افراد نظامی منع قانونی برای حضور در انتخابات ندارند


سخنگوی شورای نگهبان گفت: تبلیغات غیرمجاز انتخاباتی را در بررسی صلاحیتها مدنظر قرار خواهیم داد.به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری با اشاره به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری افزود: ایرادات قبلا گفته شده و مغایرت در اصول ۹۹ و ۱۱۵ و ۱۱۰ داشت و برخی از موارد برای اولین بار ذکر شد و با ایرادات شورای نگهبان مواجه شد و جهت اصلاح به مجلس اعاده شد.

وی افزود: شورای نگهبان محدودیتی در دریافت گزارش درباره فعالیتهای انتخاباتی ندارد و این گزارش ها در زمان قانونی مدنظر قرار خواهد گرفت. کدخدایی در مورد فعالیت سیاسی نظامیان گفت: اگر رویه شورا را بررسی کنید منع قانونی برای حضور افرادی که سابقه نظامی دارند وجود نداشته و در ادوار مختلف افراد نظامی حضور داشتند و آنچه که قانون لحاظ کرده عدم منع ورود اینگونه افراد است. البته دخالت نظامیان که سوگیری داشته باشند قطعا منع شده است. صرف نامزدشدن برای انتخابات منع قانونی نداشته است. کدخدایی درباره تعیین سقف معین برای نامزدها گفت: شورای نگهبان هیچ وقت نمی تواند سقفی برای اعداد نامزدها درنظر بگیرد و قانون برای ما ملاک است. کدخدایی درباره واکنش شورا به اظهارات حداد عادل درباره صلاحیت احمدی نژاد گفت: نسبت به افراد قانون حکم کرده و ما برای هر دو نوع انتخابات بررسی صلاحیت را داریم و در همان دور افراد بررسی صلاحیت می شود و منوط به رفتار افراد و گزارش هاست و تازمانی که کسی ثبت نامنکند نمی توانیم اظهارنظر داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص گزارشهای واصله به شورای نگهبان و نظارت بر اظهارنظرهای مجازی اظهار کرد: شورای نگهبان محدودیتی در دریافت گزارش ندارد و گزارشات مورد ارزیابی قرار میگیرد بنابراین فرقی نمیکند که چه کسی برای ما گزارش ارسال کند.

وی افزود: فعالیت های انتخابات و تبلیغات در قانون به درستی روشن نشده و هنوز مشخص نشده که اگر کسی در انتخابات اعلام آمادگی کرد تبلیغات محسوب می شود یا خیر. در خصوص تبلیغات نیز ما باید به استناد قانون عمل کنیم و قانون در این زمینه روشن و شفاف نیست. امیدواریم قانون اصلاح شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ممنوعیت ثبتنام سران قوا در انتخابات گفت: قانون چنین منعی نگذاشته و فقط افرادی که در امر اجرا و نظارت بر انتخابات مسئولیت مستقیم دارند، باید قبل ثبتنام استعفا دهند. تا وقتی قانون منع نکرده ما نیز نمیتوانیم شخصی را برای حضور در انتخابات منع کنیم.