رئیس جمهوری آمریکا نگاه متفاوتی به دکترین خاورمیانه دارد؟ نگرانی‌های تل آویو و ریاض از بایدن

رسانه آمریکایی «پولیتیکو» (politico) با بررسی عملکرد دولت جو بایدن که تنها شش هفته از آن می گذرد، نوشت: آنچه تاکنون دیده شده نشانگر آن است که سیاست خارجی وی بخصوص در حوزه خاورمیانه متفاوت از باراک اوباما و دونالد ترامپ است و عربستان و رژیم صهیونیستی را در نگرانی فرو برده است.
به گزارش ایرنا، پولیتیکو با جمع بندی از آنچه تاکنون دولت بایدن در قبال رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و ایران انجام داده و با توجه به اینکه وی در قیاس با دیگر روسای جمهوری آمریکا بیشترین حضور را در عرصه سیاست این کشور داشته، نوشت که رئیس جمهوری جدید آمریکا دارای دیدی متفاوت و «دکترین» مخصوص به خود در قبال خاورمیانه است.
پولیتیکو که یک نهاد روزنامه نگاری در آمریکا است، در تحلیل خود به سرگردانی و نگرانی رژیم صهیونیستی و عربستان در قبال سیاست خارجی جدید بایدن اشاره می‌کند و می‌نویسد: استراتژی بایدن در قبال منطقه به شدت متفاوت از ترامپ بوده و دیگر بازیگران منطقه را به غایت متعجب ساخته است.
پلیتیکو می‌نویسد: حتی این استراتژی از سیاست خارجی دولت اوباما نیز بسیار متفاوت است و نشان داده که دولت وی برخوردی کاملا متفاوت نسبت به دو سلف خود در قبال ایران، عربستان و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) دارد.


بازگشت به برجام است
این رسانه آمریکایی در مقاله خود نوشت: یکی از مهم‌ترین اهداف دولت بایدن در زمینه سیاست خاورمیانه ای، بازگشت به برجام است که در سال ۲۰۱۵میلادی در دولت باراک اوباما توافق هسته ای با ایران به امضا رسید.
پولیتیکو در مورد سیاست خارجی اوباما در آن‌ زمان در قبال منطقه نوشت که دولت اوبا از پاسخ دادن به اقدامات تحریک آمیز ایران خودداری می ورزید و بسیاری وی را متهم به مصالحه با ایران می کردند که سعی دارد در مسیر توافق هسته‌ای به نتیجه رسد.
به گزارش ایرنا، پولیتیکو درحالی بازگشت به برجام را یکی از اهداف خاورمیانه ای بایدن معرفی کرده کرد دولت جدید آمریکا تا کنون گام عملی برای بازگشت به این توافق برنداشته است. لغو تحریم های علیه ایران، مهم ترین گام برای هرگونه بازگشت به توافق هسته ای است.
بایدن برای ایران اوباما نیست
این رسانه خبری آمریکایی در ادامه تحلیل خود نوشت: ترامپ نیز این توافق را رد و سیاست «فشار حداکثری» را در قبال ایران در پیش گرفت و تا جایی پیش رفت که منجر به کشتن (شهادت سردار سپهبد) قاسم سلیمانی شد.
پولیتیکو نوشت: در حالی که بایدن خواهان بازگشت به برجام است اما در عین حال وی برخلاف اوباما در ارتباط با اقدامات تحریک آمیز شبه نظامیان متحد با ایران چشم پوشی نخواهد کرد و ایران زمانی که بایدن هفته گذشته این گروه های شبه نظامی موتلف با ایران را در پاسخ به حمله به پایگاه های آمریکایی واقع در عراق، در سوریه مورد حملات هوایی قرار داد، متعجب ساخت.
پولیتیکو افزود: یک مقام اسرائیلی (رژیم صهیونیستی) به تارنمای خبری آمریکایی «آکسیوس» (Axios ) درباره این رفتار دولت بایدن گفته بود؛ «ایرانی ها متوجه نشده اند که بایدن اوباما نیست».
این رسانه آمریکایی در ادامه تحلیل خود نوشت: عربستان سعودی نیز دریافته است که بایدن، اوباما نیست، هرچند که تاکنون ریاض دقیقا متوجه نشده است بایدن کیست .
پلتیکو افزود: در حالی که در دوره ترامپ تمامی تماس های دولت آمریکا با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان صورت می گرفت ، اما تماس تلفنی که بایدن پس از ورود به کاخ سفید با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی به عمل آورد نشان داد که سطح بن سلمان در این دولت تنزل یافته و از آنجایی که بن سلمان وزیر دفاع عربستان است، بایدن با همتای آمریکایی خود در تماس باشد.
این نهاد روزنامه نگاری آمریکایی نوشت: بایدن در تماس تلفنی خود با ملک سلمان ضمن تاکید بر تعهد آمریکا در زمینه دفاعی و امنیتی آن کشور بلافاصله در این تماس عربستان را در‌مورد نقض حقوق بشر مورد انتقاد قرار می دهد و خواستار راه حلی برای فاجعه انسانی در جنگ یمن می شود و درست یک روز بعد از این تماس گزارش نهادهای امنیتی آمریکا درباره دست داشتن بن سلمان در ماجرای قتل جمال خاشقچی را منتشر می کند.
بایدن برای رژیم صهیونیستی نه اوباما و نه ترامپ است
پولیتیکو درباره سیاست خارجی دولت بایدن در قبال رژیم صهیونیستی نیز نوشت: اسرائیل از اوباما «زخم خورده» است، وی در نخستین سفر خارجی خود به خاورمیانه رفت، در اسرائیل توقف نکرد اما در قاهره به سخنرانی پرداخت و در این سخنرانی آشکارا از شهرک سازی های اسرائیل انتقاد کرد که از آن زمان روابط دو طرف به پایین ترین سطح تنزل یافت.
پولیتیکو افزود: اما ترامپ در نقطه مقابل اوباما بود، وی نتانیاهو را کاملا آزاد گذاشت و سفارت آمریکا را از تل آویو به بیت المقدس منتقل و بلندی های جولان را متعلق به اسرائیل خواند.
پلتیکو در تحلیل خود نوشت: بایدن اجازه می دهد تا سفارت آمریکا همچنان در بیت المقدس باقی بماند اما اسرائیل به شدت نگران قصد بایدن در بازگشت به توافق هسته ای ایران است؛ چراکه در تماس دیرهنگام بایدن با نتانیاهو، رئیس جمهوری آمریکا لزوم صلح با فلسطینی ها را به نتانیاهو تاکید و یادآور شد.
خاورمیانه از اولویت اول آمریکا خارج می شود
این رسانه آمریکایی در ادامه تحلیل خود افزود: بایدن با توجه به تجربه چند دهه حضور در عرصه سیاست در آمریکا با درک و فهمی منحصر بفرد وارد کاخ سفید شده است.
پولیتیکو نوشت: بایدن نشان داده که قصد دارد تا مسئله خاورمیانه را نسبت گذشته از اولویت نخست واشنگتن خارج کند، این اقدام با توجه به شرایط منطقه بسیار موشکافانه خواهد بود هرچند که با انتقادهای داخلی نیز مواجه خواهد شد.
پولیتیکو در پایان این تحلیل نوشت: دیر یا زود بایدن تصمیم‌گیری‌های (نهایی) خود را برملا خواهد ساخت که بازخوردهای تندی نیز به همراه خواهد داشت، آنگاه باید «دکترین بایدن» را در قبال مسائل منطقه خاورمیانه محک زد که این دکترین در قبال واقعیت مسائل خاورمیانه چگونه جواب خواهد داد.