براساس کتاب «هنر تحریم» می‌خواستند احساسات مردم را برانگیخته کنند

در جلسه‌ای در حضور رهبر معظم انقلاب یکی از آقایان مدعی شده بود که فردی را می‌شناسد که می‌تواند روزانه دو میلیون بشکه نفت بفروشد.
رئیس جمهور در آن جلسه گفتند این فرد را به ما معرفی کنید ما حاضریم او را به سمت وزیر نفت بگذاریم؛ اما همه فقط مدعی بودند
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح شنبه به منظور افتتاح و بازدید ازچندین پروژه استانی وارد شهر یزد شد و در بدو ورود از سوی استاندار و جمعی از مقامات ارشد محلی مورد استقبال قرار گرفت.اسحاق جهانگیری در بدو ورود به فرودگاه یزد در جمع خبرنگاران تاکید کرد: یزد برای همه ایرانیان به عنوان مرکز مهم و الهام بخش در زمینه‌های مختلف و پشتوانه بزرگ و مهم برای ایران در مقاطع مختلف و توسعه وسازندگی بوده است. وی با تاکید بر پیگیری طرح‌ها و برنامه‌های دولت تا آخرین لحظات کار دولت همانند روزهای آغازین کار دولت از استانداران و مسئولان کشور خواست تا طرح‌های توسعه و موانع پیش رو پیگیری شود.جهانگیری یزد را از کانون‌های توسعه، اقتصاد دیجیتال و صنایع دانش بنیان کشور دانست و گفت: یزد به‌عنوان استان صنعتی و پایگاه صنعت ایران بوده است و طرح‌های مهمی در این استان در حال انجام است و باید با توجه به محدودیت آب در این استان اقدامات لازم برای ادامه روند توسعه در این استان در نظر گرفته شود.
>انتقاد از مدعیان فروش نفت


معاون اول رئیس جمهور در جریان سفر استانی به استان یزد در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه 24 بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اعلامی توسط مقام معظم رهبری براساس شرح وظایف ابلاغ شده است، گفت: هدف مهمی که برای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ترسیم شده این است که اقتصاد کشور در مقابل تکانه‌های بیرونی وارد می‌شود از هم نپاشد. وی کاهش قیمت و صادرات در سال 93 و همچنین تحریم‌ها و جنگ اقتصادی آمریکا در سه سال گذشته را به عنوان دو نمونه از تکانه‌های اقتصادی توصیف و تصریح کرد: دوره جدید تحریم‌ها بسیار استثنایی و جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران و دلیل تمام نشدن آن هنوز برای مردم کامل توضیح داده نشده است. جهانگیری خاطرنشان کرد: اگر آمریکا تحریم‌های ضد انسانی و ضد حقوق بین‌المللی علیه مردم ایران را بردارد و از این مسیر غلط بازگردد قطعا جمهوری اسلامی ایران نیز به تعهدات برجامی خود باز می‌گردد.
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در این جنگ اقتصادی نمی‌توانستیم مطالب را باز کنیم چرا که دشمن در صدد بود با استفاده از این موضوع و نقطه ضعف برای اعمال فشار خود علیه جمهوری اسلامی ایران بهره‌برداری کند، افزود: بارها از ما خواسته شده که شفاف مطالب را مطرح کنیم که چه اتفاقاتی در این دوره تحریمی بر سر کشور و مردم ایران آمد. وی تصریح کرد: اقدامات انجام شده در زمینه اقتصاد مقاومتی نتیجه و بازدهی و عملکرد خود را به خوبی نمایانگر ساخت. جهانگیری با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها فکر می‌کردند گلوگاه‌های فشار بر اقتصاد ایران را شناسایی کرده اند، گفت: آنها براساس کتاب هنر تحریم که توسط ریچارد نفیو نوشته شد به دنبال این بودند تا احساسات مردم را در زمان تحریم‌ها برانگیخته کنند.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز این فرد بعنوان معاون وزیر خارجه آمریکا انتخاب شده است، گفت: تلاش آمریکایی‌ها این بود که در شرایط سخت و دشوار اقتصادی کاری کنند که ورود کالاهای لوکس و تجملاتی به راحتی امکانپذیر باشد و از ورود کالاهایی که نیاز عمومی مردم است ممانعت به عمل آورند تا مردمی که در شرایطی سخت قرار دارند از دیدن مانور خودروهای لوکس گران قیمت در خیابان‌ها آزرده شوند و از مدیران خود همواره این پرسش را مطرح کنند که چرا در این ارگان وضعیت به این گونه است.
