برجام قابل مذاکره دوباره نیست

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک فرانسه گفته است که «ایران طی روزهای اخیر نشانه‌های امیدوارکننده‌ای در زمینه دیپلماسی هسته‌ای و احیای مذاکرات غیررسمی در این ارتباط نشان داده است. این منبع دیپلماتیک با اشاره به مسأله هسته‌ای ایران اعلام کرد: «امور در حال حرکت در مسیر درست هستند و ما نشانه‌های مثبتی این هفته و بخصوص در روزهای اخیر دریافت کرده‌ایم.» رویترز در همین زمینه به نقل از این منابع دیپلماتیک نوشته که هدف سه کشور اروپایی از کنار گذاشتن طرح قطعنامه این بود که به دیپلماسی فرصتی دیگر داده شود و چشم‌انداز نشست غیررسمی هسته‌ای صدمه نبیند. به گفته او هدف این است که همه طرف‌های موضوع هسته‌ای ایران پیش از آغاز نوروز به میز مذاکره آورده شوند. پیش‌تر ایران در واکنش به پیشنهاد حضور در مذاکراتی با حضور امریکا که از سوی اروپا صورت گرفت آن را رد و اعلام کرده بود که زمان برای این اقدام مناسب نیست. تلاش اروپا برای انجام مذاکراتی با حضور نماینده امریکا در حالی است که وندی شرمن اخیراً در جلسه بررسی صلاحیتش در کمیته روابط خارجی سنا برای پست قائم مقام وزارت خارجه مدعی شده است شرایط منطقه نسبت به زمان حصول و اجرای برجام تغییر پیدا کرده است.
ادعایی که تلویحاً لزوم گفت‌وگوی دوباره درباره توافق هسته ای را یادآور شده است. از این رو محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «برجام قابل مذاکره مجدد نیست. اگر ۲۰۲۱ سال ۲۰۱۵ نیست، ۱۹۴۵ هم نیست. پس بیایید منشور سازمان ملل متحد را عوض کرده و حق وتو که این همه توسط امریکا مورد سوء استفاده قرار گرفته است را حذف کنیم. بیایید دست از ژست گرفتن که هر دوی ما از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ انجام دادیم برداشته و به اجرای برجام که هر دوی ما آن را امضا کرده‌ایم، رو بیاوریم.»
ظریف همچنین در واکنش به اظهارات اخیر محسن رضایی در مصاحبه با فایننشال تایمز در مورد برجام و مذاکرات هسته ای در صفحه توئیترخود نوشت: «عرصه سیاسی ایران پویاست و مقامات نظرات متنوعی مطرح می‌کنند، اما آن نظرات نباید با سیاست رسمی دولت اشتباه گرفته شود. من، به عنوان وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران بزودی طرح اقدام سازنده و دقیق خودمان را ارائه خواهم کرد- البته از طریق کانال‌های دیپلماتیک. تعهد-اقدام-جلسه.»
رضایی گفته بود: ایران آماده است به مذاکرات هسته ای با آمریکا و دیگر قدرت های جهان باز گردد اگر طرف های مقابل سیگنال واضحی بفرستند که تحریم‌ها تا یکسال آینده برداشته می‌شود.