نماینده مجلس این بار FATF را با FBI اشتباه گرفت!

آفتاب یزد- گروه شبکه: بازهم اظهارات عجیب یک نماینده میزان سواد نمایندگان را به چالش کشید. ماجرا از این قرار است که علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات، در جلسه علنی مجلس، با استناد به بند ۵ اصل سوم قانون اساسی گفته است: «در خصوص FATF باید گفت که بر اساس کنوانسیون حقوق معاهدات وین حق شرط در این نوع قراردادهای بین‌المللی نافذ نیست، برخی که ادعای حقوقدانی می‌کنند می‌دانند کنوانسیون وین، مادر کنوانسیون‌ها بوده و در سال ۶۹ مصوب شده و امکان حق شرط در آن وجود ندارد، اگر FATF صداقت دارد و بنای آن مبارزه با تروریست است، بسم الله، اطلاعات کسانی که شهید سلیمانی و شهید فخری‌زاده را ترور کردند در اختیار ما بگذارند پس چرا ساکت هستند؟»
این گفته او یعنی نمی‌داند که وظیفه FATF چیست. نهاد بین‌المللی‌ای که وظیفه مبارزه با تامین مالی تروریست را دارد اما آقای سلیمی می‌خواهد که اطلاعات ترورها را از FATF
دریافت کند.
> اگر FATF صادقه!


دراین راستا عصرایران طی یادداشتی به قلم مهرداد خدیر نوشته است: «اگر FATF صادق است اطلاعات ترور شهید سلیمانی را به ما بدهد. چرا اطلاعات ترور شهید فخری زاده را در اختیار ما نمی‌گذارند؟ چرا ساکت اند؟ اطلاعات ترور شهید بهشتی را در اختیار ما بگذارند. این حرف‌ها را آقای علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان در مجلس یازدهم که در عین حال عضو ناظر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم هست گفته است. تصور او از این نهاد بین‌المللی که معیارهای مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم را تعیین می‌کند این است که اطلاعات مربوط به ترورها را در اختیار دارد. آن قدر صحبت او عجیب و ناشی از بی‌اطلاعی است که دست مایه طنز و طعنه شده تا جایی که سخنگوی دولت اصلاحات نوشته: «اگر اف‌ای تی اف صادق است از ذوب شدن یخ‌های شمال جلوگیری کند!» به تارنمای آقای سلیمی مراجعه کردم تا بدانم اولا چند سال دارد، ثانیا مدرک دانشگاهی او چیست، ثالثا با چه میزان رای وارد مجلس کنونی شده و سابقه نمایندگی هم دارد یا نه. متولد سال ۱۳۴۳ است. یعنی ۵۶ سال دارد و جوان نیست. مدرک او هم دکتری فقه و مبانی حقوق ذکر شده و قبل از مجلس فعلی هم سه دوره یعنی ۱۲سال نماینده بوده است. تعداد آرای او هم خیره‌کننده است: ۱۰هزار و ۴۷۱رای. بله. درست خواندید. ۱۰هزار رای! فردی با ۱۰هزار رای و با این سطح از اطلاعات عمومی دارد برای سرنوشت اقتصاد ما تصمیم می‌گیرد و نمی‌داند بحث عضویت در این نهاد مطرح نیست تا بررسی کنیم ببینیم صادق‌اند یا نه. بحث بر سر رعایت ۴۰ توصیه است و اگر کشوری بخواهد مبادلات بین‌المللی داشته باشد باید این توصیه‌ها را عملیاتی کند. اگر هم نمی‌خواهد دور مبادلات را هم خط بکشد! اجرا نکردن این توصیه‌ها ریسک سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد و به همین خاطر ریسک سرمایه‌گذاری در ایران به هفت رسیده و ما را کنار کره‌شمالی، اریتره و سودان جنوبی قرار داده است. یک بار دیگر ببینید کنار کی‌ها: کره‌شمالی، اریتره و سودان جنوبی. اف‌ای‌تی‌اف مثل فیفا است. برای مسابقات بین‌المللی فوتبال، باید عضو فیفا باشی وگرنه خودت با خودت باید مسابقه بدهی. برای مبادلات بین‌المللی هم باید مقررات اف‌ای‌تی‌اف را رعایت کنی وگرنه خودت با خودت باید مبادله کنی و اینها چه ربطی به صداقت و ترور شهیدی در سال قبل یا در سال ۶۰ دارد؟ این کنوانسیون تازه سال ۱۳۶۸ و در نشست ۷ کشور صنعتی در پاریس و با توجه به تحولات اروپای شرقی به وجود آمد و نپیوستن و به تعبیر درست‌تر رعایت نکردن توصیه‌های آن یعنی قبول ریسک بالا و ریسک بالا هم یعنی هزینه بیشتر برای سهم بیمه در تمام مبادلات صادراتی و وارداتی. اطلاعات ترور شهید سلیمانی را عراقی‌هایی که مورد حمایت ما بودند و هستند باید می‌دادند و نمی‌دانیم داده‌اند یا نه.
