مدعیان نتوانستند حتی یک بشکه نفت بفروشند

گروه سیاسی| معاون اول رئیس جمهوری گفت: خیلی‌ها مدعی بودند با وجود تحریم ما می‌توانیم نفت صادر کنیم اما دولت نمی‌خواهد این کار را به آنها بدهد. ما با آقای زنگنه توافق کردیم تا به آنها مجوز بدهیم اما هیچ کس نتوانست حتی یک بشکه نفت بفروشد جز سردار شهید سلیمانی که در مقطعی این کار را کرد. دیروز بخش دوم گفت‌و‌گوی تفصیلی خبرگزاری جمهوری اسلامی با اسحاق جهانگیری منتشر شد. وی در این گفت‌و‌گو به توضیح درباره شرایط کشور از زمان روی کار آمدن دولت در سال 92 تا حال حاضر پرداخت. وی تشریح کرد که دولت در سال 92 چه هدفگذاری‌هایی داشته و تا سال 97 در این راستا به چه اهدافی رسیده و در نهایت نقض عهد امریکا در برجام چگونه این مسیر را تغییر داده است.
به مردم حق می‌دهیم گلایه داشته باشند
جهانگیری درباره تلاش‌های دولت تدبیر و امید در حوزه اقتصادی اظهارداشت: دولت در این هفت سال و نیم که از عمرش گذشته، کارهای مهمی انجام داده است ولی باید بپذیریم مردم در شرایط سخت و دشواری هستند و باید به آنان حق داد که نگران بوده و گلایه داشته باشند و حتی از گله هم بالاتر، از مسئولان ناراحت باشند. به هر حال، زندگی مردم در شرایط بسیار سختی است. وی با تشریح شرایط آغاز به کار دولت در سال 92 و از جمله درگیری با تورم بالای 40 درصد، رشد اقتصادی منفی 7 درصد و وجود 6 قطعنامه علیه ایران و همین‌طور اختلافات به جا مانده از سال 88، درباره هدف‌گذاری دولت در سال 92 گفت: هیچ جای دنیا نیست که اقتصاد با سیاست خارجی‌ رابطه یک به یک نداشته باشد، به هر میزان که سیاست خارجی به‌سمت تنش و مشکل می‌رود، وضع اقتصادی سخت می‌شود و به هر میزان اقتصاد بزرگ و توانمند می‌شود، می‌تواند پشتوانه محکمی برای مسائل سیاست خارجی باشد. برای همین هدف‌گذاری اول حل مسائل سیاست خارجی بود. معاون اول رئیس‌جمهوری، هدف‌گذاری دوم را حل مسائل داخلی برشمرد و اظهارداشت: حل مسائل داخلی، تفاهم ملی و انسجام داخلی برای دولت بسیار مهم بود. مسأله سوم نیز حل مسائل اقتصادی بود که در این بخش تا سال ۹۶ دستاوردها در این هدف‌گذاری‌ها مثبت بود. جهانگیری با اشاره به دستاوردهای دولت تا سال 96 نظیر رسیدن به بالاترین نرخ رشد اقتصادی جهان در سال 95، ایجاد متوسط 500 هزار شغل در سال و بهتر شدن اوضاع انسجام داخلی، به برخی سنگ‌اندازی‌ها اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که در همان دوره اول، بعد از برجام عده‌ای در داخل کشور سعی کردند به هر روش ممکن چوب لای چرخ دولت و استفاده از منافع برجام بگذارند. برجام می‌توانست در همان ماه‌های ابتدایی میلیاردها دلار پول برای سرمایه‌گذاری به ایران بیاورد. معاون اول رئیس‌جمهوری اضافه کرد: اما در سال ۹۷ و از اردیبهشت وارد یک دوره جدید و سخت شدیم. این دوران، دوران جنگ اقتصادی بود که رئیس‌جمهوری امریکا علیه ایران از اردیبهشت ۹۷ شروع کرد ولی هنوز برای بسیاری از مسئولان درجه یک کشور جا نیفتاده است که جنگ اقتصادی می‌توانست تا چقدر دامنه خطرناکی داشته باشد.
