سردرگمی دولت ریشه افزایش قیمت


ذبیح الله اعظمی ساردویی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس

مدتی است شاهد افزایش قیمت برخی محصولات و کالاها در بازار هستیم که باعث اعتراض و انتقاد شدید مردم شده است. اما نکته مهم این است که دلایل این معضل ریشه یابی شود. از آنجا که مشکل اصلی در اجراست و هر اقدام دولت می تواند در گرانی یا ارزانی کالاها موثر باشد، باید از رئیس جمهور در خصوص عدم اجرای قانون تمرکز وظایف مصوب مجلس شورای اسلامی و بازگردانی اختیارات حوزه واردات و صادرات محصولات کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت سوال پرسیده شود.

وزارت جهاد کشاورزی از میزان کاشت و برداشت محصولات کشاورزی در استانهای مختلف کشور اطلاع دارد و میتواند بازار محصولات از جمله پیاز و سیب زمینی را کنترل کند، با این وصف اتفاقات اخیر نشان می دهد که عملکردها ایراد دارد به نوعی که وزارت جهاد کشاورزی طی سالهای ۹۲ تا ۹۸ در زمینه تنظیم بازار محصولات کشاورزی به خوبی عمل کرد، اما اکنون مدتی است عملکردها جای انتقاد شدید دارد.

بعد از لغو قانون تمرکز وظایف توسط رئیس جمهور در شورای هماهنگی سران قوا در سال ۹۸ شاهد بروز مشکلاتی در بازار محصولات کشاورزی بودهایم. به همین دلیل وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در فصل برداشت به میزان نیاز بازار شب عید به محصولاتی مانند پرتقال و سیب را خریداری و در سردخانهها نگهداری کند. شرایط موجود نشان می دهد که مدیریت درستی صورت نگرفته و سردرگمی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در تامین نیاز بازار شب عید منجر به بروز شرایط به وجود آمده و افزایش قیمت محصولات شده است. از سوی دیگر بحث تشکیل وزارت بازرگانی مطرح می شود که به منظور کوچکسازی دولت تعدادی از وزارتخانهها ادغام شدند، در حال حاضر نباید برخی وزارتخانهها مجددا ایجاد و دولت بزرگ شود.