چگونه می‌توان به گردشگری در ایران پس از کرونا رونقی دوباره داد؟ کرونا، فرصتی برای هدایت جریان توریستی

گروه فرهنگ و هنر – گرچه صنعت گردشگری در ایران چنانچه باید مورد توجه قرار نگرفته است اما کشور ما با توجه به پتانسل فرهنگی، تاریخی، هنری و جغرافیایی ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر از تمام کشورها دارد اما کرونا همان جریان گذشته گردشگری را هم نه‌تنها در ایران که در کل دنیا متوقف کرده است. اما گردشگری بعد از کرونا در ایران چگونه خواهد بود؟
ایران شهر چهار اقلیم، با سرزمینی زیبا و صنایع دستی خاص که رتبه چهل و هفتم را در بین کشورهای توریستی جهان دارد و نه تنها گردشگران داخلی علاقه زیادی به دیدن ناشناخته‌های این سرزمین دارند، بلکه گردشگران خارجی نیز در سال‌های اخیر استقبال خوبی از باز شدن درهای ایران کرده‌اند. اما پس از شیوع کرونا در جهان، صدور ویزای توریستی ایران به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا متوقف شده است، هرچند مرزهای ایران به روی اتباع خارجی کاملا مسدود نیست و ویزا در مبادی ورودی صادر می‌شود. وزارت خارجه نیز گفته است فقط به بیماران و گروه‌های تجاری ویزا می‌دهد. با این حال در تیرماه ۹۹ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشستی با معاونان وزارت خارجه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان توسعه تجارت ایران و وزارت اطلاعات، پروتکل ورود گردشگران خارجی به کشور را بررسی کرد و در مردادماه دستورالعمل یا پروتکل ورود گردشگران خارجی به ایران را به ستاد ملی مقابله با کرونا تحویل داد که تا کنون پاسخی به آن داده نشده است.
در شهریورماه ۹۹ که حدود هفت ماه از همه‌گیری ویروس کرونا می‌گذشت، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به طولانی شدن توقف سفرها گفت که می‌خواهد با وزیر بهداشت، رایزنی کند تا محدودیت‌های سفر برداشته شود.
اواخر آذرماه نیز بعد از آن‌که جامعه تورگردانان ایران با رییس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه به منظور بررسی شرایط صدور ویزای توریستی ایران، رایزنی‌هایی انجام داد، معاون گردشگری با معاون وزارت خارجه درباره بازگشایی تدریجی مرزها برای ورود گردشگران خارجی به صورت محدود، ضابطه‌مند و مدیریت‌شده در قالب پروتکل‌ تهیه‌شده مذاکراتی داشت.


هرچند، وزیر بهداشت پس از سرایت نوع جهش‌یافته ویروس کرونا خواسته که پروتکل‌های بهداشتی در مبادی ورودی کشور سختگیرانه‌تر اجرا شود و تمام مسافرانی که از مقصد اروپا عازم ایران شده‌اند علاوه بر انجام تست دوباره در مبادی ورودی کشور، به مدت مناسب و منطبق با پروتکل‌ها در محل سکونت خود قرنطینه شوند. نمکی در نامه‌ای به معاون بهداشت خود، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی را مکلف کرده که این دستورالعمل را اجرا کنند.
ستاد ملی مقابله با کرونا قبلا ورود مسافران خارجی و یا ایرانی‌های مقیم خارج از کشور را به داشتن گواهی منفی تست کرونا ۹۶ ساعت قبل از پرواز، مشروط کرده است. در صورت نداشتن این آزمایش، اجازه ورود به مسافر خارجی داده نمی‌شود و یا ملزم است ۱۴ روز در محل مشخصی قرنطینه شود.
با وجود مقاومت ستاد ملی کرونا در برابر باز شدن مرزها به روی گردشگران خارجی و مقررات تازه‌ای که برای ورود مسافر از اروپا وضع شده است، رییس جامعه تورگردانان ایران در نامه‌ای از معاون گردشگری درخواست کرده است در رایزنی با این ستاد دست‌کم اجازه ورود گردشگران طبیعت‌گرد را برای بهار و تابستان آینده دریافت کند.
