فرصت ۳ ماهه به آژانس، غرب را گستاخ‌تر می‌کند


ابوالفضل ظهره‌وند، عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان در نشست تحلیل موضوعی معاونت سیاسی حزب موتلفه اسلامی با موضوع برجام با اشاره به موضوع FATF‌، گفت: FATF بخشی از پروژه تسلیم‌سازی جمهوری اسلامی است که متأسفانه حامیان آن متوجه این موضوع نیستند.
وی تصریح کرد: برجام یک توافق نبود، بلکه برجام یک پروژه بود که بین اصلاح‌طلبان داخل و طرف‌های غربی یعنی اروپا و آمریکا طراحی شده که شاکله آن الهام گرفته از قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت است که در بازه زمانی ۱۰ ساله یعنی از ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۵ می‌بایستی این پروژه تکمیل می‌شد که آغازش با برجام یک بود و خاتمه‌اش با برجام چهار و خروجی آن باید تسلیم نظام و عادی شدن نظام سیاسی ایران می‌بود. ظهره‌وند تأکید کرد: تحریم‌های آمریکا مانند ساختمانی است که اگر یکی از ستون‌های آن تخریب شود، تمام این ساختمان فرو خواهد پاشید؛ به این خاطر است که اساساً آمریکا هرگز تحریم‌های ایران را لغو نخواهد کرد. سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان خاطرنشان کرد: بر اساس منویات رهبر انقلاب تحریم‌ها باید خنثی شود که خنثی‌سازی تحریم‌ها در گروی بازدارندگی است. موضوعی که متأسفانه به‌غیراز بخش‌های مربوط به انقلاب اسلامی مانند سپاه و سایر ارگان‌های انقلابی، تفکر بازدارندگی ندارند، چون اساساً آن‌ها خودشان را جهانی و جزئی از نظام بین‌الملل می‌بینند و تا زمانی که اصلاح‌طلبان با همین رویه به کار خود ادامه دهند، نباید از ادامه این وضعیت تعجب کرد و همچنان شاهد دوقطبی در کشور خواهیم بود.
دولت از روشن کردن مفهوم مذاکره طفره می‌رود
کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به ضرورت روشن شدن موضوع مذاکره تأکید کرد: دولت از روشن کردن مفهوم مذاکره طفره می‌رود. دولت دائماً از مفهوم مذاکره استفاده می‌کند آن را مساوی با دیپلماسی می‌داند، درصورتی‌که مذاکره مسیر و ابزار است و هدف نیست و حتی برخی مواقع نباید اصلاً مذاکره‌ای صورت بگیرد.


غربی‌ها به‌دنبال مذاکرات «جامع» هستند
سفیر سابق کشورمان در ایتالیا درخصوص عقب‌نشینی سه کشور اروپایی از مواضع اخیرشان گفت: درواقع نباید اقدام آنها را عقب‌نشینی تعبیر کرد. موضع اصلی آنها این است که ایران باید سر میز مذاکرات جامع بنشیند و در حوزه هسته‌ای معتقدند که هم باید زمان برجام طولانی‌تر شود و هم نظارت‌ها و جنبه‌های حقوقی آن تقویت شود، یعنی یک برجام قوی‌تر و طولانی‌تر که ترامپ به آن غروب هسته‌ای می‌گفت. ظهره‌وند درباره عملکرد سازمان انرژی اتمی در ارائه فرصت سه‌ماهه به آژانس انرژی اتمی، اظهار داشت: سازمان انرژی اتمی با این تصمیم خود شاید مصوبه مجلس را متوقف نکرده باشد اما تا حدودی این مصوبه را با خدشه مواجه ساخته است به‌دلیل آنکه با این اقدام طرف غربی گستاخ‌تر می‌شود زیرا دولت با این کار به غرب این پیام را داد که فعلاً باب مذاکره باز شود در غیر این صورت بساط اصلاح‌طلبان سال آینده جمع خواهد شد.
FATF بخشی از
پروژه تسلیم ایران است
به گزارش مهر، وی در رابطه با اصرار دولت بر تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و تأثیر آن بر اقتصاد کشور، گفت: مسئله FATF بخشی از پروژه تسلیم ایران است و همان‌طور که گفتم غرب به دنبال این نیست که با حمله مستقیم نظام را متوقف کند چون اصلاً از عهده آن‌ها برنمی‌آید، بنابراین به همین خاطر دنبال این هستند که از ظرفیت حقوقی استفاده کنند. می‌آیند می‌گویند که ۱۷۰ کشور عضو FATF هستند، اما نمی‌گویند که این ۱۷۰ کشور هیچ‌کدام موقعیت ایران را ندارد و ایران به‌تنهایی مقابل آنها ایستاده است و مسئله دیگر این است که آمریکا، امارات و عربستان که عضو FATF هستند از مراکز اصلی پولشویی در جهان به حساب
می‌آیند.
سایر اخبار این روزنامه