مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد پاسخ دهد

به غیر 12 درصد حق و حقوق معدنکاران وجوه دریافتی دیگر به کدام حساب واریز و هزینه شده است؟
استاد بزرگ من «دکتر محمد مصدق» با ملٌی کردن نفت ایران چند سال قبل این شیر را کشته و دندانهایش را هم کشیده بود و من فقط دم یک شیر مرده‌ی بی‌دندان را بریدم.
برای تجلیل از کار ملی کردن «کانال سوئز» و رهبر ملی کردن نفت ایران «دکتر مصدق» یکی از بزرگترین خیابانهای قاهره به‌نام آن وطن دوست پر آوازه نامگذاری شد و هنوز حتی در سیستم امنیتی جدید حاکم بر این دیار- نام «مصدق» زینت بخش زیباترین خیابان قاهره می‌باشد.
درحالیکه تابلو «خیابان نفت» که به‌نام مصدق با همه اما و اگرها و نه چندان در خور اونامیده شده - بدست برخی مخدوش شده است.


= «جواهر لعل نهرو» که پس از «مهاتما گاندی» محبوبترین و نامدارترین رهبر ضداستعماری هند شمرده می‌شود نیز از پیروان دکتر مصدق بود.
نهرو کراراً خدمات دکتر مصدّق را به کشورهای غیر متعهد می‌ستود و او را کراراً پیشگام مبارزه برای غرور ملّی و آزادی و شرافت نامید.
هنگامی که نهرو مهمان دولت وقت تهران بود نامه‌ای از طرف نهضت ملّی راجع به فشار و اختناق عمومی، حبس دکتر مصدق و قتل دکتر فاطمی تسلیم او شد تا این موضوع را با شاه در میان بگذارد. شاه در جواب می‌گوید: این افراد بر علیه حکومت قیام کردند، خود شما هم به همین جرم به زندان رفتید! نهرو پاسخ می‌دهد: زندانبان من انگلیسی‌ها بودند ولی مردم هند، زندان من و گاندی را گلباران کردند، اما زندانبان نخست وزیر ملّی‌کننده نفت، شما هستید!
گروه اندکی از این انسانهای تاریخ ساز، گویی در زندگی و فراگرد اجتماعی آن، چندین بار تولد یافته‌اند، راه و روش آنان با نبودشان فراموش شدنی نیست، یعنی چندین حرکت و دگرگونی در روزگار خود پدید آورده‌اند که بزرگی و اثربخشی و چشمگیری آن غیر قابل انکار...
آفتاب یزد: به غیر 12 درصد منابع طبیعی که از معدنکاران دریافت می‌شود وجوه تخریب اولیه در مرحله اکتشاف و جاده‌سازی‌ها، مکان‌‌های دپوی باطله‌های معدنی و... به چه میزان از معدنکاران و دیگر فعالین اقتصادی یزد دریافت و به کدام حساب واریز می‌گردد.
محمدرضا آخوندی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد گفت: براساس اعلام مکتوب سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد، حق و حقوق 12 درصدی منابع طبیعی که از سوی معادن به خزانه دولت واریز شده، 1,200 میلیارد تومان است که باید طبق قانون به استان یزد بازگردد تا صرف ترمیم عوارض فعالیت‌های معدنی شود که فقط 300 میلیون تومان از این مبلغ به استان بازگشته است.
وی به خبرگزاری مهر گفته است: سرنوشت بالغ بر هزار و 100میلیارد تومان این عوارض پرداخت شده مشخص نیست و به نظر می‌رسد این بخش از درآمدهای استان یزد به سرنوشت درآمدهای مالیاتی و... دچار شده است.
در این خصوص معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 354 فقره استعلام معدنی در فضایی به وسعت 436 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان یزد صورت گرفته است که تاکنون به 6 تا 7 درصد درخواست‌ها یعنی 27 هکتار موافقت شده است.
هدایت‌الله میرشمس اضافه کرد: در کنار فعالیت‌های معدنی، طرح‌های عمومی و عمرانی نیزبه 319 هکتار از اراضی منابع طبیعی یزد خسارت زده که مجموع این آسیب‌ها طبیعت بی‌جان یزد را هر روز ناتوان‌تر می‌کند.
حال این سوال را مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد پاسخ دهند: به غیر از 12 درصدی که قانوناً و به صورت رسمی از فعالیت‌های معدنی به همراه حقوق دولتی از معدنکاران دریافت می‌شود و به حساب خزانه واریز می‌گردد برای فعالیت‌های عمومی و عمرانی که به روایت معاون آن اداره کل در حدود 319 هکتار از اراضی منابع طبیعی استان خسارت واردآورده و تخریب‌های دیگری که از سوی معدنکاران از جمله مرحله اکتشاف، جاده‌سازی، دپوی باطله و... دیگر صنایع و آبرسانی و تخریب‌های دیگر صورت گرفته چه میزان مبلغ دریافت شده و به کدام حساب واریز گردیده است؟ و آفتاب یزد این موضوع را تا انتها پیگیری خواهد کرد.