همین اتفاقات باعث شد تا در ۹ ماه نخست سال ۱۳۹۹ میزان سفرهای بین‌المللی به ایران تا ۹۴ درصد کاهش داشته و در این مدت فقط ۴۵۰ هزار نفر با ویزای سلامت و تجاری به ایران سفر کرده‌اند. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تازگی اعلام کرده که صنعت گردشگری از شیوع ویروس کرونا متحمل ۲۲ هزار میلیارد تومان خسارت شده است. البته این مشکلات تنها مختص به ایران نیست. سازمان جهانی گردشگری در گزارش خود از کاهش بیش از ۷۰ درصدی ورود گردشگران بین‌المللی در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۰ به سبب محدویت‌های سفر، کاهش اعتماد مسافران و چالش جهانی ویروس کرونا خبر داده تا در مجموع بدترین سال ممکن در تاریخ گردشگری بین‌الملل به ثبت برسد. بر اساس آمار و ارقام منتشرشده از سوی سازمان جهانی گردشگری، مقاصد بین‌المللی در فاصله زمانی ژانویه تا اکتبر امسال، پذیرای ۹۰۰ میلیون توریست کمتر در مقایسه با آمار مشابه سال ۲۰۱۹ بودند که این به معنای از دست دادن ۹۳۵ میلیارد دلار درآمدهای صادراتی حاصل از گردشگری بین‌الملل است. این رقم بیش از ۱۰ برابر بیشتر از زیانی است که صنعت گردشگری در سال ۲۰۰۹ به سبب بحران جهانی اقتصاد متحمل شده بود.
اما چگونه می‌توان گردشگری را دوباره در ایران زنده کرد؟ ابراهیم پورفرج، رییس هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران، اخیرا گفته است: ایران قصد دارد در قالب دو سناریوی «سفرنامه‌های جذاب با نرخ مناسب» و برگزاری «گردهمایی بین‌المللی توراپراتورها»، گردشگری ایران را دوباره زنده کند.
پورفرج که پیش‌بینی کرده که رفت و آمد گردشگران خارجی به ایران از سال ۲۰۲۲ عادی شود، با اشاره به زیانی که ویروس همه‌گیر کرونا به گردشگری جهان و ایران وارد کرده است، گفت: تلاش‌مان بر آن است گردشگرانی را که قصد سفر به ایران داشتند و شرکت‌هایی که سال‌هاست با ایران کار کرده‌اند را با سفرنامه‌های بسیار جذاب و قیمت‌های خیلی مناسب دوباره به ایران جذب کنیم. مطمئنم سفرنامه‌ها و نرخ‌هایی که درنظر گرفته شده شرکت‌های خارجی و مسافران آن‌ها را خوشحال خواهد کرد.
رییس هیات مدیره جامعه توگردانان درباره گردهمایی توراپراتورهای بین‌المللی در ایران نیز اظهار کرد: درحال برنامه‌ریزی برای این رویداد هستیم که چند سال پیش با حضور ۱۳۵ توراپراتور از ۴۲ ملیت در ایران تجربه شده است، برای اجرای آن از دولت هم کمک می‌گیریم. ما از تواپراتورهای خارجی دعوت می‌کنیم تا ایران را در پساکرونا ببیند و دوباره کشور ما را در مسیر سفر قرار دهند.
او در ادامه اشاره‌ای به امکانات درمانی ایران کرد و گفت: در ایران خدمات درمانی با نرخی ارائه می‌شود که شاید با دو برابر این قیمت در کشورهای دیگر چنین خدماتی عرضه نشود.
گردشگری به عنوان راهی برای درآمدزایی غیرنفتی در بسیاری از کشورها بسیار مورد توجه قرار گرفته است و حالا که شاید گردشگری در تمام نقاط دنیا متوقف شده باشد، زمان خوبی است تا بتوان ایران را به عنوان مقصدی مناسب برای گردشگران خارجی پس از کرونا معرفی کرد و این امر مستلزم برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های مدیریتی است که باید مدنظر قرار بگیرد.
سایر اخبار این روزنامه
در یک اقدام تاریخی رخ داد سفر پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان به عراق محمدعلی وکیلی لاین عوض کردن با چه قیمتی؟ «ابتکار» حواشی به وجود آمده در بازار گوشت را بررسی کرد مرثیه ای برای گوشت در سفره خانوار سیگنال‌های مثبتی که مسیر دیپلماسی را هموارتر می‌کند عقب نشینی اروپایی چگونه می‌توان به گردشگری در ایران پس از کرونا رونقی دوباره داد؟ کرونا، فرصتی برای هدایت جریان توریستی دستگیری هواپیما‌ربا و فرود اضطراری هواپیما در اصفهان هواپیماربایی در مسیر اهواز _ مشهد خنثی شد اصولگرایان تقسیم کار کردند سایه سنگین انتخابات ریاست‌جمهوری بر انتخابات شوراها رهبر انقلاب پس از کاشت دو اصله نهال: گرانی و مشکل معیشتی مردم راه‌ حل دارد آیت الله رئیسی: کارشناسان دادگستری باید نهایت دقت، مطالعه و تشخیص را به کار برند وزیر بهداشت با اشاره به روزهای سخت کادر بهداشت و درمان مطلقاً موافق سفر نوروزی نیستیم وزیر ارتباطات: با مصوبه مجلس اینترنت گران می شود