به اف‌ای‌تی‌اف چه ربطی دارد؟ یک تاجر ایرانی چه توضیحی دارد به طرف معامله خود بدهد که چرا زیر بار اف‌ای‌تی‌اف یا همان مقررات بین‌المللی مربوط به تامین نکردن مالی تروریسم و پول‌شویی نمی‌رویم و چرا بانک‌ها و بازرگانان و شرکت‌های خارجی خود را در ریسک معامله و مراوده و مبادله با کشوری قرار دهند که این نپیوستن و نپذیرفتن تصور رعایت نکردن را ایجاد کرده است؟ چه در ایران و چه در هر کشور دیگر یک فعال اقتصادی تصمیم خود را بر اساس فهم از ریسک و مخاطره نهایی می‌گیرد و چگونه می‌توان هم ریسک اضافی ایجاد کرد و هم سهم خود از تجارت جهانی را بالا برد؟ انتظار ندارم این مفاهیم اخیر را آقای سلیمی متوجه شود ولی بحث صداقت در میان نیست. صحبت از مراوده و مبادله است. مثل فوتبال که بحث مسابقه است. مراوده مثل مسابقه. اف‌ای‌تی‌اف مثل فیفا. حق با تحلیل‌گری است که می‌گوید با این نوع نگاه و شناخت، رشد اقتصادی منفی ۵درصدمان هم شاهکار است! »
> واکنش کاربران
اما گاف سلیمی نماینده محلات از چشمان کاربران شبکه‌های اجتماعی دور نمانده و واکنش‌های آن‌ها را نیز در پی داشته است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «تصور سلیمی نماینده محلات و عضو هیئت رئیسه مجلس مملکت، از سازوکار FATF چیست؟ چرا در مورد چیزی که نمی‌دانید سخن می‌گویید؟»
دیگری نوشت: «اعتماد به نفس کاذب در وجود اینها ریشه‌اش در کجاست؟!»
کاربر دیگری اینطور می‌نویسد: «این حرف مثل آنست که بگویی سازمان بنادر اگرصداقت دارد علت برفک زدن یخچال خانه ما را بگوید!».
کاربران دیگر نوشته اند: «اگر FATF صادق است بگوید چرا کارت ملی من بعد از دو سال نیومده؟!»، «اگر اف‌ای تی اف راست میگه قیمت گوجه فرنگی دم خونه ما چرا اینقدر گرون شده»، «نماینده مجلسی که نمی‌داند اف‌ای تی اف چی هست و می‌گوید اگر اف‌ای‌تی‌اف صادق است اطلاعات مربوط به ترور سلیمانی و فخری‌زاده را به ما بدهد چگونه توقع داریم که درک و فهم درستی از مسائل سیاسی و اقتصادی داشته باشد»، «یکی فرق FBI و FATF رو به عضو هیئت‌رئیسه مجلس بگه خب. وظیفه اف‌ای تی اف مبارزه باتامین مالی تروریسته حاجی نه مبارزه با تروریست اون که این اطلاعاتو احتمالاداره FBI هست نه FATF».