وی با بیان اینکه دولت به لحاظ قانونی نمی‌توانست مانع از ورود کالا به کشور شود و در این خصوص دستش بسته بود اما با توسل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توانستیم راهکاری را در پیش بگیریم که سیاست‌های تحریمی آمریکا خنثی شود. در این خصوص ابتدا واردات خودروهای 2500 سی سی بالاتر را به کشور ممنوع کردیم و در مرحله تحریم‌ها ورود هر نوع خودرو خارجی به کشور متوقف شد.
جهانگیری تامین مالی در دوران تحریم را نیز موضوعی مهم توصیف کرد و گفت: یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کاسته شدن اتکا بودجه کشور به نفت بود، این تصمیم راهبردی در شرایطی اتخاذ شد که 30 درصد بودجه کشور به نفت متکی بود و رئیس جمهور نادان به حقوق بشر و نژاد پرست آمریکایی‌ها پا روی خطوط لوله برای قطع شدن صادرات نفت گذاشت. معاون اول رئیس جمهور گفت: امروز کسی نیست که بگوید بودجه کشور در این ایام دچار تلاطم شدید شده است، امسال و تا اوایل اسفند 570 هزار میلیارد تومان بودجه کشور بوده که هزینه شده است و کمتر از 9 هزار میلیارد تومان آن از درآمد نفت بدست آمده است. کشور در این شرایط اداره شده است. وی گفت: تا این مقطع 70 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی پرداخت شده و نگذاشتیم که طرح‌های عمرانی متوقف شود. جهانگیری تصریح کرد: نگویند نتایج اقتصاد مقاومتی چه بوده و چه کارکردی داشته است. اقتصاد مقاومتی موجب افزایش تولید، کاهش وابستگی به نفت، مقاومت در برابر تکانه‌های خارجی و دستاوردهای بسیاری شده است.
>هیچ کشوری به طور رسمی از ما نفت خریداری نکرده اند
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه با قاطعیت می‌گویم هیچ کشوری از دوستان شفیق و نزدیک ایران و دیگران به طور رسمی از ما نفت خریداری نکرده اند، گفت: در جلسه‌ای در حضور رهبر معظم انقلاب یکی از آقایان مدعی شده بود که فردی را می‌شناسد که می‌تواند روزانه دو میلیون بشکه نفت بفروشد. رئیس جمهور در آن جلسه گفتند این فرد را به ما معرفی کنید ما حاضریم او را به سمت وزیر نفت بگذاریم اما همه فقط مدعی بودند و نتوانستند حتی یک بشکه نفت بفروشند. وی افزود: ما با یافتن راهکارهایی توانستیم نفت را با ده‌ها خطر و ریسک به فروش رسانده و پول آن را به کشور بازگردانیم. با قاطعیت می‌گویم که تا آنجا که من مطلع هستم یک دلار از پول نفت در این میان تلف نشد و نه تنها فردی مثل بابک زنجانی که افرادی بسیار کوچکتر از او نیز بوجود نیامدند.
>جریان توسعه کشور متوقف نشده است
جهانگیری همچنین در مراسم افتتاح طرح‌های مرتبط با وزارت نیرو، افتتاح این طرح‌ها را به مردم شهرهای مختلف استان یزد تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد ملت ایران در سراسر کشور همواره شاهد اجرای طرح‌ها و پروژه‌هایی باشند که موجب توسعه منطقه و رفاه حال آنها باشند. وی افزود: با وجود همه محدودیت‌های دولت از نظر منابع ارزی و مالی در سالهای اخیر دستگاه‌ها توانسته‌اند طرح‌های عمرانی را اجرا و نگذارند روند توسعه کشور کند شود.