خطوط مرزی ناموس ملی

فتح اله دهقان‪-‬ ندانی که ایران نشست منست
جهان سر به سر زیر دست منست
هنر نزد ایرانیان است وبس
ندادند شیر ژیان را به کس


همه یک دلانند یزدان‌شناس
به نیکی ندارند از بد هراس
حکومت اقلیم کردستان عراق با چاپ تمبر یادبودی به مناسبت بازدید پاپ، نقشه‌ای از کردستان منتشر کرده که شامل بخش‌هایی از ترکیه، سوریه و ایران است. آنان با سوءاستفاده از سفری که نوید صلح می‌داد ایجاد کینه و نفرت نموده و زمینه تنش در راستای استراتژی قدرت‌های جهانی برای ایجاد خاورمیانه بزرگ را موجب شده‌اند. لازم دیدم در این مقال به این موضوع بپردازم.
انسانها از سپیده دم آغاز حیات بشر بر روی کره زمین به دنبال استفاده از منابع و امکانات موجود در کره خاکی بوده‌اند.
تضاد منافع، افراد، گروه‌ها و کشورها موجب جنگ‌های بی‌شماری شده است.
انسانها برای پرهیز از تنش و جنگ اقدام به ترسیم مرز نموده اند.
در دنیای کنونی علاوه بر مرزهای به رسمیت شناخته شده جغرافیایی شاهد مرزهای اقتصادی، فرهنگی، ایدئولوژیک، سیاسی و... هستیم که ورای مرزهای رسمی و بستگی به جایگاه کشورها درهرم قدرت جهانی دارد. پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی نیز برشعاع وعملکرد مرزهای غیرجغرافیایی به طور بی‌سابقه‌ای افزوده است.
مرزها و مناطق مرزی از مناطق حساس ژئوپلیتیکی بوده و مشروعیت و بقای دولت‌ها بستگی به حفاظت از این مناطق و مرزها دارد.
دفاع از قلمرو برای حیوانات نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.
تاریخ جهان مملو از جنگ‌های بی‌شماری است که برای دفاع از مرز و یا توسعه سرزمینی صورت گرفته است.
در دنیای کنونی نیز جنگ‌ها و درگیری‌های زیادی برای صیانت از مرزها شاهد هستیم. هنگامی که با حملات ۱۱سپتامبر، القاعده مرزهای آمریکا را درهم نوردید، جورج دبلیو بوش به افغانستان لشکر کشید تا مشروعیت
از دست رفته را بازیابی کند.
حفظ یکپارچگی سرزمینی و مرزها از عوامل مهم و اساسی برای کشورهای بحران زده و قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درگیر در خاورمیانه است.
با توجه به این که ترسیم این نقشه تهدیدی برای امنیت ملی ترکیه، عراق، سوریه و ایران است، شایسته است برخورد مناسبی با این رویداد توسط این کشورها صورت گیرد.
در ایران نیز لازم است تمهیدات مناسبی برای این امر اندیشیده شود.
یکی از ضرورت‌های اولیه، استفاده از ظرفیت قومیت‌هایی است که در این مناطق سکونت دارند. این در حالی است که کردها خود را از بازماندگان مادها به شمار آورده و بر این باورند که اولین حکومت در داخل فلات ایران توسط آن‌ها در سال ۷۰۸ پیش از میلاد تاسیس شده است. پژوهشگران ایرانی و خارجی نیز بر اصالت آریایی کردها پافشاری می‌ورزند. اتفاقا در میان این پژوهشگران کردهای سرشناسی چون رشید یاسمی، مردوخ کردستانی نیز وجود دارند. هنری فیلد نیز در کتاب مردم‌شناسی ایران، کردها را از حیث زبان ویژگی‌های فرهنگی آریایی می‌داند.
با توجه به اینکه کردها از اصیل‌ترین مردم این سرزمین هستند و تا به حال هیچ گونه چالش واقعی و ملموسی نسبت به سرحدات ایران ایجاد نکرده اند، متقابلا ایرانیان نیز کردستان را پاره تن ایران دانسته و می‌دانند.
به گواه تاریخ، ایرانیان سرزمین و مرزهای ایران را به مثابه ناموس ملی تلقی نموده (در اصل ۷۸ قانون اساسی نیز هرگونه تغییر در خطوط مرزی ممنوع شده است.) براساس عرق ملی خود را ملزم و موظف به حفظ آن تحت هر شرایطی وبه هر قیمتی می‌دانند.
به گواه تاریخ حکومت‌های ایران همواره این مهم را خط قرمز تلقی نموده و با خاطیان برخورد نموده اند.
در برهه کنونی نیز ضمن تفکیک میان مردم کرد و به رسمیت شناختن حقوق آن‌ها به عنوان بخشی از جامعه ایرانی و توجه به خواسته‌های مشروع و برحقشان در چارچوب قانون، حق برخورد مقتضی ومناسب با گروه‌های جدایی طلب مسلح غیرقانونی وابسته به بیگانه و اقلیم کردستان عراق برای ایران محفوظ است.