سود ۲۰۰ درصدی میوه در جیب دلالان و واسطه‌ها


مجتبی شادلو در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با انتقاد از سیستم عرضه میوه در کشور و نبودن نظارت لازم در این بخش اظهار کرد: بر اساس قوانین صنفی، خرده‌فروشان سطح شهر‌ها باید حداکثر 30 درصد سود خرده‌فروشی دریافت کنند اما در حال حاضر شاهد تفاوت دو تا سه برابری قیمت میوه از عمده‌فروشی میدان مرکزی تا خرده‌فروشی‌های سطح شهر هستیم.
وی افزود: خرده‌فروشی‌ها می‌گویند کرونا باعث کاهش مصرف میوه شده است و فروش با 30 درصد سود کفاف دخل و خرج آنها را نمی‌دهد؛ باید میزان سود خرده‌فروشی را اصلاح کرد نه اینکه باعث قیمت گذاری سرخود میوه در مغازه‌ها شوند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه باغداران کشور با بیان اینکه گردش چندین باره میوه از تولید‌کننده تا مصرف‌کننده خیانت به تولید‌کننده و مصرف‌کننده است عنوان کرد: میوه‌های تولیدی بعد از تولید به میادین عمده‌فروشی میوه و بعد از آن باید مستقیم به خرده‌فروشی‌ها بروند و هرگونه خرید و فروش خارج از این چرخه صرفا سودجویی است.
شادلو در واکنش به اینکه صادرات میوه باعث افزایش قیمت آن شده است، توضیح داد: تا این موقع از سال به طور معمول باید 70 درصد میوه‌های پاییزه در بازار به فروش می‌رسید، اما در سال جاری به دلیل اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته است تنها 30 درصد از تولیدات در بازار فروش رفته و 70 درصد آن در سردخانه‌ها است؛ در صورت عدم جذب این محصولات در بازار یا صادرات آنها، برای تولید کنندگان فاجعه ایجاد می‌شود.


این فعال اقتصادی با ‌اشاره به بیانات رهبر انقلاب در روز درختکاری گفت: فرمایشات اخیر رهبرمعظم انقلاب درباره قیمت بالای میوه با وجود تولید فراوان و عدم بهره‌مندی باغداران از تولید خود، نشان از اطلاعات مناسب ایشان از بطن جامعه و تولید کنندگان است.
وی افزود: تولید کنندگان بخش کشاورزی سرانجام روشنی در کشور ندارند و مشخص نیست بعد از تولید می‌توانند محصولات خود را در بازار به فروش برسانند یا خیر. در همین رابطه، مدیرعامل اتحادیه باغبانی ایران در پاسخ به اینکه کشورها دیگر از استارت آپ‌ها برای کاهش دلالی و واسطه‌گری استفاده می‌کنند چرا در کشور ما اجرایی نمی‌شود؟ گفت: به تازگی سازمان تعاون روستایی «روستا بازار» راه‌اندازی کرده که در آن بخش از محصولات را تشکل‌ها خریداری می‌کنند و از طریق استارت آپ به صورت خرده‌فروشی در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. وی یادآور شد: این سامانه قبل از سال نو راه‌اندازی می‌شود اما نیاز به حمایت مالی از سوی دولت است که مقادیر بیشتری از محصولات مردم خریداری شود.
گفتنی است همچنین بر اساس برخی گزارش‌ها، تعدادی از فعالان بازار معتقدند اجاره بهای نجومی مغازه‌ها عامل مهمی در شکل‌گیری گرانفروشی است.
سایر اخبار این روزنامه
چرخش گستاخانه غارتگران سفره مردم از پاسخگویی به طلبکاری! چرا در اقتصاد توسعه پیدا نمی‌کنیم؟ (یادداشت روز) اخبار ویژه آیت‌الله سیستانی در دیدار پاپ، عادی‌سازی روابط با اسرائیل را رد کرد سود ۲۰۰ درصدی میوه در جیب دلالان و واسطه‌ها چوب حراج به خاک کشور وقتی شاه دستور فروش جزیره کیش را داد آمریکا از سال 2001 تا 2019 326 هزار بمب و موشک بر سر مردم دنیا ریخته است حمله گسترده موشکی به قاچاقچیان نفت سوریه در مناطق تحت تسلط ترکیه فعال شدن برجام منوط به لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا و ایفای تعهدات کامل همه اعضا است طرح یکسان کردن تل‌آویو و حیفا با خاک آماده است سردار هوشی سادات فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) شد ۳ میلیارد دلار از منابع ایران در کره جنوبی، عراق و عمان آزاد شد روایت مدعیان اصلاحات از «تراژدی صف» در دولت روحانی آمریکا از سال 2001 تا 2019 326 هزار بمب و موشک بر سر مردم دنیا ریخته است آمریکا از سال 2001 تا 2019 326 هزار بمب و موشک بر سر مردم دنیا ریخته است