با حل مسائل بین‌المللی، شرایط اقتصادی به مسیر اصلی خود بازمی‌گردد


به‌گفته جهانگیری، طراحی امریکایی‌ها این بود که با ابرتحریم‌هایی که علیه اقتصاد ایران وضع کردند، اقتصاد ایران در همان شش ماه نخست جنگ اقتصادی دچار فروپاشی ‌شود و از این طریق مردم را به خیابان‌ها کشانده و تکلیف جمهوری اسلامی را یکسره کنند. وی با اشاره به تغییر هدف‌گذاری دولت از ابتدای سال 97 به همین دلیل، گفت: هدف‌گذاری ما این بود که چه کار کنیم که اقتصاد کشور را از فروپاشی نجات بدهیم، زندگی مردم از هم نپاشد و شرایط از اینکه هست، سخت‌تر نشود. بنابراین روی دور زدن و بی‌اثر کردن تحریم‌ها تمرکز کردیم. جهانگیری خاطرنشان کرد: ما تلاش کردیم برجام به هم نخورد. این یک هدف‌گذاری بود. جهانگیری با اشاره به‌کاهش قیمت کالاها و خدمات صادراتی ایران و افزایش هزینه واردات به‌دلیل تحریم‌ها، گفت: «همین موضوع باعث شد کارآیی منابع ما به حداقل برسد.» معاون اول رئیس جمهوری موضوع کرونا را هم بار دیگری بر دوش کشور دانست و تأکید کرد: اکنون از سختی کار تا حد زیادی عبور کرده‌ایم، عده‌ای سعی می‌کنند مردم را نسبت به آینده مأیوس و ناامید کنند اما شرایط فعلی دست‌کم به ما این علامت را می‌دهد که افق‌های روشنی پیش‌روی کشور است و کشور می‌تواند مسائل خود را با دنیا حل کند. این افق روشن پیش‌روی ما است که در آینده بتوانیم مسائل بین‌المللی را هم حل کنیم. من مطمئنم با حل مسائل بین‌المللی، شرایط اقتصادی کشور بسرعت به مسیر اصلی خود برخواهد گشت.
تدبیر دولت دستیابی به اجماع در داخل است
جهانگیری در پاسخ به این سؤال که چه میزان از سیاست و روابط خارجی در دست دولت است و دولت چقدر می‌تواند مسائل بین‌المللی را حل کند؟، اظهار داشت: این کار دشواری است و من نمی‌توانم بگویم دولت می‌تواند ۱۰۰ درصد این کار را انجام دهد چون اگر قرار بود دولت بتواند، تا الان کار را تمام کرده بود. تدبیر دولت این است که حتماً اجماع در داخل به وجود بیاید. مسأله‌ای به این مهمی بدون اجماع در داخل، دوباره هزینه‌های جدیدی را برای کشور درست می‌کند. جهانگیری در پاسخ به سؤالی در خصوص انتقادات منتقدین و اینکه معمولاً بخش اعظم مشکلات را ناشی از ناکارآمدی و نه تحریم ارزیابی می‌کنند و نقش کارشکنی‌های داخلی در عدم پیشبرد برنامه‌های دولت گفت: دوره دو سال و نیم اول دولت آقای دکتر روحانی را با دوره دو سال و نیم آخر دولت آقای احمدی‌نژاد که در هر دو دوره یک گونه تحریم حاکم بود، پیش‌روی ماست. در آن دو سال و نیم، میزان اشتغال ۱۴ هزار نفر، رشد اقتصادی منفی ۷ درصد و نرخ تورم ۴۰ درصد بود. اما در دو سال و نیم آغاز دولت یازدهم، رشد اقتصادی ما مثبت، اشتغال ما حدود ۴۰۰ هزار شغل سالانه بود و همه شاخص‌های اقتصادی مثبت شد.
