ارائه سند‌های آن نیز مغایر پروتکل‌های دیپلماتیک نیست. آفتاب یزد آمادگی دارد اسناد حیرت کشورهای دیگر را منتشر کند.