یک جا سخن همدلانه از جریانات سیاسی مقابل ندیدم
جهانگیری با بیان اینکه تحریم‌های چند سال اخیر بسیار ناجوانمردانه و ظالمانه بوده و نقاط کلیدی کشور مورد حمله قرار گرفته است، عنوان کرد: در شرایطی که دولت در این جنگ قرار داشت و رهبر معظم انقلاب به رئیس‌جمهوری فرمودند شما فرمانده جنگ اقتصادی هستید، من یکجا سخن مهربانانه و همدلانه‌ای از جریانات سیاسی مقابل ندیدم و نشنیدم که یکی از آنها با دولت همدلی کند که ما باید کمک کنیم. هر جا مشکلی بود آن را ۱۰برابر کردند و بر سر دولت کوبیدند. سعی کردند مدیران دولت را بی‌انگیزه کنند و به آنان فشار بیاورند تا ببرند و کار را رها کنند. جهانگیری با بیان اینکه انواع و اقسام فشارها در این دو، سه سال از سوی مخالفان علیه دولت وارد شد یادآور شد: با این همه چون دولت متعهد به مردم بود و شرایط مردم را درک می‌کند، سعی داشت تا از همه این فشارها عبور کند و حتی مطالب بسیار گفته شده علیه دولت را بی‌پاسخ گذاشتیم.
معاون اول رئیس‌جمهوری درباره ادعای برخی از ارگان‌ها و نهادها مبنی بر کمک به دولت در دوران تحریم بویژه در بحث فروش نفت گفت: هر کدام مدعی شدند ما با آقای زنگنه توافق کردیم تا به آنها مجوز بدهیم. زمانی وزیر نفت محاسبه کرد که اگر قرار بود آنها صادرات داشته باشند، روزی هشت میلیون بشکه مجوز داده شده بود. همه دست‌شان بالا رفت و هیچ‌کس نتوانست حتی یک بشکه نفت بفروشد. تنها کسی که توانست در مقطعی به ما کمک بکند، سردار سلیمانی بود. جهانگیری با اشاره به کمک‌های شهید سلیمانی خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی در جلسه‌ای که آنها مدعی فروش نفت بودند، گفت چرا بی‌خود ادعا می‌کنید، هیچ کدام‌تان نمی‌توانید نفت را بفروشید.
به محض برگشت ثبات به اقتصاد کشور تصمیمات باید اصلاح شوند
جهانگیری با اشاره به سابقه تعیین ارز 4200 تومانی و شرایط اضطرار کشور و تأکید بر اینکه همیشه با این روش اقتصادی مخالف بوده‌ام، عنوان کرد: من جزو افرادی هستم که همواره معتقد به سازوکارهای علمی اقتصاد هستم. الان هم معتقدم به محض برگشت ثبات به اقتصاد کشور و درست شدن شرایط اقتصادی، همه تصمیمات گرفته شده از آن ۲۵۰۰ تعرفه کالای ممنوع شده گرفته تا ارز ترجیحی که همه اینها در شرایط جنگ اقتصادی اعمال می‌شود و برای دوران عادی نیست، همه باید اصلاح شود و اقتصاد کشور به مسیر واقعی خود برگردد.

برش
انتخابات فرصت بی‌نظیر برای بازسازی سرمایه اجتماعی
 دیروز همچنین معاون اول رئیس جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور با اشاره به اهمیت حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی و امید و اعتماد مردم گفت: مهم‌ترین مسئولیت نخبگان و دلسوزان کشور زنده نگه داشتن امید مردم به آینده و بازسازی سرمایه اجتماعی است. به‌گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری با تأکید بر اینکه بحث صیانت از سرمایه اجتماعی و امید به آینده در جامعه دغدغه جدی همه مسئولان است، گفت: همه بر سر این موضوع تفاهم دارند که باید جامعه به آینده امیدوار باشد و آینده خود را برخلاف تبلیغات منفی رسانه‌های معاند در جمهوری اسلامی پیدا کند. وی تأکید کرد: ‌انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا یکی از فرصت‌های کلیدی برای بازسازی سرمایه اجتماعی کشور است که باید زمینه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را فراهم کنیم.